Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
another1
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Heinä 2006 20:14

Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta

Viesti Kirjoittaja another1 »

Melkein vuoden verran ollut hieman epäkunnossa kone ja olisi kiva saada joskus toimimaan tuo. Koko sytytyspuoli on uusittu. Koko bensansyöttö tankilta koneelle asti puhdistettu ja suodatin vaihdettu. Ilmanputsari vaihdettu ja autoa ajeltu ilman putsariakin, silti "booaa" kun tarvisi saada enemmän tehoa, esim. moottoritiellä on tuskaa saada 140kmh mittariin. Aiemmin kulki helposti sen 170 ja reilummalla polkemisella pääsi 180+.

Paikallaan kierretellessäkin huomaa, ettei kaikki ole kunnossa, kaasun kun painaa pohjaan niin kone saattaa sekunninkin booata ja vasta sitten nostaa kierroksia. Kaasuläppäanturia epäilin viaksi (ei mitään hajua auton tekniikasta 8)) mutta ei, se kyllä ratkaisi mystiset totaalitukkeutumiset/pätkimiset. Seoksissa lienee jotain vikaa? Mistä pitäisi lähteä ongelmaa ratkomaan?

Koneella on ajettu vajaa 189tkm.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No mutta hyvähän se on jos "BOA:aa" :lol: :roll: Sisäpiirin vitsi....

90 vuosimallin sierrassa pitäis olla diagnostiikkapistoke. Viet auton testiin ja ecu kertoo mitäs häireitä on lähihistoriassa ollut.

Jotain anturivikaa kuten MAP anturin (eikös tossa oo MAP eikä MAF) vikaa veikkaisin.
Seokset kun käyt mittauttamassa niin selviää vähän, että käykö laihalla (= mahdollinen imuvuoto) tms.
Myös katti saattaa olla tukossa. (Opuksestani lunttasin, ettei tota vuosimallia ole 1.6 CVH:na kuin CFi:nä ja katilla)
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

jakokin saattaa olla hampaan viturallaan
Focus 1.0 edition a6 2017
another1
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Heinä 2006 20:14

Viesti Kirjoittaja another1 »

Näin tyhmänä kysyn että puhutko nokkapyörän jaosta? Venttiilit säätyvät tuossa automaattisesti ja puristussuhteetkin tuntuu olevan kohdillaan.

Niin ja tosiaan katillinen mallihan tuo on, liekö katalysaattori toimii ollenkaan jos tukkeessa on? Ainakin päästöt oli ihan minimissään (=hyvät) kun tuossa pari kuukautta sitten katsastin.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

Mulla oli täysin sama ongelma sierrassani (ex-auto), joka oli tuolla samaisella koneella....pari vuotta sillä ajelin ja lähes koko tekniikka tuli tutkittua, mutta järkevää syytä tukkeutuneisuudelle ei koskaan löytynyt!!! Nykyään auto on siskon miehellä ja kattikin siihen on vaihdettu, kun meni tukkoon, mutta ei auttanut sekään voimattomuuteen, vaikkakin auto rupesi taas toimimaan....sanoisin, että sen kanssa on vaan elettävä, tai sitten korjattava, mikäli haluaa viettää loppuelämänsä sen ongelman parissa...olen puhunut :lol:
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

another1 kirjoitti:Näin tyhmänä kysyn että puhutko nokkapyörän jaosta? Venttiilit säätyvät tuossa automaattisesti ja puristussuhteetkin tuntuu olevan kohdillaan.
Venttiilinvälyksen tasaus on hydraulinen, mutta se ei tietenkään vaikuta siihen ajoitukseen, eli remmillähän sitä nokka-akselia pyöritetään, jos puristukset mitattu ja ok, niin jakoki luulis olevan kohdallaan.

Map, ja/tai tps on aika varteenotettavia vaihtoehtoja kyllä.
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

mulla ei ollu map/tps sensorien vaihdolla mitään hyötyä....ja ei ihan pelkän "kokeilun" vuoksi kannata ruveta ostamaan, kun on maukkaan hintaisia osia!!! TPS:n ostin (n.130€) ja MAPin sain tutulta kokeiluun, mutta kummastakaan ei ollut mitään iloa...
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

vikakoodien luku voi tuoda vastaukset... mitäänhän noihin ei kannata koodeja lukematta vaihdella. Tuo lukeminen on varsin yksinkertainen toimenpide tehdä itsekin, autosähkö -otsikon alla lisää tietoa hommasta...
Toki tuossa tapauksessa kuitenkin katti lienee "sulanut" tukkoon kun on ajettu pitkään liian laihalla seoksella mihinkä taas voi syy löytyä imuvuodoista / liian pienestä bensapaineesta jollei koodien perustella jotain muuta löydy.
another1
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Heinä 2006 20:14

Viesti Kirjoittaja another1 »

Bensapaineet on tarkistettu ja ne oli hyvät. Lähinnä varmaan tuo ilmavuoto/kat lienee seuraavana tarkkailussa jos jotain jaksaa tuolle enää tehdä.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

jos tarkoitit tota katin sulamista mun ex-sierrasta, niin siinä oli ruostunut helyt irti....kävin myös imupuolen kaikki liitokset läpi ja vaihdoin kaikki tiivisteetkin sinne...ei vaikutusta...ja ymmärtääkseni katti ei voi tuhoutua kuin mekaanisesti??? aikaisemmin oli juttua aiheesta ja näin siellä joku mainitsi....eli väärillä seoksilla ei pitäisi saada kattia rikottua, mutta tämä ei ole mikään raamattuun kirjoitettu tieto, vaan pelkästään kuulopuheita!!!
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

HELLbound kirjoitti:ymmärtääkseni katti ei voi tuhoutua kuin mekaanisesti??? aikaisemmin oli juttua aiheesta ja näin siellä joku mainitsi....eli väärillä seoksilla ei pitäisi saada kattia rikottua
No, tuolla katin mekaanisella tuhoutumisellahan tarkoitetaan lähinnä sitä jotta kennosto on silminnähtävästi vialla eli toisinsanoen mikäli kennosto näyttää ehjältä myös katti on toimiva (poislukien lyijyhalvaus).
Tavallisesti katin kestävyydelle ei juurikaan ole merkitystä millä seoksilla ajellaan (sen ajonaikaiselle toiminnalle kylläkin) mutta pitkään jatkunut liian laihalla ajo saattaa pitää pakokaasut sen verran kuumina jotta kennosto murenee hiljalleen tai jopa sulaa irti kuoresta (= mekaaninen hajoaminen) ja katalysaattori mahdollisesti tukkeutuu.
jylpertiina
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25

Re: Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta

Viesti Kirjoittaja jylpertiina »

another1 kirjoitti:Melkein vuoden verran ollut hieman epäkunnossa kone ja olisi kiva saada joskus toimimaan tuo. Koko sytytyspuoli on uusittu. Koko bensansyöttö tankilta koneelle asti puhdistettu ja suodatin vaihdettu. Ilmanputsari vaihdettu ja autoa ajeltu ilman putsariakin, silti "booaa" kun tarvisi saada enemmän tehoa, esim. moottoritiellä on tuskaa saada 140kmh mittariin. Aiemmin kulki helposti sen 170 ja reilummalla polkemisella pääsi 180+.

Paikallaan kierretellessäkin huomaa, ettei kaikki ole kunnossa, kaasun kun painaa pohjaan niin kone saattaa sekunninkin booata ja vasta sitten nostaa kierroksia. Kaasuläppäanturia epäilin viaksi (ei mitään hajua auton tekniikasta 8)) mutta ei, se kyllä ratkaisi mystiset totaalitukkeutumiset/pätkimiset. Seoksissa lienee jotain vikaa? Mistä pitäisi lähteä ongelmaa ratkomaan?

Koneella on ajettu vajaa 189tkm.
itse lähtisin kattomaan että
-bensalinjat on kunnossa=tuotto ok ja paineet pysyy
-sytytys puoli on kunnossa ja myös sytytys säädetty oikein!
-päästöt hyvät=ei imuvuotoja
-lämpötila anturi on kunnossa=ei ongelmia kylmänä(ei kestä kaasua)
-jako on kunnossa=merkit kohdillaan
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onkos jakohihna varmasti oikein?
Onko karstat poltettu motista?
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

Itsellä tuli kaikki muut edellämainitut testattua, paitsi tuo bensanpaine, mihin ei ollut mahdollisuuksia....ja todellakin on tullut testattua, kun oli toinen sierra samalla koneella, mistä sai osia testattavaksi!!! En kuitenkaan jaksa uskoa tuohon paineeseen, koska silloin kone puutuisi vasta kovemmilla kierroksilla/rasituksella...näin ei ainakaan itselläni tapahtunut, vaan kone oli tasaisen laiska koko kierrosalueella...
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Unohtu vielä että onko tuossa nokan asentoanturi kuten Zeteceissä? :roll:
another1
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Heinä 2006 20:14

Re: Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta

Viesti Kirjoittaja another1 »

jylpertiina kirjoitti:
itse lähtisin kattomaan että
-bensalinjat on kunnossa=tuotto ok ja paineet pysyy
-sytytys puoli on kunnossa ja myös sytytys säädetty oikein!
-päästöt hyvät=ei imuvuotoja
-lämpötila anturi on kunnossa=ei ongelmia kylmänä(ei kestä kaasua)
-jako on kunnossa=merkit kohdillaan

Kaikki nuo kävin juuri äskettäin tarkastuttamassa / tarkistin itse mitä nyt pystyi varma olemaan näillä taitotiedoilla. Kaikki kunnossa, myös oman epäilyksen kohteena ollut imupuoli... ehkä sitä vaan ei ole tarkoitettu toimimaan :)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Vastaa Viestiin