Xr2i + turbo ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mandeero
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Heinä 2006 07:16

Xr2i + turbo ?

Viesti Kirjoittaja mandeero »

Terve vaan.

Tässä olen nyt puolisen vuotta ajellut xr2i:lläni ja hienostihan se koppa kulkee sillä ~110hp:lla. Mutta kuinkas se sanonta menikään? "Nälkä kasvaa syödessä"... Eli lisää tehoa tekis mieli, ja ajatteli että turbottamisella se kävisi varmaan parhaiten, koska löytyy kerta fiestasta ihan turbo versiotaki joten katsastuksessa ei pitäisi ongelmia olla?

Joten kysymykseni on, mitä kaikkea tulisi vaihtaa alustasta jne. jne. Jotta autostani tulisi turbo kelvollinen?

Tai jos jollain on jotain parempia ideoita tehon lisäämiseksi niin kertokaa ihmeessä...

-Mandeero
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

xr2i/1.6s jarrut samat kuin Rs turbossa joten jarruille ei mitään ainakaan tarvii tehdä!
takavakaajasta en ole aivan varma pitääkö olla? viisaammat kertokoot
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

jushi69 kirjoitti:xr2i/1.6s jarrut samat kuin Rs turbossa joten jarruille ei mitään ainakaan tarvii tehdä!
takavakaajasta en ole aivan varma pitääkö olla? viisaammat kertokoot
Ainakin se on Rs turbossa vakiona. Katin joudut laittamaan putkeen jos et löydä orkkis RS Turbo Fiestan tekniikkaa tai sopivaa päästölappua Fordilta jos meinaat esim. Escort RS turbon tekniikkaa käyttää. Melko varmasti vaativat vaihdetusta koneesta dokumentit. Näistä kannattaa mennä tiedustelemaan sieltä konttorilta etukäteen mitä vaativat. Tietenkin voit lisätä nykeiseenkin koneeseen palikkaa->katalysaattori.

Mutta teoriassa homma onnistuu, kunhan autoa ei ole merkitty vähäpäästöiseksi.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
mandeero
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Heinä 2006 07:16

Viesti Kirjoittaja mandeero »

Kiitos jo tulleista vastauksista.

Niin tarkoituksenahan oli vain lisätä turbo tämän nykyisen 1.6 efi koneeseen.
Ja tämähän ei ole vähäpäästöinen että sillä puolin ei pitäis ongelmia olla. Miten turbo toimii tämän koneen kanssa? mikä on siis ero rs turbon koneella ja tällä xr2i:n koneella? eiks molemmat mahda olla 8v ? vai onko?

-mandeero
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Männät ja kiertokanget on erilaiset turbossa (vahvemmat luonnollisesti), puristussuhde niiden ansioista matalampi.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Eikös ne kiertokanget ole samat kuin vapaastihengittävässäkin?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Haa, tuosta en olekkaan täysin varma. Oli vaan jostain sellainen muistikuva :? Taitaa ollakin samat.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
VV86
Viestit: 48
Liittynyt: 13 Elo 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja VV86 »

kannentiiviste ainakin on vähän järeämpi :P
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

millasta teholisää meinasit,jos pysyt nyt vaikka hietetään hatusta 50hv lisäyksessä,niin ei isompia tarvii vielä tehä,mutta ne puristukset tarviis saaha alas,palotilosta vois kairata pois ainetta jonnin verran.vois riittää lakemaan puristuksia tarpeeksi ja parempi kannentiiviste(vaikka rs-turbon).välijäähdyttäjä kannattaa samaan katsastukseen laittaa.

sit isommilla teholisillä menee koneen purkamiseen ja parempaa kalua sisään tai hyväkuntonen rs-turbon tekniikka ja siihen sit taas ahtoja lisää.
mandeero
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Heinä 2006 07:16

Viesti Kirjoittaja mandeero »

No tuo 50hv. lisäys kuullostaa jo kohtuullisen mukavalta. Sitten kysymys ahtimesta. Tartteeko se olla Ta-02 ahdin niinkuin rs-turbossa? ( olenko oikeassa ) vai kelpaako joku muu. Tietääkö joku että mitä tarttee alustaan tehdä. Jarrut taitaa olla samat(?)

Eli kannen "työstöllä" ja kannentiivisteellä + tietenkin ahdin, ja välijäähdytin.. pitäisi irrota lisää potkua noin ~40-50hv.. Minkä kokonen xr2i:n putkisto mahtaa olla?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei sen tarvitse olla sama ahdin, ostat vaikka sen ahtimen tehotavoitteen mukaan. Kyllä nuita pikkusia pitäis löytyä kohtuullisesti. Voihan sinne laittaa pikkusen to3:n.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
mandeero
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Heinä 2006 07:16

Viesti Kirjoittaja mandeero »

Terveppä taasen.
En viitsinyt uutta ketjua alottaa joten jatkan tähän.
Millä muilla keinoilla saisin tehoa irti, kuin turbolla. Ja mitä suosittelette että tehtäisiin ihan ensimmäisenä, ihan jos ajatellaan perus juttuja jolla saadaan kadonneita "poneja" takaisin?
Ford Fiesta XR2i vm.-90
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

mandeero kirjoitti:Terveppä taasen.
En viitsinyt uutta ketjua alottaa joten jatkan tähän.
Millä muilla keinoilla saisin tehoa irti, kuin turbolla. Ja mitä suosittelette että tehtäisiin ihan ensimmäisenä, ihan jos ajatellaan perus juttuja jolla saadaan kadonneita "poneja" takaisin?
Näitä kadonneita heposia taitaa cvh-koneesta saada muutaman takaisin vaihtamalla uuden nokan ja nostimet. Tästä on jauhettu paljonkin, tuppaavat siis olemaan useimmiten jo aika huonossa kunnossa. Sitten tietty nämä perinteiset, uusi (ihan vakio välttää) ilmanputsari, tulpat, tulpanjohdot, sytytysennakko kohdilleen.

Tuosta vapari cvh:n virittämisestä onkin jo oma topikkinsa, kannattaa lueskella sieltä lisää.

Eli tuolta:
viewtopic.php?t=2089
Kuga PHEV
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

mandeero kirjoitti:Terveppä taasen.
En viitsinyt uutta ketjua alottaa joten jatkan tähän.
Millä muilla keinoilla saisin tehoa irti, kuin turbolla. Ja mitä suosittelette että tehtäisiin ihan ensimmäisenä, ihan jos ajatellaan perus juttuja jolla saadaan kadonneita "poneja" takaisin?
En ole ihan varma että onko katalysaattoripeli mutta jos on niin katalysaattori kannattaa tyhjentää.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Vastaa Viestiin