Automaatti loota

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Monsku MK2
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Huhti 2005 14:25
Paikkakunta: Rannassa

Automaatti loota

Viesti Kirjoittaja Monsku MK2 »

Mondeo -98 2.0 automaatti... mahtaako kenelläkään olla tietoa mikä öljy käy fordin automaattilootaan, siis onko siinä jokin erikoisöljy vai käykö ihan tavallinen automaattilaatikon öljy? Meinasin ihan itse vaihtaa kun fordilla on sikamaisen kallista, kaikenlisäksi paikalliset öljynvaihto paikat ilmoittavat että eivät vaihda automaatti laatikoihin öljyjä. Fordilla koneen ja laatikon öljyjen vaihto yli 200€
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ohjekirjassahan se lukee, jos sellainen vielä löytyy.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

jos liikkeestä kysyy niin varmasti saa lisätä vaa fortin omaa litkua,mutta on käytetty ihan normaalia laatikko öljyä(automaatin) eikä vaikuta toimintaa mitenkää.se vaihto onkin sitten mielenkiintosempaa kun muistaakseni joutuu avaa kivan kikkareen että saa öljyt pois koska ei ole poisto tulppaa,mutta VOIN muistaa väärin
Monsku MK2
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Huhti 2005 14:25
Paikkakunta: Rannassa

Viesti Kirjoittaja Monsku MK2 »

Jos ei pohjaroppua niin lauhditinputki irti ja kone käyntiin, näin öljyt tulevat pois. Sitten uutta öljyä sisään ja kone käyntiin kun kirkasta öljyä alkaa tulemaan niin lauhdutinputki kiinni. Luultasti näin onnistuisi, en tiedä kun en ole pahemmin asiaan perehtynyt mutta eiköhän se selviä.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Monsku MK2 kirjoitti:Jos ei pohjaroppua niin lauhditinputki irti ja kone käyntiin, näin öljyt tulevat pois. Sitten uutta öljyä sisään ja kone käyntiin kun kirkasta öljyä alkaa tulemaan niin lauhdutinputki kiinni. Luultasti näin onnistuisi, en tiedä kun en ole pahemmin asiaan perehtynyt mutta eiköhän se selviä.
Täytyy sanoa että kuulostaa öljynvaihdolta
aika eksoottisimmasta päästä :)

Enkä usko,että on välttämättä
suositeltava konsti.
Pitää olla melkoinen kemisti,että erottaa
milloin öljy muuttuu uudeksi,automaatissa
ne ei mene"mustaksi"niinkuin koneessa,
vaan ovat todennäköisesti aivan saman väriset
kun uudetkin.Tai jos ei ole on laatikko "entinen" :wink:

Turbiinista löytyy laskuroppu,ainakin vanhemmissa
ja öljypohjaa raottamalla saa laatikosta
pois sen minkä saa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Dexron 3 käy lähes kaikkiin uudempiin lootiin oli ne fordin tai minkä tahansa. Vanhoissa (ennen 80 lukua...) fordin loodissa piti olla kitkalisäaineistettu F tyypin öljy mutta nekin alkaa olla jo kaikki korjattu uudemman tyypin kitkalevyilllä jolloin "kolmonen" kelpaa niihinkin. Vertaa että öljypullon kyljestä löytyy sama tai parempi laatuluokitus kuin ohjekirjasta.
Öljyä ei ole tarve vaihtaakaan enempää kuin mitä öljypohjan irroituksen mukana ulos tulee (mikäli autoa on vähääkään huollettu), tärkein on se suodattimen vaihto ja siksipä ei tyhjennysproppua yleensä automaateissa olekaan jotta se suodatinkin tulisi vaihdetuksi. Jos vanhan öljyn väri juurikaan poikkeaa uuden öljyn väristä on laatikkoremontti edessä (kitkalevyjen ja pantojen uusinta jos ei ole vielä muutoin pilalle ajettu).
speedytomato
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Syys 2005 07:46

Viesti Kirjoittaja speedytomato »

Jos sopii voisin kirjoitella tähän samaan Topicciin automaatti ongelmistani...

Eli auto on -94 2.0l mondeo. tässä jo pitemmän aikaa olen huomannut että automaatti elää hiukan omaa elämäänsä. eli toisina päivinä toimii tosi pehmeästi ja nätisti, mutta yleensä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa pitää aika ilkeän kolauksen ja nykäyksen. tätä siis sattuu vain toisina päivinä, siis koko päivän joko vaihtaa rumasti tai nätisti. muilla vaihteilla tätä ei tapahdu.

Nyt kun vähän alkoi jokupäivä jo hatuttamaan niin testasin että kun lähtee kaasu täysin pohjassa kiiihdyttämään paikaltaan ja laatikko heittää kakkosen niin se heittää samantien kolmoselle, ja vetohan loppuu siihen. kun vähän liikauttaa poljinta heittää kickdowni takaisin kakkoselle. ja sama tapahtuu 2->3 vaihdettaessa.

Sitten vielä jos joku osaisi kertoa mistä löytyy ö-suodin. onko se helppo vaihtaa? ilmeisesti se on sen peltikopan alla joka löytyy akun alta mutta en ole aivan varma.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

mulla on mk2 mondeossa automaatin suodatin sijoitettu järkevästi niin että vaihteiston joutuu irroittamaan ja avaamaan koko kikkaran kahtia että saa filtterin vaihdettua. voi olla mk1 mondeossa eri homma...
speedytomato
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Syys 2005 07:46

Viesti Kirjoittaja speedytomato »

Voi paska jos vaan on niin.
siinä varmaankin vika kyllä kun 300 000km ajettu laatikko ja tiedä onko koskaan vaihdettu.

Olisin kiitollinen jos joku osaisi sanoa varmasti mk1 mondeosta...
Täytynee käydä merkkiliikkeessä kyselemässä.
Ford Mondeo 2,0l autom. RS-look -94 (käyttis)
Datsun 100A -78 (viri viri projekti)
Mercedes-benz 280S -80 (projekti)

JAA ETTÄ MERKKIUSKOLLINEN??
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

WSE kirjoitti:Dexron 3 käy lähes kaikkiin uudempiin lootiin oli ne fordin tai minkä tahansa. Vanhoissa (ennen 80 lukua...) fordin loodissa piti olla kitkalisäaineistettu F tyypin öljy mutta nekin alkaa olla jo kaikki korjattu uudemman tyypin kitkalevyilllä jolloin "kolmonen" kelpaa niihinkin. Vertaa että öljypullon kyljestä löytyy sama tai parempi laatuluokitus kuin ohjekirjasta.
Öljyä ei ole tarve vaihtaakaan enempää kuin mitä öljypohjan irroituksen mukana ulos tulee (mikäli autoa on vähääkään huollettu), tärkein on se suodattimen vaihto ja siksipä ei tyhjennysproppua yleensä automaateissa olekaan jotta se suodatinkin tulisi vaihdetuksi. Jos vanhan öljyn väri juurikaan poikkeaa uuden öljyn väristä on laatikkoremontti edessä (kitkalevyjen ja pantojen uusinta jos ei ole vielä muutoin pilalle ajettu).
Vielä tästä,eli korjatussakin vanhassa laatikossa(alle-80)
VOI olla sellaiset pinnat,että öljyinä täytyy
olla F-type.
Eli niitä asennetaan edelleen,alkuperäis
tyyppisillä kitkapinnoilla.
Näin kertoi ainakin ammatikseen automaatteja
korjaava P.Nätkin.
Ja kyllä turbiinin ropusta kannattaa
öljyt vaihdossa laskea pois,
koska sieltä tulee suurin osa laatikon
öljyistä.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

minkä kokoinen se laatikon öljyproppu on mk2 mondeossa? tarttis vaihtaa automaatin öljyt. vissiin kuusiokolo muotoa mutta kokoa tiedustelisin.
Monsku MK2
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Huhti 2005 14:25
Paikkakunta: Rannassa

Viesti Kirjoittaja Monsku MK2 »

minä kiitän vastauksista :D
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

speedytomato kirjoitti:Jos sopii voisin kirjoitella tähän samaan Topicciin automaatti ongelmistani...

Eli auto on -94 2.0l mondeo. tässä jo pitemmän aikaa olen huomannut että automaatti elää hiukan omaa elämäänsä. eli toisina päivinä toimii tosi pehmeästi ja nätisti, mutta yleensä ykköseltä kakkoselle vaihtaessa pitää aika ilkeän kolauksen ja nykäyksen. tätä siis sattuu vain toisina päivinä, siis koko päivän joko vaihtaa rumasti tai nätisti. muilla vaihteilla tätä ei tapahdu.

Nyt kun vähän alkoi jokupäivä jo hatuttamaan niin testasin että kun lähtee kaasu täysin pohjassa kiiihdyttämään paikaltaan ja laatikko heittää kakkosen niin se heittää samantien kolmoselle, ja vetohan loppuu siihen. kun vähän liikauttaa poljinta heittää kickdowni takaisin kakkoselle. ja sama tapahtuu 2->3 vaihdettaessa.

Sitten vielä jos joku osaisi kertoa mistä löytyy ö-suodin. onko se helppo vaihtaa? ilmeisesti se on sen peltikopan alla joka löytyy akun alta mutta en ole aivan varma.
Ihan niinkuin joku venttiilikoneistossa jumisi? Kakkonen täytyy pysyä kickdownilla niin kauan kun kierrokset liki tapissa jolloin vaihtaa... onko tuossa mahdollisuus säätää kickdownia?
Vastaa Viestiin