98-Mondeon puhallin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

98-Mondeon puhallin

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

Mistähän mahtais päästä parhaiten käsiks 98-vuotisen mondeon puhaltimen moottoriin???
Mulla vinkuu ja vikisee aina välillä talven pakkasissa se moottorin laakeri. Aattelin, että jos se olis helposti löydettävissä, laittaa sinne pari tippaa öljyä.
En vaan viittis moisen homman takia lähtee mitään erikoista purkaan.
Sinne varmaan pääsee joko siitä pyyhkijöiden alta tai sitten jotenkin hanskalokeron takaa.
Mutta, jos olis tietoa niin hyvä olis. Hieman sitä mullekin jakamaan.... :lol:
Välillä kovalla pakkasella ottaa kaikki vinkunat hermoon. Varsinkin toi... :evil:
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

Hyvä tietää.

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

Jaa no sitten.
Parempi sitten etten laita sinne mitään öljyä. Ettei turhaan mee rikki koko moottori.
Sen se kyllä tekee, että vikiseminen vähenee kun vähän aikaa lämpiää. Mut ei se kummiskaan kokonaan lopu.
Täytyypi sitten vaan kuunnella vikinöitä. Eikä se sinänsä hirveästi haittaa kun sitä ei kummiskaan kuule liikenteessä ja liikkeessä.
adrian
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Helmi 2005 07:44

Viesti Kirjoittaja adrian »

Lämppärin puhallin sijaitsee apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron takana.
Puhallinkotelossa on jonkinmoiset kiskot, joilla koko paketti on kiinni runko-osassa. ( Näin ainakin -96 mallissa )

Puhaltimen saa irrotettua ilman työkaluja, painamalla puhallinkotelon kehällä olevaa lukituskynttä ja samalla kääntämällä koko hässäkkää.


Tsekkaa samalla puhaltimen vieressä olevan etuvastuspakin ja siihen menevän johtosarjan kunto. Kärähtäneet / ylikuumentuneet vastukset + johtosarjat on Mondeon tyyppivika. Sekä vastuspakkia että johtosarjan korjausviuhkaa on saatavilla, esim. Motonetistä

ks. lisää
http://www.mirez.co.uk/HeaterPack.htm

Pikeentyneen / likaantuneen moottorin notkistelu CRC:llä moottoriöljyllä tms. korjaa vian aina hetkeksi, mutta on kyllä talvella pitemmänpäälle vihoviimeistä hommaa. Helpommalla pääset jos ostat renaavan puhaltimen tilalle samantien uuden. "nimim. Kokemusta on"

jouluterveisin
Arska
Viimeksi muokannut adrian, 22 Joulu 2005 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

adrian kirjoitti:Lämppärin puhallin sijaitsee apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron takana.
Puhallinkotelossa on jonkinmoiset kiskot, joilla koko paketti on kiinni runko-osassa. ( Näin ainakin -96 mallissa )

Puhaltimen saa irrotettua ilman työkaluja, painamalla puhallinkotelon kehällä olevaa lukituskynttä ja samalla kääntämällä koko hässäkkää.


Tsekkaa samalla puhaltimen vieressä olevan etuvastuspakin ja siihen menevän johtosarjan kunto. Kärähtäneet / ylikuumentuneet vastukset + johtosarjat on Mondeon tyyppivika. Sekä vastuspakkia että johtosarjan korjausviuhkaa on saatavilla, esim. Motonetistä

ks. lisää
http://www.mirez.co.uk/HeaterPack.htm

Pikeentyneen / likaantuneen moottorin notkistelu CRC:llä moottoriöljyllä tms. korjaa vian aina hetkeksi, mutta on kyllä talvella pitemmänpäälle vihoviimeistä hommaa. Helpommalla pääset jos ostat renaavan puhaltimen tilalle samantien uuden. "nimim. Kokemusta on"

jouluterveisin
Arska



terv. nimim. "kokemusta on"

Tutkin äsken omaani. En löytänyt mitään lukituskynttä. Tai sitten en vaan tutkinut tarpeeksi tarkasti.
Näkyykö tuossa sun laittamassa kuvassa sitä kynttä???
Muuten kaikki vastasi tota kuvaa. Mulla oli muutamia releitä enemmän ja lisää johtoja.
Mut toi puhallinpaketti oli samanlainen.
Jos kuvassa näkyy se kynsi niin laita vähän vihjettä....
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Itse sain Voortilta neuvon laittaa
puhaltimen laakeriin lukkoöljyä.
adrian
Viestit: 55
Liittynyt: 08 Helmi 2005 07:44

Viesti Kirjoittaja adrian »

Terve!

Puhallin ja sen lukitus pitäis näkyä, kun menee makaan apukuskin jalkatilaan. Kojelaudan alareunassa on jonkinmoinen äänieristyshuopa joka otetaan ensin irti. Sitten vaan niska mattoon ja tunkeen päätä sinne hanskalokeron taakse.

Alakautta pitäis näkyä pyöreänmuotoinen puhallin muovikoteloineen. Fööni näyttää vähä niinku muoviselta turboahtimelta :-)

Kun tarkastelet tota pyöreää koteloa altapäin , niin kotelon ulkokehällä pitäis löytyä lukitusklipsu/ kynsi, jota painamalla pääset pyöräyttämään koteloa. Sen jälkeen moottori + kotelo pitäis tipahtaa käteen.

Itse moottori + siivet on tuossa muovikotelossa sitten toisilla kynsillä kiinni.

Tuossa mirez:in linkissä puhallinta ei oikeen näy.

terv. Ari
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
FordMondeo
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Marras 2005 13:55

Loppui vikinät

Viesti Kirjoittaja FordMondeo »

Oikein kun kunnolla kaikkien vinkkien jälkeen paneuduin asiaan. Löysin sen lukitusklipsun. Sain puhallinpaketin alas. Sit puhdistin moottorin hiilenpölystä ja laitoin vähän CRC:tä laakereihin.
Vikinät loppuivat. Ainakin toistaiseksi.
Ei varmaan kauaa oo hiljaa, mutta olis nyt ees ainakin tän lopputalven ajan.

Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä...
Hyvät Joulut ja Uuden Vuoden odotukset kaikille...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Laita CRC:n kestovoidetta niin pelittää pitempään, oli joku "MULTICLUP?" :roll:
Vastaa Viestiin