Missä vika kun ei tule kipinää?
..ja puolan johto joka menee jakajan kanteen ei anna kipinää..
tulpalla katottu? - ja + oikeinpäin ja johdot kunnossa..
ja se sytkäboxin johto mitä heiluttelemalla yskäisi vähän on korjattu?
..kaikki sulakkeet katottu sen jälkeen? vaikka ei luulis niistä sentään..
pyörijä kunnolla pohjassa?
tulpalla katottu? - ja + oikeinpäin ja johdot kunnossa..
ja se sytkäboxin johto mitä heiluttelemalla yskäisi vähän on korjattu?
..kaikki sulakkeet katottu sen jälkeen? vaikka ei luulis niistä sentään..
pyörijä kunnolla pohjassa?
ei sieltä mitään junia t...
jakajan kannen hiili ehjä...
ja varmasti ehjä..??
virtalukon-pohja on ehjä...?
onkos tossa etuvastus hässäkkä?
onko (se jos on niin) ehjä....?
onko puola samanlaisesta sytytyksestä...
eli kärjellinen, kärjetön, etuvastuksella, ei etuvastusta...?
pyöriiko koko jakja...?
ja varmasti ehjä..??
virtalukon-pohja on ehjä...?
onkos tossa etuvastus hässäkkä?
onko (se jos on niin) ehjä....?
onko puola samanlaisesta sytytyksestä...
eli kärjellinen, kärjetön, etuvastuksella, ei etuvastusta...?
pyöriiko koko jakja...?

Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
onko sillä merkitystä
onko sillä merkitystä onko ne puolat samanlaisia?mitä eroa niissä on?ja miten voi testata sen virtalukonpohjan?
kärjettömän ja kärjellisen puolat ei tosiaan oikein sovi sekaisin.
en tiedä niistä niitten eroista,mutta ihan vasta oli yksi koneenvaihto täälläpäin,taunuksesta kone sierraan
ja unohtivat sen puolan vaihtaa.
ja hakivatkin sitten hetken aikaa vikaa ennenkuin joku tajusi että se puola jäi vaihtamatta,kävihän se mutta erittäin huonosti.
ja sen vaihdon jälkeen erittäin hyvin
en sitten tiedä johtuisko tuo escortin vaiva tuosta?
en tiedä niistä niitten eroista,mutta ihan vasta oli yksi koneenvaihto täälläpäin,taunuksesta kone sierraan

ja unohtivat sen puolan vaihtaa.
ja hakivatkin sitten hetken aikaa vikaa ennenkuin joku tajusi että se puola jäi vaihtamatta,kävihän se mutta erittäin huonosti.
ja sen vaihdon jälkeen erittäin hyvin

en sitten tiedä johtuisko tuo escortin vaiva tuosta?
ei sieltä mitään junia t...
Re: onko sillä merkitystä
virtalukon pohjan voi testata esim sähkökynällä, yleismittarillaKaketsu kirjoitti:onko sillä merkitystä onko ne puolat samanlaisia?mitä eroa niissä on?ja miten voi testata sen virtalukonpohjan?
ym...
eli jossain vaiheessa pitäis tulla joka johtoon sähkö(ei samaan aikaan)
mutta mikään johto ei ole ylimääränen...
paitsi....no ehkä siellä on sellanen keltanen ohut johto
mutta siitä ei tarvi välittää....

Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 09:02
Tulipahan vielä mieleen yks juttu joka kävi ittelle. Eli virta tuli päälle, mutta sammui kun starttasi. Syy oli virtalukolle tulevan johdon liittimessä, joka sijaitsee rattiakselin vieressä. Voiskohan olla samaa.. en kyllä muista starttaskokaan tuolloin...
Niin ja sitte vielä: Onko se joskus ollut käynnissä tuolla koneella? vai onko se just vaihdettu, eikä oo saatu käyntiin?
ft79: "pyöriiko koko jakaja...?"
Niinpä, sehän on nokka-akselin päässä, ettei vaan olis nokkahihna poikki
Niin ja sitte vielä: Onko se joskus ollut käynnissä tuolla koneella? vai onko se just vaihdettu, eikä oo saatu käyntiin?
ft79: "pyöriiko koko jakaja...?"

Niinpä, sehän on nokka-akselin päässä, ettei vaan olis nokkahihna poikki

ei millään
Se on toiminut aivan hyvin koko ajan ja nyt talven tultua se alkoi reistailemaan.Katoin mittarilla niin tuli virtalukon pohjaan virtaa.Eli uutta osaa on tulpat,sytytysboksi,sytytyksen herätinanturi,virranjakajan kansi,pyörijä,puola.Ja ei vain lähe käyntiin.startti pyörii mutta ei vain starttaa.sahaa ja sahaa.en tiiä enää mitä tässä tekis.
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 09:02
Pistikkö muuten sinne jakajan ja sytkyboksin väliin piitahnaa? siis sitä valkosta tököttiä, joka yleensä tulee uuden boksin mukana. Ilman tuota se boksi saattaa kärähtää aika vikkelään, kun ei lämpö johdu kunnolla pois...
Joko kattoot pyöriikö se jakaja ollenkaa?
Missä tilanteessa se hajos? Ei lähtenytkään käyntiin vai sammui yht'äkkiä, nykikö ennemmmin tms.?
Joko kattoot pyöriikö se jakaja ollenkaa?
Missä tilanteessa se hajos? Ei lähtenytkään käyntiin vai sammui yht'äkkiä, nykikö ennemmmin tms.?
tässä vähä selvitystä
Laitoin sitä tahnaa sinne väliin ku se tuli mukana.En oo vielä kattonu pyöriikö jakaja.Se on nyt talven aikana tehnyt sellasta että saa sahata vähä aikaa ennenku on lähteny känytiin.sitte se on toiminu ihan hyvin ja sit ku on kone lämmennyt niin se on alkanut joskus nykimään ja sammuilemaan.sitte ku sammuttaa virrat ja kohta laittaa auton käyntiin niin toimii ihan normaalisti.no sitte yks päivä se teki tuota et sahasin pihalla käyntiin sen ja annoin lämmetä siinä auton ja sit se yhtäkkiä sammu.sit sai taas jonku aikaa sahata et lähti käyntiin.no sit lähin kylälle ajeleen ja sit ku pysähdyin yhteen risteykseen niin sammu siihen ja ei millään käyntiin.kauan yritettiin ja ei lähteny.sit odotettiin jonku aikaa ja sit yritettiin lisävirralla ja sit se kohta vihdoin lähti käyntiin.sit ajoin kotia äkkiä ja sen jälkeen se ei olekaan lähteny käyntiin.kerran aiemmin teki tuon että kun olin ajelemassa lumi/räntäsateella niin sammui auto tyhjäkäynnillä ja ei millään käyntiin.sit annoin auton olla jonku aikaa ja käytiin kaverin kans ajeleen ja sit menin kohta kokeileen omaa autoa ja heti lähti.noh poikkesin vähä ehkä aiheesta mutta tulipahan selvitettyä vähä laajemmin.=)
Niin,onko se paljon puhuttu imuilman
esilämmitys kunnossa?
Jos ei ilmanputsariin tule pakosarjalta
lämmintä,niin oireet ovat tuollaiset.
Kaasarin kurkkukun jäätää,niin vähän aikaa
seisottuaan taas lähtee kun kurkku sulaa.
Myös tämä kärjettömän
tyristori jos on viallinen,niin oireet
voivat olla tuollaiset,jäähdyttyään
toimii.
Nimim.kummastakin kokemusta.
esilämmitys kunnossa?
Jos ei ilmanputsariin tule pakosarjalta
lämmintä,niin oireet ovat tuollaiset.
Kaasarin kurkkukun jäätää,niin vähän aikaa
seisottuaan taas lähtee kun kurkku sulaa.
Myös tämä kärjettömän
tyristori jos on viallinen,niin oireet
voivat olla tuollaiset,jäähdyttyään
toimii.
Nimim.kummastakin kokemusta.
tähän mennessä
Elikkäs nyt on tilanne siinä vaiheessa että laitoin puolan keskelle tulpanjohdon ja tulpan ja se antaa kipinää eli virranjakajaan menee kipinä mutta ei siitä eteenpäin.voisikohan syynä olla se että olisin vahingossa pyörittänyt jakajaa puoli kierrosta silloin kun vaihdoin sen anturin sinne?Joku vaan meinas sitä...Tai mikä muu vois olla?Virranjakajan kansi on uus ja pyörijä ja sytytysboksi ja se anturi siellä jakajan sisällä ja tulpan johdot toimii ja tulpat on uudet.Ainoa vanha osa on se puolalta sytytysboksille menevä johto.mutta yritin korvata sen omalla johdolla.vai onko maadotuksessa vikaa vai missä?vaikuttas ettei enää oo suuri vika.
no jos tuonne asti kipinä tulee niin lähellä ollaan
ja joku noista varmaan mitkä mainitsit.
nyt vois kokeilla taas tuleeko tulpille kipinää,ja jos tulee niin sitten kai se akselin paikka tms..ei paljoa muuta keksi enää kuin sen sytkän ajotuksen.
tai sitten se boksi..
ittellä oli tuommoinen mazda 323f gti,siinä oli mennyt se kipinälaatikko rikki,antoi kipinää kyllä kun tulpasta katsoi,mutta vähän miten sattuu,eli väärään aikaan ja liian heikkoa.
merkkiliike tarjosi koko jakajaa..750 euroa ovh..jätin liikkeeseen ja vaihdoin auton

ja joku noista varmaan mitkä mainitsit.
nyt vois kokeilla taas tuleeko tulpille kipinää,ja jos tulee niin sitten kai se akselin paikka tms..ei paljoa muuta keksi enää kuin sen sytkän ajotuksen.
tai sitten se boksi..
ittellä oli tuommoinen mazda 323f gti,siinä oli mennyt se kipinälaatikko rikki,antoi kipinää kyllä kun tulpasta katsoi,mutta vähän miten sattuu,eli väärään aikaan ja liian heikkoa.
merkkiliike tarjosi koko jakajaa..750 euroa ovh..jätin liikkeeseen ja vaihdoin auton

ei sieltä mitään junia t...
`kertokaas
kertokaa nyt et mitä kokeilen seuraavaksi tehdä?en tiiä tuleeko tulpille kipinää vieläkään.huomenna selviää se asia.Mutta jos tulee niin mitä kannattaa tehdä seuraavaksi ja jos ei tuu niin mitä sitte teen?Auttakaa saamaan autoni kuntoon...
elikkä kun laitat ne johdot kiinni niinkuin kuuluukin,ja sitten otat yhden tulpista irti lohkosta,ja niin että se on tulpanjohdossa sitten kiinni,tulpan kylki
lohkoon että saa maata ja sitten starttaamaan ja katsot tuleeko kipinää.
ja sen pyörintäsuunnan näet kun otat jakajan kannen pois ja vaikka vaihde päällä tönit autoa,(virrat pois) ja katsot mihin suuntaan se pyörijä liikkuu.
sitten jakajasta ne johdot tulee järjestykseen 1234..pyörimis-suunnan mukaisesti,ja tulpille siitä 1342.
lohkoon että saa maata ja sitten starttaamaan ja katsot tuleeko kipinää.
ja sen pyörintäsuunnan näet kun otat jakajan kannen pois ja vaikka vaihde päällä tönit autoa,(virrat pois) ja katsot mihin suuntaan se pyörijä liikkuu.
sitten jakajasta ne johdot tulee järjestykseen 1234..pyörimis-suunnan mukaisesti,ja tulpille siitä 1342.
ei sieltä mitään junia t...
nyt uutta tietoa
Nyt kun tarkemmin testailin kaikkia niin selvis että puola antaa kipinän vain silloin kun sammutan virrat eli kun starttaan niin ei anna kipinää mutta sitten kun käännän avaimella virrat pois niin tulee kipinä.onko syy jossain virtalukossa vai missä?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 09:02
Se sytkyboksi on kärähtänyt, eli siis mennyt oikosulkuun, niin että puolan miinusnapa on koko ajan maissa. Ensiövirta on kytkettynä koko ajan ja katkee, kun sammutat virran ja heittää kerran kipinän.
Toinen vaihehto on tietysti se, että se puolan miinusjohto on jostain rikki ja ottaa suoraan maihin. Tai sitte olet kytkenyt puolan miinusnavan väärin suoraan maihin.
Hommahan toimii siis niin, että puolan plus navalle tulee koko ajan +12V ja sytkyboksi katkoo puolan miinusnapaa maata vasten. Aina kun ensiövirta katkaistaan, syntyy kipinä.
Ja nyt sulla on sitten vielä se murhe, että jos virrat ovat olleet pitempään päällä kun tuo vika on ollut päällä, on luultavasti myös puola kärähtänyt. Oletko huomannut onko se puola ollut kuuma/lämmin jossain vaiheessa? jos ei ole ollut niin saattaa olla vielä ehjä...
Ei herneitä nenään, mutta jos ei se näillä tiedoilla rupee tulemaan kuntoon, niin paree ku hinaat sen jollekki ammattilaiselle korjattavaksi. Maksaahan se tietysti, mutta tulee halvemmaksi, kun ostella uusia osia tietämättömyyden ja mokien vuoksi.
Toinen vaihehto on tietysti se, että se puolan miinusjohto on jostain rikki ja ottaa suoraan maihin. Tai sitte olet kytkenyt puolan miinusnavan väärin suoraan maihin.
Hommahan toimii siis niin, että puolan plus navalle tulee koko ajan +12V ja sytkyboksi katkoo puolan miinusnapaa maata vasten. Aina kun ensiövirta katkaistaan, syntyy kipinä.
Ja nyt sulla on sitten vielä se murhe, että jos virrat ovat olleet pitempään päällä kun tuo vika on ollut päällä, on luultavasti myös puola kärähtänyt. Oletko huomannut onko se puola ollut kuuma/lämmin jossain vaiheessa? jos ei ole ollut niin saattaa olla vielä ehjä...
Ei herneitä nenään, mutta jos ei se näillä tiedoilla rupee tulemaan kuntoon, niin paree ku hinaat sen jollekki ammattilaiselle korjattavaksi. Maksaahan se tietysti, mutta tulee halvemmaksi, kun ostella uusia osia tietämättömyyden ja mokien vuoksi.
mistä tulee
mistä siihen puolan miinusnapaan tulee se miinus...siihen tulee joku johto niin mistä se tulee.sekö ei saa koskea runkoon?puolan olen ostanut uuden ja sytkyboksin myös mutta olisiko uudestaan mennyt?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 09:02
Siis eikö se ny prkl tullu selväksi, että sen sytykyboksin kautta se saa sen maan (eli miinuksen). Tätä puolan miinusnavan ja maan välistä yhteyttä sitten katkotaan, katkaisu aiheuttaa tietysti ensiövirran katkeamisen, jolloin puolan toisiokäämiin indusoituu suurjännite -> kipinä muodostuu.
Siis ei se tietenkää saa koskea runkoon! Huonohan sitä yhteyttä on sillä sytkyboksilla katkoa jos se on pultattu maihin kiinni!
Se johto menöö siis sinne sytkyboksille. En muista nastaa. Mutta eiköhän sullaki oo se 4-napainen boksi. Kahteen napaan tulee se induktioanturi (muistaakseni navat 1 ja 2), yhteen +12V (olisko napa 4) ja yhteen se puolan miinusnapa (ehkä napa 3).
Koita ottaa se boksi vielä irti ja mittaa ohmimittarilla (kai sulla nyt edes sellanen on!) sieltä puolan miinusnavalta runkoa vasten. Jos näyttää vastukseksi 0 ohmia, niin se johto on oikosulussa maihin. Jos taas ei näytä mitään on se sun boksi hajalla...taas... Tai saahan tuon todettua vaikka virtakynällä. Tökkäät sen kynän maan ja puolan miinuksen väliin, jos palaa piuhat ok, boksi hajalla. Jos ei pala, oikosulku maihin.
Aivan, voi olla, että olet hajottanut sen uuden boksin räpeltäessäsi, kuten sanottu niin vie se sinne ammattilaisille korjattavaksi.
Siis ei se tietenkää saa koskea runkoon! Huonohan sitä yhteyttä on sillä sytkyboksilla katkoa jos se on pultattu maihin kiinni!
Se johto menöö siis sinne sytkyboksille. En muista nastaa. Mutta eiköhän sullaki oo se 4-napainen boksi. Kahteen napaan tulee se induktioanturi (muistaakseni navat 1 ja 2), yhteen +12V (olisko napa 4) ja yhteen se puolan miinusnapa (ehkä napa 3).
Koita ottaa se boksi vielä irti ja mittaa ohmimittarilla (kai sulla nyt edes sellanen on!) sieltä puolan miinusnavalta runkoa vasten. Jos näyttää vastukseksi 0 ohmia, niin se johto on oikosulussa maihin. Jos taas ei näytä mitään on se sun boksi hajalla...taas... Tai saahan tuon todettua vaikka virtakynällä. Tökkäät sen kynän maan ja puolan miinuksen väliin, jos palaa piuhat ok, boksi hajalla. Jos ei pala, oikosulku maihin.
Aivan, voi olla, että olet hajottanut sen uuden boksin räpeltäessäsi, kuten sanottu niin vie se sinne ammattilaisille korjattavaksi.
Hmmm
Mulla on siinä boksin pohjassa kaks nastaa jotka menevät sinne induktioanturille ja sit kyljessä 3 nastaa eli 1 puolan + napaan,2 auton runkoon ja 3 puolan - napaan.Kokeilin vaihtaa sen vanhan boksin niin ei tullut ollenkaan kipinää ja sitten tuolla uudella tulee kipinä mutta vasta sitten kun pistää virrat pois.siihen puolallehan tulee + ja - napoihin johdot jostain sulakerasialta.
voiko olla
Aatttelin kysyä ku kaveri sano että jos se vika on jossain "sammuttimessa".Onko tollanen jossain?
juu vika on virtalukossa
juu vika on virtalukossa ku laitoin johdon suoraan akulta puolalle niin tuli kipinä mutta mitä teen virtalukolle tai mitä sille yleensä voi tehdä.????