Imuilma-anturin merkitys?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Imuilma-anturin merkitys?
Onko kukaan tutkinut tuon imuilma-anturin "sielunelämää" tai oikeastaan kait ECUN? Mikä merkitys tuolla on kesällä, talvella kait laittaa "imun" päälle?
Vaimon Esko (Zetec 1.8 -96) nykytteli jotain kierroksilla 1500-2000, siis tasakaasulla ajettaessa pienillä kierroksilla. Irroitin tuon anturin piuhan ja nykyttely loppui! Viittais anturivikaan mutta testatessani sitä kylmän ja kuuman vesihanan alla vastus muuttui mielestäni normaalisti. Tietenkin tuon piuhan poisto voi kytkeä "varasysteemin" tai ilmoittaa ECULLE että ilma "tulikuumaa" kun vastus ääretön? Onkos tuon piuhan irroituksella jotain haittaa, siis kesällä?
Vaimon Esko (Zetec 1.8 -96) nykytteli jotain kierroksilla 1500-2000, siis tasakaasulla ajettaessa pienillä kierroksilla. Irroitin tuon anturin piuhan ja nykyttely loppui! Viittais anturivikaan mutta testatessani sitä kylmän ja kuuman vesihanan alla vastus muuttui mielestäni normaalisti. Tietenkin tuon piuhan poisto voi kytkeä "varasysteemin" tai ilmoittaa ECULLE että ilma "tulikuumaa" kun vastus ääretön? Onkos tuon piuhan irroituksella jotain haittaa, siis kesällä?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Meni astetta vaikeammaksi! Motin lämpötila-anturin piuhan poisto myös lopettaa nykytyksen. En kerinnyt vastuksia tarkistaan. Meni nyt arpomiseksi kumman vaihtaa vai vaihtaako jonkin kolmannen?
Sytkäpuoli on kait nyt kunnossa, mutta mikä tuota pensa- tai ilmapuolta riivaa kun anturien piuhojen irroitus auttaa?
Sytkäpuoli on kait nyt kunnossa, mutta mikä tuota pensa- tai ilmapuolta riivaa kun anturien piuhojen irroitus auttaa?
Ja vähän helpottaisi jos puhuttaisiin oikeilla nimityksillä antureista.
Alkuun kun luin topicia niin siellä puhuttiin imuilma anturista(imuilman lämpötila-anturi tai ahtoilma-anturi), joka on siis jossain imusarjan kyljessä.
Toi MAF:han on ilmamäärä mittari nimeltään.
Kannattaisi se tyhjäkäyntiventtiili ja siihen liittyvät anturit testailla. On ollut täälläkin juttua ja ohjeita.
Myös lambda-anturin vika aiheuttaa nykytystä. Mutta sen pitäisi hävitä kaasu pohjassa ajettaessa.
Alkuun kun luin topicia niin siellä puhuttiin imuilma anturista(imuilman lämpötila-anturi tai ahtoilma-anturi), joka on siis jossain imusarjan kyljessä.
Toi MAF:han on ilmamäärä mittari nimeltään.
Kannattaisi se tyhjäkäyntiventtiili ja siihen liittyvät anturit testailla. On ollut täälläkin juttua ja ohjeita.
Myös lambda-anturin vika aiheuttaa nykytystä. Mutta sen pitäisi hävitä kaasu pohjassa ajettaessa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Taasko on puurot ja vellit menneet sekaisin?
Alkuperäisessä kysymyksessä ymmärtääkseni käsiteltiin nimenomaan imuilman LÄMPÖanturia (IAT , intake air temperature) eikä ilmamäärämittaria. Ilmamäärämittaria (MAF) ei hyödyttäne testailla sen paremmin kuuman kuin kylmänkään vesihanan alla...
Kuitenkin, IAT pitäisi olla huoneenlämmössä 38k ohm ja moottori kuumana (80 C) 3,8k ohmia. Ja muutoin lineaarisesti siltä väliltä...
Jos näin on ei kyseisen anturin vaihto ole tarpeen.
Alkuperäisessä kysymyksessä ymmärtääkseni käsiteltiin nimenomaan imuilman LÄMPÖanturia (IAT , intake air temperature) eikä ilmamäärämittaria. Ilmamäärämittaria (MAF) ei hyödyttäne testailla sen paremmin kuuman kuin kylmänkään vesihanan alla...
Kuitenkin, IAT pitäisi olla huoneenlämmössä 38k ohm ja moottori kuumana (80 C) 3,8k ohmia. Ja muutoin lineaarisesti siltä väliltä...
Jos näin on ei kyseisen anturin vaihto ole tarpeen.
Ja näinhän se on mutta Suomessa sanastoon on silti vakiintunut tuo "ilmamäärämittari" kuvaamaan tuota imuilman määrää mittaavaa "anturia".lapazu kirjoitti:
No jos pilkkua aletaan viilaamaan, täydellinen nimi on MASS AIR FLOW SENSOR, joka nyt hyvin pitkälti tarkoittaa ilmamäärä*anturia*. Sensor ei käänny mittariksi oikein mitenkään. Anturiksi oikein mainiosti.
Englantilainen taas toki kuvittelisi mittarin olevan lähinnä kabiinin puolella sijaitseva näyttölaite josta luetaan arvoja... joten siellä kielikuvaan sopii paremmin "sensor"
Seos on laihalla alunperin jostain syystä. Kun poistat jommankumman lämpöanturin kytkennän moottorinohjaus toimii niinkuin ajaisit kylmällä koneella ja rikastaa seosta.Monteonisti kirjoitti:Meni astetta vaikeammaksi! Motin lämpötila-anturin piuhan poisto myös lopettaa nykytyksen. En kerinnyt vastuksia tarkistaan. Meni nyt arpomiseksi kumman vaihtaa vai vaihtaako jonkin kolmannen?
Sytkäpuoli on kait nyt kunnossa, mutta mikä tuota pensa- tai ilmapuolta riivaa kun anturien piuhojen irroitus auttaa?
Laihaan seokseen voi olla syynä viallinen lambda tai liian pieni polttoaineen paine esimerkiksi.
Em. anturien kunnon voi tarkistaa mittaamalla. ECT ja IAT omaavat likimain samat arvot samassa lämpötilassa.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tuotahan minä olen yrittänyt pähkäillä, siis mitä tekis? Lambdan irroitus ei vaikuta mitään, ei myöskään MAFin vaihto, tyhjäkäyntiventtiili on viime vuonna vaihdettu. Voihan vika tosiaan olla Lambdassakin, mutta samoin missä tahansa muualla, pensaa kait saa kuitenkin tarpeeksi ainakin anturin piuhat irti!
Lambda anturin toiminnan mittauksesta kirjoittelin jokin aika sitten toisessa topikissa joten en jaksa sitä enää tähän toistaa ->haku.Monteonisti kirjoitti:Tuotahan minä olen yrittänyt pähkäillä, siis mitä tekis? Lambdan irroitus ei vaikuta mitään, ei myöskään MAFin vaihto, tyhjäkäyntiventtiili on viime vuonna vaihdettu. Voihan vika tosiaan olla Lambdassakin, mutta samoin missä tahansa muualla, pensaa kait saa kuitenkin tarpeeksi ainakin anturin piuhat irti!
Liian alhainen bensiinin paine ei välttämättä tee ongelmia koneen bensiinin saanniile vielä; ruikutusmäärä on suoraan riippuvainen bensiinin paineeseen ja ruiskutussuuttimien aukioloaikaan, kun nuo lämpöanturitiedot kytketään pois ecun käytettävistä se leventää ruiskutuksen ohjauspulssia ja näin hieman normaalia alhaisemmallakin bensiininpaineella saavutetaan riittävän rikas seos ja moottori heittääkin nykimästä...
lapazu kirjoitti: No jos pilkkua aletaan viilaamaan, täydellinen nimi on MASS AIR FLOW SENSOR, joka nyt hyvin pitkälti tarkoittaa ilmamäärä*anturia*. Sensor ei käänny mittariksi oikein mitenkään. Anturiksi oikein mainiosti.
Meniskö tasapeliksi? Imuilmasta ilmamäärään, mutta anturi se on edelleen...
Hah. Pitihän se arvata , että kirjotin itekin vahingossa väärin.
Joo eli ilmamassa mittaria (tai vaikka anturia) tarkotin. Ja englanti kyllä sujuu. Ei ollut hakusessa mikään pilkun viilaaminen vaan tässä topicissa tosiaan mun mielestä meni puurot ja vellit sekasin niinkuin WSE sanoikin.
Kun alussa puhuttiin imuilma-anturista joka on siis tosiaan siellä imusarjassa ja mittaa imuilman lämpötilaa.
jossain vaiheessa juttu vaan kääntyi tohon (taisi olla peräti mister lapazun toimesta ) ilmamassa anturiin joka on taas heti ilmanputsarin jälkeen ja kertoo eculle kuinka paljon ilmaa koneeseen virtaa.
Mutta kuten sanottu niin ei auta se antureiden irrotteleminen mitään jos kone on kokoajan vikatilassa kiinteillä asetuksilla. Eli kaikkia moottorinohjaukseen liittyviä antureita vaan ensimmäiseksi mittaamaan ja hakemaan/kyselemään niiden ohjearvoja.
Jos kaikki vaikuttaa ehjiltä voi olla vika myös ecun päässä... kuten omassa kun oli päässyt vettä siihen multiliittimeen tai itse ecuun.
Tämä aiheutti kuskinpuolen lambdalta eculle tulevaan signaalijohtoon kokoajan n.1000mV jännitteen vaikka olisi koko liitin ollut irti. Ilmeisesti hyppäsi jostain multiliittimen toisesta navasta vähän yli.
Tuosta johtuen toinen lambda tarjosi kokoajan liian laihaa seosta ja auto nyki pirullisesti.
Oli sitten muuten vaikea vika paikallistaa.
Tuossa vähän alkuun vaihtoehtoja jos ei sitä diagnostiikka pistoketta löydy tms.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Aika harvoin tuo anturi on oikeasti vialla, ei sillä etteikö voisi olla.Monteonisti kirjoitti:Kyllähän pistoke löytyy muttta jatko hakusalla!
Pitää kait vaihtaa tuo lmbda-anturi aluksi, kustantaa kait jotain reilu 50€.
On kait kahta eri tyyppiä. Pitäis osata ostaa oikea!
Karstainen lambda kun tahtoo olla hidas reagoimaan mihinkään... ja seoksen säätö sen mukaista. Ongelma voi tällöin hävitä kun autolla ajaa pitkään yhtäjaksoisesti.
Tarvike lambdan saanee halvimmillaan 40€:llä, siis sen nelijohtimisen mallin mikä tuohon käy (mikäli kierre ei ole mikään tavallisesta poikkeava).
Tuossa on alunperin nuo johtojen värit sen verran mielenkiintoiset verrattuna tarvike lambdaan joten liittämisessä voi olla pähkäilyjä; minulla olevassa kytkiksessäkin lämmitys ja anturi ovat todennäköisesti vaihtaneet paikaa joten en uskalla sen perusteella vannoa mikä tulee mihinkin... vanhan anturin mittauksella tuo kyllä selviää.
Tuolle RKC koneelle testausohje neuvoo pitämään lambdan pistokkeen kiinni mittauksessa, toiselta reunalta löytyy lambdan lämmityksen kontaktit joiden välillä pitäisi olla 12V ja toisella puolella anturin kontaktit joissa pitäisi olla 0,1 - 0,9V vaihteleva jännite moottorin käydessä tyhjäkäynnillä.
Usein kannattaa lukea /luetuttaa nuo vikakoodit kuitenkin ennenkuin ostaa uusia osia...
-jos tuossa on ohjauspylväässä se 9 napainen D liitin ei koodien luku ole vaikeaa...
-lainaus toisesta topikista:
Fordin eec-iv eli obd -1 sopivia testauskytkentöjä ja - ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
- myös 9 pinniseen D liittimeen.
...sivun vasemmassa reunassa kääntäjät englanniksi tai ranskaksi jos saksa ei taivu...
-lainaus toisesta topikista:
Fordin eec-iv eli obd -1 sopivia testauskytkentöjä ja - ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
- myös 9 pinniseen D liittimeen.
...sivun vasemmassa reunassa kääntäjät englanniksi tai ranskaksi jos saksa ei taivu...
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Kukaan ei ala yöllä koodeja lukemaan, siis mikään paja!
Päivät on ollut liikenteessä ja illalla vasta tallissa.
Ostin uuden mutta tuli tietenkin taas uusi ongelma!
Pitäisi pystyä mittaan harmaan ja rungon välinen vastus, siis onko yli vai alle 10kohmia, mutta vanha antaa "äärettömän" vastuksen, siis ei kontaktia ollenkaan!
Onkos kellään edes aavistusta kumpi pitäisi olla, S4(>10k) vai S4CG(<10k)?
Johtojen värit samat kuin uudessa, ei myöskään "sukkaliitoksia", joten alkuperäinen tai Voortilta ostettu tuo vanha.
Päivät on ollut liikenteessä ja illalla vasta tallissa.
Ostin uuden mutta tuli tietenkin taas uusi ongelma!
Pitäisi pystyä mittaan harmaan ja rungon välinen vastus, siis onko yli vai alle 10kohmia, mutta vanha antaa "äärettömän" vastuksen, siis ei kontaktia ollenkaan!
Onkos kellään edes aavistusta kumpi pitäisi olla, S4(>10k) vai S4CG(<10k)?
Johtojen värit samat kuin uudessa, ei myöskään "sukkaliitoksia", joten alkuperäinen tai Voortilta ostettu tuo vanha.
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Voi passiivi, tekis mieli kirota, mutta täällä kielletty!
Tänään tarkastin motin anturin, oli OK. Sitten tarkistin EGR:n "sokean" tiivisteen, oli muuttunut "näkeväksi", siis kait vika sittenkin siinä!
Meni reilu satanen hukkaan, mutta onpahan taas varaosia jos joskus tarvii! Voortilla ois kyllä mennyt enemmän valohoitoon, siis jos ois voinut käyttää! 8)
Tänään tarkastin motin anturin, oli OK. Sitten tarkistin EGR:n "sokean" tiivisteen, oli muuttunut "näkeväksi", siis kait vika sittenkin siinä!
Meni reilu satanen hukkaan, mutta onpahan taas varaosia jos joskus tarvii! Voortilla ois kyllä mennyt enemmän valohoitoon, siis jos ois voinut käyttää! 8)
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
hyvä ku vika löyty.ei muuta ku lamda myyntiosiolle myyntiin.
toihan menee hyvin vaikka lseosmittarin anturina.
toihan menee hyvin vaikka lseosmittarin anturina.
Viimeksi muokannut turbiiniriesa, 25 Kesä 2006 08:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.