Katalysaattori rikki?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ceppi
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Loka 2005 22:19
Paikkakunta: Joesmouth
Viesti:

Katalysaattori rikki?

Viesti Kirjoittaja Ceppi »

135tkm ajettu 1.6 Zetec-SE, päästöt muuten ok mutta tyhjäkäynnillä HC oli viime kesänä katsastuksessa 99. Käytin nyt huollossa ja HC oli "toisella sadalla", vikamuistista ei ollut löytynyt mitään, katalysaattoria veikkasivat vialliseksi, mitä mieltä olette?
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

mitä muut arvot mahdollisesti olivat :?:

ensi hätään veikkaisin että kissa on ollu mittauksessa kylmä.
niin ja se kissa ei lämpene aina riittävästi siinä paikoillaan poljettaessa vaan joskus se täytyy käydä härnäämässä tien päällä kuumaksi :wink:
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Ceppi
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Loka 2005 22:19
Paikkakunta: Joesmouth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ceppi »

Katsastuksessa, tyhjäkäynnillä: CO%=0,22 CO2=14 HCppm=99 O2=0.30
kierroksilla: 0,08/14,1/26/0,29 Lambda=1,01

Huollon mittaukset samansuuntaiset ja "esilämmitystä" hekin kyselivät, katsastuksessa ei välttämättä ollut lämmin mutta nyt huollon mittauksessa piti olla?
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

kävivätkö siellä huollossa ajamassa sillä vai vain paikoillaan polkivat, koska kuitenkin toi hc laskee kierroksilla alas niin kyllä kissa toimii ainakin jotenkuten.

kannattaisi koittaa mielestäni vielä niin että käyt motarilla/jollain muulla tiellä vetämässä siivun pienellä vaihteella kierrokset korkealla(ei tarvitse kuitenkaan koittaa tehdä mitään kierrosluku ennätystä). sellainen hivenen yli 4000rpm riittää hyvin kun kiertää silloin kun ajat ja heti perään halliin ja mittaus ilman auton sammuttamista välissä

yleensä on vain niin päin että kierroksilla hc ylhäällä kun kissa on sökö(on niitä kyllä toisin päinkin ollu)
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Ceppi
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Loka 2005 22:19
Paikkakunta: Joesmouth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ceppi »

No joo, en itseasiassa tiedä miten lämmittivät huollossa...oletan että olisivat tehneet homman "oikein" kun autoa huoltoon jättäessäni kysyivät oliko katti lämmin silloin katsastusmittauksessa ja kerroin että ei välttämättä...
Ceppi
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Loka 2005 22:19
Paikkakunta: Joesmouth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ceppi »

Olisko vielä jotain vinkkejä jos vaikka oletetaan katin olleen riittävän lämmin, kun jotenkin "epäilyttää" tuo uuden katalysaattorin markkinointi?
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Jos katalysaattori menee rikki, yleensä se on seurausta jostain muusta: mekaaninen vaurio, seokset tai sytkä viturallaan, huoltojen laiminlyönti yms. Kun kattia vaihdetaan, on hyvä tiedostaa miksi se on hajonnut ylipäätänsä. Itse katalysaattori kun ei ole kuin kasa "tyhmää" keramiikkaa.

Katin vaurion voi todeta ottamalla sen irti ja kurkkaamalla sisälle. Yleensä vian huomaa jo irrotettaessa, kun alkaa murenia putoamaan lattialle :)
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Muistaakseni yhdessä pirssissä imuilmavuoto nosti tuon HC:n liian korkealle? 8)
Ceppi
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Loka 2005 22:19
Paikkakunta: Joesmouth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ceppi »

Huollossa oli mitattu päästöt ja katottu vikahistoria, näiden perusteella ehdotettiin uutta katalysaattoria kuin myös kerrottiin että kattiin tähystämällä voi tehdä johtopäätöksiä sen kunnosta eli ei välttämättä vika ole katissa...edellisessä ajoneuvossa (eri merkki) oli samantyyppinen ongelma jonka korjaaminen vei aikaa ja rahaa ja oli "hakuammuntaa" (kuntoon tuli nyrkkipajalla).

Meni ihan ohi aiheen mutta tuon takia aloin kysyä Teiltä kokemuksia.
Avatar
Escotar
Viestit: 198
Liittynyt: 03 Helmi 2005 18:58
Paikkakunta: P-H/grassland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Escotar »

Jatketaan samaan topikkiin:
Mitä eroa on escortin 1.4 , 1.6 ja 1.8;n katalysaattoreissa?
Kun myyvät erikseen ja erihintaan noihin kaikkiin.
Ainakin pituus vaihtelee ja kiinnityskohdat, mutta miksi :roll:
'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Kentsu
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Loka 2006 20:25

Viesti Kirjoittaja Kentsu »

Jos katin vaihdoksi menee niin itse testaisin piruuttaan Bilteman 88-98 € maksavaa katalysaattoria.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Escotar kirjoitti:Mitä eroa on escortin 1.4 , 1.6 ja 1.8;n katalysaattoreissa?
Kuvia voi katella vaik tuolta: http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... search.php
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Vastaa Viestiin