Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Autollani on nyt ajettu hieman vajaa 6000 km ja takajarrut tahtoo jäädä päälle. Välillä ongelma ilmenee aamulla kun on yön ollut parkissa, ja toisinaan jopa kesken ajon jää laahaamaan... Fordilla sanoivat että on vaan tehty jarrut tarkoiksi jotta on saatu hyvä poljintuntuma, mutta hieman epäilyttää
Onko muilla uuden Focuksen omistajilla ollut vastaavia havaintoja?
Kunhan luistavat vastuustaan. Ei tuo lause voi pitää paikkaansa että jarrut jumissa jotta poljintuntuma on hyvä. Eiköhän ole vaan herkistelyn aika ja reilumpia jarrutuksia niin takajarrutkin pääsee toimimaan.
joo ei ne takalevyt kyllä tahdo oikein toimia varsinkaan suomessa talvella. STW:hän on tuo ongelma-autokin. Joo ei muuta ku herkistät eli putsaat ja rasvaat liukupinnat(kuparitahna) ja kunnon jarrutuksia ainakin välillä. Tai sitte foortille ku on noin uus auto
Joo on ne nykyautot... Ei vaan kyllähän ne levyt rupee kaikissa olemaan uusissa kun ennen ne oli suurissa autoissa, joissa niillä oli käyttöäkin. Onneksi tuo focus ostettu 1,6 moottorilla, tarttee kierroksia mutta ei jarruja purkaa. Kaksi entistä autoa, muutaman kerran joutui niitä takajarruja herkistelee vaikka käyttikin, monesti juuri se käsijarrusydeemi ne sotkee. Ei muuta ku lakimuutosta että saa tehdä hydraulisen käppärin, toimis etuveto muutenkin talvella paremmin...
Jep, kiitos vastauksista.
Ei ole kyllä käyttämättömys ongelmana, reiluja jarrutuksia tulee tehtyä päivittäin, eikä käsijarrukaan saa olla rauhassa juuri koskaan
Eipä oo tullu vielä moista ongelmaa vastaan, etujarrut(jarrusatulat?) tuppaa kyllä välillä paukahtelemaan liikkeelle lähdettäessä, tosin pakkasten tultua nekin paukkeet katos...
lapazu kirjoitti:Levyt, eikö niin? Samaa ongelmaa on kaikissa uusissa autoissa joissa on levyt takana. Jos haluaa ettävaiva pysyy poissa, kannattaa todella käyttää niitä jarruja. Polkimen hiplaamisen tuloksena vain etujarrut toimivat/jarruttavat. Sitten kun kerran polkaisee syvempään, takajarrut voi jäädä kiinni.
Eikä tuo vaiva tuntematon vanhemmissakaan ole.
Nykyautoissa on takajarrut aktiivikäytössä jo kevyessä jarrutuksissa, siis autoissa joissa on sähköinen jarruvoiman jako (EBD/EBV tms). Elektronisella jarruvoiman jaolla saadaan takajarrut käyttöön niin kevyissä kovissa jarrutuksissa.
Itse en ole tavannut EBD autoissa enää ollenkaan jarrulevyjen ruostumista, kun taas se oli yleinen ongelma perinteisiin jarruvoiman jaolla oleviin järjestelmiin.
j.h
Viimeksi muokannut jpisteh, 07 Helmi 2006 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto on Focus Sport 2.0 2006 mallia, kilometrejä mittarissa päälle 20tkm.
Ongelma on, että nyt talven ehdittyä pidemmälle on ohjaamoon alkanut kuulua korkeahkoa ääntä, sellaista tasaista ininää tai kitinää. Aluksi luulin tuuletimeksi, mutta ääni ei reagoi tuulettimen säätämiseen. Äänen lähde taitaa olla etujarrut: jos polkaisee jarrua juuri sen verran että palat liikahtavat, loppuu ääni muutamaksi sekunniksi. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Autoon vaihdettiin alkutalvesta raidetangon päät tjsp, kyseessä siis tämä etupään kolinoiden takia takuuseen tehtävä korjaus.
Mulla on 01-mallinen farkku-Focus 2-litran koneella. Ongelmana on jumittava käsijarru. Vaijeri ja joku sellainen kumitiivistesarja taakse molemmille puolille on vaihdettu ja ruosteet rälläköity pois, mutta edelleen jarru jää päälle ja kahvassa on melko iso liikkumavara ennen kuin se edes tuntuu ottavan.
Muihin kirjoittajiin verrattuna mulla ei käyttöjarru ole jumittanut edes parin päivän pakkasessa seisomisen jälkeen.
Ajattelin tilata netin kautta uudet jarrusatulat, kun Fordilla velottavat 245 euroa/kappale uusista.
Tietääkö kukaan Kuopion tai Jyväskylän seudulla sellaista korjaamoa, jossa hinnat on merkkiliikettä edullisemmat, mutta asentajat tuntevat auton/vaivan?