Explorer?
Etuakselistossa taitaa olla suurin muutos. Vanhemmassa napalukot.
Uudemmassa jakolaatikko viskolla.
Uudemmassa ajonesto ja häly, ainakin mulla (´95).
Tekniikka aikalailla samaa, alustanosat vahvaa rautaa.
Tietysti kaikki nivelet ja stefat alustasta kannattaa tarkistaa.
Sähköhiluja kun on, niissä tietysti voi olla ongelmia, + kaikenmaailman tunnistimia ja sensoreita, mutta kaikilla on oma hommansa.
4.0 kutonen ei nyt mikään raketti ole, mutta onhan massaa liikuteltavanakin.
Perä on sama 8.8 kuin Mustangissa, no problem, kitkalukolla.
Laatikko A4LD, ihan toimiva, öljyt ja suodatin vaihdettava tietysti joskus.
Laatikko vaihtaa mukavan pehmeästi.
Vahva veturi ja s**tanan lämmin auto, tosi nopeasti lämpiää ja sitä riittää.
Kevyt pyöritellä nurkka-ajossa, maantiellä hieman hakee, voi johtua renkaista.
Ruosteet kannattaa tarkistaa; takarenkaan etupuolelta, kun takaoven aukaisee, siinä taka-alakulmassa pehmeää voi olla.
Kynnyksien saumat auton alla.
Tietysti ovien alareunat ja takaluukku.
Uudemman kori on hieman pyöreämpi kulmista ja valot vaihtuu kuin myös koko keula. Samoin kojetaulu on uudemmassa erilainen.
Just ajeltiin maantieajoa, nastoilla, kolme henkeä kyydissä, satasta 11.3 l/10km.
Kaupunkipyöritys pakkasella 17 litraa.
Tässä alkuun, kerron lisää, jos kiinnostaa.
Osat on pääsääntöisesti edullisia.
Uudemmassa jakolaatikko viskolla.
Uudemmassa ajonesto ja häly, ainakin mulla (´95).
Tekniikka aikalailla samaa, alustanosat vahvaa rautaa.
Tietysti kaikki nivelet ja stefat alustasta kannattaa tarkistaa.
Sähköhiluja kun on, niissä tietysti voi olla ongelmia, + kaikenmaailman tunnistimia ja sensoreita, mutta kaikilla on oma hommansa.
4.0 kutonen ei nyt mikään raketti ole, mutta onhan massaa liikuteltavanakin.
Perä on sama 8.8 kuin Mustangissa, no problem, kitkalukolla.
Laatikko A4LD, ihan toimiva, öljyt ja suodatin vaihdettava tietysti joskus.
Laatikko vaihtaa mukavan pehmeästi.
Vahva veturi ja s**tanan lämmin auto, tosi nopeasti lämpiää ja sitä riittää.
Kevyt pyöritellä nurkka-ajossa, maantiellä hieman hakee, voi johtua renkaista.
Ruosteet kannattaa tarkistaa; takarenkaan etupuolelta, kun takaoven aukaisee, siinä taka-alakulmassa pehmeää voi olla.
Kynnyksien saumat auton alla.
Tietysti ovien alareunat ja takaluukku.
Uudemman kori on hieman pyöreämpi kulmista ja valot vaihtuu kuin myös koko keula. Samoin kojetaulu on uudemmassa erilainen.
Just ajeltiin maantieajoa, nastoilla, kolme henkeä kyydissä, satasta 11.3 l/10km.
Kaupunkipyöritys pakkasella 17 litraa.
Tässä alkuun, kerron lisää, jos kiinnostaa.
Osat on pääsääntöisesti edullisia.
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Tervehdys
Hankin explorerin (V6) rakennusautoksi ensi keskiviikkona.
Mukana ei ole manuaaleja (auto on tuotu maahanmuuton yhteydessä joskus 6 vuotta sitten Saksasta)
Autolla on ajettu alle 100 000 km. Viimeisen huollon ajankohdasta ei ole tietoa.
Nyt kiinnostaisi muutama juttu, jos jollain on auton käyttöohjevihko tai kokemusta käytössä:
1. Onko kärryssä nokkahihna vai ketju / milloin ensimmäinen vaihto?
2. Kuinka usein öljyt kehotetaan vaihtamaan?
3. Millaiset rengaspaineet?
4. 95 oktaaninen kelvannee koneelle?
Tässä nyt alkuun - muitakin huomioitavia seikkoja saa toki jorista jos jotain mieleen tulee. Kyselen sitten lisää kun jotain putkahtaa mieleen
Ensimmäinen ford, ensimmäinen jenkkiauto, ensimmäinen maasturi, ensimmäinen V6, ensimmäinen automaatti ja ensimmäinen yli 8 vuotta vanha auto.
-Rohkea rokan syö
Hankin explorerin (V6) rakennusautoksi ensi keskiviikkona.
Mukana ei ole manuaaleja (auto on tuotu maahanmuuton yhteydessä joskus 6 vuotta sitten Saksasta)
Autolla on ajettu alle 100 000 km. Viimeisen huollon ajankohdasta ei ole tietoa.
Nyt kiinnostaisi muutama juttu, jos jollain on auton käyttöohjevihko tai kokemusta käytössä:
1. Onko kärryssä nokkahihna vai ketju / milloin ensimmäinen vaihto?
2. Kuinka usein öljyt kehotetaan vaihtamaan?
3. Millaiset rengaspaineet?
4. 95 oktaaninen kelvannee koneelle?
Tässä nyt alkuun - muitakin huomioitavia seikkoja saa toki jorista jos jotain mieleen tulee. Kyselen sitten lisää kun jotain putkahtaa mieleen

Ensimmäinen ford, ensimmäinen jenkkiauto, ensimmäinen maasturi, ensimmäinen V6, ensimmäinen automaatti ja ensimmäinen yli 8 vuotta vanha auto.
-Rohkea rokan syö

Jakopää ketjulla.
Öljynvaihto 3000 mailia / 3 vuotta.
Rengaspaineet etu 2.1 , taka 2.4.
Ysivitonen kelpaa mainiosti.
Nämä tiedot Haynesin oppaasta.
Tietysti tuo öljynvaihto riippuu, miten paljon ajaa, ja miten.
Itse vaihdan kyllä vähintään joka vuosi öljyn.
Öljyt ja suodatin koneeseen, laatikkoon öljyt, suodatin ja tiiviste.
Etuperän öljyn tarkistus, tai vaihto.
Perän öljyn tarkistus ja tarvittaessa vaihto, jos lukko, lisäaineellinen öljy tai lisäaine mukaan.
Ilmanputsarin vaihto.
...Siinä alkuun huoltoa

Korjausopas on kiva kaveri, jos haluaa tutustua auton sielunelämään tarkemmin.
Haynes tai Chilton.
Öljynvaihto 3000 mailia / 3 vuotta.
Rengaspaineet etu 2.1 , taka 2.4.
Ysivitonen kelpaa mainiosti.
Nämä tiedot Haynesin oppaasta.
Tietysti tuo öljynvaihto riippuu, miten paljon ajaa, ja miten.
Itse vaihdan kyllä vähintään joka vuosi öljyn.
Öljyt ja suodatin koneeseen, laatikkoon öljyt, suodatin ja tiiviste.
Etuperän öljyn tarkistus, tai vaihto.
Perän öljyn tarkistus ja tarvittaessa vaihto, jos lukko, lisäaineellinen öljy tai lisäaine mukaan.
Ilmanputsarin vaihto.
...Siinä alkuun huoltoa

Korjausopas on kiva kaveri, jos haluaa tutustua auton sielunelämään tarkemmin.
Haynes tai Chilton.
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Kröhm - nyt täytyy kysyä tyhmiä kun ei ole automaagia eikä varsinkaan jenkkiä ollut alla ennen.
Mikä tarkoitus sillä napilla (O/D) on vaihdevivun päässä? Valo syttyy mittaristoon kun painaa, mutta mitään vaikutusta ei tunnu mihinkään olevan.
Toinen mystinen vimpstaaki on vilkkuviiksen alla. Mikä se viiksi siellä on? Vääntelyllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta tässäkään tapauksessa.
Nimimerkillä "jenkkiauto for dummies"
Mikä tarkoitus sillä napilla (O/D) on vaihdevivun päässä? Valo syttyy mittaristoon kun painaa, mutta mitään vaikutusta ei tunnu mihinkään olevan.
Toinen mystinen vimpstaaki on vilkkuviiksen alla. Mikä se viiksi siellä on? Vääntelyllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta tässäkään tapauksessa.
Nimimerkillä "jenkkiauto for dummies"
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
OD-off-toiminto: eli kun valo palaa, sulla on kolmivaihteinen vaihteisto ja kun valo ei pala overdrive eli nelonen kytkeytyy, kun ajo-olosuhteet sen sallivat (riittävä ajonopeus, kaasuläpän asento tms)Rakennusmetsuri kirjoitti:
Mikä tarkoitus sillä napilla (O/D) on vaihdevivun päässä? Valo syttyy mittaristoon kun painaa, mutta mitään vaikutusta ei tunnu mihinkään olevan.
Ainakin ennen maailmassa "kannatti" hoitaa taajama-ajot eli alle 80 km/h od-off-modessa ja vasta sitten, kun "päästään lentoon" annetaan lootan vaihtaa od:lle. Tämä koskee siis lähinnä rantasaunalla eli amerikanpakettiautolla ajoa, niissä kun lootat ottaa nenäänsä, jos päästelee loikkarilla taajamassa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Aivan kuten edellä jo vastattiin, kun OD valo pala, ylivaihde ei ole käytössä.Itse kytken OD:n pois kun vedän kärryä, tai muuten on raskasta meno.Rakennusmetsuri kirjoitti:Kröhm - nyt täytyy kysyä tyhmiä kun ei ole automaagia eikä varsinkaan jenkkiä ollut alla ennen.
Mikä tarkoitus sillä napilla (O/D) on vaihdevivun päässä? Valo syttyy mittaristoon kun painaa, mutta mitään vaikutusta ei tunnu mihinkään olevan.
Toinen mystinen vimpstaaki on vilkkuviiksen alla. Mikä se viiksi siellä on? Vääntelyllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta tässäkään tapauksessa.
Nimimerkillä "jenkkiauto for dummies"
Mikäs vuosimalli se on rakennusmetsurin Expo on?
Miten muita varusteita on ?
Vimpstaaki vilkun alla on ratin säätö, kun vedät nupista, rattia voit säätää ylös-alas. Sitä pitää ihan reippaasti vetää, se kun on jousikuormitteinen.
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Kiitokset vastauksista! Tuo O/D selvisi tänään käytännössä kun ajelin Tampere-Riihimäki välin edessun takaisin.
Ei tuota vilkun alla ollutta ohutvartista viikseä uskaltanut käsitellä kovakouraisesti.
Tuolla on kuva
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... &members=1
...sekä viiksestä, että autosta.
Vuosimalli on 96
Varusteita ... no on siinä ainakin sähkölasit ja -peilit, sähköjakkarat ja ilmastointi (joka tuntuu jopa toimivan vielä). Vakionopeuden säädin löytyy ratista.
Nelivedossa on myös jonkilainen automaattiasento (lienee visko?)
Paha sanoa noista varusteista sen kummempaa kun ei ole hajua karvalakkimallin perusvarustuksesta.
Penkit ainakin tuntuvat kallistuvan ja liikkuvan uskomattoman moneen suuntaan erinäisistä napeista.
Jakkarat on ihan jotain tavan plyyshiä.
EDIT: Kävin vielä vetelemässä siitä ohjauspyörän säätövivusta... mahtaakohan olla jumissa. Pitääkö siitä vetää kohti kuskia vai viiksen varren suuntaisesti kohti ovea?
Ei uskalla käyttää tosivoimaa kun näyttää tuon viiksen varsi sen verran ohkaiselta
Ei tuota vilkun alla ollutta ohutvartista viikseä uskaltanut käsitellä kovakouraisesti.
Tuolla on kuva
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... &members=1
...sekä viiksestä, että autosta.
Vuosimalli on 96
Varusteita ... no on siinä ainakin sähkölasit ja -peilit, sähköjakkarat ja ilmastointi (joka tuntuu jopa toimivan vielä). Vakionopeuden säädin löytyy ratista.
Nelivedossa on myös jonkilainen automaattiasento (lienee visko?)
Paha sanoa noista varusteista sen kummempaa kun ei ole hajua karvalakkimallin perusvarustuksesta.
Penkit ainakin tuntuvat kallistuvan ja liikkuvan uskomattoman moneen suuntaan erinäisistä napeista.
Jakkarat on ihan jotain tavan plyyshiä.
EDIT: Kävin vielä vetelemässä siitä ohjauspyörän säätövivusta... mahtaakohan olla jumissa. Pitääkö siitä vetää kohti kuskia vai viiksen varren suuntaisesti kohti ovea?
Ei uskalla käyttää tosivoimaa kun näyttää tuon viiksen varsi sen verran ohkaiselta

Ratinsäätöviikseä pitää vetää kuskia kohti, samalla rattia varovasti ylös-alas liikuttaen. Se taittuu koko rattipylväs mukana.
Voihan se tietysti olla jumissa, ihan normaali sormivoima riittää.
Hienoltahan autosi näyttää, kangaspenkit on mukavammat kuin nahkaiset, mun mielestä.
Neliveto on viskolla, ja se kolmas asento on hidas alue ja kiinteä neliveto päällä, vetää siis kolmella, edessä kun ei lukkoa ole.
Tuo menee päälle vain kun vaihde on N-asennossa.
Varaosia olen tilannut Kivitilalta Tampereelta, Kajosvaara tietää siellä.
Voihan se tietysti olla jumissa, ihan normaali sormivoima riittää.
Hienoltahan autosi näyttää, kangaspenkit on mukavammat kuin nahkaiset, mun mielestä.
Neliveto on viskolla, ja se kolmas asento on hidas alue ja kiinteä neliveto päällä, vetää siis kolmella, edessä kun ei lukkoa ole.
Tuo menee päälle vain kun vaihde on N-asennossa.
Varaosia olen tilannut Kivitilalta Tampereelta, Kajosvaara tietää siellä.
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Kiitos taas. Kaikki tieto tulee tarpeeseen.
Tuota hidasta nelivetoa tarvitsin jo kerran ja ihmettelin, etten saanut sitä päälle (vaihde P-asennossa) Nyt tuokin selvisi.
Rattikin säätyy OK kun uskalsi vetää viiksestä
Pääasiassa peräkärryn (massaa romuineen n. 600-700 kiloa) kanssa ajellessa ensimmäinen tankillinen tyhjeni 13,9 litran keksikulutuksella.
Paljonko tuon tankin tilavuus on? Soppaa tuntuu mahtuvan (tankkasin yli 80 litraa).
Tuota hidasta nelivetoa tarvitsin jo kerran ja ihmettelin, etten saanut sitä päälle (vaihde P-asennossa) Nyt tuokin selvisi.
Rattikin säätyy OK kun uskalsi vetää viiksestä

Pääasiassa peräkärryn (massaa romuineen n. 600-700 kiloa) kanssa ajellessa ensimmäinen tankillinen tyhjeni 13,9 litran keksikulutuksella.
Paljonko tuon tankin tilavuus on? Soppaa tuntuu mahtuvan (tankkasin yli 80 litraa).
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Jahas, ensimmäinen remonttikohde bongattu.
Syylarin etupuoli oli tukittu auton lattiakumimatoilla kauttaaltaan. Ilmavirta estyi täydellisesti syylarin läpi koska matot oli painettu nerokkaasti jäähdytintä vasten.
Revin matot pois - ja kas. Moottorin lämmöt tippuivat niin, että lämpömittarin viisari ei värähdäkään.
Millaista avautumislämpötilaa se äksploorerin huolto-opas ehdottaa termarille? (joka mitä ilmeisimmin on rikki)
Syylarin etupuoli oli tukittu auton lattiakumimatoilla kauttaaltaan. Ilmavirta estyi täydellisesti syylarin läpi koska matot oli painettu nerokkaasti jäähdytintä vasten.
Revin matot pois - ja kas. Moottorin lämmöt tippuivat niin, että lämpömittarin viisari ei värähdäkään.
Millaista avautumislämpötilaa se äksploorerin huolto-opas ehdottaa termarille? (joka mitä ilmeisimmin on rikki)
Ammattilaiset kertoo sitten exact oikeat Fahrenheitit, mutta periaatteessa jotain 87-92 celsiusta: jos termari on "liikaa" auki, saattavat moottorinohjauksen sähköaivot luulla auton olevan Alaskassa (tai Siperiassa) ja sitten syötetään soppaa ihan kunnolla.
Ja sitten joku sanoo, että osta vain "oikea" ameriikantermari. Höpöhöpö, dodgeenkin kelpasi hienosti ransalaisvalmisteinen Thermocalor, 92 c. Kunhan vain mittasi ensin ja totesi, että kahden tuuman läpimittainen termari on siis 52 mm...
Ja, vol 2., ei siihen mitään pahvitiivistettä tarvi laittaa, Volvon kumitiiviste käy amerikanmoottoriinkin oivasti.
Ja sitten joku sanoo, että osta vain "oikea" ameriikantermari. Höpöhöpö, dodgeenkin kelpasi hienosti ransalaisvalmisteinen Thermocalor, 92 c. Kunhan vain mittasi ensin ja totesi, että kahden tuuman läpimittainen termari on siis 52 mm...

Ja, vol 2., ei siihen mitään pahvitiivistettä tarvi laittaa, Volvon kumitiiviste käy amerikanmoottoriinkin oivasti.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Avautumislämpötila 192-199 FRakennusmetsuri kirjoitti:
Millaista avautumislämpötilaa se äksploorerin huolto-opas ehdottaa termarille? (joka mitä ilmeisimmin on rikki)
Täysin auki 212 F
Jos lämmintä tulee mutta mittari näyttää kylmää, voi anturi olla kaputt

Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Thanjuu!
Tilailin nuo korjausoppaat samointein Alfameriltä niin ei tarvitse nojata pelkästään kariboyn teoksiin jatkossa
Anturi ei luultavasti ole kaputt, koska ennen syylaria peittävien kumimattojen poistamista neula nousi lähelle mitta-asteikon puoltaväliä.
Kyllä se nytkin aavistuksen värähtää, mutta jää aivan asteikon alalaitaan.
Tilailin nuo korjausoppaat samointein Alfameriltä niin ei tarvitse nojata pelkästään kariboyn teoksiin jatkossa

Anturi ei luultavasti ole kaputt, koska ennen syylaria peittävien kumimattojen poistamista neula nousi lähelle mitta-asteikon puoltaväliä.
Kyllä se nytkin aavistuksen värähtää, mutta jää aivan asteikon alalaitaan.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 18 Huhti 2006 01:32
- Paikkakunta: Vesilahti
Ensimmäinen yksinkertaistettu perushuolto takana. Auto Kivitila sai kunnian käydä lompakollani ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Arvatkaapa paljonko maksoi seuraavien automekaanikon perustöiden tekeminen osineen :
- Moottoriöljyt + suodatin
- Sytytystulppien vaihto
- Termostaatin vaihto
Lähimmäs arvannut saa ilmaisen vihjeen siitä, missä autoaan ei kannata huollattaa, jos ei varta vasten halua tulla ryöstetyksi.
Arvatkaapa paljonko maksoi seuraavien automekaanikon perustöiden tekeminen osineen :
- Moottoriöljyt + suodatin
- Sytytystulppien vaihto
- Termostaatin vaihto
Lähimmäs arvannut saa ilmaisen vihjeen siitä, missä autoaan ei kannata huollattaa, jos ei varta vasten halua tulla ryöstetyksi.