Fiesta & nakutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
foo

Fiesta & nakutus

Viesti Kirjoittaja foo »

Morjens,

kokeillanpa löytyisikö täältä vinkkiä.

Auto on '94 Fiesta ja oireilee siihen malliin, että silloin tällöin
alkaa kuulumaan semmoinen tasainen nakutus kun on veto päällä.
Nakutuksen alkamiseen ei tarvita kääntöä tai muuta, se vaan alkaa
satunnaisesti, loppuu kun veto päästetään pois ja jatkuu annettaessa kaasua
sen verran, että kone rupeaa vetämään ja loppuu sitten jossain vaiheessa.

Noin korvakuulolla koneen kierrokset (eli kun se veto kerran on päällä niin nopeus) ei havaittavasti muuta tuota nakutuksen tahtia, joten tämmöinen mitään mistään tietämätön :oops: spekuloija jättäisi vetonivelet pois laskuista?
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

onkohan tuolle tehty lähiaikoina mitään remppaa, jossa olisi päässyt sytytyksen ajotus menemään pieleen?
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Moottori? Noin "uusi" ,kun on, sytytys on todennkösesti EDIS4.Tollanen vedättäessä nakuttelu viittais liian aikaiseen sytytykseen ja jos sytkä on toi em. sille ei voi juuri muuta tehdä kuin puhdistaa yläkuolokohta-anturin ja tarkistaa sytytyksen ohjausyksikön liittimet sekä alipaineletkun.Yksinkertaisempi vika voisi olla vetoakselin sisänivel, laatikko tossa on tod.näköisesti B5 jossa "ei pitäisi"laakeriongelmia olla.Niin ja tarkista,että ripustusten ja kallistuksenvaimentimen puslat on ehjät...
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
foo

Viesti Kirjoittaja foo »

Tervehdys taasen,

tulipas nopeasti vinkkejä, kiitokset niistä. Moottori on 1.1 i
ja tuo molempien mainitsema sytytyksen vinksallaan oleminen
vaikuttaisi tarkemman tutkimisen arvoiselta jutulta, varsinkin
kun vanha ratsu on vaikuttanut melkoisen laiskalta viime aikoina
(siis vielä leppoisampaa kiihtymistä kun mitä normaalisti ) :)
ja kulutus on ollut ns. nousujohteista..

Jos tuosta sytytyksestä johtuvasta nakutuksesta joku viitseliäs
jaksaisi selittää sen, mikä siellä sitten aiheuttaisi sen nakutuksen?

Mitenkäs tuo Fiesun mainitsema vetoakselin sisänivel, pyörisikö se
"vakionopeutta" ajettaessa? Ajattelin siltä kantilta että se nakutus on
palttiarallaa samantahtinen silloin kun ajaa 30 km/h ja silloin kun ajaa
60 km/h eli näin maallikkona funtsin sen niin, että jos se olisi jossain
vetohäristimessä, sen pitäisi olla semmoisessa kohdassa joka on ennen
vaihdelaatikkoa, koska vaihdelaatikon ja vetojudanssien ja renkaiden
väliset kilkuttimethan alkaisivat nakuttamaan sitä nopeammalla tahdilla
mitä kovempaan laukkaan fiestaa piiskattaisiin.

Tosin saatan luulla väärin ja en ihmettelisi sitä juurikaan :?
Vastaa Viestiin