esco 1.6-97 pakokaasuarvot

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

esco 1.6-97 pakokaasuarvot

Viesti Kirjoittaja palontie »

Mistähän lähtisi etsimään seuraavaksi vikaa,kun co2 arvot on korkealla?Vaihdoin lambdan:ei vaikutusta,pakoputkisto ehjä.Sitten on semmoinen asia,kun autolla ajaa ja pysähtyy niin tyhjäkäynti on hyvä,mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.Sitten kun ajaa taas ja pysähtyy niin jälleen sama homma kun edellä.Onko kenellekkään tutun kuuloista?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tarkista aluksi mahdolliset imuilmavuodot, huohotussysteemi, siis molemmat putket ja vena sekä MAF. 8)
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: esco 1.6-97 pakokaasuarvot

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

palontie kirjoitti:Mistähän lähtisi etsimään seuraavaksi vikaa,kun co2 arvot on korkealla?Vaihdoin lambdan:ei vaikutusta,pakoputkisto ehjä.Sitten on semmoinen asia,kun autolla ajaa ja pysähtyy niin tyhjäkäynti on hyvä,mutta kun antaa käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin niin tyhjäkäynti muuttuu epätasaiseksi.Sitten kun ajaa taas ja pysähtyy niin jälleen sama homma kun edellä.Onko kenellekkään tutun kuuloista?
Ei tarvitse etsiä vikaa, jos CO2 arvot ovat korkealla, sillä sitä parempi mitä korkeammalla ne ovat yli 13% ennen kattia (tai katiton) ja katin jälkeen yli 14%.

Siis ongelma on varmaan muussa kuin CO2 arvoissa.

Kannattaa laittaa kaikki mitatut arvot näkyviin joutokäynnillä ja kierroksilla, niin niiden perusteella on paljon helpompi antaa oikeita vinkkejä.

j.h
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Niinpä, korkea CO2 arvo viittaa yleensä liian suureen kulutukseen! :roll:
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

Viesti Kirjoittaja palontie »

Monteonisti kirjoitti:Niinpä, korkea CO2 arvo viittaa yleensä liian suureen kulutukseen! :roll:


Eikö se käy laihalla kun co2 arvo korkealla,eli ei saa tarpeeksi kakkua :shock: Laitan päivällä arvoista luvut kun talliin joudan hakemaan
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

CO2 = bensan kulutus, siis bensasta syntyy aina palaessa vakio määrä sitä jos ei huonon palamisen takia ole CO eli häkä! 8)
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Korkea CO2 (hiilidioksi) viittaa hyvään palamiseen (= pieni kulutus).

Korkea CO (hiilimonoksidi) ja matala lambda (alle 1) viittaavat polttoaineenkulutukseen.

j.h

Sanoisinko, näkemys eroja...
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

Viesti Kirjoittaja palontie »

Tässä arvoja arvon herrat: co joutokäynnillä 0 sal 0.50 hc 90 sal 100 co2 11.20 o2 5.80 sal 5.00 korotetuilla kierroksilla co 0 hc 48 sal 100 lambda arvo 1.14 sal 0.97-1.03 co2 13.50 o2 2.80 sal 5.00
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja :?
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

palontie kirjoitti:Tässä arvoja arvon herrat: co joutokäynnillä 0 sal 0.50 hc 90 sal 100 co2 11.20 o2 5.80 sal 5.00 korotetuilla kierroksilla co 0 hc 48 sal 100 lambda arvo 1.14 sal 0.97-1.03 co2 13.50 o2 2.80 sal 5.00
Katsastusmiehen kertomaa lambda arvo poikkeaa sallituista arvoista korotetuilla kierroksilla runsas happipitoisuus vääristää päästöärvoja :?
HC arvot yläkantissa, joten imuvuodot kannattaa tsekata (nostaa myös happiarvoa ja lambda-arvoa).

Pakoputkivuoto olisi luonnollisen selitys korkealla hapelle varsinkin kun vuoto pienenee kierroksilla. Kun pakoputki on kunnossa, niin auto menee todennäköisesti katsastuksesta läpi.

j.h
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

Viesti Kirjoittaja palontie »

Niin mäkin pähkäilin että putki vuotaisi mutta ei :evil: :evil: Oisko vinkintynkää kellään :shock: (niin ei mennyt katsastuksesta)
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

palontie kirjoitti:Niin mäkin pähkäilin että putki vuotaisi mutta ei :evil: :evil: Oisko vinkintynkää kellään :shock: (niin ei mennyt katsastuksesta)
Tsekkaisin vielä kerran pakoputkiston vuodot (pakosarjan tiivisteestä eteenpäin).

Analysaattorin happianturin viallisuuskin voisi aiheuttaa moisen ongelman, joten onhan ongelmaan tutustuttu useammalla pakokaasuanalysaattorilla.

Pakokaasuanalysaattorin letku huonosti pakoputkessa, niin tämä ongelma on myös mahdollinen (ei täysin tuntematon virhe konttorin tekemänäkään).

Tehokas pakokaasuimuri tiukasti pakoputken huulilla voi myös aiheuttaa nuo ongelmat.

j.h
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

Viesti Kirjoittaja palontie »

Käytin tänään korjaamolla ja siinä pähkäiltiin tätä hommaa ja tultiin siihen päätökseen että se täytyy olla imuvuoto.Siinä sitten suihkutettiin jarrujen putsausspraytä sinnesuntänne ja ja imusarjan tiivisteeseen kun suihkautti niin arvot pieneni ja sitten katsottiin tiivistettä ulkopuolisesti niin näkyi tiiviste näytti katkenneen 1ja2 sylinterin välistä.Kysymys kuuluukin nyt miten se nyt noin vaan katkeaa?Onko näistä mitään kokemuksia muilla?
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

palontie kirjoitti:Käytin tänään korjaamolla ja siinä pähkäiltiin tätä hommaa ja tultiin siihen päätökseen että se täytyy olla imuvuoto.Siinä sitten suihkutettiin jarrujen putsausspraytä sinnesuntänne ja ja imusarjan tiivisteeseen kun suihkautti niin arvot pieneni ja sitten katsottiin tiivistettä ulkopuolisesti niin näkyi tiiviste näytti katkenneen 1ja2 sylinterin välistä.Kysymys kuuluukin nyt miten se nyt noin vaan katkeaa?Onko näistä mitään kokemuksia muilla?
Kyllä tiivisteestä johtuvat imuvuoto ongelmat ovat melko yleisiä (eurooppalaisissa) autoissa.

Aika, lämpötilavaihtelut jne... tekee tehtävänsä.

j.h

MEHÄN SANOTTIIN, ETTÄ IMUVUOTO :-)
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

Viesti Kirjoittaja palontie »

NIINHÄN TE SANOITTE :lol:
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Joo kokemuksia on!!!!! Tsekkaa kirjoitetut viestit, tai haulla :shock:
palontie
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Marras 2005 03:01

Viesti Kirjoittaja palontie »

Itsellä on vaan kylmä autotalli niin ei hirveesti inspiroi toi vaihto :evil: Osaako joku kertoa paljonko korjaamolla suurinpiirtein menee vaihdossa aikaa :shock: Ei huvittaisi maksaa aivan törkeetä hintaa
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Arvailuksi menee, mutta eikai tuo ole kuin 30-60min homma, onnistuu kyllä ilman talliakin. :wink:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ei ainakaan minulta tuossa ajassa onnistu! :shock:
Vuoti kerran myös yhdestä japsista että silleen! 8)
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Jaakko85 kirjoitti:Arvailuksi menee, mutta eikai tuo ole kuin 30-60min homma, onnistuu kyllä ilman talliakin. :wink:
Yllä olevat ajat vaatii kaikki korjaamotyökalut ja siltä ei jää joutilasta aikaa ollenkaan 30 min, voi tehdä tiukkaa vielä 60 min.

Käsittääkseni tämä on 1.6 16V moottori.

j.h

Jos ensimmäistä kertaa tekee (puutteellisilla työkaluilla), niin varaa puoli päivää ja kaikki on plussaa mikä menee sen alle :-). Autodata antaa ohjeajaksi 2.6 h (L1K- moottorille).
tsetec
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Loka 2005 18:55

Viesti Kirjoittaja tsetec »

Nelisen tuntia kaverin kanssa, rauhallisesti tehden. Jouduttiin taljaamaan konetta ylöspäin että mahtu imusarja tulemaan kannen ja tulipellin välistä pois kun oli pinna pultit ja ei mahtunut tarpeeksi taaksepäin tulemaan
Vastaa Viestiin