Escort -89 CVH automaattiryyppy

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TUC2
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Helmi 2006 21:13
Paikkakunta: Keskisuomessa

Escort -89 CVH automaattiryyppy

Viesti Kirjoittaja TUC2 »

Jees, eli koneena on tuo 1.6 CVH ja kaasarina jokin tuplakurkku Weberi, ilmeisesti vakiokaasari. Automaattiryyppy tuntuu kusevan aika rankasti, elin kun auton lyö kylmänä käyntiin, ryyppy on täysillä ja auto käy maksimissaan 2 sekuntia ihan hyvin, kunnes alkaa vähitellen suht nopeasti kuitenkin huonontua sellaiseksi putputtavaksi.

Eli kaasutin hölvää bensaa aivan älyttömästi liikaa, yksi pytty putoaa jopa pois pelistä kun tulppa kastuu. Bensa haisee aika rankasti. Auto kun siinä käy (jos käy, sammuu jos ei painele/polkaise vähän kaasua välillä) hetken aikaa niin sitten alkaa käynti tasottua. Ja aika kauan saa käydä ennenkuin kuulostaa normaalilta, siis sellaiselta miltä kylmä kone ryypyn kanssa kuuluisi kuulostaa.

Kuumalla koneella kaasari toimii hyvin ja lähtee käyntiin yms yms, mutta pientä viivettä on kun junttaa kaasun pohjaan. Taitaa käydä laihalla kuumana, koska kun kaasua ei paina ihan pohjaan asti niin kiihtyy paremmin.

Onko muilla ollut tätä ongelmaa automaattiryypyn ja miten on ratkennut, ja ennenkaikkea kuka on syyllinen ?
Huoltokirjassa on (yksityisen) merkintä kaasuttimen korjaussarjasta, voikohan tuon jotenkin kämmätä että kaasari ei oikein toimi.

Eli lyhyesti: onko kaasarissa jotain "tyyppivikoja" tuon ryypyn ja muunkin kanssa ?
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

En ole kyllä yhdessäkään escortissa jossa on weberin kaasari niin tavannut automaattiryyppyä.
Paras keino on muuttaa se ryyppy käsitoimiseksi.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

AnttiR kirjoitti:En ole kyllä yhdessäkään escortissa jossa on weberin kaasari niin tavannut automaattiryyppyä.
Paras keino on muuttaa se ryyppy käsitoimiseksi.
´87 escort 1,6cvh koneella ja automaattivaihteistolla. 2-kurkku weeberi automaattiryypyllä. tollanen laite löytyy autotallista 8)
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Aikanaan 1.1 mk3 escortissa kyllästyin leikkimään sen automaattiryypyn kanssa niin muutettiin se sitten käsiryypyksi.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

siis kyllähän noissa automaattiryyppy on ja useimmiten myös täysin toimiva. Eli kun noita häiriöitä on ei ne millään käsiryypyllä ratkea, kaasari irti ja korjaussarja sinne.
tursas
Viestit: 4113
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mulla on kanssa Sierra 1,6 88:ssa semmonen Weberin tuplakurkkukaasari ja siinä semmonen sähköllä lämpiävä automaattiryyppy.

Sen mekanismi on aikas yksinkertanen ja toimii vähän niinkun saunan lämpömittari, kun se lämpiää se kääntää mittaria oikeelle, siis myötäpäivään (ryyppy kiinni) ja kun kone on kylmä se kääntää sitä vasemmalle (ryyppy auki). Kun ilmanputsarikotelon ottaa irti. niin sen a-ryypyn toimintaa tai toimimattomuutta voi tutkia sekä kylmänä, että lämpimänä ja sitä voi säätää ruuveja (3kpl) löysäten ja vähän pyörittää oikeaan asentoon. Kaasarin näkyvien akselien putsaus ja rasvauskin voi auttaa pieneen jumittamiseen.

Jos tuntuu, että se ei toimi, sen voi sitten irrottaa ja ottaa kokonaan vaikka kesäksi pois ja tehdä sinne jonkun rautalankasäädön ettei ryyppy mene lainkaan päälle lämpimillä ilmoilla.

Jos se lämpöjousi on poikennut siitä ihan alusta, voi siihen tehdä uuden lenkin kapeilla kärkipihdeillä. Merkkiliikkeeseen ei kannattane vaivautua, kun uuden jousikupin hinta Saksasta tilattuna oli muistaakseni 120 €.

Tiedä sitten onko Escossa samat systeemit...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

luultavasti vesikierto lämmittää sen jousen mikä avaa sen läpän.

ootko käynyt milloin viimeksi säädättämässä sen kaasarin?? jos siellä on säädöt päin persettä.

ja kaasarit vastaa aina vähän viivellä kun lataat kaasun pohjaan. mutta ei puhuta mistään sekunneista tässä kohtaa..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
TUC2
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Helmi 2006 21:13
Paikkakunta: Keskisuomessa

Viesti Kirjoittaja TUC2 »

Jees, kiitoksia vastauksista

en ole varma kun en ole autoa vielä oikein kunnolla tutkinut, että onko ryyppy miten toimiva, mutta vahva luulo on että juurikin vedellä lämpiää tuollainen jousi. Tänään kun kävin testaamassa niin ongelma ei ollut enää niin paha, kun ilmat on hieman lämmenneet. Eli ei pudonnut mikään pytty pois pelistä tai muuta, pienen hetken hörskötti kunnes rupesi käymään normaalisti.

Kaasarin säädöt todennäkösesti ovatkin päin persettä, sen verran on omituisia ratkaisuja ynnä muita asennuksia tehty tuohon, että en ihmettelisi jos tuon korjaussarjan asennuksen yhteydessä olisi jotain sössitty. Varmaan auttaisi ihan kaasarin purku osiksi, putsaus ja kasaus. Ja tosiaan vastaa ihan selvästi huonommin kaasuun kun pistää kaasun ihan/hyvin lähelle pohjaan, kun että jättää sinne varaa jonkun verran. Kiihtyy kuitenkin ihan OK ei ihan täysikaasulla. Jos tuota saisi rikkaammalle kokeeksi..
Vastaa Viestiin