'92 sierra täristää (muut tärinäthreadit luettu)
'92 sierra täristää (muut tärinäthreadit luettu)
Moi,
Sierra '92 täristää 85 nopeudesta ylöspäin sekä puoltaa vasemmalle. Puslat, raidetangot yms. tarkastettu korjaamolla. Jarrut ei laahaa, levyt on suht uudet eikä jarrutus voimista ongelmaa. Pyörät ei pyöri enää ihan uuden lailla (laakerit) mutta pyörii niin hyvin kuitenkin, että korjaamon mukaan täristys/puolto ei voi johtua tästä.
Kokeiltu kolmilla eri renkailla ja vanteilla. Kaikilla sama ilmiö, paitsi että yksillä renkailla puolsi vasemalle, eturenkaiden puolenvaihdon jälkeen puolsi oikealle, ja kun näille vanteille laitettiin aivan uudet kumit puoltaa taas vasemmalle. Vanteet ovat suorat rengaspajan mukaan. Täristys samanlaista kaikilla renkailla ja nousee koko ajan nopeuden mukaan, tuntuu myös vähän taajamanopeuksissa.
Ohjauskulmat on säädätetty sekä ajettu jarru- ja iskaritestissä. Ei mitään huomautettavaa eikä vaikutusta tärinään/puoltoon. Voisiko kori / akselisto olla kiero ja missä paikoissa Tampereella voisi tarkistaa tämän?
Toinen vaihtoehto voisi olla väljä hammastanko. Onko tämän vaihto paha homma, hintaa on motonetissä kuitenkin 128e, joten turhaan ei viitsisi vaihtaa.
Kaasun painaminen/vapauttaminen ei vaikuta mitenkään ilmiöön, eikä myöskään kytkimen pohjaan painaminen. Kummallisuutena alamäessä ilmiö voimistuu (vaikkei nopeus nouse) ja ylämäessä pienenee.
Kaikki vinkit otetaan kiitolla vastaan.
T:Mikko
Sierra '92 täristää 85 nopeudesta ylöspäin sekä puoltaa vasemmalle. Puslat, raidetangot yms. tarkastettu korjaamolla. Jarrut ei laahaa, levyt on suht uudet eikä jarrutus voimista ongelmaa. Pyörät ei pyöri enää ihan uuden lailla (laakerit) mutta pyörii niin hyvin kuitenkin, että korjaamon mukaan täristys/puolto ei voi johtua tästä.
Kokeiltu kolmilla eri renkailla ja vanteilla. Kaikilla sama ilmiö, paitsi että yksillä renkailla puolsi vasemalle, eturenkaiden puolenvaihdon jälkeen puolsi oikealle, ja kun näille vanteille laitettiin aivan uudet kumit puoltaa taas vasemmalle. Vanteet ovat suorat rengaspajan mukaan. Täristys samanlaista kaikilla renkailla ja nousee koko ajan nopeuden mukaan, tuntuu myös vähän taajamanopeuksissa.
Ohjauskulmat on säädätetty sekä ajettu jarru- ja iskaritestissä. Ei mitään huomautettavaa eikä vaikutusta tärinään/puoltoon. Voisiko kori / akselisto olla kiero ja missä paikoissa Tampereella voisi tarkistaa tämän?
Toinen vaihtoehto voisi olla väljä hammastanko. Onko tämän vaihto paha homma, hintaa on motonetissä kuitenkin 128e, joten turhaan ei viitsisi vaihtaa.
Kaasun painaminen/vapauttaminen ei vaikuta mitenkään ilmiöön, eikä myöskään kytkimen pohjaan painaminen. Kummallisuutena alamäessä ilmiö voimistuu (vaikkei nopeus nouse) ja ylämäessä pienenee.
Kaikki vinkit otetaan kiitolla vastaan.
T:Mikko
Kiero napa voisi olla yksi hyvä vaihtoehto kuten tuo hammastanko myös, alamäen vaikutusta asiaan en kyllä osaa perustella.
Korin kierous (sierran korit on varmaan kaikki enemmän tai vähemmän kieroja) siinämäärin että tärinää alkaa esiintymään kuulostaa aika oudolta, nelipyöräsuuntauksessahan tuo varmaan selviäisi miten "linjassa" renkaat on toisiinsa nähden?
Hammastangon vaihto ei ole paha homma, ainakaan silloin kun autossa ei ole tehostinta.
Korin kierous (sierran korit on varmaan kaikki enemmän tai vähemmän kieroja) siinämäärin että tärinää alkaa esiintymään kuulostaa aika oudolta, nelipyöräsuuntauksessahan tuo varmaan selviäisi miten "linjassa" renkaat on toisiinsa nähden?
Hammastangon vaihto ei ole paha homma, ainakaan silloin kun autossa ei ole tehostinta.
Viimeksi muokannut Jaakko85, 07 Kesä 2006 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Onko tuo puoltaminen samanlaista kuormasta riippumatta, eli vaikuttaako repsikan mukana olo tilanteeseen?
Kuskin puolelta jousi poikki tms.
Eihän ole 4wd?
Sitten toi täristys, tuntuuko se koko autossa vai vaan ratissa?
Takapyörän laakeri tai kardaanin ristikot/kumit/keskilaakeri saattaa aiheuttaa mielenkiintoisia ilmiöitä.
Jos takaa on puslat loppu, alkaa kääntää kiihdytettäessä.
Kuskin puolelta jousi poikki tms.
Eihän ole 4wd?
Sitten toi täristys, tuntuuko se koko autossa vai vaan ratissa?
Takapyörän laakeri tai kardaanin ristikot/kumit/keskilaakeri saattaa aiheuttaa mielenkiintoisia ilmiöitä.
Jos takaa on puslat loppu, alkaa kääntää kiihdytettäessä.
Täristys tuntuu koko autossa. Tuntuu, että takapääkin täristäisi yhtä paljon kuin etupää. Ja ratti tärisee reilusti myös. Kuorma ei vaikuta ilmiöön mitenkään, oli autossa sitten 1,2,3 tai 4 matkustajaa. Nelipistesuuntausta ei ole tehty.
Kardaani ei (tällä kertaa) ole tärinän syy, sillä kytkimen pohjaan painaminen ei vaikuta tilanteeseen. Eikä ole 4wd. Joskus tuntuu, että juuri kun auto on pysähtymässä valoihin, vääntää ratti reilusti vasemmalle. Tätä ei tapahtu kuitenkaan kovin usein. Kiihdyttäessä ei puolla sen enepää kuin muutenkaan.
Hetkittäin auto tuntuu kulkevan suoraan (noin 5 sek kerrallaan).
Täytyy tarkistaa illalla hammastanko sekä napojen suoruus.
T:Mikko
Kardaani ei (tällä kertaa) ole tärinän syy, sillä kytkimen pohjaan painaminen ei vaikuta tilanteeseen. Eikä ole 4wd. Joskus tuntuu, että juuri kun auto on pysähtymässä valoihin, vääntää ratti reilusti vasemmalle. Tätä ei tapahtu kuitenkaan kovin usein. Kiihdyttäessä ei puolla sen enepää kuin muutenkaan.
Hetkittäin auto tuntuu kulkevan suoraan (noin 5 sek kerrallaan).
Täytyy tarkistaa illalla hammastanko sekä napojen suoruus.
T:Mikko
Nyt tuli mieleen, että korjaamolla sanottiin, että vasen iskari vuotaa/ on vuotanut.. sehän se ensimmäinen vaihdettava onkin. Korjaaja ei kylläkään ollut sitä mieltä, että se olisi tarpeen vaihtaa, mutta ei ole paha homma. Toisaalta ohjauskulmien säädön yhteydessä tehtiin iskaritesti eikä siinä tullut mitään hälyttää esille..
Varastosta löytyy onneksi muutama käytetty varaiskari. Etu/takaiskarit ei varmasti käy päikseen, mutta ovatko vasen ja oikea puoli vaihtokelpoisia? Entä onko asennuksessa jotain erityistä huomioitavaa mitä ei ole mainittu haynesin comic bookissa.
Varastosta löytyy onneksi muutama käytetty varaiskari. Etu/takaiskarit ei varmasti käy päikseen, mutta ovatko vasen ja oikea puoli vaihtokelpoisia? Entä onko asennuksessa jotain erityistä huomioitavaa mitä ei ole mainittu haynesin comic bookissa.
Viimeksi muokannut tub, 07 Kesä 2006 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vika löytyi. Otin vasemman iskarin alalautasen päältä sentin verran (ilmesesti iskarista valunutta) öljyn ja hiekan sekotuksen mömmöä pois ja nyt ei mitään ongelmia motarinopeuksillakaan. Ei puolla, ei täristä...
Tuo iskari on kyllä vaihdettava toiseen kuitenkin kohtapuoliin, mutta hyvä nyt että vika selvisi.
Autot on...
T: Mikko
Tuo iskari on kyllä vaihdettava toiseen kuitenkin kohtapuoliin, mutta hyvä nyt että vika selvisi.
Autot on...
T: Mikko
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Taisit huomaamattasi korjata vian. Toi skeida alalautasessa ei siltä kuulosta. Varmaan tukivarren/kallistuksenvakaajan pultteja ollut löysällä..tub kirjoitti:Vika löytyi. Otin vasemman iskarin alalautasen päältä sentin verran (ilmesesti iskarista valunutta) öljyn ja hiekan sekotuksen mömmöä pois ja nyt ei mitään ongelmia motarinopeuksillakaan. Ei puolla, ei täristä...
Tuo iskari on kyllä vaihdettava toiseen kuitenkin kohtapuoliin, mutta hyvä nyt että vika selvisi.
Autot on...
T: Mikko
En korjannut, sillä en edes kiristellyt mitään alustassa. Ja renkaat on kiristetty tähänkin asti todella huolellisesti hissukseen ristikkäin, joten siitäkään ei ihmeparantuminen voi johtua. Ehkä joku joulutonttu kävi korjaamassa vian... kiitokset sille.country sedan kirjoitti: Taisit huomaamattasi korjata vian. Toi skeida alalautasessa ei siltä kuulosta. Varmaan tukivarren/kallistuksenvakaajan pultteja ollut löysällä..
Oiskohan se mömmö estänyt jousen kunnollisen asettumisen alalautaselle ja vääntänyt sitä vinoon tai muuta sellaista.
Täytyy toivoa, että vielä kotimatkalla kulkee hyvin..