Escortin jarru vika
Escortin jarru vika
Tilanne on nyt tämä, lähdin käymään kaupassa ja kun lähdin ajelemaan niin huomasin, että jarrut eivät toimi kunnolla, niinkuin ei olisi tehostajaa mutta jarrut kyllä ottivat kun seisoi kokopainolla polkimella. Ajelin kuitenkin huoletta kaupungille(n15km) ja kävin kaupassa(aikaa meni ehkä 10min) ja kun lähdin ajelemaan takaisin kotia, niin jarrut toimivat taas normaalisti. Mistähän moinen vika voisi johtua, olisiko jarrunesteet jäätyneet tai tehostaja jäässä?
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: 26 Maalis 2005 17:40
- Paikkakunta: Joensuu
Sitä kalvoa harvoin vaihdetaan (tiedä onko edes mahdollista, ei mun mielestä). Eli toinen tehostaja pitäisi siinä tapauksessa saada. Mutta jos kalvo on rikki, pitäisi sen vaikuttaa käyntiinkin.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
No laihalle seos varmaan menisi? Kun kerran pääsee imemään ilmaa rikkinäisen kalvon lävitse. Tosin lambda anturi taas huomaa sen ylimääräsen hapen ja seos menee liian rikkaalle. Joku paremmin tietäväinen vielä tarkentakoot oireita.
Edit: Tosin ei tässä ekkerissä ole vielä lambdaa, eli laihalla on. Nykii, jää huutamaan hetkeksi, tehoton.
Edit: Tosin ei tässä ekkerissä ole vielä lambdaa, eli laihalla on. Nykii, jää huutamaan hetkeksi, tehoton.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Mutta jos ei mitään oireita ole käynnissä ilmennyt, kalvo tuskin rikki. Jos kalvo vain jostain syystä jumitti hetken? Mutua 

Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Tyhjäkäynti kyllä oireilee lisäilmaluistimen takia. No pitää yrittää vaihtaa nesteet ensin ja katsoa auttaako, kesällä ei ollut tätä jarru ongelmaa. Onko siinä pääsylinterissä jotain tyhjennys ruuvia?Sultzi kirjoitti:Mutta jos ei mitään oireita ole käynnissä ilmennyt, kalvo tuskin rikki. Jos kalvo vain jostain syystä jumitti hetken? Mutua
Re: Escortin jarru vika
Ei se tehostaja varmaan rikki ole, koska jarrut palautuivat. Jos on vaikka pieni imuvuoto jossain siinä jarrun alipaine letkussa, saattaa se pakkaskelillä vetää letkun jäähän ja ei enää ime tehostajalta saakka, ja sitten kun kävit kaupassa, moottorin lämpö sulatti sen ja taas toimii. Joskus taannoin kaasutin vermeissä kun jäi "kesä" asento ilmanputsarista päälle pakkasella, oli kaasarin kurkku=läppärunko aivan jäässä ja tyhjäkäynti piirit samoin.Ninja kirjoitti:Tilanne on nyt tämä, lähdin käymään kaupassa ja kun lähdin ajelemaan niin huomasin, että jarrut eivät toimi kunnolla, niinkuin ei olisi tehostajaa mutta jarrut kyllä ottivat kun seisoi kokopainolla polkimella. Ajelin kuitenkin huoletta kaupungille(n15km) ja kävin kaupassa(aikaa meni ehkä 10min) ja kun lähdin ajelemaan takaisin kotia, niin jarrut toimivat taas normaalisti. Mistähän moinen vika voisi johtua, olisiko jarrunesteet jäätyneet tai tehostaja jäässä?
Kaverilla kävi samoin kun oli alipaine letkut menneet vaihtokuntoon nissanissa, eli moottori imi kylmää ilmaa vääristä paikoista ja auto sammui tuollaisen 10 km ajon jälkeen, sitä sitten ihmettelivät ja 15 minuutin päästä auto toimi taas. Tämä johtui siitä että kun moottori ei käynyt, moottorin lämpö sulatti jäätyneen kaasarin ja auto antoi taas ajatuttaa jonkin matkaa. Tämä siis vain siksi, että alipaineletkujen liitokset vuotivat, koska letkut olivat kovettuneet ja halkeilleet. Kyseessä siis kuitenkin 1992 mallinen nissani, ei siis mikään 30 vuotta vanha auto.
Selvisi aikoja sitten vika, mutta kerrotaanpa se nyt vasta. Elikkäs tuo (ali)paineletku joka menee kaasuläppäkotelolta tuohon tehostajalle oli täynnä vettä siitä alipaineventtiililtä kaasuläpälle. Tyhjensin letkun niin taas toimi jarrut, pari kertaa myöhemmin talven aikana olen joutunut tyhjentämään ko. letkun. Alipaine venttiili ei taida toimia oiken, koska jos puhaltaa siihen putkeen tehostajan päästä niin se päästää ilmaa läpi, vaikka siinä venttiilissä oleva nuoli osoittaa samaan suuntaan. Mistähän se kehittää sitä vettä sinne?