Kytkin ei Pidä (Fiesta -93)
Kytkin ei Pidä (Fiesta -93)
Mistähän lähtis etsimään vikaa,kun Fiesta 1.3 vm 93 ei pidä kytkintä.Toimi päivällä normaalisti,mutta nyt pakkasessa 2 tuntia seistessä ei lähde liikkeelle enää?
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista neuvoista
Kiitos jo etukäteen asiantuntevista neuvoista
Viimeksi muokannut fiestaman, 16 Joulu 2005 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis onko vika se, että kytkin EI PIDÄ vai EI IRROITA? Tästä jälkimmäisestä kirjoituksestasi päätellen ei pidä. Eli toisin sanoen kytkin luistaa.fiestaman kirjoitti: Auto käynnistyy vaihde päällä myös kytkin YLHÄÄLLÄ,vähän se yrittää ottaa kiinni,mutta hyvin vähän.
Jos taas ei irroita ja tuntuu normaalilta, niin silloin veikkaisin paineasetelman osittain hajonnen, kynsiä poikki, jolloin laakeri ei paina kunnolla asetelma ei irroita.
Jos taas luistaa ja tuntuu normaalilta, niin silloin vaan levy palanut.
Sitä miksi kumpikaan olisi käynnyt pakkasessa seistessä en osaa lähteä arvailemaan.
Tarkista nyt kuitenkin ensin se mekaaninen yhteys, oli sitten vaijeri tai neste.
Asetelma ilmeisesti sökö.fiestaman kirjoitti: Menee kaikki vaihteet päälle ja keppi tuntuu normaalilta.Mutta sitten kun vaihde päällä ja nostaa kytkimen,niin auto ei liiku mihinkään!



..tai siirtäjä laatikon sisää sökö.
...tai voiko vaijerin säätö mennä niin jumiin että kiristäis liikaa?? (yleensä löysää vaijerin löysälle)
Nää nyt vaan on arvauksia..
Kokeileppa irroittaa se kytkinvaijerin pää sieltä laatikonpuolipäästä (väännä raudalla kytkinvipua ja lipsauta vaijerinpää pois paikoiltaan).
Samalla voit käsin kokeilla liikkuuko vipu painelaakereineen (siellä pitäisi olla hiukan vapaata liikettä ja sen jälkeen kääntämisen pitäisi vaatia jo enemmän voimaa). Jos liikkeet vaikuttaa normaalilta, anna vaijerin olla irti ja kokeile vaihdepäällä välittyykö veto nyt moottorilta laatikolle, joko startilla tai autoa työntämällä.
Jos ei vetoa, kytkin on rikki / loppu.
Edit: Voi se kytkinvaijeri toki olla jäässäkin, jolloin kytkin ei palauta kokonaan.
Onko kytkin pitänyt liikkeellelähdöissä jurinaa (vaihessa, jolloin kytkin vielä hieman luistaa), jos on niin vika painelaakerissa ja asetelman "käpälissä", jotka on loppu ja saattavat jumittaa painelaakerin.
Harvemmin se kytkin yhtäkkiä loppuun kulahtaa, paitsi jos levyn keskiö on revennyt irti (noitakin olen nähnyt).
Toinen vaihtoehto on ne surullisen kuuluisat vetopyörästön poskilaakerit. Ne kun hajoaa, ei veto välity enää tasauspyörästölle. Vetarit vaan hölskyy vetopyörästössä, kun veto on päällä ja hampaat hyppii yli.
Oireilu alkaa nopeusmittarin nypyttämisellä autoa ajaessa. Kokeile käsin sivusunnassa nykkimällä vetarien sisemmästä nivelestä, tuntuuko siellä klappia.
Tässä vinkkejä näin aluksi...
Samalla voit käsin kokeilla liikkuuko vipu painelaakereineen (siellä pitäisi olla hiukan vapaata liikettä ja sen jälkeen kääntämisen pitäisi vaatia jo enemmän voimaa). Jos liikkeet vaikuttaa normaalilta, anna vaijerin olla irti ja kokeile vaihdepäällä välittyykö veto nyt moottorilta laatikolle, joko startilla tai autoa työntämällä.
Jos ei vetoa, kytkin on rikki / loppu.
Edit: Voi se kytkinvaijeri toki olla jäässäkin, jolloin kytkin ei palauta kokonaan.
Onko kytkin pitänyt liikkeellelähdöissä jurinaa (vaihessa, jolloin kytkin vielä hieman luistaa), jos on niin vika painelaakerissa ja asetelman "käpälissä", jotka on loppu ja saattavat jumittaa painelaakerin.
Harvemmin se kytkin yhtäkkiä loppuun kulahtaa, paitsi jos levyn keskiö on revennyt irti (noitakin olen nähnyt).
Toinen vaihtoehto on ne surullisen kuuluisat vetopyörästön poskilaakerit. Ne kun hajoaa, ei veto välity enää tasauspyörästölle. Vetarit vaan hölskyy vetopyörästössä, kun veto on päällä ja hampaat hyppii yli.
Oireilu alkaa nopeusmittarin nypyttämisellä autoa ajaessa. Kokeile käsin sivusunnassa nykkimällä vetarien sisemmästä nivelestä, tuntuuko siellä klappia.
Tässä vinkkejä näin aluksi...
Viimeksi muokannut Harri S, 17 Joulu 2005 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole tehty.Ja ihme juttu tosiaan kun eilen sillä ihan normaalisti ajelin ja sitten kun sen parkkiin jätin pariksi tuntiin,niin sen jälkeen ei enää liikahtanut.Työnnän sen iltapäivällä talliin ja aloitan tutkimisen.Kiitos kaikille vinkkejä antaneille ja lisääkin saa antaa,jos tietoa näillä sepustuksilla löytyisiBootsi kirjoitti:Kysytään vielä että, onko Fiestaas tehty remppaa lähiaikoina tuonne kytkimen/laatikon suunnalle??
Harvemmin tosiaan auto hajoo parkkipaikalla (ainakaan pakkasen takia.)![]()
