Focus zetec-s 1.6 16V jako sekaisin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
zetekki
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Kesä 2006 03:55
Paikkakunta: Karjaa

Focus zetec-s 1.6 16V jako sekaisin

Viesti Kirjoittaja zetekki »

Jako oli mennyt sekaisin jakohihnaa vaihtaessani. Pultti joka lukitsee kampiakselin hihnapyörää ja samalla jakohihnan "vetoratasta" tuli vedettyä liian heikosti kiinni ja pääsi kääntymään, ruma nakutus kuului heti starttaessa ja siinä sitten istuttiin löysät pöksyssä.
Pakopuolen venttiilinostimista ainakin 1 ja 4 sylinterissä on jumissa yksi kummassakin, kun koittaa painaa ruuvimeiiselillä alas niin ei liiku, muut kyllä. Mitenhän paljon joutuu vaihtamaan, onko kellään sattunut samanlainen moka ja mikä maksoi? :x

[/b]
zetekki
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Kesä 2006 03:55
Paikkakunta: Karjaa

Korjaus edelliseen

Viesti Kirjoittaja zetekki »

Eli kirjoitin väärin, 1 ja 3 sylinterin pakoventtiilit jumissa, mutta vain toinen kummassakin(1 syl. vasemmanpuoleinen ja 3 syl. oikeanpuoleinen auton edestä katsottuna), imuventtiilit liikkuvat kyllä. Sytytysjärjestyshän on 1-3-4-2 niin mäntä ja venttiili törmäili kai ensin 1 syl ja jatkui sitten 3 sylinterin kohdalle missä sitten jakopää pysähtyi. En tiedä sitten miksei mikään imuventtiileistä ole mennyt jumiin, minun vähäisen moottoritietämykseni mukaan pitäisi 2 ja 4 imu olla samassa asennossa kuin 1 ja 3 pako ja näinollen yhtä huonossa jamassa mutta enpä tiedä. :?: [/b]
Avatar
Radagast
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Huhti 2006 00:07

Viesti Kirjoittaja Radagast »

Eikös siellä kampiakselin päässä ole kiila joka pitää hihnapyörän/rattaan oikeassa asennossa vaikka pultti olisikin vähän löysällä. Ettei vaan olisi pudonnut hihnapyörää irrotellessa. Eikä taida ruuvarilla painamalla ventiilit liikkua, on meinaan jonkun verran jäykät jouset siellä.
zetekki
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Kesä 2006 03:55
Paikkakunta: Karjaa

Aika ruma jälki tuli

Viesti Kirjoittaja zetekki »

Ei ollut mikään kaunis näky kun kansi avattiin, pakopuolela kolme venttiiliä poikki ja murskaantuneena männän päällä ja loput vääntyneet. imupuolella vain yhdessä havaittavissa vauriota ensi silmäyksessä. Kahdessa männässä aika pahoja kuoppia, työntömitan mukaan suurimmillaan 3mm syvä. koneistamolla väittivät että männänpää on minimissään 5mm paksu? (onko kellään tietoa tästä) ja ei ole ottanut mäännän reunoihin joten ehkä toimii vielä. Kyllä se kampiakselin pää on pelkästään sileä "tappi" eli rattaat pysyy vain paikallaan pultin puristuksessa. Kun pultti on löysällä niin molemmat pyörät pyörii herkästi akselilla kuin olisi laakeroitu!!, pultissa ei ole edes vasenkierre eli moottori pyrkii avamaan sitä. :evil:
Avatar
Radagast
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Huhti 2006 00:07

Viesti Kirjoittaja Radagast »

Saisko tosta jakohihnan vetorattaasta ja kampiakselin päästä kuvan? Ei se voi olla ilman kiilauraa eikä kampiakselin pääkään. Tai sitten Foordi on alottanu todellisen säästökuurin valmistuskustannuksissa.
late
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Elo 2005 16:37

Viesti Kirjoittaja late »

Ëikös se ole sitten se ja sama että pyöriikö se ratas kunhan akseli pysyy koko ajan samassa asennossa?Mutta luulisi että joku kiila siellä olisi,Onko kiila varmasti ehjä ettei ole kulunut kampuran tasalle?
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Aika ruma jälki tuli

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

zetekki kirjoitti:Kyllä se kampiakselin pää on pelkästään sileä "tappi" eli rattaat pysyy vain paikallaan pultin puristuksessa. Kun pultti on löysällä niin molemmat pyörät pyörii herkästi akselilla kuin olisi laakeroitu!!, pultissa ei ole edes vasenkierre eli moottori pyrkii avamaan sitä. :evil:
:shock: Kuulostaa kyllä aika erikoiselta ratkaisulta jos näin tosiaan on. Foortilla ilmeisesti siirrytty kertakäyttömoottoreihin :roll:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
zetekki
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Kesä 2006 03:55
Paikkakunta: Karjaa

Tästä osoittesta löytyy kuvat

Viesti Kirjoittaja zetekki »

Avatar
Radagast
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Huhti 2006 00:07

Viesti Kirjoittaja Radagast »

Mitä ne voortin insinöörit vielä keksii :shock:
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Nokka-akseleissakaan ei ole kiiloja ;) näin ainakin omassa zetorissa
Escort 1.8 sport -97
Avatar
Radagast
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Huhti 2006 00:07

Viesti Kirjoittaja Radagast »

Ei ole ei, mutta nokat taitaa olla kartiosovituksella.
pasanen
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Touko 2006 18:46

Viesti Kirjoittaja pasanen »

juupa juu... nyt ne renaultin inssit on menny jo sotkemaan foorditkin... rellulla ollu jo monta mosaa ilman kiiloja (nokissa ja k.akselilla).
siinä ei paljoa naurata kun moisen "kotiasentaja" avaa ja relluhuolto ei todellakaan lainaa ajoitustappeja yksityisille :evil:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait Voorteissa vielä ryyskiila on, siis ollut ainakin minun avaamissa, eikä sitä passaa jättää koskaan pois! 8)
Vastaa Viestiin