-96 Scorpio Cosworth 2.9 Lambda - anturit, kuinka testata?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

-96 Scorpio Cosworth 2.9 Lambda - anturit, kuinka testata?

Viesti Kirjoittaja pappa »

Moi!

KATtien rakennusprojekti on käynnissä ja ajattelin samalla sitten
uusia anturit, mikäli ne tarvetta ilmenee. Olisko kellään heittää
vinkkiä miten saisi mitattua anturit?

Niitä on tuossa härdellissä neljä kun on sekä ennen että jälkeen
KATin olevat tunnistimet.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

ihme hässäkkä jos 4 on ilmeisesti etummaiset ei ole sitten lämmitettävät,ja todennäköisesti labdan singaalit menee saamaa piuhaa/boksii joten mitta vaa siis pakokaasu arvoja ellen ihan väärässä ole.mut jos lambda anturi helisee ni ei kannata alkaa mittailee vaa uus anturi suoraa koska jos siellä vikaa on niin se ei välttämättä nä mittarissa ennen ku on auto kasassa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Kaikki 4 lambdaa on lämmitettävät ja kytkentäkaavion mukaan identtiset.
Valkoisen (raita väri riippuu sensorista) johdon ja maan välillä pitäisi olla 0,3-0,6 volttia vaihteleva jännite tai kattia edeltävillä 0,1-0,9V vaihteleva jännite moottorin käydessä. Myös lämmitysvastuksen kunto ja se tuleeko vastuksille käyttöjännite pitäisi mitata ja luonnollisesti anturien maadoitus.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Eikös nuo 2 valkoista piuhaa ole lämmitysvastuksen piuhoja sekä harmaa ja musta anturin? 8)
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Monteonisti kirjoitti:Eikös nuo 2 valkoista piuhaa ole lämmitysvastuksen piuhoja sekä harmaa ja musta anturin? 8)
yleismallin lambdoissa kyllä.
-95 2,9 24V Scorpion kytkentäkaavion mukaan lämmitysvastuksen plus johtimen pohjaväri on keltainen ja - johtimen pohjaväri harmaa. Anturin nollan pohjaväri on ruskea ja signaalin valkoinen. Eri anturien johtimet on lisäksi erotettu toisistaan siten että pohjavärin lisäksi johtimissa on raita, 1 anturilla punainen, 2 anturilla vihreä, 3 anturilla ei raitaa, 4 anturilla sininen. Ja jotta olisi vielä tarpeeksi sekavaa on 2 anturin lämmitys (-) johdin kuitenkin harmaaoranssi ja 4 anturin harmaavioletti.
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Wow!

Kiitos! Tyhjentävää tietoutta tuli reippaasti. Onkos kukaan laitellut
näihin vehkeisiin yleismallisia antureita? Eli käyttökokemuksia
kaivataan. Tilasin varuilta Biltemasta 2 kpl 4 karvaisia yleiantureita.

Melko järkevään hintaankin 39 egeä kappale.

Meinasin ruuvata ne tonne ensimmäisiksi antureiksi ja siirtää
nykyiset ensimmäiset anturit kakkosantureiksi. On sitten
helpompi vaihtaa mikäli ne ei toimi.

Tein tässä illalla uudet putket pakosarjoista alas. Huomenna
pitäisi sitten sovitella uudet katalysaattorit auton alle... Kiva
hitsailla kun on niin raikas ja viileä keli :P Meillä oli 28 tänään
varjossa.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

pappa kirjoitti: Onkos kukaan laitellut
näihin vehkeisiin yleismallisia antureita? Eli käyttökokemuksia
kaivataan. Tilasin varuilta Biltemasta 2 kpl 4 karvaisia yleiantureita.
Ei tuommoiseen mutta sierraan kylläkin. Toimii samalla lailla kuin alkuperäinenkin kunhan johdotukset pähkäilee oikein...
Tuo 4 lankainen on siitä hyvä "vara-anturi" jotta sillä voi korvata melkein minkä tahansa auton lambdan (johdinmäärästä riippumatta) kunhan kierre vaan sopii... (pl. ne japanilaiset missä lämmitysvirta menee signaalijohtimessa...)
sierra_friikki
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Heinä 2006 15:12

Viesti Kirjoittaja sierra_friikki »

mittaus onnistuu helpoiten kun mittaa vanhalla viisari yleismittarilla.
toinen johto signaali piuhaan ja toinen anturin maapiuhaan(nelijohtoisessa).
sitten odottelet että lamdan toiminta lämpö on saavutettu ja kattelet että viisari alkaa vaeltaan.
paras alue mittarissa on 0-2v.
anturi voi olla koko ajan ecussa kiinni.
Fordeja
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Moro!

Uudet katit on alla, mutta nyt jäi askarruttamaan noi Bilteman
lambdojen kytkennät. Mulla on Cossussa "alkuperäiset?" piuhat
1 musta 2 valkoista ja yksi harmaa. Bilteman uusissa antureissa
taas on 2 mustaa, yksi sininen ja yksi valkoinen. Osaakos
kukaan kertoa mihin kukin yhdistetään? :roll:
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Lämpövastusten piuhojen välillä on aina vastus kun anturi irrallaan. Muut menee arpomiseksi, mutta rungon ja maajohdon välillä pitäisi olla vastus, siis yleensä! :roll:
Lunttasin vähän ja käsittäkseni 2 mustaa on lämppärivastukselle (vanhassa 2 valkoista), valkoinen on maa (vanhassa harmaa) ja sininen on singaali (vanhassa musta). 8)
Taata en voi kun en oikein ymmärrä nuita sähköhommeleita, siis autoissa! 8)
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Lambdan signaalimaa yleensä anturin rungossa ,lämpövastuksen maa kelluva.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Siis nelipiuhaisessa? :shock:
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Nelijohtoinen ei tietääkseni ota maita rungosta, vaan harmaasta johtimesta. Musta on signaali, valkoiset lämmitystä varten.

Kolmijohtoiset tyypillisesti ottavat maadoituksen rungosta...
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Japi kirjoitti:Nelijohtoinen ei tietääkseni ota maita rungosta, vaan harmaasta johtimesta. Musta on signaali, valkoiset lämmitystä varten.

Kolmijohtoiset tyypillisesti ottavat maadoituksen rungosta...
Niin tietysti. Pahoittelen väärää informaatoita, ei tuo ajatus aina kulje.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

pappa kirjoitti:Moro!

Uudet katit on alla, mutta nyt jäi askarruttamaan noi Bilteman
lambdojen kytkennät. Mulla on Cossussa "alkuperäiset?" piuhat
1 musta 2 valkoista ja yksi harmaa. Bilteman uusissa antureissa
taas on 2 mustaa, yksi sininen ja yksi valkoinen. Osaakos
kukaan kertoa mihin kukin yhdistetään? :roll:
Onko sulla alkuperäiset värit lambdan liittimeltä boksille päin nuo, kun ei täsmää kytkentäkaavion väreihin? Vaiko vanhojen lambdan johdinvärit; sierrassakin värit vaihtuivat jostain syystä liittimen jälkeen vaikka oli originaali lambda, boksille päin oli kyllä kaavion mukaiset.
(tokihan se voi olla eri koodaus eri vuosimalleissa tai jtn.)
Vastaa Viestiin