Vedossa moottorista kuuluva kolluutus/vaimea ulina

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Vedossa moottorista kuuluva kolluutus/vaimea ulina

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Kyseessä -02/03 Mondeo 1.8 (110hv). Hankin auton viime viikolla ja kysynkin teiltä pitempää fordeja harrasteneet seuraavasta asiasta:

Jostain konepellin alta kuuluu sisätilaan moottorin ollessa vedossa (tasakaasulla ajettaessa, moottorijarrutuksessa) vaimeaa ulinaa/kolluutusta, jonka kuitenkin kuulee selvästi sisään.
Kun painaa kytkimen pohjaan, loppuu ääni samantien.
Myös hitaasti ajettaessa ääntä ei kuulu, kun ajetaan 1 tai 2 vaihteella.

Voisiko kytkimessä olla jotain tai sitten moottorissa ja sen laakereissa, jotka osallistuvat toimintaan, kun veto on päällä?
Tai jotain muuta, joka ei ole vika vaan Mondeon ominaisuus?
MondeoTuning
Viestit: 42
Liittynyt: 27 Maalis 2006 20:14
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja MondeoTuning »

Veikkaisin jakopään tai moniurahihnan kiristinrullaa, saattaisi ilmetä ainakin ulinana eikä pidä ääntä välttämättä koko aikaa.
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Tänään sitten alkoi pitämään selvästi kuuluvampaa ulisevaa ääntä, kun laitoin pakin päälle ja peruutin. Loppui kyllä melkein heti ja sen jälkeen ei kuulunut mitään.
Olisikohan jakopään remmin + rullien vaihtoaika edessä, vaikka autolla on vasta ajettu 100tkm? Huoltokirjan mukaan vaihto pitäisi olla edessä vasta 120tkm:n paikkeilla.
Tsekkasin eilen jakoremmin ja hyvältä se ainakin näytti (ei ollut hietymiä).

Soittelin tänään asiasta myös merkkihuoltoon (Viescariin) ja kysyin asiasta, koska ääni on alkanut kuulua yhä selvemmin vedon aikana ja häviää aina kun painaa kytkimen pohjaan.
Sanoivat, että vaihteisto pitää ääntä Mondeoissa aina selvää ääntä...miten vaihteisto voi vedon aikana pitää ääntä???

Voisiko kytkin pitää vaimeaa ulisevaa/laahustavaa ääntä, koska ääni kuuluu selvemmin kuskin puolelta? Ulina voimistuu, kun laittaa enemmän kierroksia ja kun ajaa tasakaasulla korkeammilla kierrokilla.
Mikä on muuten keskimääräinen kytkimen elinikä Mondeoissa?
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

MondeoTuning kirjoitti:Veikkaisin jakopään tai moniurahihnan kiristinrullaa, saattaisi ilmetä ainakin ulinana eikä pidä ääntä välttämättä koko aikaa.
Jakopää on muuten ketjulla.
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Arska123 kirjoitti:Jakopää on muuten ketjulla.
Niinhän noi duratec moottorit taitaa olla.
XR3i
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Jakoketju liian kireällä?
Kilosta alkaa ilo
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Janska kirjoitti:Jakoketju liian kireällä?
No ei,kun on vanha jo,ja ääni loppuu kytkintä painamalla.
Vois olla tosiaan se kiristinrulla..
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkista varalta laatikon öljyt! :roll:
Joissain Voorteissa laatikko "vouvvaa" ilman mittän syytä! 8)
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Käväsin tänään pitkästä aikaa motarilla vetämässä 120 km/h ja alkoi melkoinen ulina ja vihellys kuulumaan keulasta.

Kävin myös Viescarista kysymässä, mitä meinaavat ja sanoivat heti kättelyssä, että vetonivelen tai- akselin kannatinlaakeri pitää ääntä.
Ja kuulemma jakopään ketjun kiristinrullia ei ole tarvinnut vaihdella Mondeoihin. Myöskään kytkin tai laatikko eivät kyseistä ääntä tee.

Ulina/vihellys tuntuu ratissa asti hienoisena värinänä, joka voimistuu nopeuden kasvaessa. Voisiko vika tosiaan olla laakerissa?
Ääni on kyllä juuri sellainen, että se voisi tulla jostain laakerista...

Voisiko vapaalla vaihteella tuntuva koneen selvä ravistus ja "hyppyytys" 1800-1900 rpm:n kohdalla myös johtua laakerista? Ravistusta ei tunnu alle ja yli kierrosalueen.
Koneen normaalikäyntikierrokset kaupunki- ja maantiajossa ovat juuri 2000 rpm:n tai hieman alle olevalla alueella, joten kun jarruttaa moottorilla, tuntuu selvää nykimistä, joka loppuu, kun kiekat tippuu alueen alapuolelle.
Vai voisiko ravistus johtua jostain muusta?
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Vika korjattu, vetoakselin kannatinlaakeri siellä piti ääntä.

Tosin myös moniurahihnan kiristin menee ens viikolla vaihtoon, kun pitää raklattavaa ja ulisevaa ääntä, joka vain kovenee joka päivä.
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

janzamar kirjoitti: No ei,kun on vanha jo,ja ääni loppuu kytkintä painamalla.
Vois olla tosiaan se kiristinrulla..

No kyllä duunikaverilla saabi pitää ujeltavaa ääntä ja tulee nimenomaan liian kireästä ketjusta...eikä ole uusi ketju eikä autokaan :lol:

Mut joo jos kykää painamalla loppuu niin ei se sitten ole siinä se vika...
Kilosta alkaa ilo
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Sitäpä ajattelin tuossa,että jos on vanha ketju,niin tuskin se vanhetessaan ainakaan kiristyy itsekseen :) ..hyvä kun on korjattu.
ei sieltä mitään junia t...
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Vaihatin sitten moniurahihnan kiristimen...varmuuden vuoksi.

Edelleen sisälle kuuluu sirittävä ääni, kun kierrokset ovat n. 3000 rpm. Onko kyseesä koneen ominaisuus vai jokin muu (liian tarkka kuulo)?
Onko muilla kokemuksia omasta vastaavasta koneesta (1.8 110Hv)?

Kysyin ennen kiristimen vaihtoprosessia koneen vasemmasta etunurkasta kuuluvasta suhinasta, joka kuuluu 1000 rpm:n kohdalla ja vaimenee, kun kone käy tyhjäkäyntiä. Huoltoneuvoja sanoi, että ääni tulee kiristimestä ja kehotti vaihtamaan sen. Vaihdoin sen, mutta suhina/sihinä ei ainakaan loppunut.
Voitteko selventää mistä ääni voisi kuulua?

Olen paikantanut sen aivan koneen vasempaan kulmaan (kun katsotaan konetta edestäpäin), siinä on jokin letkuhässäkkä, liitoksia ja venttiileitä.
Olen kokeillut letkut läpi ja vuotoja ei ainakaan näyttäisi olevan.
Päästääkö jokin venttiili joitakin paineita ulos, ainakin siltä suhina kuulostaisi?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meidän Eskossa siinä, siis pelkääjän puoleisessa etukulmassa, on tuo "aktiivihiilihässäkkä", siis pensahöyryjen polttaja. Jos se sihisisi, niin epäilisin vuotoa letkuissa tai tankki ei saa kunnolla ilmaa! :roll:
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Voiko laturin laakerit alkaa pitämään vaimean ulisevaa ja sirittävää ääntä, jos alkavat olla tiensä päässä? Entä laturin yläpuolella oleva pyörijä, mikä se on?

Sisälle asti kuuluu jo 2000 rpm:stä lähtien, kuin jonkin moniurahihnan mukana pyörivän rullan/rattaan laakeri pitäisi sirittävän kohisevaa ääntä, joka vaimenee ja voimistuu kierrosten muuttuessa.
Kiristimen rulla se ei ollut...
Suhiseva ääni, josta aikaisemmin mainitsin, kuuluu juuri laturin ja sen yläpuoliselta alueelta.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kokeile suihkuttaa Crc:tä laturin perään,jos hiljenee niin syyllinen löytyi.
ei sieltä mitään junia t...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voi tuo automaattikiristäjäkin äännellä! 8)
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Vaihdoin juuri automaattikiristäjän ja ei auttanut ja eikö se sijaitsena alempana ja taaempana.

Laitoin juuri CRC:tä melkein kaikkiin rulliin ja suhisevan laahaava ääni ei hävinnyt. Ihan kuin se kuuluisi etummaisina ja ylimpinä olevista rullista tai jopa niiden alapuolella olevasta vesipumpun? laakereista.
Suhina kovenee, kun kierroksia lisää.

Vai kuuluuko laahaavan suhiseva ääni 1.8:n moniurahihnan normaaliin pyörintään, joka voimistuu, kun kierrokset nousevat?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkistitko ettei hierrä mihinkään koppaan tai vastaavaan?
Samoin että jakokoppa on varmasti oikein paikallaan? 8)
Jos ajettu jotain yli 200tkm niin vika voi olla myös ketjussa! :roll:
Obelix
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Huhti 2006 08:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Obelix »

Tulipa taas käytyä Voortin huoltoneuvojan luona ja aikamme suhisevan laahaavaa ääntä ihmeteltyämme, päädyimme, että ilmastointikompurassa tai sen letkuissa saattaa olla vuoto.
Suhina voimistuu (ja kuuluu v...sti sisälle asti, kun kiekat yli 2000 rpm), joten voisikohan kompurassa olla jotain muutakin häikkää???

Onko kenellelläkään kokemuksia, miten ilmastoinninkompura alkaa ääntämään, jos tarvitsee huoltoa (esim. kylmäaineet lopussa) tai on vaihtokunnossa?

Auto menee ens tiistaina kuitenkin tarkistukseen ja samalla koko ilmastoinnin huoltoon, koska sitä ei ole vielä tehty 3,5 vuoden aikana.
kairaaja
Viestit: 60
Liittynyt: 30 Syys 2005 07:05

Viesti Kirjoittaja kairaaja »

Tuohon kytkintä painamalla häviävään ääneen vielä palaisin, kun meikäläisen Duratecissä on sama vika. Itse veikkailin vaihdelaatikkoa tai kytkintä ja kävi vetaritkin mielessä jossain vaiheessa, mutta enemmän veikkailin noita kahta ensimmäistä.

Eli onko se kannatinlaakeri sielä vaihdelaatikon kyljessä?
Fiesta 1.3 -93
Vastaa Viestiin