Orionin käsijarru tehoton
Orionin käsijarru tehoton
orioni vm 90 pomppasi katsastuksessa käsijarrusta, tehot oli vähän alle raja-arvojen ja kahva otti tosi ylhäältä. polkimella takajarrut piti sen sijaan hyvin. Kiristin vaijerin ja nyt se ottaa jo 2 napsahduksen jälkeen, mutta on edelleen aika tehottoman oloinen. missähän voisi olla vika?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
ei se vaijeri varmaankaan jumita. Se tuntuu aivan normaalilta, tehoja vaan ei ole ihan tarpeeksi (0,6 molemmilla puolilla). toisinaan käsijarrua vetäessä tuntuu pieni napsahdus. aukaisin äsken jarrurummun ja kengät näytti suht ok:lta, mutta ihan niinkuin toisesta kengästä olisi puuttunut pala (n.3-4 cm) jarrupintaa yläreunasta!?
No sitten melkein vois suositella vaihtamaan ne kengät.
Voihan ne olla vaan lasittuneet ja sen verran kuluneet ettei
vaan ota kunnolla.
Ja se automaattisäätö noissa on ikuinen "ongelma"..
eli laittaa ihan manuaalisesti kohdilleen ne kengät,ja kirii sitten sen vaijerin vasta.
Voihan ne olla vaan lasittuneet ja sen verran kuluneet ettei
vaan ota kunnolla.
Ja se automaattisäätö noissa on ikuinen "ongelma"..
eli laittaa ihan manuaalisesti kohdilleen ne kengät,ja kirii sitten sen vaijerin vasta.
ei sieltä mitään junia t...
Mutta jos se automaattisäätö on kulunut niin se päästää ne kengät takasi löysälle kun yrittää survoa sitä perhanan rumpua paikalle. Kuluneeet takajarrukenkien säätimet tunnistaa myös kasvaneesta jarrupolkimen tyhjä liikkeestä..janzamar kirjoitti:No sitten melkein vois suositella vaihtamaan ne kengät.
Voihan ne olla vaan lasittuneet ja sen verran kuluneet ettei
vaan ota kunnolla.
Ja se automaattisäätö noissa on ikuinen "ongelma"..
eli laittaa ihan manuaalisesti kohdilleen ne kengät,ja kirii sitten sen vaijerin vasta.
Enpäs löytänyt ainakaan motonetin listasta,mutta
luulis noita löytyvän,ja on helppo vaihtaa.
Tiedä sitten saisko viilamalla aikaseksi mitään,
taitaa olla turhan kova homma tuon takia.Rälläkkä..?
Fordiltahan voi aina kysyä jos ei muualta tahdo löytää..
Sikäli kun jos se "vika" tuosta johtuu.
luulis noita löytyvän,ja on helppo vaihtaa.
Tiedä sitten saisko viilamalla aikaseksi mitään,
taitaa olla turhan kova homma tuon takia.Rälläkkä..?
Fordiltahan voi aina kysyä jos ei muualta tahdo löytää..
Sikäli kun jos se "vika" tuosta johtuu.
ei sieltä mitään junia t...
Villi veikkaus on ettei saa. Sierraankin joutuu hakemaan fordilta ja hinta on aika suolainen 25€ per kipale, mokoma latikan pala.. Vaihto vaatii sitten jarrukenkien irroitusta, ei se mitenkään paha ole.petskuman kirjoitti:saakohan niitä automaattisäätimiä tarvikeliikkeestä ja onko helppo vaihtaa?
Mutta jospa joku escortisti/orionisti tietäisi antaa parempaa tietoa.
Jarrukenkäpaketin mukana tulee se hammastettu "puolikuu" niistä on useasti hampaat sileät... ensin jarrut kasaan säätö minimissä ja vaijeri löysällä (uusia kenkiä tuskin saa edes paikalleen jollei säätö ole nollassa) Ja kun polkaisee jarrua kuuluu rasahdus ja kengät säätyvät kohdilleen. Siitten vaan vaijerista hienösäätö. Tuo automaattisäädön toimivuus tietty kannattaa kokeilla ennen kuin pistää rummut paikoilleen ja mekanismia kannattaa hieman voidella. Puolikuun vastakappaletta ei sitten saa muualta kuin Foortin tiskiltä, jos siinä on kulumaa.Jaakko85 kirjoitti: Villi veikkaus on ettei saa. Sierraankin joutuu hakemaan fordilta ja hinta on aika suolainen 25€ per kipale, mokoma latikan pala.. Vaihto vaatii sitten jarrukenkien irroitusta, ei se mitenkään paha ole.
Mutta jospa joku escortisti/orionisti tietäisi antaa parempaa tietoa.
Tämä pätee 90-> Orioneissa, Escorteissa ja Fiestoissa, eiköhän vanhemmissakin ole samankaltainen systeemi...
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D