Miten testata lohkolämmittimen toimivuus?
Miten testata lohkolämmittimen toimivuus?
Terve, aloittelija taas kyselee tyhmiä, ei saa teilata ainakaan kovin pahasti.
Miten testata varmuudella, toimiiko lohkolämmitin? Näillä pikkupakkasilla kun tuo -01 bensa-Focus nyt hörähtää käyntiin ihan nätisti ja lämpöviisari on noususuunnassa jo lyhyen ajon jälkeen. Mutta kun ei nuo lumet ja jäät tunnu sulavan konepellin päältä tolpan päässä ollessaan lainkaan, kuten viime talvena teki. Eikä kädellä kokeilemallakaan oikein saa selvää, kun ei se nyt niin kuumana "hehku" toimiessaankaan.
Ensin voisi tietysti tarkistaa sulakkeen, mutta mihinkähän sekin on laitettu kiinni, kun on jälkikäteen asennettu? Olisiko yleismittarista jotain apua?
Äh, miksi pitää olla näin kädetön...
Miten testata varmuudella, toimiiko lohkolämmitin? Näillä pikkupakkasilla kun tuo -01 bensa-Focus nyt hörähtää käyntiin ihan nätisti ja lämpöviisari on noususuunnassa jo lyhyen ajon jälkeen. Mutta kun ei nuo lumet ja jäät tunnu sulavan konepellin päältä tolpan päässä ollessaan lainkaan, kuten viime talvena teki. Eikä kädellä kokeilemallakaan oikein saa selvää, kun ei se nyt niin kuumana "hehku" toimiessaankaan.
Ensin voisi tietysti tarkistaa sulakkeen, mutta mihinkähän sekin on laitettu kiinni, kun on jälkikäteen asennettu? Olisiko yleismittarista jotain apua?
Äh, miksi pitää olla näin kädetön...
mä en ole ikinä mitannu mitään enkä varmaan tulekkaan.. kokeilin itse ainakin sillon kun auto oli ollut yön yli pakkasessa ja tuikkasin lohkolämppärin kiinni. omastani kuului sellanen aika vaimea kohina.. en tiedä kuuluuko asiaan mutta ainakin se lämmitti konetta
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Sulake on ainaskin mulla tossa kämpän eteisessä 8) Siis tuskin löydät mitään auton sulaketta tosta lämppärin johtosarjasta, tolpasta ehkä.
Jos sulla on joku kerrostalotolppa, niin voihan olla että se on välillä päällä ja välillä pois, esim puoli tuntia päällä ja taas puoli tuntia pois...
Ritinää ja suhinaahan sieltä pitäisi kuulua.
Jos sulla on joku kerrostalotolppa, niin voihan olla että se on välillä päällä ja välillä pois, esim puoli tuntia päällä ja taas puoli tuntia pois...
Ritinää ja suhinaahan sieltä pitäisi kuulua.
Nyt: Volvo S40 (ilman kauhakuormaajaa )
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
x: 1xSierra, 4xMondeo, 1xScorpio + kasa muita
Itse lohkolämmittimen voit testata sen pistokkeesta yleismittarilla (eli johto irti siitä lohkon kyljestä). Kahdesta vierekkäisestä navasta pitäisi ohmi asteikolla näyttää ~80-95 ohmia.
Noita vastuksia ei saisi testata irrallaan, kuivana. Palaa heti rikki ne vastuslangat. Vedessä voi testata toimivuutta.
Edit: Hidas
Noita vastuksia ei saisi testata irrallaan, kuivana. Palaa heti rikki ne vastuslangat. Vedessä voi testata toimivuutta.
Edit: Hidas
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
No kyllä se on ihan helposti 'testattavissa' ihan ilman työkalujakin. Auto tunniksi-pariksi kiinni johonkin josta varmasti tulee sähköä - ei siis mihinkään pakkoajastettuun kerrostalotolppaan tms - ja sitten vaan konepelti auki ja kädellä kopeloimaan pannua. Ei siinä näpit pala mutta kyllä se malmikasa on kauttaaltaan ihan selvästi lämpimämpi kuin auton muut metalliosat.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Vastusmittari on kätevä mitata. Mutta kaikista helpoin keino on ostaa virrankulutusmittari, jonka voi tökätä suoraan pistorasiaan. Maksaa n. 10e jostain lidlistä, honkkarista tms. ja taitaahan paikalliset sähköyhtiöt jopa lainata niitä. Omani testasin ja samalla näki todellisen tehon mitä lohkölämppäri vie.
Tulipa testattua eilen illalla, kyllä sieltä sellainen sirinä tai kohina kuului. Ja aamulla oli pari kuivaa läikkääkin konepellillä. Taitaa tuo sittenkin ihan kunnossa olla...Ford1990 kirjoitti:Ainakin omassa calixin lohkolämmittimessä kuuluu kohina. kohinan kuulee jos on hiljasta ja seisoo keulanedessä, jos konepelti on kiinni silloin ei kuule kohinaa.
Kiitos kaikista vastauksista!
toi 209V on jo kyllä sitä luokkaa, että linja on niin huono, että oikosulkuvirrat ei toteudu. Eli pahimmassa tapauksessa kun lyöt johdot yhteen niin sulake ei pala ollenkaan vaan iskee kipinää= Erittäin paloturvallinen Tällänenkin on tullut vastaan.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.
Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.
Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
menee ihan ot:ks mutta:TeRoK kirjoitti:toi 209V on jo kyllä sitä luokkaa, että linja on niin huono, että oikosulkuvirrat ei toteudu. Eli pahimmassa tapauksessa kun lyöt johdot yhteen niin sulake ei pala ollenkaan vaan iskee kipinää= Erittäin paloturvallinen Tällänenkin on tullut vastaan.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.
Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.
linja ei ole edes kovin vanha ja ainoastaa kaks mökkiä...
eli ei niitä pahemmin kiinosta... eikä kyllä muokaan...
oli saksalaisten mökki... ja mulle riitti
että valot, patterit ym.. toimii...
ja onpahan niiläkin kivat disko valot
kun kiukaan laittaa päälle/rupeaa lämmittämään
niin valot himmenee...
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Mondeo Mk2 V6, kuinkahan lämpimäksi koneen pitäs lämmetä lohkolämppärillä?
Mittasin vastuksen, oli hiukan alle 90 ohm. Eli se pitäs olla kunnossa ja siihen tulee sähköä ja liittimet on kunnossa.
Kuitenkin kone on aika kylmä vaikka olisi lämmityksessä 3-4 tuntia 10 asteen pakkasella. Hyvin kyllä käyntiin lähtee mutta saa ajaa melkein 10 km ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä. Nestepuoli on kunnossa.
Onhan se vastus aika pieni, 550W ja jos autossa on melkein 10 litraa nestettä, mutta kai se nyt vähän enemmän pitäs lämmetä?
Onkos tämä normaalia?
Mittasin vastuksen, oli hiukan alle 90 ohm. Eli se pitäs olla kunnossa ja siihen tulee sähköä ja liittimet on kunnossa.
Kuitenkin kone on aika kylmä vaikka olisi lämmityksessä 3-4 tuntia 10 asteen pakkasella. Hyvin kyllä käyntiin lähtee mutta saa ajaa melkein 10 km ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä. Nestepuoli on kunnossa.
Onhan se vastus aika pieni, 550W ja jos autossa on melkein 10 litraa nestettä, mutta kai se nyt vähän enemmän pitäs lämmetä?
Onkos tämä normaalia?
Mondeo 2,5 V6 GT -99
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45