Ilmamäärämittarin pinnit (Sierra)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ilmamäärämittarin pinnit (Sierra)

Viesti Kirjoittaja markkul »

Osaisiko joku kertoa, mitkä ovat ilmamäärämittarin pinnien numeroinnit. Eli mistä kahdesta voi mitata mittarin läpän anturin resistanssia ja mistä kahdesta lämpöanturin resistanssia? Korjauskirjassa ei ole numerointia, on vain johtojen värit, joita ei nää!

Mittari on mallia Bosh jotain ja auto '89 mallin 2.0 OHC EFi Sierra.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Itse itselleni vastaten:

pinnit 6 & 7 ovat läpän potikka ja pinnit 9 & 22 lämpöanturi. Lämppärin resistanssi n. 20C on 2,7 kOhm.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Hyvä että edes joku vastaa! :D
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Monteonisti kirjoitti:Hyvä että edes joku vastaa! :D
Onhan se. :-)

Koitin ensin mitatakkin, mutta vaikka kokeilin eri vaihtoehtoja, ei tuntunut näyttävän kauhean järkeviä. Sitten yritin vähän rauhallisemmin ja löytyihän sieltä ihan toimivat pinnit ja ihan toimiva mittari.

Pitää vaan kokeilla tuota SIerran mittari 518 bemarissa, josta ilmeisesti on rikki ja siinä on eri pinnijärjestys, muuten sama mittari.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Täytyypä vielä todeta, että ei toiminut bemarissa. Siinä on mittarissa viisi pinniä, liittimessä tosin vain neljä niistä kytkeytyy. Mittari on siis ihan samanlainen, samalla (ainakin jollain) numerolla., mutta se pinnitys on siis eri. Mittailin sitä bemarin mittaria. Siinä keskimmäinen pinni on yhteydessa toiseen läpän potikoista vastuksen kautta (muistaakseni n. 190 Ohm) ja samaten se on yhteydessä n. 47 Ohm vastuksen kautta toiseen lämpöanturin pinniin. Tuo keskimmäinen ei siis mene johtosarjaan.

Jotain vaikutusta sillä kuitenkin on, koska auto ei edes yrittänyt lähteä käyntiin kun neljä pinniä oli kytketty. Kun laitoin ym. kytkennän ilman vastuksia väliin, alkoi jo pikkasen poksumaan, mutta ei käynnistynyt. Eli ei toiminut.

Bemu oli '85 518i ja ruisku on Bosch L-Jetronic.
Vastaa Viestiin