Kytkin rikki -89 sierrassa, mikä siinä voisi olla vialla?
Kytkin rikki -89 sierrassa, mikä siinä voisi olla vialla?
Moi, kirjoittelen tänne ekaa kertaa.. Omistan -89 sierran joka on toiminut muuten ihan hyvin, mutta tällä viikolla kun autossa oli kolmosvaihde päällä, kuului jostain naksahdus ja kytkin meni "veltoksi" (eli pohjaan), eikä kolmosvaihdetta pystynyt vaihtamaan pois päältä. Eli kotiin paluu oli tuskallista kun piti aina sammuttaa auto liikennevaloissa, eikä se meinannut lähteä millään kolmosvaihde päällä käyntiin..
Eli olisko teillä tietoa, mikä kytkimessä (?) on vialla ja miten sen saisi korjattua? Siis esim. vaihtamalla jonkun osan? Autoista ymmärrän itse suunnilleen sen verran että tiedän miten auto käynnistetään ja miten öljyn määrä katsotaan jostain kepistä eli ei aavistustakaan mikä siinä on nyt vialla. Kertokaa jos tiedätte!
Eli olisko teillä tietoa, mikä kytkimessä (?) on vialla ja miten sen saisi korjattua? Siis esim. vaihtamalla jonkun osan? Autoista ymmärrän itse suunnilleen sen verran että tiedän miten auto käynnistetään ja miten öljyn määrä katsotaan jostain kepistä eli ei aavistustakaan mikä siinä on nyt vialla. Kertokaa jos tiedätte!
Sen kyllä itsekin pystyt vaihtamaan, et hirveästi mitään pysty rikkomaan tai muutakaan
Vaijeri vaan irti polkimen päästä ja vaihdelaatikosta ja uutta tilalle ja säätö. 


Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Kiitos!
Asun Tampereella ja googletuksen mukaan Motonetistä pitäisi löytyä niitä vaijereita. Vai tiedättekö onko täällä jotain muuta paikkaa, en ole koskaan ostanut mitään autoa varten? Pitääkö mun tietää autosta jotain erityistä vai menenkö vaan sinne ja sanon myyjälle että tarviisin kytkinvaijerin tän merkkiseen autoon? Mulla on vielä huominen sairaslomaa (karmee raskauspahoinvointi) ja voisin siis käydä siellä aamulla..
Asun Tampereella ja googletuksen mukaan Motonetistä pitäisi löytyä niitä vaijereita. Vai tiedättekö onko täällä jotain muuta paikkaa, en ole koskaan ostanut mitään autoa varten? Pitääkö mun tietää autosta jotain erityistä vai menenkö vaan sinne ja sanon myyjälle että tarviisin kytkinvaijerin tän merkkiseen autoon? Mulla on vielä huominen sairaslomaa (karmee raskauspahoinvointi) ja voisin siis käydä siellä aamulla..
Kyllä sen auton merkillä ja mallilla pitäis pärjätä,ja jos et oo ennen mitään autojuttuja tehnyt,ja pieniin päinkin vielä,niin vie korjaamolle vaan suosiolla kumminkin.
Tai jos joku kaveri vaihtais sen,ei se tosiaan vaikea juttu sinällään ole
mutta joutuu polkimien seassa kyykkimään jne..
Tai jos joku kaveri vaihtais sen,ei se tosiaan vaikea juttu sinällään ole
mutta joutuu polkimien seassa kyykkimään jne..
ei sieltä mitään junia t...
Sitä vartenhan täällä nolifetetään. Ja varmasti joku tekee työn, kun kyseessä on kauniimpi sukupuoli 

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Kiitoksia vielä kerran kaikille vastanneille, auto on taas kunnossa!
Kytkinvaijeri maksoi noin 8 euroa + sen hakumatkat bussilla 4 e.. siis kannatti tehdä itse, joissain paikoissa sanoivat puhelimessa että vaihtaisivat sen 60 eurolla. Vaijeri itsessään olikin tosi helppo vaihtaa (kirjastosta haetun kirjan avulla), auton alle pääseminen oli paljon paljon vaikeampaa. Tarkoituksena oli siis nostaa auton keula kuskin puolelta ilmaan tunkilla ja potkia vararengas renkaan alle siltä varalta jos tunkki pettäisi. Auton takakontin nuppi olikin yllättäen jumissa (en ole sitä käyttänyt koko talvena), joten tunkki ja vararengas olisi pitänyt kiskoa sisäkautta ulos. Onneksi huomasin viereisen talon pihassa rengaspinon ja kävin siitä renkaan lainaksi. Tunkki osoittautui liian pieneksi, auto ei noussut sen vertaa että vararenkaan olisi saanut alle ja olinkin jo hädissäni, kunnes takakontista löytyi auton oma tunkki, jolla olisi saanut nostettua auton vaikka taivaaseen asti kunhan ensin hoksasi miten sitä käytetään.

Kytkinvaijeri maksoi noin 8 euroa + sen hakumatkat bussilla 4 e.. siis kannatti tehdä itse, joissain paikoissa sanoivat puhelimessa että vaihtaisivat sen 60 eurolla. Vaijeri itsessään olikin tosi helppo vaihtaa (kirjastosta haetun kirjan avulla), auton alle pääseminen oli paljon paljon vaikeampaa. Tarkoituksena oli siis nostaa auton keula kuskin puolelta ilmaan tunkilla ja potkia vararengas renkaan alle siltä varalta jos tunkki pettäisi. Auton takakontin nuppi olikin yllättäen jumissa (en ole sitä käyttänyt koko talvena), joten tunkki ja vararengas olisi pitänyt kiskoa sisäkautta ulos. Onneksi huomasin viereisen talon pihassa rengaspinon ja kävin siitä renkaan lainaksi. Tunkki osoittautui liian pieneksi, auto ei noussut sen vertaa että vararenkaan olisi saanut alle ja olinkin jo hädissäni, kunnes takakontista löytyi auton oma tunkki, jolla olisi saanut nostettua auton vaikka taivaaseen asti kunhan ensin hoksasi miten sitä käytetään.

Itse kun hain vaijerin (vaijereita) niin tarvin muistaakseni vanhan kuoren malliksi kun niitä kuoria oli eripituisia, eli kannattaa ottaa se mukaan kauppaan varalta niin saa kerralla oikean.
Vaijeria kannattaa hieman öljytä ennen paikalleenlaittoa niin kestää paljon pitempään, tarvikevaijerien kesto nimittäin on hieman kehnonlainen.
Vaihtoon ei tosiaan tarvi mitään työkaluja.
edit: Jaa vaijeri olikin jo vaihdettu
Vaijeria kannattaa hieman öljytä ennen paikalleenlaittoa niin kestää paljon pitempään, tarvikevaijerien kesto nimittäin on hieman kehnonlainen.
Vaihtoon ei tosiaan tarvi mitään työkaluja.
edit: Jaa vaijeri olikin jo vaihdettu

No jotenkin se on luiskahtanut jostain. Sellanen metallinen, kuutiomainen juttu. Vaijeri oli siinä kiinni.
Kysymys vaan on, miten se on päässyt luiskahtamaan, oisko jotain isompaa kasahtanut? (mikä mun tuurilla ois ilmeistä...)
Kysymys vaan on, miten se on päässyt luiskahtamaan, oisko jotain isompaa kasahtanut? (mikä mun tuurilla ois ilmeistä...)
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
No se siinä onkin hassua, kun ei siinä näy mitään murtumajälkiä, eikä mitään vastaavaa
Siinä on sellainen lovi, joka menee siitä läpi, siitä se on varmaan ollut jossain kiinni. Oisko sitten toisesta päästä joku murtunut?
Laatikko irti.. Jee.. Saattaa kyllä pitää paikkansa, nimittäin kakkosta on väliin saanut runnoa (kylmänä) paikalleen. Tai sitten johtuu siitä, että vaijeri on ollut löysä...
Ja vaihdekeppi hetkuttaa (okei, hetkutti) jännästi moottorijarrutuksessa. Mies pohti tossa männäviikolla, että oisko laatikko löysällä.
Voi p, täytynee huomenna ottaa luuri käteen ja ruveta taas maksumie..naiseks.

Siinä on sellainen lovi, joka menee siitä läpi, siitä se on varmaan ollut jossain kiinni. Oisko sitten toisesta päästä joku murtunut?
Laatikko irti.. Jee.. Saattaa kyllä pitää paikkansa, nimittäin kakkosta on väliin saanut runnoa (kylmänä) paikalleen. Tai sitten johtuu siitä, että vaijeri on ollut löysä...
Ja vaihdekeppi hetkuttaa (okei, hetkutti) jännästi moottorijarrutuksessa. Mies pohti tossa männäviikolla, että oisko laatikko löysällä.
Voi p, täytynee huomenna ottaa luuri käteen ja ruveta taas maksumie..naiseks.

Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
Laita nyt samointein kytkinkin uusiksi jos irrottamaan joutuu?
Ei tarvi sitten maksaa siitä laatikon irrotuksesta ja
kiinnityksestä kahta kertaa..
vaikka sittenhän senkin kunnon näkee.
Ajattelin vaan jos paineasetelma olis hyvä,niin ei tarvis ehkä vaihtaa kun levy siinä sivussa.
Ei tarvi sitten maksaa siitä laatikon irrotuksesta ja
kiinnityksestä kahta kertaa..
vaikka sittenhän senkin kunnon näkee.
Ajattelin vaan jos paineasetelma olis hyvä,niin ei tarvis ehkä vaihtaa kun levy siinä sivussa.
ei sieltä mitään junia t...
Ei olis ollu pakko ees tunkata..coatrack kirjoitti:Tarkoituksena oli siis nostaa auton keula kuskin puolelta ilmaan tunkilla ja potkia vararengas renkaan alle siltä varalta jos tunkki pettäisi. Auton takakontin nuppi olikin yllättäen jumissa (en ole sitä käyttänyt koko talvena), joten tunkki ja vararengas olisi pitänyt kiskoa sisäkautta ulos. Onneksi huomasin viereisen talon pihassa rengaspinon ja kävin siitä renkaan lainaksi. Tunkki osoittautui liian pieneksi, auto ei noussut sen vertaa että vararenkaan olisi saanut alle ja olinkin jo hädissäni, kunnes takakontista löytyi auton oma tunkki, jolla olisi saanut nostettua auton vaikka taivaaseen asti kunhan ensin hoksasi miten sitä käytetään.
Ainakin pitempi henkilö 8) yltää laittamaan sen vaijerin kiinni laatikon kylkeen ihan konehuoneesta kurottelemalla.
Tosin moottorin on syytä olla kylmä, tai muuten käristyy "nakit" pakoputkeen.

Nonni. Soittelin Fordille, ja pahimmassa tapauksessa saattaa mennä koko kytkin uusiks. Mitenkäs kun motonetissä myyvät "kytkinsarjaa" ("Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen."), montako noita menee tollaseen TD Escortin rämään??
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70