Scorpio -88 2.0i käynnistysongelmia

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
kheila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2006 08:24

Scorpio -88 2.0i käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja kheila »

Terve,


Akku on vaihdettu ja mitattu virtamittarilla virrat laturilta. Virta kasvoi aina kun laittoi laitteita lisää päälle, joten laturikin lienee ok. Viikonloppuna ajoin autolla 150km ja tämän jälkeen pysähdys. Sitten uudelleen käynnistys melkein heti ja kaikki oli ok. Menin kauppaan ja sitten ei enää lähtenyt käyntiin. Odottelin noin 20min ja sitten lähtikin ihan helposti. Ja sama toistui eilen, pitkän ajon jälkeen ei lämpimänä lähtenyt käyntiin. Kun yritti startata tuntui ettei startti jaksaisi pyörittää konetta. Tänä aamuna lähti todella nihkeästi käyntiin. Mikähän voisi olla vikana?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

siis mitä se ei tee?
ei pyöritä ollenkaan, pyörittää huonosti vai pyörittää hyvin mutta ei lähde
Focus 1.0 edition a6 2017
kheila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2006 08:24

Viesti Kirjoittaja kheila »

terve,

esim. eilen aamuna se pyöritti todella nihkeästi, mutta lähti käyntiin. Tänä aamuna sitten kävi ensinmäistä kertaa niin ettei lähtenyt ollenkaan käyntiin. Akussa tuntuu kuitenkin virtaa olevan, koska puhallin pyörii ihan ok. Välillä käy niin ettei se jaksa pyörittää ollenkaan. Kun mittasimme meni startille kuitenkin ~160A, joten ei oikein akunkaan huono kuntokaan tunnu vaihtoehdolta. Esim. tänä aamuna starttauksessa meni jännitteet niin alas, että alkoi releet naksua.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Millä vehkeellä sä siitä virrat mitattua sait??? Ei ainakaan yleismittarilla onnistu.

Sököä akkua mäkin veikkaisin. Ei kestä kuormaa.
Viimeksi muokannut TeRoK, 07 Helmi 2006 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kheila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2006 08:24

Jees,

Viesti Kirjoittaja kheila »

No yleensä tuollaisia virtoja ollaan mitattu pihtimittarilla.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mutta ei tasavirtoja... Vai onko sulla joku tuttu autosähkäri tms. jolla on DC pihtimittari?

Mutta jokatapauksessa niin akku siinä varmaan sökö on. Voi se hetken aikaa näyttää jotain isoja ampeereja, mutta ei välttämättä kestä sitä kuormaa startin aikana kauaa jolloin myös jännitteet alkaa tippumaan.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kheila
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2006 08:24

jep

Viesti Kirjoittaja kheila »

Mittari oli 'monitoimi' mittari jolla voi mitata sekä AC, että DC virtoja. Akku on tosiaan muutaman viikon vanha, joten sitten kyseessä on mitä ilmeisimmin jonkinlainen valmistusvika itse akussa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo no voihan siellä aina jotain muutakin olla, mutta jos pyörittää huonosti niin akku ekana mieleen tulis.
Saattaahan tosiaan olla startilla jotain kontaktihäikkää josta aiheutuu ylimenovastusta.

Itellä tekee välillä semmosta, että ei startaa ollenkaan eli ei siis tapahdu mitään. Mutta kun tönäsee autoa vaikka metrin pari eteenpäin vaihde päällä niin käynnistyy niinkuin ei mitään olisi tapahtunut.
Liekö solenoidissa tai virtalukossa vikaa tjtn.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Jos mittarivalot ym himmenee/pimenee startattaessa on startin laakerointi pettänyt / maadoitus tai akun kenkien liitos huono (tai akku loppu) jos mittarivalot ei pahemmin himmene mutta solenoidi naksahtaa on solenoidin päätylevy lopussa tai päävirtakaapelin liitos huono. Jos solenoidi ei naksahda on vika joko siinä tai ohjauskaapelin liitoksessa tai virtalukon pohjassa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mulla oli pajerossa samaa vaivaa ja se risa startti löyty sillä kun toinen koputti vasaralla starttia kun toinen starttas. ja kun lähti kun palmun alta= startti paskana
Focus 1.0 edition a6 2017
Vastaa Viestiin