Turbo
ilmamäärä mittaria pystyy kyllä muuttamaan sillä tavalla että sen saa toimimaan isojen suuttimien kanssa.kaverini entisessä is sierrassa oli nimittäin tehty silleen että pysty ajamaan yli kilon paineella ja suuttimet ei tosiaan olleet pienet.kysehän on nimen omaan siitä että reitetään läppää ja kaivetaan siihen ilmamäärämittariin sellanen ohivirtaus kanava..
irc voicecoil
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
millanen tuo tyhjäkäynti siinä oli,ku ei tuo läpyskä auki paljoo ole reijittämättömänäkään,eli niillä reijillähän on tarkotus ettei tyhjäkäynnillä/alakierroksilla läppä aukeis niin paljoo moottorin imun johdosta ja pyydä lisää sapuskaa niin paljoo.en kokeillu omaani tuota reijitys konstia,mutta epäilen sen hyvää toimivuutta varsinki tyhjäkäynnillä.
Toi 8 suutinta olis mulle kyllä se halvin ratkaisu... noita IS hilppeitä kun on vähän kertyny nurkkiin(pari ylim. bensatukkia, suuttimia, imusarjoja) Paikatkaan ei ole oikeastaan ongelma, kun kaveri voi tehdä net imusarjaan. Mutta sitten... kestääkö toi boksi. ja viel tuosta et 2.0 vakio suuttimet on 167cc , vai olenko väärässä?? ...niin että mitähän jos niit pukkais sinne 8kplturbiiniriesa kirjoitti:jos tarkoitit et boxi ohjaa 8:aa suutinta niin muistaakseni jostain lueskelin,et boxissa jotkut komponentit ei kestäs kauaa(ainakaan ilman muutosta),mut itellä ei tosta sen enempää tietoa.melkeen jos sillä vaivaa sit lisäsuuttimen ja kun ymmärsin et ei haluu edes lisäsuutinta laittaa,niin toi 8-suutin systeemi vielä isompi prokkis noiden suuttimien sijoituksen takia.

Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Kysyn täällä, en viitsi tehdä uutta topicia aiheesta.
Eli tuossa heräsin ajatukseen, että miksen laittaisi turboa tuohon cortinaan. Koneeksi siis tulossa 1.6l sierran ohc, nelipisteruisku, ruiskua ja syttyä ohjaamaan megasquirt, männät vaihtuu kuplan 88mm mahleihin, vauhtipyörä kevennetty 6kg.
Lähinnä kun nuo männäthän laskevat puristussuhdetta melko paljon (muistaakseni lakikorkeus muuttuu 1,5mm). Pystynkö jotenkin laskemaan paljonko puristukset muuttuu tuon männän kanssa (mäntiä ei vielä ole)? Tuossahan pääsis melko lähelle turbon vaatimia puristuksia (paljonko kannattaisi olla tuossa 1.6l?).
Mitenkä vakiokansipahvi kestäisi n. 1barin ahtoja (tuon enempää tuskin tulee olemaan)? Entä kestääkö kiertokanget kuinka paljon tehoja? Mitä muuta kannattaisi tuossa alakerrassa ottaa huomioon jos tehoja hakisi 140-170hv (onko liikaa 1.6l katukäyttöön?).
Entä nokan kanssa. Nyt löytyy Kent Camsin FR33 nokka (300 astetta, nostoo reilu 11mm). Olisiko vakionokka kuitenkin parempi?
Entä mistä turbo? Olisiko esimerkiksi 900 saabin garretti sopivaa kokoluokkaa? Mistä kannattaa ottaa tuleva öljy turbolle?
No tässä nyt ensimmäisiä kysymyksiä mitä tuli mieleen
Eli tuossa heräsin ajatukseen, että miksen laittaisi turboa tuohon cortinaan. Koneeksi siis tulossa 1.6l sierran ohc, nelipisteruisku, ruiskua ja syttyä ohjaamaan megasquirt, männät vaihtuu kuplan 88mm mahleihin, vauhtipyörä kevennetty 6kg.
Lähinnä kun nuo männäthän laskevat puristussuhdetta melko paljon (muistaakseni lakikorkeus muuttuu 1,5mm). Pystynkö jotenkin laskemaan paljonko puristukset muuttuu tuon männän kanssa (mäntiä ei vielä ole)? Tuossahan pääsis melko lähelle turbon vaatimia puristuksia (paljonko kannattaisi olla tuossa 1.6l?).
Mitenkä vakiokansipahvi kestäisi n. 1barin ahtoja (tuon enempää tuskin tulee olemaan)? Entä kestääkö kiertokanget kuinka paljon tehoja? Mitä muuta kannattaisi tuossa alakerrassa ottaa huomioon jos tehoja hakisi 140-170hv (onko liikaa 1.6l katukäyttöön?).
Entä nokan kanssa. Nyt löytyy Kent Camsin FR33 nokka (300 astetta, nostoo reilu 11mm). Olisiko vakionokka kuitenkin parempi?
Entä mistä turbo? Olisiko esimerkiksi 900 saabin garretti sopivaa kokoluokkaa? Mistä kannattaa ottaa tuleva öljy turbolle?
No tässä nyt ensimmäisiä kysymyksiä mitä tuli mieleen

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Olisiko tuollainen IHI RHB5 sopiva ahdin? Mistä vois löytää tuon tietoja? Googlettaa jo yritin, mutten löytänyt mitään erikoista. Jollain bemu foorumilla joku arvioi maksimi tehon 160-190hv. Onko täällä tietoa asiasta?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:51
- Paikkakunta: Compton (pori)
- Viesti:
Itse olen nyt miettinyt tuota nokkaa. Mulla on siis tuollainen melko kiree valmiina, mutta mietin jos laittais 2.0l nokan?
Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Alavääntö paranee mutta yläpäästä aika hengetön (näin siis vaparissa).Sultzi kirjoitti:Itse olen nyt miettinyt tuota nokkaa. Mulla on siis tuollainen melko kiree valmiina, mutta mietin jos laittais 2.0l nokan?
Eli miten tuo 2.0l nokka eroaisi tuosta kireästä nokasta moottorin luonteessa?
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Tuossa 2.0l nokassa ei taitaisi edes tarvita säädettävää nokkapyörää, vai?
Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?
Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?
Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Ainakin käytettynä saa, mutta ei kannata ostaa kulunutta (ihan tosi?). Mieluumin käytetty ehjä original ford osa, kuin tarvike. Ihan vakio nokkapyörälläkin kyllä pärjää, ainakin 2litraisessa, eikä siitä säädettävästä nyt välttämättä ole hyötyä jos ei sitä käydä sitten hakemassa penkissä kohilleen..Sultzi kirjoitti:Tuossa 2.0l nokassa ei taitaisi edes tarvita säädettävää nokkapyörää, vai?
Mistä muualta tuota 2.0l nokkaa saa kuin motonetistä?
Eikös täällä ollut joku ottanut 2.0l ohc:sta jotain reilu 300hv vakionokalla?
Kylllä niillä vakio-osillakin pääsee alkuun.
Viimeksi muokannut Jaakko85, 28 Huhti 2006 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljonkohan tuollainen vakionokka maksaa ihan fordilla? Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Nuo original seuraajat oli muistaakseni lautamäellä jotain 200€ / sarja.Sultzi kirjoitti: Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Käy kattoon: http://www.lautamakimotorsport.fi
Ainakin tarvikeseuraajat ovat monilla kuluneet loppuun melko nopeaa, siitä on ollut aiemminkin juttua..
Mä hain foordilta ja hintaa oli jotain vähän päälle 170.Jaakko85 kirjoitti: Nuo original seuraajat oli muistaakseni lautamäellä jotain 200€ / sarja.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Tarvikenokat voi olla ihan ok kamaa jos sattuu, MUTTA älä osta mitään tarvike seuraajia!Sultzi kirjoitti:Paljonkohan tuollainen vakionokka maksaa ihan fordilla? Seuraajat taitaa maksaa jotain 50-60e sarja?
Edit: Nuo tarvikenokat taitaa kulua vielä nopeammin kuin orkkis?
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
hmmm... mimmosta konetta ollaan tekemässä tällä kertaa?ei ilmeisesti kovin jytkyä motoria(järkipaineilla)
noilla eväillä.en nyt alkanu lukeen alusta tätä juttua,mutta ehdotuksista päätellen näin.
joo noi seuraajat on syytä olla kyllä kunnolliset.
kyllähän vakio nokallakin tehoja lähtee,jos pistää hirmupaineet,mutta mun mielestä pienemmilläkin paineilla 300hv on optimi,kuhan muuten kilkkeet on kunnossa ja paikat kestää taas paremmin kuin noilla monsteripaineilla.
tää on vaan mun mielipide>ainaki oma ex-turbo kesti...

joo noi seuraajat on syytä olla kyllä kunnolliset.
kyllähän vakio nokallakin tehoja lähtee,jos pistää hirmupaineet,mutta mun mielestä pienemmilläkin paineilla 300hv on optimi,kuhan muuten kilkkeet on kunnossa ja paikat kestää taas paremmin kuin noilla monsteripaineilla.
tää on vaan mun mielipide>ainaki oma ex-turbo kesti...
Tehoa tulossa jotain 160-170hv.
Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki, miten kestää kiertokanget?
Tällä hetkellä suurin kysymysmerkki, miten kestää kiertokanget?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille