Vaihdevälin lyhentimen asennus (Autoracing)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Riesamies
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Marras 2005 23:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Vaihdevälin lyhentimen asennus (Autoracing)

Viesti Kirjoittaja Riesamies »

Elikkäs tuli ostettua sierraan tuollainen type 9 lootaan käyvä vaihdevälin lyhennin autoracingilta. Nyt pitäis saada tuo asennettua mutta nuo englanninkieliset ohjeet eivät ole mitkään maailman helpoimmat. Joten voisiko joku viisaampi auttaa ja kertoa miten tuo asennetaan vaihe vaiheelta?
Riesamies
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Marras 2005 23:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riesamies »

Elikkäs tässä vielä alkuperäiset englanninkieliset ohjeet:

Remove Gearlever from vehicle.

Mark gearlever yoke, gearlever ball and ball housing with centre dot, such that the orientation of these components can be repeated after disassembly.

Remove gearlever from shaft. The isopac (???) bush within the gearlever is particularly difficult to remove from the shaft, and it is often necessary to destroy the gearlever, but a new gearlever is supplied within the kit.

Grind or file off swages immediatly above flat washer retaining the spring rubber, remove all burrs.

Remove flat washer, rubber, top cup, lower cup and ball holding assembly noting carefully the order and orientation of assembly.

Tap off ball from shaft.

Assemble mild steer spacer over shaft splines. Note the internal chamfer allows clearance of corner radius adjament to fork.

Tap ball onto shaft checking previosly marked centre dot orientation. Ensure sleeve is seated fully into counterbore of ball. This will leave approx 3/8" of sleeve visible.

Assemble shaft/ball assembly to ball housing checking centre dot orientation.

Assemble lower cup, top cup and spring rubber.

Assemble white nylon spacer to retain spring rubber.

Assemble new gearlever ensuring that shaft is pressed fully up into lever.

Lock up grubscrew to retain.

Reassemble completed lever to vehicle including spacer plate, retain using (3) M8 flange heads supplied.

Depress clutch and check all gears before driving vehicle, in particular ensure depression of lever is necessary to clear gate into reverse.


Siinä... Jos joku ymmärtää tuota enklantia paremmin niin jos viitsisi suomentaa mitä tuossa tarkoitetaan... Itsellä kun tuo enklanti ei ole niin hyvin lapasessa.
Iso PeBe
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Loka 2005 21:37
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Iso PeBe »

Harmi kun tosta on niin kauan aikaa kun omaan Sierraan asensin vastaavan lyhentimen, niin ei muista miten koko homma meni. Sellanen käytännön neuvo sitten että jos ajattelit vaihtaa vielä joskus niinkin että hieman säälit laatikkoa, niin se ei ole helppoa koska toi oikeen napauttaa aikamoisella vauhdilla vaihteet sisään... Mulla on onneks tollanen 4-v loota jonka saan huolella hajottaa ja iskee tallissa odottavan 5-v:n sisään.

Mutta se on kuitenkin sen verran yksinkertanen homma, että ihan tutkimalla ja kun nyt ensin saat sen orkkis kepin irti niin se rupee pikkuhiljaa sujuun kun vaan kattelet vähän niitä kuviakin niissä ohjeissa. Se alkuperänen keppi piti hajottaa ihan atomeiks ja muistaakseni ottaa siitä se pallonivel uuteen käyttöön. Voi olla että johtu siitä ettei oo toi 5-v loota vaan 4-v, mutta joutu sorvaan sen mustan korokepalan tilalle uuden osan että istu kunnolla.

Empä mää nyt kovin isoo infoo saanu tosta kasaan mutta toivottavasti ees jotain apua oli.
Vastaa Viestiin