Alkuperäset männän tapit on lämpösovitetut vissiin niin kuin OHC koneissakin. Saako niitä tappeja irti itse, kun homma koneistamollakaan ei ollut ihan halpa?
Sitten uudet männät on Mahlen takoset. Millainen välys niillä pitäisi olla? Männässä lukee 93,93mm ja nimellisestit ne on 94mm männät, eli tuosta laskettuna 0,07mm. Joskus olen vaan lukenut, että takomännillä välys pitäisi olla suurempi kuin valetuilla Korjauskirja ilmoittaa alkuperäisille välyksen 0,028 - 0,048mm (2,9) ja 0,020 - 0,050mm (2,8), eli tuo 0,07 olisi kyllä suurempi.
Eli semmosta.
Sierra V6 mäntäasia
Mitenhän ovaa ne ovat kiinni? Eli onnistuiskohan lämmittämällä ja sitten esim. pylväsporakoneella prässäämällä?late kirjoitti:Luulisin että siellä koneistamolla ottavat vaan prässillä ja lämmittämällä ne tapit pois,Eli joku pienempikin paja voisi saada homman hoidettua mikäli omistavat prässin?
Olen kans kuullut et takomännillä pitäisi olla isomppi välys mutta miksi?Nehän kuitenkin käyvät kylmenpinä kuin normi valumännät
Siihen välysasiaan vaikutti mun mielestä joku semmonen, että tuotanto männissä helma on erotettu yläosasta jollain uralla, jolloin se ei lämpiä, eikä siis laajene niin paljoa ja voidaan käyttää pienempää välystä, jolloin taas kylmänä käyntiääni on hiljaisempi.
Eli oliskohan sitten se 94mm sopiva (0,07mm)? Mun lohko on kyllä valurautaa ja männät on tarkotettu kuplaan, jossa on putkitettu lohko, eli noissakin saattaa olla eroa laajenemisessa...
OHC:n männätappi on ainakin kangessa lämpösovitteella. Viikko sitten otin itse prässissä irti, toholla eka kankea lämpimäksi ja sitten lähti. 1-2 tonnissa tais prässissä paineet käydä jos oikein muistan, en pahemmin viittinyt vanhoja mäntiä sääliä joten en lämmittäny kankia muuta ku sen mitä oli pakko. Paremmin lämmittämällä lähtee varmasti helpommin, tiedä sitten mitä tekee kangille jos kamalasti lämmittää.