voiko kiristää sierran etupään pyöränlaakeria?
voiko kiristää sierran etupään pyöränlaakeria?
Pystyykös tuota laakeria mitenkään kiristämään vai pitääkö se vaihtaa suosiolla ? auto on -84 sierra...
Juu ja vaihdat sen motonetistä haetun laakerin uudestaan 20tkm jälkeen, eli jos ostaa tarvikeliikkeestä niin ei ainakaan sitä halvinta. Ja sitten kun asentaa sitä uutta niin kiristää sen myös oikein (en sierrasta tiedä mutta yleensä nuo kartiolaakerit)
Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)
Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia
Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)
Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia
Mulle tuli motonetista ostetut laakerit ainakin tosi kalliiksi, en suosittele..


'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Escort 1.8 ghia stw '97
Pitäsköhän teille tietämättömille kertoa että ei ne oo merkkiä motonet mitä motonetista saa vaan ihan samaa tarvike kamaa kuin muuallakin tarvikeliikkeissä.
Oli pakko laittaa ennenkun kukaan muu taas ehtii. Eli ton alussa olevan ilmotuksen voi täst edes jättää kirjottamatta. Sen varmasti jo kaikki tietää.




Oli pakko laittaa ennenkun kukaan muu taas ehtii. Eli ton alussa olevan ilmotuksen voi täst edes jättää kirjottamatta. Sen varmasti jo kaikki tietää.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
EI EI!!!! Näin toimitaan "kiristettävissä" laakereissa. Esim takaveto-Escort js Taunus, mutta ei Sierrassa.VesQ kirjoitti: Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)
Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia
Eli Sierran napa on eritavalla rakennettu, Navassa on olake,mikä vastaa kun mutteri kiristetään, ja laakerit jää vain väliin. Momentti on 310-350nM!!! Eikä senjälkeen enää löysätä. Epäselvästi selitetty...
Juu tosiaan en tiedä miten sierrassa tapahtuu, en ole perehtynyt
p3:
jos vetää vaa sillee kohtuukireelle niin muutama kymmenen km ja sen jälkeen onkin sitten klappia enemmän kuin tarpeeksi, eli ne on pakko vetää jumiin ja sitten löysätä muuten ei väljiä saa pois ikinä
Uusia laakereita jos kiristää niin ei tarvi paljoa vetää ku menee jo jumii mutta jos vanhoja rupee vääntää ni saa kääntää koko akselin rullalle ja siltikää ei mee "jumii"
p3:
jos vetää vaa sillee kohtuukireelle niin muutama kymmenen km ja sen jälkeen onkin sitten klappia enemmän kuin tarpeeksi, eli ne on pakko vetää jumiin ja sitten löysätä muuten ei väljiä saa pois ikinä
Uusia laakereita jos kiristää niin ei tarvi paljoa vetää ku menee jo jumii mutta jos vanhoja rupee vääntää ni saa kääntää koko akselin rullalle ja siltikää ei mee "jumii"
Sen SAMANLAISEN laakerin voit ostaa joko Motonetista tai jostain muusta tarvikeliikkeestä.
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.
Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.
Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).
Ei kai kukaan saa laakerin vaihtoon menemää parii tuntia!!!???K.S. kirjoitti:Ja uusi maksaa motonetissä 20 euroa ja helppo vaihtaa itse parissa tunnissa. Kannattaa vaihtaa molemmille puolille samalla, koska saman määrän ne molemmat laakerit kummiskin on pyöriny
Se ei enää ole tosirakkautta Voorttiaan kohtaan....
Ite vaihdoin 1.8 Zeteciin jakoremmin 50min. joten ei laakerin vaihto todella kestä paria tuntia...

Homman kuin homman voi tehdä kolmella tavalla..hietsu kirjoitti: Ei kai kukaan saa laakerin vaihtoon menemää parii tuntia!!!???
Se ei enää ole tosirakkautta Voorttiaan kohtaan....
Ite vaihdoin 1.8 Zeteciin jakoremmin 50min. joten ei laakerin vaihto todella kestä paria tuntia...
*Hyvin
*Halvalla
*Nopeasti
Mutta voit valita noista vain kaksi kerrallaan.. Kolmatta et saa.

Noista varaosista pitäisikin aina puhua TUOTEMERKILLÄ eikä ostopaikan perusteella. Eri liikkeistä kun saa hyvinkin erilaista osaa...Bootsi kirjoitti:Sen SAMANLAISEN laakerin voit ostaa joko Motonetista tai jostain muusta tarvikeliikkeestä.
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.
Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).
Ja biltemaa aina mollaamaan pyrkiville: lukekaapa uusimmasta TM:stä jarrupalavertailun tuloksia....
(Tiivistettynä: Testattiin volvon paloja (olikohan S 60), jurid oli mittaustuloksissa (käyttöohjeet ym jääköön omaan arvoonsa) täsmälleen yhtä hyvä kuin volvon pala koska jurid tekee nämä volvon "originaalit" palat. Erona vain hinta, eli juridia saa melkein kaksi pakettia yhden hienomman volvon paketin hinnalla. Seuraavaksi tuli maineikas jarrupalavalmistaja Ferodo häviten edellisille hieman häipymisen osalta ja Ferodon kanssa yhtenevät mittaustulokset omasi Bilteman pala ollen myös testin halvin. Volvon palojen hinnalla saa 5 pakettia bilteman paloja... eli hinta laatu suhteelttaan paras. Toki tämä on vain yksittäisotos bilteman tuotteista...
Motonetin myymä ICER jäi viimeiseksi, testissä oli toistakymmentä eri merkillä myytävää jarrupalasarjaa.)
Enpä viitsi, sanotte kuitenkin että vika oli vaan asentajassa...,ei motonetista ostetussa laakerissa....hartza kirjoitti: Kerro nyt jo koko juttu, uteliaat haluavat tietää

'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Escort 1.8 ghia stw '97
Ei se vika silti aina ole asentajassa..hartza kirjoitti: Juu, se on veemäistä kun auennut/löysä mutteri loppupeleissä syö koko navan kappaleiksi...
Jos on pasha tuuri, voi olla esim. valmistus virhe ym. ym. joita on tietenkin enemmän, niissä halvoissa laakereissa.
Noista tarvike osista vielä sen verran että "Mamman" orionissa joutuu vähintään joka toiseen katsastukseen vaihtaa raidetangon pään/t.
(mutta kun ne on niiiiin halvat ja helppo vaihtaa)
