2.0 OHC kehityskaari

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

2.0 OHC kehityskaari

Viesti Kirjoittaja markkul »

Olisiko missään sivustoa, jossa ensinnäkin kerrottaisi _kaikkien_ 2.0 OHC sierrojen tekniset tiedot, etenkin teho/vääntö arvot, eli siis aina kun jotain on muuttunut.

Tuossa juuri ropailin '89 mallista EFi OHC:tä ja ihastelin sitä miten on jotain mennyt parempaankin suuntaa sitten '86 mallisen 2.0 OHC kaasari pelini. Mielestäni pakosarja oli erinäköinen.

Hämmästyneenä myös ihmettelin jälleen kerran FORDin insinöörien aikaan saannoksia, enkä siis hyvässä mielessä! Nekin vähät hyvät asiat on saatu pilattua jollain idioottimaisuudella, jonka olisi voinut tehdä toisin.

Esim. lambda, lämmitettävä, on tökätty 4-2-1 pakosarjan kahden putken väliin. Miksei sitä ole voitu laittaa vasta sinne missä nuo yhdistyvät?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Iskutilavuus cm3 Teho hv, polttoainejärj. Vuodet
1294 OHV 60 k 82-87
1593 OHC 75 k 82-90
1597 OHC 80 MPi (kat) 90-93
1753 OHC 75 TD 90-93
1796 OHC 90 kk 87-89
1993 OHC 105 kk 82-89
1993 OHC 115 MPi 85-89
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

jaska74 kirjoitti:Iskutilavuus cm3 Teho hv, polttoainejärj. Vuodet
1993 OHC 115 MPi 85-89
Kuuluuko KAT malli myös tuohon? Eli onko siinä samata tehot? Entäpä '85 mallinen iS. Luulin nimittäin että noin vanhassa iS:ssä olisi yksipiste ruisku, mutta tuossa yhtä katselin ja siinä oli kyllä 4-pisteinen. (MPi tarkoittaa monipiste tai multiple point?)

Kiitos.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

markkul kirjoitti: Kuuluuko KAT malli myös tuohon? Eli onko siinä samata tehot? Entäpä '85 mallinen iS. Luulin nimittäin että noin vanhassa iS:ssä olisi yksipiste ruisku, mutta tuossa yhtä katselin ja siinä oli kyllä 4-pisteinen. (MPi tarkoittaa monipiste tai multiple point?)

Kiitos.
eikös katti tullu vasta 90? en muista.
ja toi -85 is on ihan normi ruiskukone, se is on edelleen vain varustelutaso eikä mikään erikoimoottori...
ja jep, kaikki sierran ohc/dohc ruiskut on monipiste ruiskuja

http://www.ajovalo.net/Historia/ford_sierra.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto_engine


edit: ja tässä moottorin koodeja http://www.ajovalo.net/Ford_moottorit2.htm
Focus 1.0 edition a6 2017
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

jaska74 kirjoitti: eikös katti tullu vasta 90? en muista.
Voipi olla että Suomessa näin. Itsellä on Saksasta tuotu rassi tuossa pihassa vm. 89 ja siinä on katti ja kuten tuolla toisessa säikeessä kirjoittelin myös EGR. Tosin nuo lähtevät siitä kyllä mäkeen.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Muuten, tuolla antamassasi linkissä (enlg wikki) kerrotaan että 2.3 litraista on tehty kahden sytytystulpan omaavilla kansilla. Olisko tommoset vaihtokelpoiset vakio Sierran lohkoon?
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eikö tuo 2,3l ole periaatteessa täysin eri kone kuin 2.0l? Juuri mikään osa ei mun käsittääkseni mene ristiin?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Sultzi kirjoitti:Eikö tuo 2,3l ole periaatteessa täysin eri kone kuin 2.0l? Juuri mikään osa ei mun käsittääkseni mene ristiin?
Justiinsa näin on.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No perk***, kerrankin muistin oikein :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Vastaa Viestiin