Zetecin jakopää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
juhojk
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Heinä 2005 16:54
Paikkakunta: Sysmä

Zetecin jakopää

Viesti Kirjoittaja juhojk »

Vaihdoin tuossa -97 1.8 escorttiin jakopään hilut ja laittelin osat tarkasti alfamerin korjausoppaan mukaan paikoilleen. Eli katsoin ennen uuden hihnan laittoa että alhaalla merkki ok, nokat ok, latta siihen väliin ja hihna kireelle toiselta puolelta ja kiristimen puolelta löysälle. Pyörittelin konetta, joutui vähän toista nokkaa kääntää ohjeiden mukaan, taas uus pyöritys ja oli ok ja sama vielä kerran eli latta meni nokkien väliin ja alamerkki kohdillaan. Kaikki kasaan ja auto käyntiin, niin sitten alkoi röpötys. Mistäköhän tämä nyt johtuu kun itse katsoin mielestäni niin tarkkaan kaikki kohdilleen.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Siinä kait kampuran pyörässä kaksi merkkiä? Tuliko varmasti oikea?
Oliko ryyskiila varmasti ylöspäin? Oliko hihna varmasti tiukalla nokkapöyrien välistä ja vasemmalta? Joskus tuo jousi ei kiristä kunnolla joten kannattaa avittaa sormella ja tosiaan pyörittää pari kierrosta sekä tarkastaa, vielä kerran pari kierrosta ja tarkistus ennen kasausta. Liian ohut tai lyhyt latta menee jotenkuten paikalleen vaikka ei kohallaan. 8)
Voihan tuo röpötys johtua jostain muusta "huolimattomuudesta"? :roll:
juhojk
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Heinä 2005 16:54
Paikkakunta: Sysmä

Viesti Kirjoittaja juhojk »

Niin no ensimmäinen kerta kun kyseisen operaation tein, vaikka huolella ja ohjeitten mukaan yritin tehdä... Kyllä kampuranpyörä oikein eli jälkimmäisen ja leveämmän merkin kohdalle (alfamerin oppaassa on ihan hyvät kuvat ja ohjeet) ja muutenkin kaikki piti olla ok. Sitä lattaa (on sopivan pitkä) viilasin aivan mitättömästi kun se ei sellaisenaan menny vaikka nokka olis ollu ihan vaakatasossakin. Voihan siinä kuitenkin olla sitten joku pieni heitto mikä röpötyksen aiheuttaa eli taidanpa ottaa jakopäätä uudestaan auki. Pääse helpommalla toisella purkamis kerralla kun ei tarvitse rullia ja pumppua sentään vaihtaa uudestaan :) . Sellainenkin tuli mieleen et kun auto oli käynnissä niin tuli sellainen ilkeän oloinen haju nenään ja täällä foorumilla kun lueskelin hajuista niin katti oli syynä. Eli olisiko liiallisen pyörittelyn johdosta voinut käydä näin vaikka eihän pumppu mitään tankista lykkää ilman virtaa mutta mutta... :?
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Ettet vaan asentaessa vahingossa tökännyt suuttimen piuhaa irti tai vioittanut tulpanjohtoa? Kannataa katsastaa kaikki liittimet ja piuhat, joskus noita tuppaa irtoamaan remontiin aikana...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
juhojk
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Heinä 2005 16:54
Paikkakunta: Sysmä

Viesti Kirjoittaja juhojk »

:roll: Joo-o sehän oli sitten jäänyt yks tulpanjohto työntämättä perille asti, oli hivenen jäänyt irralleen niin siitähän se röpötys... :oops: No nyt auto pelittää hyvin ja jäällä annettu kenkää huolella... :)
Escort -97 1.8
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

juhojk kirjoitti::roll: Joo-o sehän oli sitten jäänyt yks tulpanjohto työntämättä perille asti, oli hivenen jäänyt irralleen niin siitähän se röpötys... :oops: No nyt auto pelittää hyvin ja jäällä annettu kenkää huolella... :)
Etäkorjauksen mestari :D
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Vastaa Viestiin