Lambdan johdot?
Lambdan johdot?
joo piti tohon mun rs 2000seen escoon vaihtaa lambda-anturi kun oli kaks johtoo poikki(musta ja valkonen). niin ostin tosta biltemasta samanlaisen 4johtoisen lambda-anturin mut kun siin on johdot vähän eri värisiä niin nyt pitäs tietää et kumpi niistä fordin liittimen johdoista on signaali ja kumpi maa, kun ne kaks valkostahan on lämmitysjuttuja mut mites sit se musta ja harmaa? kumpi siis on maa ja kumpi signaali??
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- siipicossu
- Viestit: 169
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
- Viesti:
Re: Lambdan johdot?
Musta = signaalijesse1987 kirjoitti:kun ne kaks valkostahan on lämmitysjuttuja mut mites sit se musta ja harmaa? kumpi siis on maa ja kumpi signaali??
Harmaa = signaali maa
Haha, mun oli pakko kysyähartza kirjoitti: Miksei täältä löydy sellaista kädellä otsaan lyövää hymiötä tai sellaista joka hakkaa päätä seinään...

http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm
Tuolta löytyy muutenkin aika paljon tietoa aiheesta. Johtojen värit, antureiden mallit yms.
Tuolta löytyy muutenkin aika paljon tietoa aiheesta. Johtojen värit, antureiden mallit yms.
Pakko myöntää että tuon edellisen keskustelun aikoihin olin hieman skeptinen referenssi ilman kulkureitin suhteen, siis sen että ilma kulkisi johtoa pitkin. No, sitäkin tapaa kyllä kaytetään, lainaus yhdestä Boschin opuksesta: "Reference outside air for the interior of the thimble comes from a hole in the sensor shell, or through the wiring connector"
Tuo anturissa olevaa reikää käytettiin enisimmäisissä lambdoissa, mutta ongelmaksi syntyi kura ja moska joka tukki anturissa olevan reiän. Nykypäivänä lähes kaikki anturit ottavat vertailuhapen johtimen kautta kauempaa puhtaammista olosuhteista, ainakaan silmiini ei ole osunut tuollaista klassista mallia.Tinde kirjoitti:Pakko myöntää että tuon edellisen keskustelun aikoihin olin hieman skeptinen referenssi ilman kulkureitin suhteen, siis sen että ilma kulkisi johtoa pitkin. No, sitäkin tapaa kyllä kaytetään, lainaus yhdestä Boschin opuksesta: "Reference outside air for the interior of the thimble comes from a hole in the sensor shell, or through the wiring connector"
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
ei...hartza kirjoitti: Nykypäivänä lähes kaikki anturit ottavat vertailuhapen johtimen kautta kauempaa puhtaammista olosuhteista.
jyväskylän yliopiston sivuilta:
Lambda-anturi koostuu elektrolyytistä, elektrodista ja lämmityselementistä. Elektrolyytin muodostaa sormustimen muotoinen kaasutiivis keraaminen elementti, joka on valmistettu zirconium dioksidista ja yttrium oksidista. Elektrolyytin kummallakin puolella on elektrodikerros joka muodostuu ohuesta(5-10um) kaasua läpäisevistä platinakerroksesta. Elektrolyytti erottaa toisen ulkoilman kanssa kosketuksissa olevan elektrodin toisesta joka on pakokaasun kanssa kosketuksessa. Pakokaasun kanssa kosketuksissa oleva elektrodi on pinnoitettu ohuella (50-300um esim. magnesium spinelli) suojakerroksella. Keraamisen elementin keskellä(sisällä) on lämmityselementti joka pitää anturin toimintalämpätilassa silloin, kun moottori käy hitaasti tai muuista syistä pakokaasut ovat 'viileitä'. Keraamisen elementin suojana on metallilieriö jossa on vinot aukot joista pakokaasu pääsee kosketukseen elementin kanssa, suojan tarkoitus on suojata elementtiä mekaanisilta vaurioilta sekä lämpörasituksilta. Anturin toimintalämpätila on 300-850C
Focus 1.0 edition a6 2017
Ei tuossa sanota mistä se sen hapen ottaa...ei...
Tässä jo viralliseksi sanottavaa tietoa ilman mutuilua
kyseessä siis Bosch Type LSM 11:
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... nlsm11.pdf
Lainaus sieltä:
– The sensor receives the reference air
through the connection cable. This means
that the connector must be clean and dry.
Contact spray, and anti-corrosion agents
etc. are forbidden.
– The connection cable must not be
soldered. It must only be crimped,
clamped, or secured by screws.
no siis eikait sillä oikeesti voi olla väliä et onko se juotettu tai jotenkin muuten yhdistetty. ainakin kaverit on aina yhistäny ne juottamalla ja hyvin on toiminu. ja mullakin se ´juotos on ihan siel sen liittimen luona eli onhan sitä johtoo siinä vaikka kuinka mistä ottaa sit olevinaan sen vertailu hapenlassi kirjoitti:Toihan tuli jo viimeksi sanottua MUTTA![]()
![]()

- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex