Ford Focus diesel vm.1999-2000

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Ford Focus diesel vm.1999-2000

Viesti Kirjoittaja Driver »

Tervehdys

Tuollainen auto olisi harkinnassa 1.6l - 2.0 turbodiesel koneella. Tänne voi laittaa kaikenlaisia käyttökokemuksia ko. autosta. Itse olen kuullut että on ollut ruostevikaa ovissa, mutta korjattu takuuseen, pitääkö paikkansa? Entä onko autossa muita tyyppivikoja tmv.?

Entä miten huollot näillä autoilla, pystyykö itse tekemään perushuollot yms. (öljynvaihdot, jakopäänhihnan vaihto...)? Onko näissä mitään 50000km välein tehtäviä 1000€ huoltoja?? Etsisin halpaa pidettävää hyvää käyttöautoa.

Kiitoksia kaikille jo etukäteen vastauksista :wink:
Viimeksi muokannut Driver, 20 Kesä 2006 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

- Luukut ruostuu->korjataan takuuseen
- Vetonivelet menee, varmaan useimmissa jo vaihdettu. Jos vielä ehjät niin uusia suojakumit kun ne tuppaa vuotamaan
-ainakin bensakoneiseen tekee huollot itse miksei siis dieseliin, ihan perustekniikka nuo on.
Rahnu
Viestit: 100
Liittynyt: 07 Helmi 2005 01:51

Viesti Kirjoittaja Rahnu »

Jos erehdyt mennä kattomaan niin takaluukku kannattaa katsoa suurennuslasin kanssa. Varsinkin jos kyseessä ghia-malli eli krominen se avauskahva. Kittiviat toki korjataan 12-vuoden koritakuun puitteissa mutta jos löytyy ruostetta siitä kahvan lähistöltä niin se ei mene, ainakaan ilman tappelua.

Huollot on jotain 250e hujakoilla merkkiliikkeessä. Itse käytin öljynvaihtohuollossa (plus ilmanputsari&raitisilmasuodatin) "nyrkkipajalla" ja 155e maksoi koko paska, suotimet ostin merkkiliikkeestä.

En ole tolla 90-heppaisella ajanut mutta pienin varauksin voin kehua, oma ainakin jäkättää vielä hyvin vaikka on paljon ajettu, korissa vaan on aika paljon sanomista. Hyvä se on ajaa ja kokoisekseen iso kontti.
Seat Leon 1.0 Tsi Dsg -17
Mondeo 2.0 Tdci Titanium aut. -10
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

No nyt osui silmiin tuollainen 245tkm ajettu -99 focus. Hintaa olisi n.8000e.

Paljon tuollainen 1.8tdi kone syö 100km? Entä tietääkö joku muu mahdollisia tyyppivikoja ko. autossa? Entä mitä mieltä olette suorituskyvystä, pärjääkö sillä ihan normaaliajossa? Entä onko kukaan asentanut "tehoboksia", lupaavat 110-115hp niillä tuon 90hp tilalle, ja erityisesti alaväännön kohoamista. Mutta voiko tuon boksin asentaminen lyhentää turbon/koneen/laatikon elinikää??
Reissulasse
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reissulasse »

Kuten tuossa edellisessä threadissa mainitsin, itse ajelen -99 vuosimallin 1.6:n bensakoneisella Focuksella.

100 hepalla tuo ei mikään raketti ole. Kyllä sillä tulee yhden hengen kuormalla toimeen, mutta muuten saisi olla kyllä enemmän niin maantielle kuin kaupunkiinkin. Dieselissä parempi vääntö kompensoinee huipputehon puutetta jonkin verran, mutta ei se 90 hp mitenkään liiallisen suuri määrä ole. Neljän hengen kuormalla saisi ilman muuta olla vähintään kaksilitrainen bensakone tai vastaavantehoinen dieseli. Jenkeissähän sitä ei myydäkään alle kaksilitraisella.

Pitkät välitykset tekevät siitä vielä laiskemman oloisen, joskin kulutus pysyy sitten mukavissa lukemissa. Bensakoneellakin pääsee maantiellä kesällä alle 6:n litran ja kaupungissa n. 7 litralla. Uskoisin dieselin pystyvän vielä kertaluokkaa parempiin lukemiin.

Nivelet menivät aika nopeasti. Laturi sanoi sopimuksen irti 150 tkm:n paikkeilla. Ruostetta puskee oviin ja takaluukkuun, helmoista lähtee maali. Kuljettajan ovi ja takaluukku menivät takuuseen, helmat eivät. Kaikenkaikkiaan tekniikassa on hyvin vähän valittamista, korissa sen sijaan paljon.

Ilman merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa ei kannata takuukorjauksista unelmoida. Ja ne merkkiliikkeen huollot eivät ole mitään halpoja, vaan suorastaan naurettavan kalliita. Normaalihuolto n. 250 euroa, laajempi 340 euroa. Esim. Toyotalla päästään liki puoleen hintaan. Tai jos huoltaa itse, niin osat ovat hinnaltaan kohtuullisia.

Auto on hyvä ajaa. Minulta vakionopeudensäädin puuttuu, ja myös se maksaa aivan poskettomasti jälkiasennuksena. Moniin kilpailijoihin kun sen saa noin 150 euron hintaan, maksaa se Focukseen noin neljä kertaa tuon verran. Tämä johtunee siitä, että Focuksessa on vaijeritoiminen kaasupoljin.
Reissulasse
jaq03

Viesti Kirjoittaja jaq03 »

Itsellä 1.8 TCI farkku -99. Olen ajellut sillä parissa vuodessa 80 tkm. Tällä hetkellä 260 mittarissa. Normaalien öljynvaihtojen lisäksi on eberi kerran vaihdettu, sekä kerran jarrupalat. Seuraavaksi pitäs vaihtaa levyt ja jarrut. Sekalaisessa ajossa kulutus on kesällä n 5l/100km, talvella n. litra enempi.
Takaluukun alareunassa vähän ruostetta, sekä helmoissa. En ole noista ruosteista jaksanut stressata, on sen verran pientä vielä.
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

ok, eli siis kaikinpuolin toimiva auto... Paljon käyttövero kokonaisuudessaan tekee vuodessa??

Entä paljon vakionopeudensäädin maksaa, entä voiko tälläinen kokenut teeseitse mies sellaisen asentaa?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Driver kirjoitti:
Entä paljon vakionopeudensäädin maksaa, entä voiko tälläinen kokenut teeseitse mies sellaisen asentaa?
Reissulasse kirjoitti:Minulta vakionopeudensäädin puuttuu, ja myös se maksaa aivan poskettomasti jälkiasennuksena. Moniin kilpailijoihin kun sen saa noin 150 euron hintaan, maksaa se Focukseen noin neljä kertaa tuon verran. Tämä johtunee siitä, että Focuksessa on vaijeritoiminen kaasupoljin.
Aiheesta löytyy myös haulla jonkinmoinen topic.
Reissulasse
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reissulasse »

Tarvikeosina saa kyllä halvempiakin vakionopeudensäätimiä (luokkaa pari sataa euroa). Kun kävin tuollaista kyselemässä, sanoi kauppias, että voi kyllä sellaisen myydä, mutta ei suosittele. Jälkiasennukset siihen kaasuvaijeriin kun ovat enemmän tai vähemmän epäluotettavia ja menevät jumiin tai muuten vain toimintakyvyttömiksi hyvin helposti.

En tietenkään ole varma jos dieselissä olisi sähkötoiminen kaasu. Tällöinhän vaikein homma on löytää nappuloille ratista tai jostain muualta päin kojetaulua sopiva sijoituspaikka.
Reissulasse
jaq03

Viesti Kirjoittaja jaq03 »

Käyttövero on 1,206 euroa/päivä. Eli kokonaisuudessaan noin 570 euroa per vuosi
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

jos saisi vielä lisää vastuksia noihin edelleä esitettyihin kysymyksiin. kiitoksia jo vastanneille :wink:
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

Aika hiljaista :shock: Luulis näistä nyt juttua löytyvän, kun niitä liikenteessä on pilvin pimein. Ei tämä ole pelkkä vika-thread, kehuakin saa!
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

Mitä maksaa ilmastointi jälkiasennuksena 01 focukseen??
Focusman
Viestit: 69
Liittynyt: 04 Huhti 2006 17:54

Viesti Kirjoittaja Focusman »

takuuseen meni kaikki ovet ja takakontti. Ovissa ruoste ei edes näy päälle päin mutta kun vähän oven alareunasta sisäpuolelta maalia rapsuttaa niin johan näkyy. Kannattaa ehdottamasti käydä Fordilla näyttämässä. 12v on takuu siinä saumassa.
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Vastauksia kysymyksiin: Dieselissä on elektroninen kaasu, joten kaasuvaijeria ei ole. Kulutus on omassani ainakin ajotietokoneen mukaan ollut alle 6 litraa sadalle. Vm. 2000 TDI:ssäni on kaikki ovat ja takaluukku vaihdettu takuuseen edellisen omistajan aikana, joten ruosteongelmaa ei ole. Kokemukset autosta ovat olleet tosi hyvät. Olen ajanut n. 7000 km, kaikkiaan autolla ajettu n. 250 tkm. Moottori käy kuin kello, ei syö öljyä, eikä vuoda, vääntää tosi mukavasti ajossa, enää en bensa-autoon vaihtaisi. Käyttövoimaveron dieselvero-osa on n. 350 euroa. Hammashihna vaihdetaan 150 tkm välein, öljy 15 tkm välein. Kannattaa ostaa ilmastoitu dieselfarkku Ghia-varustein, jolloin mukaan tulee kaikki tarvittavat varusteet, paitsi vakionopeudensäädin. Omassani on vielä tuo luistonestokin ja ajotietokone mukana. Ennenkaikkea farmarikori on tilava ja tarjoaa kesäkäyttöön mainion tasaisen ja leveän nukkumatilan kahdelle!
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

Minä vuonna tulivat TCI -koneet?? Joissain myytävissä -00 focuksissa lukee 1.8TCI ja toisissa vain 1.8TD. Eli onko tuona vuonna ollut myynnissä kahta moottoriversiota?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

TCi & TD focuksessa on yksi ja sama diisseli.
TD johtaa vähän harhaan, kun focuksen kaikki diisselit on ollu suorasuihkutus dieseleitä, toisin kuin Mondeoissa ja Escorteissa käytetty TD.

TDCi on sitten jo toinen, muuta se tuli vasta joskus kesällä 2001
Samalla TCi jä pois käytöstä ja koneen uudeksi merkiksi tuli TDdi, vaikkei siihen muutoksia tullutkaan.
Driver
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Maalis 2006 15:46
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Driver »

Onko -00 Ghia -varustellussa focuksessa vakiona ajotietokone?? Entä mitkä ovat yleisimmät vakio varusteet ghia malleissa?
esmes:
cd, vakkari, ajotietokone, ilmastointi autom., keskusluk. kaukok., ...? Osaisko joku sanoa noista?
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Viesti Kirjoittaja msanta »

Tässä on linkki, jostalöytyy Focuksen varustetietoa:
http://www.ajovalo.net/Mallit/Ford_Focus_98.htm
Ajotietokone ei kuulu Ghia -varustukseen, oli siis lisähintaan saatavissa.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focusman
Viestit: 69
Liittynyt: 04 Huhti 2006 17:54

Viesti Kirjoittaja Focusman »

mulla 99 ghia. Ja siinä on varusteina kromia puskurissa keulassa, sekä kontissa. Ilmastointi, lämmitettävä tuulilasi, kartanlukuvalot, kauko-ohjauskeskuslukossa, kaukosäädimellä varustettu cd soitin. Jalopuujäljitelmä mikä ee oo yhtään sen halvemman näköinen kun jossain mesessä.
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
Vastaa Viestiin