Tuleepahan ensimmäiseen postaukseen jotain sisältöä kerrankin

Eli tuota kyse on siis vanhempien 1.6 ohc (tai dohc?!) kaasari -89 Sierra, jolla on jo 295000km kertynyt mittariin. Äskettäin äiti soitteli, että auto vain tössähti eikä enää käynnistynyt. Hän starttimoottorilla sillä "ajoi" kymmenisen metriä, että sai sen vähän syrjään.
Olin visiitillä vanhempien luona ja isän kanssa lähdimme katsomaan tilannetta. Paikalle tullessamme huomasimme, että startti pyörii ihan "liian kevyesti" ja perinteinen "hytkynä" puuttuu. Sitten totesimme, että jakohihna on aivan löysä kotelonsa sisällä! Öh, tuota eli, onkohan kyseinen Sierra ajellut juuri äärimmäisen tuurinomaisia kilometreja, vai pitäisikö jakohihnan kestää 60000km. Nyt siis hihnan vaihdosta 53000km.
Mitähän luulette, mitä kauheuksia koneen sisällä on tapahtunut, kun hihna on katkennut ja starttimoottorilla on 10 metriä konetta "ajettu" eteenpäin. Joissain Opelin koneissa kuulin, että mäntä ei pääsisi ottamaan kiinni venttiileihin, vaikka hihna katkeaisikin, mutta kuinkahan tässä Sierrassa.
Koneella on tosiaankin se hintun vaille 300000km ajettu, joten pohdin tässä, että pitäisiköhän auto laittaa myyntiin varaosina, vaiko tiputtaa sisään perushuollettu kone... tuon koneen korjaaminen ei liene järin kannattavaa enää... Yksilö muuten on loistavassa kunnossa alusta, pellit ja sisältä hienossa kunnossa... Mitähän jos 1.6 rekisteröityyn sierraan tahtoisi 2.0 koneen istuttaa, niin menisikö esim jarrut uusiksi... onnistuisikohan se. Onkohan 1.6 litraisia kaasarikoneita perushuollettuinta tms...