mk3 escorttiin 2.0i tekniikka?
mk3 escorttiin 2.0i tekniikka?
Elikkä kyselisin, että onko tämä ko. korimalliin mahdollista toteuttaa? Katsoin nettiautosta jokin aika sitte että Mondeon 2.0i turbotekniikka oli mk4 escorttiin sovitettu. Jarrut, vetarit, moottorin kannakkeet,alustanosat yms kanta-autosta? Saako 16v tekniikkaa yleensäkään sopimaan mk3/mk4 escoon?
Miksi pitäisi mk4 alusta mk3:seen laittaa? Kaikki menee kyllä ristiin, paitsi etuvakaaja. Tosin mk3:seen löytyy paremmin erilaisia/parempia vakaajia.Domus kirjoitti:Eilen kävin tuttujen kans keskustelua tuosta rst:n alustan vaihtamisesta. Kuinka onnistuu mk4 alustan vaihtaminen mk3:een? Yksittäiset osat (esim.alatukivarsi, kallistuksen vakaaja) ei sovi keskenään mk3<-->mk4.
Mutta liekö kuinka mutkatonta vaihtaa koko hela hoito tuohon sitten?
Vaikuttaa varmasti tyhmältä ku näin joutuu kyselemään, mutten sen radikaalimpia tekniikanvaihtoja oo tehny ku 1.3<-->1.4
Eikös tuo S1 malli ole = mk3? Paljonko ko. mallin tehot on vakiona? Ja eikös sen alustan laittaminen pitäs sopia ainakin tuohon... Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?

Eikös tuo S1 malli ole = mk3? Paljonko ko. mallin tehot on vakiona? Ja eikös sen alustan laittaminen pitäs sopia ainakin tuohon... Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?
132hv +20% = 158hvDomus kirjoitti: Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Jep, eli S1/S2 sama 132hv.s.o.h.c kirjoitti: 132hv +20% = 158hv
S1:sessa on sitten hivenen harvinaisempi eturipustus ja vaikeahko löytää Suomesta. Siinä siis erilliset etureaktiotangot ja etuvaakaaja sitten erikseen. Vakaaja ei siis hoida tukivarren virkaa, eli voi ottaa vakaajan vaikka pois, jos haluaa. Hyvin samanlainen värkki on RS1600i:ssä, joskin vielä harvinaisempi. Varmasti saa leimaan myös XR3i:n 24mm normaali vakaajalla (näitä on paljon tehty), mutta sitä pitää sitten kysyä etukäteen jostakin, että ei tule yllätyksiä konttorilla.
S1 ripustus
RS1600i ripustus
XR3i vs S1 ripustus
Helpommalla pääsee ku hommaat jenkki escon alakerran (1,9) se on mallia pulttaa kiinni
Käytät oman kantesi jollain velholla työstettävänä,putkisto,nokka ja tuplat tai ohjelmoitava ruutta ni on +140 hp ilman ahdinta 8)
Tämä oli siis vaan mun mielipide.....
Käytät oman kantesi jollain velholla työstettävänä,putkisto,nokka ja tuplat tai ohjelmoitava ruutta ni on +140 hp ilman ahdinta 8)
Tämä oli siis vaan mun mielipide.....
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Liekö kuinka haastavaa löytää escort S1:n ns. "ruotoa" ? Tekniikalla en välttämättä mitää näin alkuun tekisi. Tuo mk3 on muutenkin tällä hetkellä "under construction" niin sanotusti
. Noita S1 malleja on valmistettu vuodesta '84, oliko vuoteen '86? Joka tapauksessa, tuo projekti on vuosimallia '82, että onko mahdollista ettei alusta menisi "heittämällä" paikoilleen?

Vieläköhän noita S1 malleja mahtanee löytyä esim. romuttamoilta?
Kumminkin voi olla, että ei niinkään paljoa tule tuommosia missään ilmotuksissa tms vastaan...
Toinen asia, mitä aloin nyt miettimään on tuon vaihteensiirron suhteen.
Eikö Mondeon moottorissa vaihteensiirto eroa huomattavasti Escortin tankomallisen suhteen? Tuleeko suuriakin ongelmia kyseisen asian suhteen?

Toinen asia, mitä aloin nyt miettimään on tuon vaihteensiirron suhteen.
Eikö Mondeon moottorissa vaihteensiirto eroa huomattavasti Escortin tankomallisen suhteen? Tuleeko suuriakin ongelmia kyseisen asian suhteen?
No tulee ongelmia. Eipä sitä vaihteistoa kannatakaan vaihtaa, menee "turhia" prosenttejakin. Jos nuo vanhat BC vaihteistot kestävät 300-400hv turbo zeteccien tehot, niin kyllä niillä pärjää.
Ei kyllä S1 malleja todellakaan löydä romuttamoilta, mutta siis ainoa harvinainen kapistus, mikä juuri S1:sestä pitäisi saada on tuo etuvakaaja, ja sitäkään ei aivan pakko ole.
Ei kyllä S1 malleja todellakaan löydä romuttamoilta, mutta siis ainoa harvinainen kapistus, mikä juuri S1:sestä pitäisi saada on tuo etuvakaaja, ja sitäkään ei aivan pakko ole.
Pistin toissapäivänä AKE:een viestiä menemään. Pistänpä vaikka tännekin mitä kirjotin ja mitä vastasivat:
"Eli kyselisin olisiko ko. asia mahdollista toteuttaa? Tietääkseni alustan
suhteen tällöin vaadittaisiin mk3 korimallin escortin paras alusta? Tässä
tapauksessa se luultavasti olis S1 mallin (132hv) alusta? Mukaanlukien 20%,
jolloin tulisi hevosvoima lukemaksi 158. Ja mikäli moottorin (esim Mondeo)
2.0i mallin teho on 145, niin eikö asia olisi periaatteessa mahdollista
toteuttaa?"
"Jarrut ja voimansiirto tulee vaihtaa vastaamaan sellaista Mk3-mallisarjan
rinnakkaismallia, jonka moottoriteho on väh. 145 hv tai mallisarjan tehokkainta
mallia, jonka moottoriteho on vähintään 121 hv (ehdolla, että Mondeon
moottorissa on enintään 145 hv). Mk3-mallisarjan suurimman moottorin
kuutiotilavuuden saa ylittää enintään 25 %. Mainitsemiesi tietojen perusteella
muutos saattaa olla mahdollista toteutttaa"
"Eli kyselisin olisiko ko. asia mahdollista toteuttaa? Tietääkseni alustan
suhteen tällöin vaadittaisiin mk3 korimallin escortin paras alusta? Tässä
tapauksessa se luultavasti olis S1 mallin (132hv) alusta? Mukaanlukien 20%,
jolloin tulisi hevosvoima lukemaksi 158. Ja mikäli moottorin (esim Mondeo)
2.0i mallin teho on 145, niin eikö asia olisi periaatteessa mahdollista
toteuttaa?"
"Jarrut ja voimansiirto tulee vaihtaa vastaamaan sellaista Mk3-mallisarjan
rinnakkaismallia, jonka moottoriteho on väh. 145 hv tai mallisarjan tehokkainta
mallia, jonka moottoriteho on vähintään 121 hv (ehdolla, että Mondeon
moottorissa on enintään 145 hv). Mk3-mallisarjan suurimman moottorin
kuutiotilavuuden saa ylittää enintään 25 %. Mainitsemiesi tietojen perusteella
muutos saattaa olla mahdollista toteutttaa"
Tulipa tässä muuan asia mieleen ja ajattelin sitäkin tässä yhteydessä kysästä... Oisko vaan helpointa hommata xr3i:n alusta? Minkä kokoista moottoria olisi mahdollista tällä alustalle laittaa? kävi mielessä, että tuohon mk3 malliin vois olla ihan riittävä kone jo tuo 1.8i, mikäli sen tuohon sais laittaa...
Jos en aivan väärässä ole (korjatkaa jos olen) niin tuossa xr3i:ssä on vakiona 105hp, mukaan lukien 20%, eikö tällöin olisi mahdollista laittaa ~130hp mondeon moottori? vai paljonko olisi maksimiraja...

Ei mikään ongelma. Zeteccejä on vaan vähän edullisemmin ja viripalikkaa paljon paremmin tarjolla.msfi kirjoitti:hmmm. eikös tuo tehoraja "tehot + 20% eli max 158hv" antaisi asentaa rs 2000 koneen ? onko se sitten sen hankalampi asennusten suhteen kun mondeon kone? tiedä sitä sitten itselläni on mielessä tou mk4 rs2k rakentaminen kuhan vain löytyy sopivasti tekniikka
Ja jos/kun noita S1 korimalleja ei kovinkaan paljoa enää ole, niin eikö tuohon periaatteessa silloin voisi/kannattaisikin laittaa mk4 rs turbo alusta? Niitä sentään luulisi jostain löytyvän niinkin, ettei tartte alkaa tilaamaan runkoa mistään kaukomaista
tietysti voi olla alustan suhteen eroa, (niinkuin joku mainitsikin, esim alatukivarren kiinnitys) mutta eikö olisi kannattavinta silloin tuollaista laittaa?

Siis ei alusta ole mikään yksi kokonaisuus, joka sellaisenaan pitää vertailumallista (S1) ottaa. Paljon tarvittavista osista saa ihan muista malleistakin.
Esimerkiksi:
Jarrut: Kaikissa ruiskumalleissa on samat jarrut.
Takavakaaja: löytyy S1:sen lisäksi kaikista 1.6i 83-90 Orioneista
Takatukivarret: S1, S2, 1.6i Orion, vimeiset mk4 XR3i mallit.
Etuvakaaja: 24mm vakaaja on esim. XR3i mallissa joka kelvannee. S1 eturipustuksiakin saa jos haluaa. mk4 etuvakaaja ei sitten sovi helposti.
Iskarit&Jouset: Mikä vaan RST:hen tarkoitettu alustasarja käy.
Esimerkiksi:
Jarrut: Kaikissa ruiskumalleissa on samat jarrut.
Takavakaaja: löytyy S1:sen lisäksi kaikista 1.6i 83-90 Orioneista
Takatukivarret: S1, S2, 1.6i Orion, vimeiset mk4 XR3i mallit.
Etuvakaaja: 24mm vakaaja on esim. XR3i mallissa joka kelvannee. S1 eturipustuksiakin saa jos haluaa. mk4 etuvakaaja ei sitten sovi helposti.
Iskarit&Jouset: Mikä vaan RST:hen tarkoitettu alustasarja käy.