Scorpion kytkinongelma
Scorpion kytkinongelma
Vm. 1988 2.0i OHC Scorpion kumikiekko kardaanissa sanoi sopimuksen irti. Myös laatikon kannakekumi (tjsp.) on todella huonossa kunnossa. Auto kolisee aika lailla kun ilmeisesti laatikko tai vaihdevivusto osuu liikkeelle lähtiessä ja ajaessa kuopista koriin kiini. Kumikiekosta on lähtenyt kokonaan irti 1/8, pultit ovat ehjät. Voiko autolla ajaa, ja mitä vahinkoa kiekon lopullinen hajoaminen voi aiheuttaa? Entäpä korjaaminen; täytyykö kardaani pudottaa kiekkoa vaihtaessa?
EDIT
Elikä kumikiekko ja laatikon tukikumi vaihdettu, molemmat olivat aivan sökönä. Ennen vaihtoa Scorpio alkoi pitää kummallista ääntä kytkintä painaessa. Ihan kuin joku metalli raapisi toista metallia vasten. Kytkin ei myöskään irrottanut enää kunnolla, pakille vaihtaessa loota piti aika pahaa ääntä. Nyt kun yllämainitut osat on vaihdettu, kytkimen ääntäminen ei kadonnut. Alunperin mietin että olisiko loota tippunut sen verran että vika olisi ollut siinä. Noh, ajelin autolla illalla ja aamulla lähtiessä liikkeelle huomasin että kytkin ei enää äännä. Tuntuu irrottavankin vähän paremmin, välillä pakkikin meni ilman mitään ääntä sisään mutta välillä ei. Missä voi olla vika? Onko vaijerissa mitään muuta säätöä kuin polkimessa oleva automaattisäätö (on tsekattu..) mikä voisi aiheuttaa ongelman?
EDIT
Elikä kumikiekko ja laatikon tukikumi vaihdettu, molemmat olivat aivan sökönä. Ennen vaihtoa Scorpio alkoi pitää kummallista ääntä kytkintä painaessa. Ihan kuin joku metalli raapisi toista metallia vasten. Kytkin ei myöskään irrottanut enää kunnolla, pakille vaihtaessa loota piti aika pahaa ääntä. Nyt kun yllämainitut osat on vaihdettu, kytkimen ääntäminen ei kadonnut. Alunperin mietin että olisiko loota tippunut sen verran että vika olisi ollut siinä. Noh, ajelin autolla illalla ja aamulla lähtiessä liikkeelle huomasin että kytkin ei enää äännä. Tuntuu irrottavankin vähän paremmin, välillä pakkikin meni ilman mitään ääntä sisään mutta välillä ei. Missä voi olla vika? Onko vaijerissa mitään muuta säätöä kuin polkimessa oleva automaattisäätö (on tsekattu..) mikä voisi aiheuttaa ongelman?
Viimeksi muokannut Phoenix, 29 Kesä 2006 04:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siinä uudessa kiekossa on luultavasti semmonen metallipanta ympärillä ÄLÄ irroita sitä, enne kuin kiekko on paikallaan, muuten niiden pulttien saaminen on työn ja tuskan takana! Mielestäni kardania ei edes ole pakko ottaa irti, mutta toisaalta sen irroitus on 10min homma, eikä se edes ole kovin painava.Phoenix kirjoitti:Kiitoksia.. Pitääpä vaikka maalitussilla laittaa merkit. Olisin kiitollinen myös muista asennusohjeista/vinkeistä, ei ole tällaista hommaa tullut ennen tehtyä.
Mitään erikoisosaamista ei vaadi. Laatikko saattaa valuttaa öljyä kardaanin reijästä, eli kannattaa varautua.
Kardaani ei putoa vaikka ne perän laipan pultit avaa. Sitä täytyy työntää vähän laatikkoon päin, niin sen saa irti. Siinäpä se.