EGR:stä juttu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

EGR:stä juttu

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

Yritin haulla etsiä vastausta päätäni vaivanneeseen asiaan. Paljon mielenkiintoista löytyi, mut tähän yhteen ei tarkkaa vastausta.

Miten on ton EGR:än kanssa. Missä moottorimalleissa ja ford-malleissa se on?? Kun tuolta löytyi paljon ristiriitaisia kommentteja.
Mistä EGR:än tunnistaa kun avaan konepellin??
Itselläni on vm. 1998 maaliskuun painos porrasperä GT Mondeosta 2.0 16 v zetec. Venttiilikopan kansi on metallin harmaa.

Vai onko asia niin, kuten noista aikaisemmista kirjotuksista pystyin päättelemään, että sitä on ja sitä ehkä ei oo saman mallin ja vuosimallin autossa. Kuten just 98 vm. Mondeo. Toisilla se oli ja toisilla ei...

Mitä hyötyä sen tulppaamisesta on ja vastaavasti onko siitä jotain haittaa??? Tuskin sitä kuitenkaan turhaan sinne on laitettu, moottoria likaamaan. Että kait sillä on jokin muukin merkitys???
Onko kellään ollu mitään seurauksia sen tulppaamisesta?? Noin haitallisessa merkityksessä???
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

Luulisin että paras on etsiä pakosarjasta jotain joka menee sähköiseen venttiiliin josta menee sitten letku imusarjaan. Minun tietämyksen mukaan EGR kierrättää pakokaasua imusarjaan vain kun kone on kylmä, viisaammat kertokoot siitä enemmän.

RS2K:n egr:n poistosta on hyötyä siinä mielessä että pakosarjasta häviää kannen "suulta" sormen paksuiset metalliputket.

Tuossa näät pakosarjan mistä poistettu;
http://mediarace.fi/escortf1/galleria/F ... 00_24.html
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
riikomi
Viestit: 1002
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Bensamoottorissa kaasujen takaisinkierrätys vähentää palamattomana läpi moottorin menneen polttoaineen määrää, jolloin palamattomien hiilivetyjen osuus pakokaasuissa pienenee. Samalla bensan kulutus laskee hitusen ja teho saattaa vähän pudota. Dieseleissä EGR ei vaikuta löpön kulutukseen vaan sillä ainoastaan pyritään vähentämään typen oksidien muodostumista (dieselit ovat aina ilmaylimäärällä). Myös disukassa tehot laskee hieman.

Jos EGR:n kytkee pois pelistä, seuraukset ovat käänteiset edellä kirjoitetulle + imusarja paskaantuu etenkin dieseleillä paljon vähemmän. Mikäli kierrätettäville kaasuille on lisäjäähdytin (kuten dieseleissä useimmiten on), lämmityslaitteen teho saattaa kärsiä kovimmilla pakkasilla.

Yleensä EGR aktivoituu ensisijaisesti, kun ajellaan normaalilämpöistä moottoria pintakaasulla ja ECU säätelee määrää olosuhteiden mukaan.
Vastaa Viestiin