esco 1.6-97 pakokaasuarvot
esco 1.6-97 pakokaasuarvot
Mistähän lähtisi etsimään seuraavaksi vikaa,kun co2 arvot on korkealla?Vaihdoin lambdan:ei vaikutusta,pakoputkisto ehjä.Sitten on semmoinen asia,kun autolla ajaa ja pysähtyy niin tyhjäkäynti on hyvä,mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.Sitten kun ajaa taas ja pysähtyy niin jälleen sama homma kun edellä.Onko kenellekkään tutun kuuloista?
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: esco 1.6-97 pakokaasuarvot
Ei tarvitse etsiä vikaa, jos CO2 arvot ovat korkealla, sillä sitä parempi mitä korkeammalla ne ovat yli 13% ennen kattia (tai katiton) ja katin jälkeen yli 14%.palontie kirjoitti:Mistähän lähtisi etsimään seuraavaksi vikaa,kun co2 arvot on korkealla?Vaihdoin lambdan:ei vaikutusta,pakoputkisto ehjä.Sitten on semmoinen asia,kun autolla ajaa ja pysähtyy niin tyhjäkäynti on hyvä,mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.Sitten kun ajaa taas ja pysähtyy niin jälleen sama homma kun edellä.Onko kenellekkään tutun kuuloista?
Siis ongelma on varmaan muussa kuin CO2 arvoissa.
Kannattaa laittaa kaikki mitatut arvot näkyviin joutokäynnillä ja kierroksilla, niin niiden perusteella on paljon helpompi antaa oikeita vinkkejä.
j.h
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tässä arvoja arvon herrat: co joutokäynnillä 0 sal 0.50 hc 90 sal 100 co2 11.20 o2 5.80 sal 5.00 korotetuilla kierroksilla co 0 hc 48 sal 100 lambda arvo 1.14 sal 0.97-1.03 co2 13.50 o2 2.80 sal 5.00
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja

HC arvot yläkantissa, joten imuvuodot kannattaa tsekata (nostaa myös happiarvoa ja lambda-arvoa).palontie kirjoitti:Tässä arvoja arvon herrat: co joutokäynnillä 0 sal 0.50 hc 90 sal 100 co2 11.20 o2 5.80 sal 5.00 korotetuilla kierroksilla co 0 hc 48 sal 100 lambda arvo 1.14 sal 0.97-1.03 co2 13.50 o2 2.80 sal 5.00
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja :?
Pakoputkivuoto olisi luonnollisen selitys korkealla hapelle varsinkin kun vuoto pienenee kierroksilla. Kun pakoputki on kunnossa, niin auto menee todennäköisesti katsastuksesta läpi.
j.h
Tsekkaisin vielä kerran pakoputkiston vuodot (pakosarjan tiivisteestä eteenpäin).palontie kirjoitti:Niin mäkin pähkäilin että putki vuotaisi mutta ei :evil: :evil: Oisko vinkintynkää kellään :shock: (niin ei mennyt katsastuksesta)
Analysaattorin happianturin viallisuuskin voisi aiheuttaa moisen ongelman, joten onhan ongelmaan tutustuttu useammalla pakokaasuanalysaattorilla.
Pakokaasuanalysaattorin letku huonosti pakoputkessa, niin tämä ongelma on myös mahdollinen (ei täysin tuntematon virhe konttorin tekemänäkään).
Tehokas pakokaasuimuri tiukasti pakoputken huulilla voi myös aiheuttaa nuo ongelmat.
j.h
Käytin tänään korjaamolla ja siinä pähkäiltiin tätä hommaa ja tultiin siihen päätökseen että se täytyy olla imuvuoto.Siinä sitten suihkutettiin jarrujen putsausspraytä sinnesuntänne ja ja imusarjan tiivisteeseen kun suihkautti niin arvot pieneni ja sitten katsottiin tiivistettä ulkopuolisesti niin näkyi tiiviste näytti katkenneen 1ja2 sylinterin välistä.Kysymys kuuluukin nyt miten se nyt noin vaan katkeaa?Onko näistä mitään kokemuksia muilla?
Kyllä tiivisteestä johtuvat imuvuoto ongelmat ovat melko yleisiä (eurooppalaisissa) autoissa.palontie kirjoitti:Käytin tänään korjaamolla ja siinä pähkäiltiin tätä hommaa ja tultiin siihen päätökseen että se täytyy olla imuvuoto.Siinä sitten suihkutettiin jarrujen putsausspraytä sinnesuntänne ja ja imusarjan tiivisteeseen kun suihkautti niin arvot pieneni ja sitten katsottiin tiivistettä ulkopuolisesti niin näkyi tiiviste näytti katkenneen 1ja2 sylinterin välistä.Kysymys kuuluukin nyt miten se nyt noin vaan katkeaa?Onko näistä mitään kokemuksia muilla?
Aika, lämpötilavaihtelut jne... tekee tehtävänsä.
j.h
MEHÄN SANOTTIIN, ETTÄ IMUVUOTO :-)
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Yllä olevat ajat vaatii kaikki korjaamotyökalut ja siltä ei jää joutilasta aikaa ollenkaan 30 min, voi tehdä tiukkaa vielä 60 min.Jaakko85 kirjoitti:Arvailuksi menee, mutta eikai tuo ole kuin 30-60min homma, onnistuu kyllä ilman talliakin. :wink:
Käsittääkseni tämä on 1.6 16V moottori.
j.h
Jos ensimmäistä kertaa tekee (puutteellisilla työkaluilla), niin varaa puoli päivää ja kaikki on plussaa mikä menee sen alle :-). Autodata antaa ohjeajaksi 2.6 h (L1K- moottorille).