Puristuksista ja vesipumpusta(Sierra)
Puristuksista ja vesipumpusta(Sierra)
Käytinpä 2.0 ohc sierrani korjaamolla kun piti vähän säädellä sytytystä... oli vissii kaikki aika pielessä, ja tämä säätäjä sitte sano et ei kuulemma joku pytty/pytyt ole toiminnassa ollenkaan. No kumma kyllä ei kuulostanut et kävisi kolmella ja hyvinpä se kulkikin. Sitte yks tuttu mittasi puristukset ja kaikissa muissa oli jotain 13 paitsi ykköspytyssä vähän alle 12, normaaliako?? Konehan on siis vähän päälle vuos sitte rempattu.
Ja sitte siitä vesipumpusta, kun jostakin koneen keulilta kuuluu välillä hirveää kolkotusta ja on mietitty et mistä se oikein tulee, nokasta, vesipumpusta, laturista..... Se säätäjä sitte veikkasi et vesipumpun laakereista, kun se kolina sitte häviää kun kone lämpenee. Onkos tollasesta kokemuksia, oisko se vika siinä? Kun ei viittis ruveta arvailemaan ja ostamaan uutta pumppua jos ei vikaa olekkaan.
Ja sitte siitä vesipumpusta, kun jostakin koneen keulilta kuuluu välillä hirveää kolkotusta ja on mietitty et mistä se oikein tulee, nokasta, vesipumpusta, laturista..... Se säätäjä sitte veikkasi et vesipumpun laakereista, kun se kolina sitte häviää kun kone lämpenee. Onkos tollasesta kokemuksia, oisko se vika siinä? Kun ei viittis ruveta arvailemaan ja ostamaan uutta pumppua jos ei vikaa olekkaan.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Ihan normaalia ja hyvät arvot ovat, olettaen että yksikkö on bar. Tuo 1bar ero on vielä ns. sallittu, eli ei ole mitään vikaa, voi olla vähän karstaa pakoventtiilin välissä tjsp.
Jos vanha vesipumppu on jo vanha niin sehän kannattaa luonnollisesti ihan urheilumielessä (siis ihan huoltomielessä) vaihtaa jos sitä epäilee, uus pumppu maksaa 25-30€, joka ei mun mielestä ole kovin kallis.
Kolinan lähteitä on niin paljon että tuskin kannattaa alkaa nyt arvailemaan niitä tässä.
Jos vanha vesipumppu on jo vanha niin sehän kannattaa luonnollisesti ihan urheilumielessä (siis ihan huoltomielessä) vaihtaa jos sitä epäilee, uus pumppu maksaa 25-30€, joka ei mun mielestä ole kovin kallis.
Kolinan lähteitä on niin paljon että tuskin kannattaa alkaa nyt arvailemaan niitä tässä.
Koita ottaa laturinhihna kylmänä irti ja koita pistää käyntiin. Jos kolinaa ei enää kuulu niin vika on silloin joko siinä vesipumpussa tai laturissa, mutta jos se silti vielä kuuluu niin vika on sitten jossain muualla 

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Ei se nyt taas ihan niin helppoa oleJaakko85 kirjoitti: Samalla vaivalla vaihtaa uuden pumpun

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Niin ja jos vaihtaa sen pumpun eikä kokeile tota hihnasysteemiä niin sitte se vika on tietenkin laturissa ja tulee vaihdettua turhaan.
No mut siis vanhahan se pumppu on varmaankin ja niin myös laturi.

"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Hihnan poistolla se jää kuitenkin epäselväksi että onko vika laturissa vai vesipumpussa, koska molemmat yhtäaikaa pois pelistä. Jos ääntä ei hihna irti kuulu niin hihna takaisin kiinni ja yrittä paikantaa sitä ääntä esim. kuuntelemalla jollain puukepillä. Nuo molemmathan on sen verran kaukana toisistaan että jos molempien kohdalta kuuntelee niin pitäisi eron huomata.
Mutta koita nyt ottaa se hihna ensiksi pois niin selviää että onko se vika edes kummassakaan, vai kuuluisiko se kenties jostain koneen sisältä.
Mutta koita nyt ottaa se hihna ensiksi pois niin selviää että onko se vika edes kummassakaan, vai kuuluisiko se kenties jostain koneen sisältä.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Itse en vaan jotenkin jaksa uskoa et koneen sisällä mikään ois pielessä, mut voihan siellä tietty olla... Mun huonolla tuurilla kyllä voikin olla, eihän mulla noi koneet kestä sitte mitenkää, en vaa tajua miks. Nyt oon ainakin yrittänyt pitää hyvää huolta siitä.
Eikä sillä oo ees paljon ajettu, muutama vaivainen tonni rempan jälkeen...

"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Itsellä kyseinen kolina katosi hihnan vaihdolla. Oli yhdessä kohtaa kulunut montulle kahta puolen, piti kauheata kolinaa kylmänä.
Joko vesipumppu tai laturi oli käyny jumissa.
Laturi oli orkkis 300 tuhatta ajettu ja vesipumppu sen 6000 km ajettu, oli jo klappia akselissa
Kone oli rempattu sen 6000 sitten.
Vaihdoin sitten molemmat varalta.
Joko vesipumppu tai laturi oli käyny jumissa.
Laturi oli orkkis 300 tuhatta ajettu ja vesipumppu sen 6000 km ajettu, oli jo klappia akselissa

Kone oli rempattu sen 6000 sitten.
Vaihdoin sitten molemmat varalta.
Mun mielestä se kolisee myös lämpöisenä mut ei niin pahasti, eikä koko ajan. Välillä ei kuulu mitään. Ja toisinaan kuulostais kun venttiilit nakuttais, mut eiks ne nakuttais sit koko ajan varmaan?
Mutta hyvin se nyt näytti kulkevan ja pirteämminkin, varmaan se sytke oli sen verran pielessä kun ei tuntunut liikkuvan mihinkään ei edes pientä mäkeä kakkosella meinannut päästä ylös.
Ei kyllä olis mikään ihme jos hihna vetelis viimisiää, en yhtään muista milloin on vaihdettu, ei muistaakseni konerempan yhteydessä vaihdettu.
Mutta hyvin se nyt näytti kulkevan ja pirteämminkin, varmaan se sytke oli sen verran pielessä kun ei tuntunut liikkuvan mihinkään ei edes pientä mäkeä kakkosella meinannut päästä ylös.
Ei kyllä olis mikään ihme jos hihna vetelis viimisiää, en yhtään muista milloin on vaihdettu, ei muistaakseni konerempan yhteydessä vaihdettu.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Noniin nyt se sitte hajos.... tossa äsken ajellessa alkoi ihme nitinää ja kolinaa kuulua ja laturin valo paloi, oli hypännyt hihna paikaltaan ja ihmettelin et mikä siäl nyt hajos, niin se hihnapyörä joka on vesipumpussa meni ihan säpäleiksi, halkeillut ja ihan pois paikaltaan. Onkos kelleen käynyt ikinä noin?? Onko vika siis vesipumpussa vaiko muuten vaan se pyörä meni hajalle? Sieltä jostain sit näköjään se kolina kuulunut. En ainakaan itse ole tollaseen törmännyt vielä vaikka kaikkea muuta mahdotonta on hajonnut. Jos se nyt vaan on se pyörä hajalla niin käyköhän 1.6:sesta? Vai onko se erilainen kun siinä se tuuletinhässäkkäkin on aika eri näköinen..
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Joo mulla on/oli sellainen tuplahihnallinen, tuli koneen mukana joka oli vissiin jostain saksantuonti pelistä, mut enpä sillä mitään tehnyt. Nii se voi kyllä olla et vesipumpussa vika olikin ja sen takia se hihnapyöräkin hajos... laakerit varmaan menny niinku mulle sanottiinkin jo. Eikai toi vaa mitenkään mitää suurempaa häikkää muualle voi aiheuttaa? En siis ajanut kun parisataa metriä sen jälkeen, pakko oli joku parkkipaikka etsiä.
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Juu paitsi nyt ei oikee kovin kovaa voi ajella kun hyvä kun pysyy hiljaisellakaan vauhdilla tiellä, en tajua mikä tohon autoon on tullut, ei se ennen ollu sellanen. No johtunee kai siitä et etupäässä jotain väljää ja takapää on niin jumalattoman korkea. Ettei vaan olis paikallinen korjaamo silloin joskus laittanut mersun jousia kun kuitissakin lukee mersu... 

"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Juu on hieman liukasta ollut eikä varmaan vaa Kotkassa.
No eipä tänään omalla autolla tarvinut ajella mut eipä ole tuo mondeokaan maailman paras näillä keleillä kun on kitkat alla..

"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...