Korisarjan rakentaminen kädestä pitäen ;)
Korisarjan rakentaminen kädestä pitäen ;)
Eli aloitetaan siitä että olen täysin aloittelija puskureiden, helmojen ym.. rakentamisessa, mutta lasikuidusta ja sen toimivuudesta on kokemusta. Tarkoituksena ois rakentaa kokonainen korisarja autoon (sierraan) ja tässä aluksi muutama kysymys:
1. Mitä muita materiaaleja voi käyttää muottina kuin uretaania?
2. Aloitetaanko uutta esim. puskuria työstämään suoraan entisen päälle? Eli onko edessä puskurin tärveltyminen, jos homma menee puihin.
3. Ite en ainakaan osaa yhtään mitoittaa tai miettiä minkä muotoista alkaa rakentamaan. Mistä siis mallia tai ohjeita?
4. Jos autoon tehdään korisarja, niin täytyykö sitä madalluttaa että se näyttäisi edes joltain?
5. Mitä maaleja käytetään osien maalaamiseen ja kuinka monta kerrosta maalia tulisi olla?
Nyt tarvitaan tee-se-itse miesten apua ja vinkkejä!
1. Mitä muita materiaaleja voi käyttää muottina kuin uretaania?
2. Aloitetaanko uutta esim. puskuria työstämään suoraan entisen päälle? Eli onko edessä puskurin tärveltyminen, jos homma menee puihin.
3. Ite en ainakaan osaa yhtään mitoittaa tai miettiä minkä muotoista alkaa rakentamaan. Mistä siis mallia tai ohjeita?
4. Jos autoon tehdään korisarja, niin täytyykö sitä madalluttaa että se näyttäisi edes joltain?
5. Mitä maaleja käytetään osien maalaamiseen ja kuinka monta kerrosta maalia tulisi olla?
Nyt tarvitaan tee-se-itse miesten apua ja vinkkejä!
Tuossa jotain...
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ri/puskuri
Järkevintä varmaan ostaa jostain joku vähän rikkinäinen vakio puskuri ja siitä lähteä modaamaan.
Madaltaminen on suotavaa, vaikkei pakollista.
Riippuu mistä oma silmä pitää.
Omasta mielestä (lähes)kaikki vakio autot ovat järkyttävän näköisiä vakio alustalla.
Maalaamisesta / pohjatöistä löytyy juttua, joten kokeileppa foorumin haku toimintoa.
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ri/puskuri
Järkevintä varmaan ostaa jostain joku vähän rikkinäinen vakio puskuri ja siitä lähteä modaamaan.
Madaltaminen on suotavaa, vaikkei pakollista.
Riippuu mistä oma silmä pitää.
Omasta mielestä (lähes)kaikki vakio autot ovat järkyttävän näköisiä vakio alustalla.

Maalaamisesta / pohjatöistä löytyy juttua, joten kokeileppa foorumin haku toimintoa.
Kannattaa tosiaan ottaa huomioon mahdollinen madaltaminen. Ikävää sitten huomata kun haluaakin laskea traktorista revittyjä orkkisjousia hiukan enemmän asfaltin suuntaan ja levikkeet onkin mitoitettu tavalliselle
Laskee vaikka varmuudeksi pois 3-4 senttiä maavarasta ja tekee niin, että menee vielä katsastuksestakin läpi. Samoiten jos mopo lähtee ns. käsistä ja etupuskurista tulee F1-tyylinen lippa eteenpäin, vaikeutuu kynnysten ym. ylittäminen oleellisesti. Myös kylkilevikkeitä suunnitellessa on hyvä muistaa, ettei jää pohjasta kiinni joka hidasteeseen.
Kuten ohjeessa luki, kannattanee varmaan hommata jostain joku "uusi" puskuri, jos auto on aktiivisessa käytössä. Ei maksa paljoa ja kivempi laitella kun ei tarvitse välittää. Itse kävin raksalta hakemassa jätelavalta jämäpaloja styrox-levyä. Vielä parempi jos löytää urelevyä. Liimailin kiinni keepperillä ja aloin sitten vasta leikkimään uretaanin kanssa. Jos laskee vaivan ja bensat, niin en tiedä kumpi tulee halvemmaksi, mutta olipahan jännää hyppiä aidan yli keskellä yötä
Uretaanin kanssa kannattaa käyttää pientä rajaa levitysvaiheessa. Jos sitä pari pulloa länttää samaan paikkaan, niin saattaa jäädä "märäksi" sisältä ja kuivuessaan siitä tulee sellasta, että saa rälläkällä irrotella palasina. Liima-aine jotenkin kiteytyy sisään. Sopivina määrinä pursottelee varsinkin jos mahdollisuus tehdä ajan kanssa niin hyvä tulee.
Sitten on pari vaihtoehtoa. Voit joko tehdä pelkällä uretaanilla ja heittää kuitua pintaa sekä kittailla tasaiseksi, joilloin puskurin voi nostaa takaisin paikalleen ja jatkaa ajoa maalaamisen jälkeen. Toinen vaihtoehto on tehdä mieleisensä puskuri jostain ylimääräisestä puskurista, josta tekee lopuksi irroitettavan muotin lasikuitua käyttäen. Tämän jälkeen muotista voi tehtailla puskureita vaikka kaverille myös. Tästä etuna useasti kevyempi lopputulos. Tulee sitä mallailtavaa vähemmän, kun on pari vaihetta nysvänny sitä puskuriprojektia.
Ei muuta kuin rakenteluniloa ja onnea rojekteille. Netistä löytää googlella 100/200 sivua ohjeita kuvien kanssa, joten sieltä etsimään!
Pari nyt sattu silmään kun 5min surffailin
Klik & Klik
PS. Muista varata sitä olutta puuhaan! Rojektin ulkonäkö paranee joka pullon jälkeen

Kuten ohjeessa luki, kannattanee varmaan hommata jostain joku "uusi" puskuri, jos auto on aktiivisessa käytössä. Ei maksa paljoa ja kivempi laitella kun ei tarvitse välittää. Itse kävin raksalta hakemassa jätelavalta jämäpaloja styrox-levyä. Vielä parempi jos löytää urelevyä. Liimailin kiinni keepperillä ja aloin sitten vasta leikkimään uretaanin kanssa. Jos laskee vaivan ja bensat, niin en tiedä kumpi tulee halvemmaksi, mutta olipahan jännää hyppiä aidan yli keskellä yötä

Uretaanin kanssa kannattaa käyttää pientä rajaa levitysvaiheessa. Jos sitä pari pulloa länttää samaan paikkaan, niin saattaa jäädä "märäksi" sisältä ja kuivuessaan siitä tulee sellasta, että saa rälläkällä irrotella palasina. Liima-aine jotenkin kiteytyy sisään. Sopivina määrinä pursottelee varsinkin jos mahdollisuus tehdä ajan kanssa niin hyvä tulee.
Sitten on pari vaihtoehtoa. Voit joko tehdä pelkällä uretaanilla ja heittää kuitua pintaa sekä kittailla tasaiseksi, joilloin puskurin voi nostaa takaisin paikalleen ja jatkaa ajoa maalaamisen jälkeen. Toinen vaihtoehto on tehdä mieleisensä puskuri jostain ylimääräisestä puskurista, josta tekee lopuksi irroitettavan muotin lasikuitua käyttäen. Tämän jälkeen muotista voi tehtailla puskureita vaikka kaverille myös. Tästä etuna useasti kevyempi lopputulos. Tulee sitä mallailtavaa vähemmän, kun on pari vaihetta nysvänny sitä puskuriprojektia.
Ei muuta kuin rakenteluniloa ja onnea rojekteille. Netistä löytää googlella 100/200 sivua ohjeita kuvien kanssa, joten sieltä etsimään!
Pari nyt sattu silmään kun 5min surffailin
Klik & Klik
PS. Muista varata sitä olutta puuhaan! Rojektin ulkonäkö paranee joka pullon jälkeen

Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Ja sitten kun olet juonut korin olutta ja pullollisen jotain väkevämpää näyttää vakiopuskurit jo niin hyviltä että päätät luopua projektistasi.
Asiaan... oikeiden maalien valintaan saat helpoiten vastauksen menemällä johonkin autoväri liikkeeseen ja kerrot mitä materiaalia aiot maalata niin saat varmasti oikeanlaiset maalit.
Tai enemminkin oikeanlaiset pohjamaalit tai tartunta aineet. Toi sama pintamaali nyt taitaa käydä melkeimpä mille tahansa matskulle.

Asiaan... oikeiden maalien valintaan saat helpoiten vastauksen menemällä johonkin autoväri liikkeeseen ja kerrot mitä materiaalia aiot maalata niin saat varmasti oikeanlaiset maalit.
Tai enemminkin oikeanlaiset pohjamaalit tai tartunta aineet. Toi sama pintamaali nyt taitaa käydä melkeimpä mille tahansa matskulle.
se on pikkasen vaan mielikuvitusta käyttäen menee..
itse puskuria olen jo alotellut. ahaa elämys tuli mäyräkoiran jälkeen, ja siitä se sitten lähtikin.
itse puskuria olen jo alotellut. ahaa elämys tuli mäyräkoiran jälkeen, ja siitä se sitten lähtikin.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Lisäänpä tänne muutamia netistä löytyneitä linkkejä. Tietysti kuvilla varustettuna 
Etu- ja Takapuskuri
http://www.rollover-tuning.com/source/lasikuitu.htm
http://www.a1netti.com/mikko.kalaoja/etu.htm
http://www.tincantuners.net/arkisto/tsi ... skurit.htm
http://www.btcf.fi/showarticle.php?id=5
http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/opel_calibra.html
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ri/puskuri
http://www.tpu.fi/~m3jalkki/playssy/pus ... kti17.html
Helmat
http://ffp-motorsport.com/tuning/helmat.php
http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/opel_calibra.html
(sivun loppupäässä)
Muuta
http://www.kotiposti.net/mikko.kalaoja/ ... evitys.htm
Lokasuojien valmistusta
Ja lisää tarvitaan vielä. Takaspoilereista en löytäny vielä yhtään kuvaprojekti juttua, mutta jos löytyy nii laittakaa tänne nii lisäilen tuohon listaan

Etu- ja Takapuskuri
http://www.rollover-tuning.com/source/lasikuitu.htm
http://www.a1netti.com/mikko.kalaoja/etu.htm
http://www.tincantuners.net/arkisto/tsi ... skurit.htm
http://www.btcf.fi/showarticle.php?id=5
http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/opel_calibra.html
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ri/puskuri
http://www.tpu.fi/~m3jalkki/playssy/pus ... kti17.html
Helmat
http://ffp-motorsport.com/tuning/helmat.php
http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/opel_calibra.html
(sivun loppupäässä)
Muuta
http://www.kotiposti.net/mikko.kalaoja/ ... evitys.htm
Lokasuojien valmistusta
Ja lisää tarvitaan vielä. Takaspoilereista en löytäny vielä yhtään kuvaprojekti juttua, mutta jos löytyy nii laittakaa tänne nii lisäilen tuohon listaan

Viimeksi muokannut Paristo, 17 Huhti 2006 21:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Noniin, tästähän tuli oikein hyvä setti! Voit vielä editoida ekaan postaukseen noi linkit, niin helpottaa kummasti hakua käyttäviä. Varmaan moni muukin miettii samantyylistä rojektia tässä lumien sulaessa 

Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Tapoja on niin perskuleesti mutta itse olen ihan vakiopuskurin päälle pursottanut uretaania ja siitä lähtenyt veistelemään,hiomaan,pakkeloimaan jnejne sopivaa, siitä ottanut muotin ja muotista sen viimisen kappaleen.
Uretaanilevy (finfoam tms.) on kovin käyttökelposta, ei mene lainkaan niin paljon uretaania kuin pullosta otettuna, käyttää sitä pullouretaania levyjen liimaukseen ja lisänä.
Uretaanilevy (finfoam tms.) on kovin käyttökelposta, ei mene lainkaan niin paljon uretaania kuin pullosta otettuna, käyttää sitä pullouretaania levyjen liimaukseen ja lisänä.
Mondeo Mk1
[ex] '79 Taunus
[ex] 2.0ohc riasa, hirvee thyyning vehje
[ex] '79 Taunus
[ex] 2.0ohc riasa, hirvee thyyning vehje
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Juuri näin.dedinsaid kirjoitti:Tapoja on niin perskuleesti mutta itse olen ihan vakiopuskurin päälle pursottanut uretaania ja siitä lähtenyt veistelemään,hiomaan,pakkeloimaan jnejne sopivaa, siitä ottanut muotin ja muotista sen viimisen kappaleen.
Uretaanilevy (finfoam tms.) on kovin käyttökelposta, ei mene lainkaan niin paljon uretaania kuin pullosta otettuna, käyttää sitä pullouretaania levyjen liimaukseen ja lisänä.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Hmm, jos itselleen tekee puskimen jostain orkkispuskurista uretaanin avulla veistelemällä ja kuiduttelemalla, niin mikäs hyöty siitä on enää muottia ottaa ja tuhrata kuitua siihen hommaan..? Tokihan se on kätevää, jos usiamman meinaa tehdä, mutta se uretaanihan jää sopivasti tukevoittamaan sinne kuidun alle ettei heti mene säpäleiksi.. Painoa nyt saattaa hitusen enemmän tulla, mutta kestääpähän paremmin sitten.
Tähän voisi taas todeta juurikin että kuki tyylillään....Artery kirjoitti:Hmm, jos itselleen tekee puskimen jostain orkkispuskurista uretaanin avulla veistelemällä ja kuiduttelemalla, niin mikäs hyöty siitä on enää muottia ottaa ja tuhrata kuitua siihen hommaan..? Tokihan se on kätevää, jos usiamman meinaa tehdä, mutta se uretaanihan jää sopivasti tukevoittamaan sinne kuidun alle ettei heti mene säpäleiksi.. Painoa nyt saattaa hitusen enemmän tulla, mutta kestääpähän paremmin sitten.
Ite otin muotin ihan siltä varalta, jos sattuu täystuho kohdalle


-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala