Jarrulevy solmussa?
Jarrulevy solmussa?
Elikkä semmosta Escortti tekee, ku painaa jarrua, ni ratti käy tärisemään ja jarrupoljin "väpäjää" muuten mitää tärinää ei ajaessa tunnu.. elikkä oisko menny jarrulevy solmuu vai johtuisko ilmauksesta? voiko jotenkii testata/kattoo, et kumman puolen levy ois solmussa?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 12:26
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jarrulevy solmussa?
joo tuo kuulostaa samalta kun että mitä mulla oli..elikkäs levyt ja palat vaihtoon.....!!
FiksaaOmatRomusDorka
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
kompataan nyt muita vähän lisää elikkä taatusti jarrulevyt kierot. parin vuoden välein noita saa olla vaihtamssa minunkin eskossa. mukavan tuntonen jos joutuu kovasti jarruttamaan samalla kun kääntää. tuntuu, että auto vatkaantuu solmulle 

Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
nosta etupää ylös,renkaat pois ja jos levyn pulttaat kiinni napaan ja sit kone käyntiin vaihde päälle ja hanaa sit toinen katsoon näkyskö minkäänlaista vipatusta>jos nyt niin paljoo kierossa et silmällä näkee.
jos ei näe niin tyhjäkäynnillä antaa pyöriä ja ruuvari tms. levyn viereen melkeen kii ja tunnustelee ottaako levy ruuvariin jossain kohtaa kiinni.
jos ei näe niin tyhjäkäynnillä antaa pyöriä ja ruuvari tms. levyn viereen melkeen kii ja tunnustelee ottaako levy ruuvariin jossain kohtaa kiinni.
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
Ja jos haluaa TOIMIVAT jarrut, vaihtaa molemmat levyt, palat ja mielellään sen asennus-sarjan kera.turbiiniriesa kirjoitti:olen aivan samaa mieltä,vaikka tuommosta testausmenetelmää ehotinkin ja melkeen ne kumminkin on kieroja molemmat.
On niin monesti vaan vaihdettu se yksittäinn huono osa... ei sen "peilikuva" kaveria...
Ja sitten kierot jarrulevyt tekee sellaista mukavaa ilmiötä että vipattaessaan työntää jarrupalat "kauas" levystä ja alkaa poljin lähentelemään lattiaa
Juu itsekkin pitäisi tuohon välikoppaan vaihtaa, vajaa puol vuotta sitte sorvattu suoriks, ja tuntu et pari kertaa ku jarrutti vähän kovemmin ja pidempään niin mutkalle meni
Juu itsekkin pitäisi tuohon välikoppaan vaihtaa, vajaa puol vuotta sitte sorvattu suoriks, ja tuntu et pari kertaa ku jarrutti vähän kovemmin ja pidempään niin mutkalle meni
Tämä on ihan testattu ja todettu juttu. Meni parissa kuukaudessa levyt kieroon 2002-vuosimallin Mondeosta, kun väliin unohtui prikat. Kesti puolisen vuotta poistamisen jälkeen, että levyt oikeni eikä ongelma uusinut sittemmin. -92 ekkerissä sama tilanne, mutta silloin kyseessä oli alkuperäiset levyt, jotka piti vaihtaa muutenkin. Eivät alkaneet nekään väpättää ainakaan parissa vuodessa.turbiiniriesa kirjoitti:jotkut sanonu et pitäs ottaa vanteen ja navan välistä prikka pois jos käyttää aluvanteita,mutta ku nekin oli poistettu.
Toki levyt saa muutenkin paskaksi ja huonolla munkilla ei tarvita kuin kuuma levy ja sopiva lätäkkö. Pointtina vain se, että noilla prikoilla ja ei-merkkivanteilla levyt saa helpoiten ravistamaan.
ps. Jotkut valmistajat tekevät tarpeeksi suuren kartiosyvennyksen vanteen pultinreikään. Tällaisissa levy ei lähde vääntymään.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
mulla täristi ainaki ku vaihdoin uuset levyt ja palat..
ootko kattonu onko palat kunnolla kiinni satuloissa.. seki aiheuttaa täristyksen.
ootko kattonu onko palat kunnolla kiinni satuloissa.. seki aiheuttaa täristyksen.
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
Sorvaus EI kannata nykyisillä jarrulevy hinnoilla ja toisekseen ei niissä yleensä siinä vaiheessa ole edes varaa sorvata!!!lateksi kirjoitti:JOS levyt ei ole kovin kuluneet, mutta ovat solmussa niin ei mittää muutaku sorviin kiinni ja sorvaa ne suoraksi. Näin tein omassa sierassa ja sorvauksen jälkeen ei oo vääntynyJos ei oo omaa sorvia niin sorvuuttaminen ei kauheita maksa.



Jos säästää meinaat, säästä jossain muussa...
Itse sorvautin lähes uudet kierot levyt, sen jälkeen on pysyny suorana..hietsu kirjoitti: Sorvaus EI kannata nykyisillä jarrulevy hinnoilla ja toisekseen ei niissä yleensä siinä vaiheessa ole edes varaa sorvata!!! :lol: :lol: :lol:
Jos säästää meinaat, säästä jossain muussa...
Tiedä sitten, sorvaus maksoi muutaman euron, uudet levyt kuitenkin tarvikkeenakin lähemmäs 40euroo omaan autoon ja jos ne taas on vähän ajan päästä kierossa ni eihän siinkää mitää järkee oo..
Eikös jo siinä vaiheessa kannattas mennä levyjen kanssa takas kauppaan ja vaatia suorat tilalle tai rahat takas, suoristahan ymmärtääkseni maksetaan...toniwe kirjoitti: Itse sorvautin lähes uudet kierot levyt, sen jälkeen on pysyny suorana..
Tiedä sitten, sorvaus maksoi muutaman euron, uudet levyt kuitenkin tarvikkeenakin lähemmäs 40euroo omaan autoon ja jos ne taas on vähän ajan päästä kierossa ni eihän siinkää mitää järkee oo..
Ja kannattaa muistaa putsata navanpinta esim. "somalilaikalla" ennen uuden levyn asennusta, siin tulee helposti pikkuheitto levyyn jos ei putsaa.

hietsu kirjoitti: Eikös jo siinä vaiheessa kannattas mennä levyjen kanssa takas kauppaan ja vaatia suorat tilalle tai rahat takas, suoristahan ymmärtääkseni maksetaan...
Ja kannattaa muistaa putsata navanpinta esim. "somalilaikalla" ennen uuden levyn asennusta, siin tulee helposti pikkuheitto levyyn jos ei putsaa. :!:
Nää mun kokemukset perustuu ihan mitä oon ite autoissa huomannu. Itse olen mieltänyt tuon jarrulevyjen kierouden vanhojen foordien ongelmaksi, voi olla että on pelkästään asennuksestakin kiinni. Sorvatut levyt itsellä ei ole uudelleen kieroutuneet. Voihan myös valittaa kieroutuneista levyistä. Samalla hinnalla kuitenkin ku ajaa valittamaan niin sorvaa itselleen toimivat levyt ..
Juu toki uusia voipi sorvailla, kuten jo aiemmin ilmaisin kantani; vanhoissa ei yleensä edes varaa sorvata: Joko jäähdytetyt hajoaa käsiin tai tavalliset menee liian ohuiksi.toniwe kirjoitti:
Nää mun kokemukset perustuu ihan mitä oon ite autoissa huomannu. Itse olen mieltänyt tuon jarrulevyjen kierouden vanhojen foordien ongelmaksi, voi olla että on pelkästään asennuksestakin kiinni. Sorvatut levyt itsellä ei ole uudelleen kieroutuneet. Voihan myös valittaa kieroutuneista levyistä. Samalla hinnalla kuitenkin ku ajaa valittamaan niin sorvaa itselleen toimivat levyt ..
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45