FOCUS II, käyttäjän kokemuksia

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
NaGeTre

FOCUS II, käyttäjän kokemuksia

Viesti Kirjoittaja NaGeTre »

Moro!

Jes.
Eli mulla on hieman käytettynä keväällä helmikuussa 2006 ostettu Ford Focus 1.6 TI-VCT Sport Wagon 2005 ja mittarissa nyt kymppitonni ostohetkeä enemmän eli hieman yli 29tkm.

Mitään erikoisempaa vikaa ei ole ja farkun koko-/teholuokkaan nähden olen autoon ihan tyytyväinen (vaikka olin mukamas vannonut että alle 2 litraista farkkua en ikinä hanki).
Sport Wagonin Ti-VCT 1.6 moottorin välitys on aikalailla suurille kierroksille viritetty (ainakin mitä vertaa kokemuksiin aiemmasta pikku Focus Hatchbackin Duratecista, 1.6-litrainen myös), asia häiritsi aluksi (jo koeajossa) hieman, mutta nyt sen on jo oppinut pikkufarkun "ominaisuutena" hyväksymään. :o

Kuitenkin pienoinen tehonpuute, lähinnä maantieajossa ohitustilanteissa yhä kismittää, mutta vaihdetta (5-> 4) pienentämällä + kasvattamalla kierroksia tappia kohti (4->5), on ohi autoista tarvittaessa päästy, jopa täysperävaunurekoistakin.
Silti sellaista jykevää voimansiirtoa ja helppoa ohittamista jää kaipaamaan. Mutta sitähän saa vaan isolla rahalla! :wink:

Uuden Focuksen hansikaslokero on myös mielestäni kehno, samoin etupenkkien välin käsinojalokeron tilat, mutta minkäs teet. Kai muilla sisätilan pikku lokeroilla on ajateltu puuteita kompensoitavan (juomatelineet yms)?

Eikä Fordin omat "hifit" säväytä.
Äänentoisto on mielestäni luokkaa "välttävä", varsinkin kun jo tiedossa oleva ajomelu lisäksi haittaa äänentoiston kuuluvuutta hieman. :oops:
Kaikkeen kuitenkin tottuu (kuulema).

Takakontin sulkeutumisesta kuuluva "räminä" myös hieman harmittaa, varsinkin kun ääni kuuluu kovana sisälle, missä takapenkillä turvakaukalossa istuupi 4 kk pojantynkä (korvat lukossa?).
Takaluukku pitää aina siis sulkea mahdollisimman varovasti ja läheltä lukkopesää, ettei ääni olisi kova. :cry:

Vaimo hieman haukkuu Focuksen ovia, että "ne eivät mene kiinni helposti/siististi, vaan aina joutuu kiskomaan kunnolla kiinni".
Ovat kuitenkin kuulema mukavammat kuin isänsä Volkkari-farkussa, jotka ovat hänen tulkintansa mukaan "järkyttävät lonksuovet".
Jonkin verran kyllä yhdyn vaimon mielipiteeseen. Varsinkin, kun vertaa perheemme pienempään kakkosautoon -Ford Focus 1.6 Hatchback '01:seen, jossa ovet menevät kiinni "helpommin ja luonnollisemmin"..noh, kaipa nämä ovat makuasioita, joista voi kiistellä? :wink:

Niistä vioista.
Nyt Focuksessa ilmeni ensimäiset "pikkuviat", kun auto on ollut käytössäni noin 6kk.

Ensimmäinen ilmennyt vika (mielestäni) on tietynlainen "nykiminen", joka on tosin hyvin lievää ja lyhytaikaista.
Mutta, kun olet juuri ohittamssa täysperävaunurekkaa ja ohituksen puolessa välissä tapahtuu n. 1 sekunnin voimaton hetki (lue nykiminen, jolloin kiihtymistä ei tunnu tapahtuvan), alkaa "ongelma" todella huolettaa!
Volvo V50:stähän TM raportoi myös "sähköviasta", joka sai tehot putoamaan kesken ohitustilanteen (muistaakseni moottorinohjausyksikkö alkoi vikatilanteen tulkintansa vuoksi rajoittamaan kierroksia 2800 kier/min eli ohitus loppui käytännössä kuin seinään)...

Siispä "kylmärinki persiissä" heti kyselemään huoltoon ongelman mahdollista syytä.
Koeajettuaan autoa, huoltomies poissulki aluksi arvailtun mahdollisen kytkinvian ja epäili, että Fordin ilmastointi (kompuran päälle/pois kytkeytyminen) on se mitä tunnen eli ko. tilanteessa kierrosmäärä laskee hieman hetkellisesti, mutta yleensä palautuu piakkoin takaisin alkuperäiseen. A/C vie hetkellistä virtatehoa sen verran paljon (mm. flekti kytkeytyy päälle ym), jolloin sen kyllä ajaja "tuntee". Sen ei kuitenkaan pitäisi viedä tehoa pois voimansiirrosta. Noh, nähtäväksi jää!
Päädyimme tämän "vian" osalta tarkkailemaan moottorin käyttäytymistä ajamalla vielä ajoittain ilman A/C:tä, josko kyseistä käyttäytymistä ei tällöin ilmenisi (edes niissä ohitustilanteissa 4- ja 5-vaihteiden välissä 120-140 km/h nopeuksillakaan)..?

Toinen (ja toistaiseksi siis ainoa) havaittu vika on sähköikkunoiden käytön aiheuttama oikosulku(?) ja siitä aiheutunut ikkunanohjausyksikön sulakkeen palaminen, jolloin ikkunat jäi auki, eivätkä tietenkään parkista lähtiessäni enää sulkeutuneet. Kotona vaihdoin hyvin sisältä tuulettuneen autoni takalasin lämmittimen samankokoisen sulakkeen ko. rikkoutuneen ikkunasulakkeen tilalle ja karautin ikkunat suljettuani Ford-huoltoon.
Lupasivat tarkistaa vian ja korvata rikkoutuneen sulakkeen takuuseen.

Että semmosia tuntemuksia ja vikahistoriaa TI-VCT:stä.
Toistaiseksi tyyväinen olen Focus-hankintaani.
Mielestäni hinta-laatusuhde on tässä autossa kyllä kohdillaan!
:lol:

???
En tiedä miten tämä tänne "Autoiluun" pomppasi, kun olin mielestäni kirjoittamassa vastausta ketjuun "Viestin aihe: FOCUS II, käyttäjän kokemuksia":
http://www.ford-club.net/keskustelu/vie ... ight=tivct
???
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

Luettuani analyyttisen kertomuksesi suosittelisin hoitokeinoksi mondeon ostoa :lol:

Meillä tosin focuksen virkaa toimittaa se vm 02 1,4 paappafarmari, mutta jo 1,8 mondeo on jos ei eri planeetalta niin ainakin maantieltä kotoisin, kun fiikkus soveltuu lähinnä lähiliikenteeseen.

Tuo "nykiminen" saattaa olla vain se A/C, pienen moottorin yhteydessä ilmastointi edelleen syö tehoa, vaikka vehkeet ovatkin kehittyneet. Mainittakoon, että A/C-kompuran päällekytkeytyminen tuntuu jopa ns. miesten moottoreissa (tässä tapauksessa 5,2 l dodgeramvan, joka oli siis kunnossa, ilmastointiremppa tehty alan firmassa ja kone hyvässä iskussa).

Toinen hassu havainto, jonka olen tehnyt näitten nykyautojen kanssa: Kun kiihdytät, kiihdytä kunnolla. Kaasutinvehkeiden kanssa jopa 2000-luvulle asti pärjanneenä voin todeta, että näitten pikkuefien kanssa on omaksuttava reippaampi kaasun käyttö. Jos yrittää kiihdyttää "ilman kanssa" niinkuin ooppelsorsalla, ei foord tiedä, meinataanko mennä vai ei. Poljin lattiaan, niin kaasuläpän asento kertoo sähköaivoille, että ainakin yritetään mennä. Tuloksena parempi kiihtyvyys.

Ikkunoista vielä mutuhavainto: muinaisesta dodgesta meni fusible link ja sitä myötä virtalukon pohja vaihtoon. Tilanne oli tämä: hain pojan koulusta helteisenä elokuun päivänä, auto käyntiin, flekti täysille ja kummankin ikkunan nappi alas. Virhe! Ikkunat jäi alas ja flekti herkesi toimimasta. Liikaa kuormitusta. No, uusissa autoissa luulisi, että ylikuormitusta ei tapahdu. Tuosta viisastuneena en viitsi kokeilla nykyleluillakaan, meneekö ikkunat alas ja jäävätkö ne myös. Ainakin mondeossa ikkunoita ohjaa gem-moduli, joka on apukuskin jalkatilassa. Luulisi että jos auto on hyvin lämmennyt marketin pihalla ja heti vaadit täyttä performancea, saattaa jollain pikku sulakkeella olla liian kuuma.

No, siinä taas pohdintaa aiheesta ihmisen ja auton yhteiselo.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Vastaa Viestiin