Polttoainekäyttöinen lisälämmitin??

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jazka777

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin??

Viesti Kirjoittaja Jazka777 »

Ostin juuri Focus 1.8 TDCI -03 vm. auton. Myyjä selitti, että autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka lähtee käyntiin moottorin lämpötilan laskiessa alle tietyn rajan. Autossa ei ole ajastinta kyseiselle laitteelle.

Auttakaa viisaammat ja kertokaa miten tämä lisälämmitin tarkalleen toimii, sillä menin seuraavana aamuna starttaamaan autoa n. 25 asteen pakkasessa, eikä käynnistymisestä ollut merkkiäkään. Auto ei ollut tuolloin lohkolämmityksessä.

Olen ymmärtänyt, että sen pitäisi pitää jonkinlaista hurinaa ja todellakin lämmittää moottoria, mutta näin ei kuitenkaan käynyt.
Escortsutii
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: Polttoainekäyttöinen lisälämmitin??

Viesti Kirjoittaja Escortsutii »

Jazka777 kirjoitti:Ostin juuri Focus 1.8 TDCI -03 vm. auton. Myyjä selitti, että autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka lähtee käyntiin moottorin lämpötilan laskiessa alle tietyn rajan. Autossa ei ole ajastinta kyseiselle laitteelle.

Auttakaa viisaammat ja kertokaa miten tämä lisälämmitin tarkalleen toimii, sillä menin seuraavana aamuna starttaamaan autoa n. 25 asteen pakkasessa, eikä käynnistymisestä ollut merkkiäkään. Auto ei ollut tuolloin lohkolämmityksessä.

Olen ymmärtänyt, että sen pitäisi pitää jonkinlaista hurinaa ja todellakin lämmittää moottoria, mutta näin ei kuitenkaan käynyt.
Se lämmitin toimii vain moottorin ollessa käynnissä. Pitää moottorin lämmöt oikealla tasolla, käynnistyy vain jos lämpö moottorissa laskee.
Ei voi ite vaikuttaa sen toimintaan.

Ei korvaa lohkolämmitintä, eikä lämmitä autoa itsestään niikuin webasto tai eberi.
Ford Escort 1.6 SPORT`72
Ford Fiesta 1.0`16
Lex
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Loka 2005 19:08

Viesti Kirjoittaja Lex »

Ite en dieseli autoa omista, mutta käsittääkseni tämän dieselfocuksen polttoainekäyttöisen lisälämmittimen on tarkoitus toimia vain auton ollessa käynnissä. Tarkoituksena on tuottaa lisälämpöä lämmityslaittetta varten, koska nyky dieseleiden "hukkalämmön" tuotto ei enää riitä pitämään ohjaamoa lämpimänä.

Lisävarusteena tuohon lisälämmittimeen voi käsittääkseni saada sen ajastinyksikön, jolloin sitä voi käyttää moottorin lämmitykseen ennen kylmäkäynnistystä.

Tämä on sitten ihan mutua, mutta jotenkin on jäänyt mieleen, että kaverin isän -99 dieselfocuksessa tämä lisälämmitin piti kytkeä itse päälle erillisestä katkasijasta. Oisko tässä tekniikka kehittyny, vai muistanko väärin?

EDIT: enpä kerennytkään ekana..
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

tuohon lisälämmittimeen saa erikseen kellosarjan ja kiertovesipumpun noin 600-700e asennettuna. suosittelen. sitten se toimii myös lohko/sisätilalämmittimenä ja masiina on 15 minuutissa lähtövalmiina ajastuksella/manuaalilämmityksellä.

itse päätin aikanaan asennuttaa kellosarjan kun startit kuulostivat pahalta -33'C pakkasessa ja lopulta yksi aamu auto ei lähtenyt käyntiin. (todellinen syy oli polttoaineputken pikailmausventtiilin halkeama pakkasessa)

en ole katunut. (-99 vuonna sitä ei saanut tehdasasennettuna lisävarusteena)
mieti itse.. olet missä vaan ja auton saa lämpimäksi. lohkolämmitin on kivikautinen juttu.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Vastaa Viestiin