Focus hukkaa jäähdytinnestettä
Focus hukkaa jäähdytinnestettä
Eli onko edessä kansipahvin vaihto kun paisuntasäiliöstä hukkuu koko ajan nestettä? Läikkää ei jää alle ja öljytilavuus ei lisäänny, mutta silti nestettä hukkuu noin 1l/1000km. Jos neste menee palotilaan niin eikö putkesta tulisi vesihöyryä tai päästömittauksessa näkyisi jotain häikkää? Auto kuitenkin katsastettiin eilen eikä vikoja ollut.
Kuluttaako ilmastointi nestettä?
Onko kannen aikaisu sellainen operaatio mikä kannaattaa teettää ammattimiehellä? Auto on Focus 1.6 Ghia -99, ajettu 135tkm.
Kuluttaako ilmastointi nestettä?
Onko kannen aikaisu sellainen operaatio mikä kannaattaa teettää ammattimiehellä? Auto on Focus 1.6 Ghia -99, ajettu 135tkm.
Re: Focus hukkaa jäähdytinnestettä
ehdottomastijalase kirjoitti:Onko kannen aikaisu sellainen operaatio mikä kannaattaa teettää ammattimiehellä?
Focus 1.0 edition a6 2017
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Itsellä samantapaisia ongelmia MONDEOSSA, ni laitetaan samaan..
Eli kulutus on jotain puoli litraa/1000km ollu nyt muutaman kuukauden.. en iha tarkkaa tiedä, muutaku et sitä vähä hävii. Mikäs olis todennäköisin syy tohon hommaan, kun ei löydy näkyvää vuotoa ja nesteen taso käyttäytyy tosi oudosti.
eli: kun auto on seissyt viikon kylmänä, on pinta vakio(maximissa), ei muutu kun avaa korkin.
Auton kun laittaa käymään ja käyttää kuumaksi niin pinta laskee minimiin tai vähä alle ja käytön aikana tulee kuplaa paisuntasäiliöön, kupliminen kuitenkin vähenee kun kone on kuuma tai loppuu kokonaan (en nyt muista varmaksi)
Sitten ku menee muutaman tunnin päästä avaan paisarin korkin ni sihahtaa aika kovin ja pinta nousee takaisin lähelle maksimia.
mikähän piru tässä nyt on, yksi sytytystulpista on kierteistään kostea, voi kyl olla bensaa tai öljyy tms.. laitoin sit piruuttaa tähän pyttyy paineilmaa 4bar mut ei aiheuttanu kuplia paisariin..
öljynpinta ei myöskään nouse ja sisäl ei haise mikää outo haju...
mahtaisko sellasel uv-katiivisel aineel saada paikannettuu vuotokohtaa paremmin? vai onko muita vinkkejä?
Eli kulutus on jotain puoli litraa/1000km ollu nyt muutaman kuukauden.. en iha tarkkaa tiedä, muutaku et sitä vähä hävii. Mikäs olis todennäköisin syy tohon hommaan, kun ei löydy näkyvää vuotoa ja nesteen taso käyttäytyy tosi oudosti.
eli: kun auto on seissyt viikon kylmänä, on pinta vakio(maximissa), ei muutu kun avaa korkin.
Auton kun laittaa käymään ja käyttää kuumaksi niin pinta laskee minimiin tai vähä alle ja käytön aikana tulee kuplaa paisuntasäiliöön, kupliminen kuitenkin vähenee kun kone on kuuma tai loppuu kokonaan (en nyt muista varmaksi)
Sitten ku menee muutaman tunnin päästä avaan paisarin korkin ni sihahtaa aika kovin ja pinta nousee takaisin lähelle maksimia.
mikähän piru tässä nyt on, yksi sytytystulpista on kierteistään kostea, voi kyl olla bensaa tai öljyy tms.. laitoin sit piruuttaa tähän pyttyy paineilmaa 4bar mut ei aiheuttanu kuplia paisariin..
öljynpinta ei myöskään nouse ja sisäl ei haise mikää outo haju...
mahtaisko sellasel uv-katiivisel aineel saada paikannettuu vuotokohtaa paremmin? vai onko muita vinkkejä?
Re: Focus hukkaa jäähdytinnestettä
Ehdottomasti tarkastaisin suoruuden ja tarvittaessa oikaisisin kannen. Huvikseen kannen oikaisua ei kannata tehdä.jaska74 kirjoitti: ehdottomasti
j.h
Ei se oikaisu hankala ole, jopa minäkin osaan tehdä sen :-)
Re: Focus hukkaa jäähdytinnestettä
poistettu
Viimeksi muokannut petrim, 06 Helmi 2007 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Mulla vuoti termostaatin kumitiiviste Focus Tdi 2000 mallissa. Hävitti nestettä pikkuhiljaa ja ei meinannut löytyä vuotoa, koska se oli niin vähäistä.
Laitoin termostaatin kumitiivisteen ja rungon väliin pari pahvista leikattua lisätiivistettä, jolloin tiivistekumi taas painui kotelon kantta vasten tiiviisti. Täytyy sitten varmaan vaihtaa termostaatti (88 astetta) + tiiviste, kunhan poikkean merkkiliikkeeseen.
Laitoin termostaatin kumitiivisteen ja rungon väliin pari pahvista leikattua lisätiivistettä, jolloin tiivistekumi taas painui kotelon kantta vasten tiiviisti. Täytyy sitten varmaan vaihtaa termostaatti (88 astetta) + tiiviste, kunhan poikkean merkkiliikkeeseen.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23 Syys 2007 20:03
Minun focuksessa jätti tielle (tai moorrotinmerkkivalo syttyi) ja termostaatti ja/tai termostaatin tiiviste oli paskana, itse vaihdoin (isoveli ehkä vähän auttoi) ja homma sujui ilman osineen hankintaa jotain 45minuuttia... Vähän kai tyyppivikana tuo, että termostaatin kotelo tai muuta sieltä menee ja vuotaa hitaalleen...
...Hetki tyhjän päällä lennettiin
Sitten jysähti
ja päähän koski niin...
Sitten jysähti
ja päähän koski niin...
vika korjaantu
Mulla oli sama vika mondeossa ( 97vm 2.0) jäähdytin nestettä hävis aika tiuhaan. Sit nesteen pinta nous aina kun paineet päästi. laitoin nesteen joukkoon syylärin paikkaus nestettä mikä ei tuntunut auttavan ainakaan heti. Sitten vaihdoin paisunta säiliön korkin painetta tasaavaan ja nyt ei ole nestettä hävinnyt minnekkään. varmaan on pieni reikä alipaineletkussa tai jossain ja kun paine kasvaa liikaa niin nestettä häviää. Pitäisi laittaa vaihtoon kaikki letkut niin ongelma ainakin häviäisi.
Laturi kannattaa irroittaa, jos se estää termostaattikoteloon käsiksi pääsemistä. Tarvittaessa kannattaa irroittaa myös vesiletku kotelon kannesta. Kotelo irtoaa, kun sitä vähän kopauttaa muovi tai puunuijalla. Termostaatti täytyy panna samaan asentoon, jossa se oli ennen irroitusta. (ilmausventtiilli ylöpäin). Tiivistyspinnat kannattaa puhdistaa huolella ennen asennusta. Jäähdytysjärjestelmän täytössä pitää jäähdyttimen letkuja puristella, että ilma poistuisi järjestelmästä. Nestemäärää kannattaa vielä kuitenkin tarkkailla jonkun aikaa korjauksen jälkeen, koska ilma vähitellen poistuu ilmataskuista jäähdytysjärjestelmässä ja nestettä saattaa joutua lisäämään.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Nyt on sit todettu et on tiputtanu nesteet maahan eli eiköhän se sit oo se termostaatin kotelo. No mielummin se ku kansiremontti
Meinaan hurahdin tossa hetkeksi opelistiksi ja vecculin kansiremppa oli liikkeessä (ei merkkiliikkeessä) osineen n.400€. No nyt ollaan taas foordi kuskeja yhden ooppelin ja yhden Vanin jälkeen 8)

-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Minäkin ostin yhden Uuppelin, mutta toista en osta!micu82 kirjoitti:Nyt on sit todettu et on tiputtanu nesteet maahan eli eiköhän se sit oo se termostaatin kotelo. No mielummin se ku kansiremonttiMeinaan hurahdin tossa hetkeksi opelistiksi ja vecculin kansiremppa oli liikkeessä (ei merkkiliikkeessä) osineen n.400€. No nyt ollaan taas foordi kuskeja yhden ooppelin ja yhden Vanin jälkeen 8)
