Mondeon automaatti temppuilee
Mondeon automaatti temppuilee
Auto on 95-mallinen 2.0 litran automaatti (farkku). Vika ilmenee siten, että ajettaessa tasaista 90:n mittarinopeutta (tai 110), niin automaatti ei osaa päättää mitä vaihdetta pitää päällä, vaan pumppaa isomman ja pienemmän vaihteen välillä. Tämä siis tasaisella tiellä ja tasanopeudella. Aikaisemmin ongelma hävisi, kun 80:n alue vaihtui 100:ksi ja pääsi ajamaan kovempaa, mutta nyt samaa ilmenee sitten satasessakin. Tuntuu, että ongelma ilmenee yhä useammin, alussa vain toisinaan. Mitään varoitusvaloja ei syty, eikä sporttiasento ole päällä. Auto on vain 125 000 km ajettu, mutta en tiedä onko vaihteistoöljyjä vaihdettu.
Voisi olla hyvä vaihtaa/vaihdattaa ne öljyt. Ameriikanautopuolella Alan Miehet vaihtaa vaihteistoöljyjä melkein yhtä tiuhaan kuin nykyooppeleihin moottoriöljyt. Onko öljyä riittävästi ylipäätään? Oikea öljymäärä on tomaatille elintärkeä.
Ymmärtääkseni noissa eurolaitteissakin se od-off nappi on käyttöä varten, eli sitä kannattaa käyttää alle 80 (?) km/h nopeuksissa. Sun tapauksessa od-off-napin käyttö lienee kyllä jälkiviisautta.
Eli jos ja kun ajetaan od:lla/4:lla juuri ja juuri sellaista nopeutta, että od pysyy päällä, saattaa lootan paineet olla liian alhaiset ja forward cluthes alkaa luistaa. No, lootaprofeetat jatkaa tästä diagnoosia. Etuvetoisten automaattirempat valitettavasti useimmiten toteuteaan malliin Vaihteisto! Irroita ja kiinnitä eikä niinkuin takavetoisissa: Loota! Pura ja kokoa.
Ymmärtääkseni noissa eurolaitteissakin se od-off nappi on käyttöä varten, eli sitä kannattaa käyttää alle 80 (?) km/h nopeuksissa. Sun tapauksessa od-off-napin käyttö lienee kyllä jälkiviisautta.
Eli jos ja kun ajetaan od:lla/4:lla juuri ja juuri sellaista nopeutta, että od pysyy päällä, saattaa lootan paineet olla liian alhaiset ja forward cluthes alkaa luistaa. No, lootaprofeetat jatkaa tästä diagnoosia. Etuvetoisten automaattirempat valitettavasti useimmiten toteuteaan malliin Vaihteisto! Irroita ja kiinnitä eikä niinkuin takavetoisissa: Loota! Pura ja kokoa.
Viimeksi muokannut KajS, 15 Helmi 2006 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Ainakin vanhusten 96 mondeosedanissa od-off nappi osuu peukalon käytettäväksi siinä vaihdekepin kahvassa (niinkuin T-sakaran vasemman puolen juuressa).
Od-off toiminto tekee lootasta kolmivaihteisen ja kojelautaan syttyy vihreä valo, joka kertoo, että od (od=overdrive = 4-vaihde tässä tapauksessa) ei mene päälle.
Istuin kerran automaattinissantaksissa ja kuski ajoi siten, että liikkeelle lähtiessä od-off-nappi päälle ja sitten vasta moottoritiellä (vauhtia 100+) "päästettiin" od päälle.
Ameriikanvehkeissä tuo loikkarin huolimaton käyttö saattaa vaarantaa vaihteiston terveyden ja perävaunua pitäisi vetää ilman od:tä.
Od-off toiminto tekee lootasta kolmivaihteisen ja kojelautaan syttyy vihreä valo, joka kertoo, että od (od=overdrive = 4-vaihde tässä tapauksessa) ei mene päälle.
Istuin kerran automaattinissantaksissa ja kuski ajoi siten, että liikkeelle lähtiessä od-off-nappi päälle ja sitten vasta moottoritiellä (vauhtia 100+) "päästettiin" od päälle.
Ameriikanvehkeissä tuo loikkarin huolimaton käyttö saattaa vaarantaa vaihteiston terveyden ja perävaunua pitäisi vetää ilman od:tä.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
125tkm samoilla laatikkoöljyillä on automaatille liikaa. Noihan juuri menee useimmiten sen takia kun käyttäjät ei muista että automaattikin tarvii huoltaa. En tiedä fordin suosituksia mutta tiheimmillään noita öljyjä pitää vaihdella 30tkm välein. Uusi suodatin myös joka kerta kun öljyjä vaihdetaan.
Automaattiöljyjä on myös eri tyyppejä ja öljy pitää valita nimenomaan laatikon mukaan eikä kaataa sinne mitä tahansa automaattiöljyä.
Suurin ero noissa on se että onko kitkaa lisäävää ainetta vai ei. Toiset laatikot sitä vaatii ja toiset eivät siitä pidä. Nykylaatikoista tosin yhteenkään ei tarvinne sitä olla joten uudemmat (tai remontoidut) taitaa kaikki toimia dexron 3:lla.
Öljymäärän tarkistamisessa on myös omat juttunsa, kannattaa selata ohjekirjaa. Useimmissa annetaan käydä tyhjäkäyntiä, selataan kaavio läpi, kytketään N (tai P) ja edelleen koneen käydessä tarkistetaan öljymäärä.
Automaattiöljyjä on myös eri tyyppejä ja öljy pitää valita nimenomaan laatikon mukaan eikä kaataa sinne mitä tahansa automaattiöljyä.
Suurin ero noissa on se että onko kitkaa lisäävää ainetta vai ei. Toiset laatikot sitä vaatii ja toiset eivät siitä pidä. Nykylaatikoista tosin yhteenkään ei tarvinne sitä olla joten uudemmat (tai remontoidut) taitaa kaikki toimia dexron 3:lla.
Öljymäärän tarkistamisessa on myös omat juttunsa, kannattaa selata ohjekirjaa. Useimmissa annetaan käydä tyhjäkäyntiä, selataan kaavio läpi, kytketään N (tai P) ja edelleen koneen käydessä tarkistetaan öljymäärä.
Kannattaa vaihdattaa se suodatin jollain ammattilaisella. On meinaan keskellä laatikkoa ja koko boxi pitää halkaista, samalla kannattaa vaihdattaa kaikki mahdolliset tiivisteet koska ne saattaa pykiä seuraavaksi. Itsellä on kaksi 94 farkkua automaattina ja molemmat on laatikko remontin alla just nyt.
AUTOMAATTI
mul on myös ongelma tomaatin kanssa auto97 2,5. vilkuttelee valillä sitä od valoa öljyjä on vaihettu pariin kertaan, pelaa hetken vaihdon jälkeen. ymmärsinkö oikein suodattimen vaihtoon salkku otettava alas? salkulla ajettu noin 150000 km
Re: AUTOMAATTI
Laatikon avaus ja halkaisu tarvitaan suodattimen vaihtoon.
j.h
huoltovapaa => korjauskelvoton
j.h
huoltovapaa => korjauskelvoton
Itselläni oli syksyllä juuri samat oireet. Lopulta jätti tien päälle eikä enää yrittänytkään startata.
Vika löytyi lootaa ohjaavasta paineventtiilistä ja lootaan tulleesta johtonipusta.
Kannattas viedä korjaamolle, tulee jättämään tienpäälle.
Mulla oli korjaamolla 1kk ja hintaa kertyi remontille karvan verran alle 800e
Vika löytyi lootaa ohjaavasta paineventtiilistä ja lootaan tulleesta johtonipusta.
Kannattas viedä korjaamolle, tulee jättämään tienpäälle.
Mulla oli korjaamolla 1kk ja hintaa kertyi remontille karvan verran alle 800e
Volvo V70 -01
Ford Sierra 2.3d
Ford Sierra 2.3d
Tarkennusta vikaan: vaikuttaa siltä kuin pykälä ei sittenkään vaihtuisi, mutta kierrokset vaihtelevat ylös-alas n. 500-700 kierroksen verrran eikä vaihtamista tunnu tapahtuvan. Kun taas laittaa od-offin päälle, niin silloin tuntuu selvä nykäys ja kierrokset nousevat n. 1000 kierrosta. En tiedä auttaako tämä asian selviämistä, taitaa kuitenkin olla remontti edessä.
Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille!
Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille!
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo