Orion -91 1.6 efi EI KÄYNNISTY!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
koswortti
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:57

Orion -91 1.6 efi EI KÄYNNISTY!

Viesti Kirjoittaja koswortti »

Hyvin alkoi tämä minun omistus suhteeni tähän nykyiseen
Fordiin(Orion -91 1.6 efi). Kaksi päivää ja auto ei lähde käyntiin vaikka starttaa ja pyörittä iloisesti.
Monta juttua on tullu jo kokeiltua, mutta ei ota vain vika selvitäkseen.
Luettelen nyt mitä on tullu jo kokeiltua ja jos te viisaammat voisitte kertoa lisää!

Ensin tuli tietysti tarkistettua, että kipinä tulee tulpille ja sitten perään heti huomasin, että bensapumppu ei pidä mitään ääntä kun virran laittaa päälle. Olin jo menossa hakemaan uutta pumppua, mutta tuli soitettua paljonko se maksaa (250€) ja päätin varmistua vielä onko se risa.
Otin takapenkin irti ja pääsin käsiksi liittimeen. Laitoin akusta suoraan virran pumppuun ja kas kummaa se toimi sittenkin.
Seuraavaksi oli vuorossa releen toiminnan varmistus, kun sulake oli katsottu ja todettu ehjäksi. Laitoin releen pojaan hyppylangan niihin isompiin liittimiin ja taas pumppu lähti pyörimään, mutta ei silti lähtenyt käyntiin vaikka ohitti releen ja pyöritti pumppua koko ajan ja starttasi. Sitten laitoin besaa suoraan kaasuläpän kautta sisään, starttasin se pöröhti käyntiin ja sammui kun oli polttanut bensan loppuun.
Se katkaisin joka pomppaa ylös jossain vikatilassa bensansyötössa on myös pohjassa.

Oma luuloni on, että ohjauksessa on jotain vikaa ja vaikka pumppua pyörittää niin bensa ei pääse ruiskutukseen asti.
Mikä nippeli konehuoneessa voisi olla vastuussa tästä toiminnasta.
Syynä voi olla moottorin pesu, koska lakkasi toimimasta seuraavana päivänä pesun jälkeen.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Katso vielä onko bensakiskossa painetta ja naksuttaako suuttimet startatessa. Jos luulee että naksutusta ei osaa kuunnella, niin voi laittaa esim. ledin vastuksen kanssa yhden suuttimen rinnalle. Jos suuttimille ei tule mitään ohjausta, niin sitten pitää selvittää tuleeko ruiskuboksille virtaa.
koswortti
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:57

Viesti Kirjoittaja koswortti »

Onko siis näin, että ruisku boxin kautta menee heräte bensapumpun releelle ja sitä kautta pumppu käynnistyy. Luulin asian olenvan juuri tosin päin. Olin mittaavinani, että pumpulle menee koko ajan virta ja vain maata katkotaan releen kautta. Pumppuhan lähtee päälle, kun virran kytkee päälle, kerää paineen ja poistaa mahdollisen ilman. Kun starttaa ja kone käynnistyy pumpun pitäisi käynnistyä uudelleen. Olenko aivan metsässä asiassa? Kokeilen kuitenkin ne suuttimet.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Ainakin yleensä monissa ruiskufordeissa on pumpun maa suoraan maassa ja virta tulee releeltä jota ohjaa ruiskuboksi.
Brainstorm
Viestit: 80
Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:40

Viesti Kirjoittaja Brainstorm »

Sulakerasian kylmäjuotokset yleensä aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja :wink:
Mitsubishi Lancer GTi -94
ex. Ford Orion 1.6 EFi -91
koswortti
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Touko 2006 06:57

FORD ORION-91 1.6 EFI EI KÄYNNISTY (KAIKKEA ON KOKEILTU)

Viesti Kirjoittaja koswortti »

NYT ON SITTEN SUURIN PIIRTEIN KAIKKEA KOKEILTU. SULAKERASIA ON TARKASTETTU, SYTKÄBOKSI VAIHDETTU JA BENSAPUMPUN RELE VAIHDETTU, KOKEILTU ETTÄ KUN PUMPPUA PYÖRITTÄÄ SUORALLA VIRRALLA BENSAA TULEE RUISKU TUKKIN TULEVASTA BENSA PUTKESTA YMS.. MIKÄ VOI SIIS OLLA VIALLA, ETTÄ BENSAPUMPPU EI HERÄÄ KUN VIRRAN LAITTAA PÄÄLLE!"#&#"*#?#¤%
VOIKO JOKU YRITTÄÄ ANTAA VASTAUSTA SIIHEN MITÄ SEURAAVAKSI VOISI KOKEILLA. ONKO SEURAAVA OSA SE OHJAUSMODULI APUKUSKIN JALKATILASSA(KALLIIMPI KUIN AUTO) JA VOIKO SEN TODETA JOTENKIN JOS ON RIKKI?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meillä sulake-/releboxin tarkastelu ei auttanut, piti vaihtaa jotta alko pelittään! :D
Vastaa Viestiin