No nyt se Mondeo tempun teki
No nyt se Mondeo tempun teki
Kun vauhti nousee n. 60-90 km/h, niin ABS- ja luistoneston varotusvalot syttyvät.
Sanovat että ABS-boksi rikki.. Eikä maksa kuin 2300€!! Aivan käsittämätöntä.
Fordin liikkeessä siis, olivat todenneet että pyörien anturit toimii ihan oikein, mutta boksi luulee että kolme niistä on rikki.
Absit ja luistonesto kuitenkin toimii hyvin ennen sitä kriittistä nopeutta.
Mutta kun valot kerran lävähtää, niin ei auta kun sammuttaa ja käynnistää auto uudelleen.
Onko siis mitään tehtävissä ennen kun lähden romiksia pyörimään sormet ristissä?
Mitä se boksi on syönyt sisäänsä?
Juotos irti piirilevyllä?
IC-piiri hypännyt kannastaan?
Pitäiskö antaa hienosäätö-lekaa jonnekkin?
Oisko sulla tollasta ylimääräistä?;)
Missään tapauksessa en uutta meinaa ostaa. Ennemmin säästän auton juhannuksen rientoihin.
Kyllä harmittaa.
Sanovat että ABS-boksi rikki.. Eikä maksa kuin 2300€!! Aivan käsittämätöntä.
Fordin liikkeessä siis, olivat todenneet että pyörien anturit toimii ihan oikein, mutta boksi luulee että kolme niistä on rikki.
Absit ja luistonesto kuitenkin toimii hyvin ennen sitä kriittistä nopeutta.
Mutta kun valot kerran lävähtää, niin ei auta kun sammuttaa ja käynnistää auto uudelleen.
Onko siis mitään tehtävissä ennen kun lähden romiksia pyörimään sormet ristissä?
Mitä se boksi on syönyt sisäänsä?
Juotos irti piirilevyllä?
IC-piiri hypännyt kannastaan?
Pitäiskö antaa hienosäätö-lekaa jonnekkin?
Oisko sulla tollasta ylimääräistä?;)
Missään tapauksessa en uutta meinaa ostaa. Ennemmin säästän auton juhannuksen rientoihin.
Kyllä harmittaa.
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Luinhan minä ja vastasin siihen, mikä mättää?Jos luit ollenkaan tuota aloitusta, siinä puhutaan ABS-boksista, eli ohjausjärjestelmästä.

Vika kait ABS-laatikossa, siis boxisa? Löytyy seuraamalla jarruputkia pääsylinteriltä lähtien. Voi olla painevenat jumissa tai alapuolella oleva "sähkömoottori" jumissa!

Mullekkin selvisi että sehän ei ole pelkkä sähköinen-ohjauslaatikko, vaan että siinä on samassa pumppuyksikkö.Monteonisti kirjoitti: Luinhan minä ja vastasin siihen, mikä mättää?![]()
Vika kait ABS-laatikossa, siis boxisa? Löytyy seuraamalla jarruputkia pääsylinteriltä lähtien. Voi olla painevenat jumissa tai alapuolella oleva "sähkömoottori" jumissa!
Taidan ihan ensimmäiseksi laittaa lämpimään talliin pariksi päiväksi ja toivoa parasta..
Mistähän se boksi muuten tietää nopeuden? Oma anturi, vai summaako se puöriltä tulevat tiedot? Kun tuntuukin olevan aika tarkka 80kmh, kun putoaa pois.
Kukaan ei tunnu tietävän..(Herttoniemen Ford, Bosch Autosähkö)
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
Vähän lisää taas..
Huomasin tuossa että vaikka varoitusvalot syttyvät, niin ABS:t kuitenkin toimivat. Näin ei mielestäni ollut alumperin, mutta kuitenkin..
Luistonesto kuitenkin pysyy poissa, joten olisikohan syytä kohdistaa vikaa siihen?
Kaikki toimii siis normaalisti ennen tiettyä nopeutta, eli ei kai pitäisi olla mekaanisesti mitään rikki? (ventiilit, moottori)
Minne antureiden tiedot siis kerätään? Ajotietokoneelle joka ohjaa ABS+ESP?
Vai absille, joka ohjaa luistonestoa?
Hämärää mulle..
Joku vihjasikin, että jotkin ABS:t vaihtaa ohjelmaa nopeuden kasvaessa, sallien pidemmät pyörien lukitukset, yms. Onko mondeossa näin?
Se toisaalta voisi selittää jotain ton nopeuden vaikutuksesta asiaan..
Ja outoa ettei merkkiliikkeessä osata vastata tälläisiin kysymyksiin..!;)
Huomasin tuossa että vaikka varoitusvalot syttyvät, niin ABS:t kuitenkin toimivat. Näin ei mielestäni ollut alumperin, mutta kuitenkin..
Luistonesto kuitenkin pysyy poissa, joten olisikohan syytä kohdistaa vikaa siihen?
Kaikki toimii siis normaalisti ennen tiettyä nopeutta, eli ei kai pitäisi olla mekaanisesti mitään rikki? (ventiilit, moottori)
Minne antureiden tiedot siis kerätään? Ajotietokoneelle joka ohjaa ABS+ESP?
Vai absille, joka ohjaa luistonestoa?
Hämärää mulle..
Joku vihjasikin, että jotkin ABS:t vaihtaa ohjelmaa nopeuden kasvaessa, sallien pidemmät pyörien lukitukset, yms. Onko mondeossa näin?
Se toisaalta voisi selittää jotain ton nopeuden vaikutuksesta asiaan..
Ja outoa ettei merkkiliikkeessä osata vastata tälläisiin kysymyksiin..!;)
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
Mekaaninen rikki olo ei varmaan tulee kyseeseen.Naq kirjoitti:Vähän lisää taas..
Huomasin tuossa että vaikka varoitusvalot syttyvät, niin ABS:t kuitenkin toimivat. Näin ei mielestäni ollut alumperin, mutta kuitenkin..
Luistonesto kuitenkin pysyy poissa, joten olisikohan syytä kohdistaa vikaa siihen?
Kaikki toimii siis normaalisti ennen tiettyä nopeutta, eli ei kai pitäisi olla mekaanisesti mitään rikki? (ventiilit, moottori)
Minne antureiden tiedot siis kerätään? Ajotietokoneelle joka ohjaa ABS+ESP?
Vai absille, joka ohjaa luistonestoa?
Joku vihjasikin, että jotkin ABS:t vaihtaa ohjelmaa nopeuden kasvaessa, sallien pidemmät pyörien lukitukset, yms. Onko mondeossa näin?
Se toisaalta voisi selittää jotain ton nopeuden vaikutuksesta asiaan..
Tuossa Mondeossa on ilmeisesti Bendix Mecacrome ABS-järjestelmä, joka on täysin outo minulle. Kuitenkin tarkastaisin ns. vika hetkellä kaikkien pyörätunnistimien signaalit vian esiintymishetkellä mielellään oskilloskoopilla. Veikkailua: Jos pulssi menee jollain nopeudella ns. puuroksi, jota ohjainlaite ei pysty tunnistimaan, sytyttää vikavalon, kun nopeus laskee riittävän alas signaali tulee luettavaksi ja näin vika koodi poistuu muistista.
Onko luistonesto ns. tehoja vähentävä?
Ohjaako luistonesto myös jarruja ns. sähköinen tasauspyörästön lukitus?
Fordilla on omat lyhenteet molemmille, mutta en jaksaa kaivaa niitä.
Käsittääkseni tuossa Mondeossa ei ole ESP-järjestelmää.
Anturitiedot menee aina ABS-yksikölle ja sieltä se käskyttää luistonestoa (moottorinohjausta tehon vähennys).
Ajonopeus ABS-järjestelmälle lasketaan monien parametrien avulla...
- pyörien pyörimisnopeus
- pyörien kiihtyvyys (paineen löysäys)
- auton laskennallinen hidastuvuus
- voi olla hidastuvuus tunnistinkin (jossain järjestelmissä)
Nopeuden kasvaessa säätötaajuus tuskin muuttuu, mutta pyörät ovat pitemmän matkaa kerralla lukossa (aika vakio ja nopeus muuttuu).
j.h
Jos purkurilta ostat uuden boxin, niin varmistu yhteensopivuudesta, noissa on yllättävän paljon vuosi, malli jne. eroavaisuuksia.
Tosiaan fordilta olivat tarkistaneet antureiden signaalit, ja sanoivat niiden olevan kunnossa.. Mutta boksi luulee niiden olevan rikki.jpisteh kirjoitti:
Mekaaninen rikki olo ei varmaan tulee kyseeseen.
Tuossa Mondeossa on ilmeisesti Bendix Mecacrome ABS-järjestelmä, joka on täysin outo minulle. Kuitenkin tarkastaisin ns. vika hetkellä kaikkien pyörätunnistimien signaalit vian esiintymishetkellä mielellään oskilloskoopilla. Veikkailua: Jos pulssi menee jollain nopeudella ns. puuroksi, jota ohjainlaite ei pysty tunnistimaan, sytyttää vikavalon, kun nopeus laskee riittävän alas signaali tulee luettavaksi ja näin vika koodi poistuu muistista.
Onko luistonesto ns. tehoja vähentävä?
Ohjaako luistonesto myös jarruja ns. sähköinen tasauspyörästön lukitus?
Fordilla on omat lyhenteet molemmille, mutta en jaksaa kaivaa niitä.
Käsittääkseni tuossa Mondeossa ei ole ESP-järjestelmää.
Anturitiedot menee aina ABS-yksikölle ja sieltä se käskyttää luistonestoa (moottorinohjausta tehon vähennys).
Ajonopeus ABS-järjestelmälle lasketaan monien parametrien avulla...
- pyörien pyörimisnopeus
- pyörien kiihtyvyys (paineen löysäys)
- auton laskennallinen hidastuvuus
- voi olla hidastuvuus tunnistinkin (jossain järjestelmissä)
Nopeuden kasvaessa säätötaajuus tuskin muuttuu, mutta pyörät ovat pitemmän matkaa kerralla lukossa (aika vakio ja nopeus muuttuu).
j.h
Jos purkurilta ostat uuden boxin, niin varmistu yhteensopivuudesta, noissa on yllättävän paljon vuosi, malli jne. eroavaisuuksia.
Mutta eivät tuntuneet kovin varmoilta asiasta...

Luitonesto vähentää tehoja (ja pitää sellaisen rutinan), sekä ohjaa mielestäni myös jarruja (lukitus).
Niin, ESP:hän taitaa tarkoittaa ajonvakautusjärjestelmää. Siitä ei ole kyse.
Lyhenteet sekaisin.

Taidan käydä anturit ja kaikki liittimet kunnolla läpi, ehkä se vika sieltä löytyy.. Palailen ensiviikolla kun on aikaa, mutta pistäkää vinkkiä mistä kannataa tuota lähtä kaivelemaan!
Ja kiitoksia vinkeistä!
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95
Veikkaan, että Fordilla on tarkastettu anturit paikallaan ollessa ja pienessä nopeudessa ja sekin tehty testerillä. Testerin antama tieto on jo ABS-järjestelmän käsittelemää tietoa, joten ei enää FAKTAA. Testeri lukee arvot kerran pari sekunnissa ja oskilloskooppi lukee arvot muutaman tuhat kertaa sekunnissa. Oskilloskoopilla anturisignaalit suuremmassa nopeudessa (vian esiintymisnopeus) olisi minun ehdotus...Naq kirjoitti:Tosiaan fordilta olivat tarkistaneet antureiden signaalit, ja sanoivat niiden olevan kunnossa.. Mutta boksi luulee niiden olevan rikki.
Mutta eivät tuntuneet kovin varmoilta asiasta... :?
Luitonesto vähentää tehoja (ja pitää sellaisen rutinan), sekä ohjaa mielestäni myös jarruja (lukitus).
Taidan käydä anturit ja kaikki liittimet kunnolla läpi, ehkä se vika sieltä löytyy.. Palailen ensiviikolla kun on aikaa, mutta pistäkää vinkkiä mistä kannataa tuota lähtä kaivelemaan!
Ja kiitoksia vinkeistä!
Jos molemmat vetävät pyörät luistavat vähennetään tehoja jos toinen pyörä luistaa niin jarrutetaan luistavaa pyörää.
j.h
No niin. Tänään hain auton Pitäjänmäen Fordilta ja sanoivat taas että se on se boksi rikki..!K.S. kirjoitti:Toihan on ihan selkeä homma.
Ne on tyriny huollossa eikä testannu kunnolla.
Testerillä kai saaneet vikakoodin "sisäinen mikroprosessori-vika".
Suoraan sanoen epäilyttää vieläkin..!
En saanut jutella tarkastuksen tehneen asentajan kanssa, mutta tuskin oli tarkistettu antureiden toimintaa kovissa nopeuksissa, vaikka sitä nimenomaan pyysin.
Luottavat kai sokeasti siihen vikakoodiin. Alkaa tapelu-into hyytyä kun veloittivat tuostakin tarkastuksesta 120€..
Mutta, voinhan olla väärässäkin.

Kai se on pakko ootella lämpimämpiä kelejä ja laittaa itse se oskiloskooppi kiinni..
Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia -95