Focus + Eber = kauhea savupilvi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Focus + Eber = kauhea savupilvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Jeps, eli rupes eberi käryttämään ja kunnolla, tyynellä kelillä vetää kabiininkin täyteen savua, eli ei kiva.

Kävin ohimennessä nopeasti huollossa kysäisemässä asiasta, huoltosetä sanoi, että kannattaisi vaihtaa hehku ja joku sihti tjsp, ei käynnisty eikä polta kunnolla. Savun tunkemisesti kabiiniin asti ei osannut sanoa sen kummempaa, kattoi vaan, että konehuoneen puolella oli muovirämmäleet paikallansa ilmanoton luonta.

Nyt sitten kysymys kuuluukin, onko nuo em. kilkkeet mahdollista vaihtaa itse tuohon lämmittimeen, ja jos niin kannattaako ne hakea suoraan voortilta vaiko jostain noita lisälämppäreitä myyvästä kaupasta? Eli onko noita eri malleja noissa Focuksissa jne.

Ja miten tuo itse vaihto, jos mahdollista itse tehdä, onko elämää suurempi projekti? Tarviiko jotain erikoisia työkaluja, otetaanko se lämmitin ylä- vai alakautta pois, pitääkö jotain purkaa pois edestä jne.

Huoltosetä sanoi, että maksaa työnä melkoisen paljon koska on hidas ja v-mäinen tehdä. Ja ahtaan oloistahan siellä näyttäisi olevan.

Ja mikä muuten on se kumiletku mikä menee EGR-kammiosta(?) eberiin? Mistä lämmitin ottaa imuilman?

Nimim. menee hermot kun vaatteet ja auton sisusta haisee öljypolttimelle ja naapuri meinaa soittaa aamuisin palokunnan..
2021 Tesla Model 3 LR
JuHo^
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Marras 2005 21:23

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

jooh.. elikkä mä en ainakaan itse rupeis korjaa varsinaista eeberii ku sillä on ne "aivot" mitkä saattaa vaahingoittua... en tiiä missä fokuksesa ne eberit yleensä sijaitsee mutta saataa siinä usempi tunti mennä.. kaikkista halvimmaksi tulee ku jos itse pystyy purkaa varsinaisen lämmittimen käteen ja lähimpään korjaamoon vie korjattavaksi.. (vittumainen jos on airbag sun muut anturit..)

eeberiin menee yksi sähköjohto nippu josta siis kaikki tieto kulkee kaikkista uusimmissa can väylät (raskaskalustossa käytössä) vanhemmissa menee yleensä tavalliset johdot.. sitte lähtee kaksi mustaa vesiletkua toinen menee suoran eberin pummppun ja siitä lohkon toinen musta letku menee suoraan sisätilan lämmitys kennon ja lohkon väli letkuun..
sitten lähtee sininen letku polttoaine pumpulle jos se on diesel ja valkoinen jos on bensa auto... diesel letku isompaa koska diisel on kylmempänä kankeampi..
sitten lähtee eebberiltä musta "haitariputkea" minkä pitäisi ottaa imuilmansa jostakin suojaisata paikasta.. aina ei kun putki on herkkä katkeamaan...
pakoputki on taas harmaata "haitaputkea" jossa vaimennin välissä jonka pitäisi mennä jonnekkin missä pakokaasu ei ole haitaksi.. (menee myös usein poikki)

järkevin on se että menet korjaamolle ja olet kiireinen ihminen ja kysyt et koska sais tuoda että pistetään auto tietokoneen nokkaan ja katsotaan missä vika.. menee yleensä 5-15 min riippuu asentajasta insinöörillä varmaan kauemmin :) sitten ku se kertoo missä vika niin sitten äkkii autoon ja sanot ettei nyt ainakaan ehdi vaihtaa.. paineleet kotiin ja kirvotat eberin ja viet sen korjaamolle ja sano missä vika niin ne pistää sen kuntoon... jos mahdollista niin jäät ihmettelee ja kyselee et osaat ensikerralla myös avata sen.. hehkun vaihdossa ei mene kuin 30 min maksimissaan.. sitten takas autoon eeberi kii ja käyt nollaamassa eebberin vikatilan jos on tarvis... (nolaus ei välttämätön jos se vaan on käryttänyt )

ja siitä käytettävästä ajasta asennukksessa..
audi A6 2.5tdi triptronic aikaa palaa 9-10 h
audi A6 2.5tdi manuaali lootalla 7h
citikka C5 11h
nelisatasarjalainen scania 4h
pikku sisu 6h
mondeoon meni muistaakseni 9h sisältyen 2kpl n.10 min kahvitaukoo
vittumaisin vw golf vr6 meni ainasski 15h :)

mitä enemmän sähköö entuudestaan sen hitaampi purku ja asennus ja mitä ahtaampi konepellin alunen sen hitaampaa on asennus..

E: vähän tuli pitkä kirjotusvirheineen :/
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Re: Focus + Eber = kauhea savupilvi

Viesti Kirjoittaja Mkos »

jarkkoo kirjoitti:Jeps, eli rupes eberi käryttämään ja kunnolla, tyynellä kelillä vetää kabiininkin täyteen savua, eli ei kiva.

Kävin ohimennessä nopeasti huollossa kysäisemässä asiasta, huoltosetä sanoi, että kannattaisi vaihtaa hehku ja joku sihti tjsp, ei käynnisty eikä polta kunnolla. Savun tunkemisesti kabiiniin asti ei osannut sanoa sen kummempaa, kattoi vaan, että konehuoneen puolella oli muovirämmäleet paikallansa ilmanoton luonta.

Nyt sitten kysymys kuuluukin, onko nuo em. kilkkeet mahdollista vaihtaa itse tuohon lämmittimeen, ja jos niin kannattaako ne hakea suoraan voortilta vaiko jostain noita lisälämppäreitä myyvästä kaupasta? Eli onko noita eri malleja noissa Focuksissa jne.

Ja miten tuo itse vaihto, jos mahdollista itse tehdä, onko elämää suurempi projekti? Tarviiko jotain erikoisia työkaluja, otetaanko se lämmitin ylä- vai alakautta pois, pitääkö jotain purkaa pois edestä jne.

Huoltosetä sanoi, että maksaa työnä melkoisen paljon koska on hidas ja v-mäinen tehdä. Ja ahtaan oloistahan siellä näyttäisi olevan.

Ja mikä muuten on se kumiletku mikä menee EGR-kammiosta(?) eberiin? Mistä lämmitin ottaa imuilman?

Nimim. menee hermot kun vaatteet ja auton sisusta haisee öljypolttimelle ja naapuri meinaa soittaa aamuisin palokunnan..
On mahdollista vaihtaa itse. Yläkautta saa purettua mutta kädet ovat verillä kyynärpäitä myöden. Osia saa ainakin valtuutetuilta huoltoliikkeiltä. Fordista ei tietoa. Lämmitin ottaa imuilman alakautta alumiinipahvisen putken kautta.

Oletko katsonut kumiputken paikan väärin.
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

JuHo^ kirjoitti:jooh.. elikkä mä en ainakaan itse rupeis korjaa varsinaista eeberii ku sillä on ne "aivot" mitkä saattaa vaahingoittua... en tiiä missä fokuksesa ne eberit yleensä sijaitsee mutta saataa siinä usempi tunti mennä.. kaikkista halvimmaksi tulee ku jos itse pystyy purkaa varsinaisen lämmittimen käteen ja lähimpään korjaamoon vie korjattavaksi.. (ketokukka jos on airbag sun muut anturit..)

eeberiin menee yksi sähköjohto nippu josta siis kaikki tieto kulkee kaikkista uusimmissa can väylät (raskaskalustossa käytössä) vanhemmissa menee yleensä tavalliset johdot.. sitte lähtee kaksi mustaa vesiletkua toinen menee suoran eberin pummppun ja siitä lohkon toinen musta letku menee suoraan sisätilan lämmitys kennon ja lohkon väli letkuun..
sitten lähtee sininen letku polttoaine pumpulle jos se on diesel ja valkoinen jos on bensa auto... diesel letku isompaa koska diisel on kylmempänä kankeampi..
sitten lähtee eebberiltä musta "haitariputkea" minkä pitäisi ottaa imuilmansa jostakin suojaisata paikasta.. aina ei kun putki on herkkä katkeamaan...
pakoputki on taas harmaata "haitaputkea" jossa vaimennin välissä jonka pitäisi mennä jonnekkin missä pakokaasu ei ole haitaksi.. (menee myös usein poikki)

järkevin on se että menet korjaamolle ja olet kiireinen ihminen ja kysyt et koska sais tuoda että pistetään auto tietokoneen nokkaan ja katsotaan missä vika.. menee yleensä 5-15 min riippuu asentajasta insinöörillä varmaan kauemmin :) sitten ku se kertoo missä vika niin sitten äkkii autoon ja sanot ettei nyt ainakaan ehdi vaihtaa.. paineleet kotiin ja kirvotat eberin ja viet sen korjaamolle ja sano missä vika niin ne pistää sen kuntoon... jos mahdollista niin jäät ihmettelee ja kyselee et osaat ensikerralla myös avata sen.. hehkun vaihdossa ei mene kuin 30 min maksimissaan.. sitten takas autoon eeberi kii ja käyt nollaamassa eebberin vikatilan jos on tarvis... (nolaus ei välttämätön jos se vaan on käryttänyt )

ja siitä käytettävästä ajasta asennukksessa..
audi A6 2.5tdi triptronic aikaa palaa 9-10 h
audi A6 2.5tdi manuaali lootalla 7h
citikka C5 11h
nelisatasarjalainen scania 4h
pikku sisu 6h
mondeoon meni muistaakseni 9h sisältyen 2kpl n.10 min kahvitaukoo
ketokukka vw golf vr6 meni ainasski 15h :)

mitä enemmän sähköö entuudestaan sen hitaampi purku ja asennus ja mitä ahtaampi konepellin alunen sen hitaampaa on asennus..

E: vähän tuli pitkä kirjotusvirheineen :/
Piirikortti on valettuna bakeliittiin. Ei vaaraa rikkoutua. Järki käteen kuitenkin.

Eikä kannata viedä korjaamolle jos vika on itse helposti havaittavissa. Hehkun saa mitattua, puhallinmoottorin saa testattua. Imu ja pakoputket saa tarkistettua ovatko kunnossa.

Sitten tuosta vikatilasta. Normaali ebereissä on vikatila mutta ilmeisesti näissä focuksien mukana tulleissa ei ole kun on fordin leimoilla oleva piirikortti. Itsellä ei mennyt vikatilaan vaikka oli hehku rikki ja käynnistysyrityksiä oli varmasti yli 30.

ps. eberiin ei mene can väylää :)
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Hehkutulppa ,polttoainesuodatin,liekinvarmistimenlasi nokinen, puhallin jumissa,polttokenno puhki siinä vikavaihtoehdot kaikki itsekorjattavissa.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

kaselin kirjoitti:Hehkutulppa ,polttoainesuodatin,liekinvarmistimenlasi nokinen, puhallin jumissa,polttokenno puhki siinä vikavaihtoehdot kaikki itsekorjattavissa.
Puhallin toimii, kun lähtee kyllä käyntiin (yleensä) melkoisen savun saattelemana. Ja tosiaan hehkua ja varmaankin tuota polttokennoa epäilivät hopalla.

Eli ei sitten muuta kuin metsästämään osat tuohon ja eberi pois pellin alta. Jos tommosia tuntimääriä hommaan menee niin mieluummin värkkäilen ite / nakitan sukulaispojan (hanskaa Webastot kohtuullisesti), säästyy selvää rahaa.

Täytyypä huomenna käydä kysäisemässä voortilta noita osia, tietää sitten vähän hintaluokkaa.
2021 Tesla Model 3 LR
kaselin
Viestit: 114
Liittynyt: 10 Loka 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja kaselin »

Älä hyvä mies hopalta eberin osia kysyppä eberin edustajalta .
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

kaselin kirjoitti:Älä hyvä mies hopalta eberin osia kysyppä eberin edustajalta .
Eli mistä? Kun ei ole mitään hajua eberistä, Webaston rojut taitaa saada Kahalta.

Nyt se sitten lopetti kokonaan toimintansa, pienet hattarat antoi ja siihen lopetti. Kele. Menisköhän tuotevastuun vai mikä kuluttajansuoja lie, 5kk sitten ostettu auto. Toivossa on hyvä elää.. :)
2021 Tesla Model 3 LR
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

jarkkoo kirjoitti: Nyt se sitten lopetti kokonaan toimintansa, pienet hattarat antoi ja siihen lopetti. Kele. Menisköhän tuotevastuun vai mikä kuluttajansuoja lie, 5kk sitten ostettu auto. Toivossa on hyvä elää.. :)
Näin kävi mullekin, hehkun vaihto ja sihdin vaihto/puhdistus Fordilla
auttoi asiaan. Toimi vuoden ok. Seuraava ongelma olikin se että
oli kadottanut niin paljon nesteitä ettei eberi tykännyt siitä ja tähän
en koskaan saanut selitystä.

Auto oli 2.0 Tddi Mondeo.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Eberhuoltoon soitettuani viisastuin sen verran, että todennäköisesti pelkkä putsaaminen auttaa. On heidän mukaansa erittäin tyypilliset oireet voortin käynninaikaiselle eberille -> nokeentuu kun ei saa käydä tarpeeksi kauan jos pätkittäistä ajoa.

Hehkun pitäisi olla ehjä, koska kuitenkin savut antaa (vaikkei sitten käynnistykään), joten epäili, että on vain pahasti karstoittunut/tukossa. Ja mahdollisesti sihti vaihtoon.

Ja toki suositteli vaihtamaan hehkun jos ei ole keraamisella hehkulla varustettua mallia, kun kerran irti autosta käyttää.

No, ihan ensimmäisenä, huomenna aamulla piuhat irti eberistä, niin ei mene syttymisvikakoodien takia lukkoon (joka tarkoittaa huoltokeikkaa nollausta varten), ja jos vain viikonloppuna ehdin niin pakerran lämppärin irti autosta.

Ja sitten ensi viikolla kaikessa rauhassa purku/putsaus/pesu koko vehkeelle, ja mahdollisesti hehku/sihti vaihtoon. Eiköhän se siitä sitten taas lähde. Voortille en vie, kun kerran on kyse alle 100e:n osista pahimmillaankin, tuleepahan tehtyä kunnolla kerralla. Ja samalla pitää jatkaa se eberin pakoputki, eberhuolto kertoi, että saa rauhassa jatkaa, ei haittaa toimintaa. Loppuu se käry sisällä..

Asiasta kukkaruukkuun, mitäs jäähdytysnestettä fokkeriin pitää työntää, kelpaako VAG:n speksien mukainen punainen? Punertavaa kun näyttäisi olevan paisuntasäiliössä?
Viimeksi muokannut jarkkoo, 24 Marras 2005 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2021 Tesla Model 3 LR
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Do dii, tänään toimi taas aamulla hienosti, tosin sankan savun kera, mutta lähti heti pöhisemään ja tuotti lämpöä. Ja siinä se sitten olikin, eipä enää toista kertaa syttynyt, yrittää kaksi kertaa ja luovuttaa. Eli alkaa tosiaan tuntumaan että on vain likainen.

Yksi mikä tuli mieleen, saako tuota lämpöohjausta, jonka perusteella lämmitin päättää lähteä jos lähtee, ohitettua mitenkään? Tuntuu että jossain 4-6 asteen (ulkolämpötila) välillä lähtee.

Löysin yhdeltä ulkomaanelävien voorumilta, että eberin ulkolämpöanturin piuhat kun kytkee yhteen niin lähtee aina kun täräyttää auton käyntiin ja kone on tarpeeksi viileä. Toi olis vallan näppärä -> sais lämmittimen toimimaan lämpösemmilläkin keleillä, sekä halutessaan estettyä lämmittimen käynnistymisen kokonaan. Tietääkö kukaan missä tuo lämpöanturi majailee? Ko. voorumilla oli juttua että olisi keulassa heti grillin takana, pitääkö paikkansa? Ja toimiiko tosiaan niin että kytkemällä piuhat yhteen käynnistää lämppärin? Eli tuo lämpöanturi olisikin siis lämpökytkin puhtaasti.

Huomenna pitäis illalla alottaa savotta eberin irroittamiseksi, onko jotain erityistä mitä pitää huomioida? Näyttää aika ahtaalta, mut jos se kerran yläkautta tulee niin..
2021 Tesla Model 3 LR
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

jarkkoo kirjoitti:Löysin yhdeltä ulkomaanelävien voorumilta, että eberin ulkolämpöanturin piuhat kun kytkee yhteen niin lähtee aina kun täräyttää auton käyntiin ja kone on tarpeeksi viileä. Toi olis vallan näppärä -> sais lämmittimen toimimaan lämpösemmilläkin keleillä, sekä halutessaan estettyä lämmittimen käynnistymisen kokonaan. Tietääkö kukaan missä tuo lämpöanturi majailee? Ko. voorumilla oli juttua että olisi keulassa heti grillin takana, pitääkö paikkansa? Ja toimiiko tosiaan niin että kytkemällä piuhat yhteen käynnistää lämppärin? Eli tuo lämpöanturi olisikin siis lämpökytkin puhtaasti.
Holy Smoke :lol:

Mä olen kyllä sitä mieltä että kun (siinä grillin takana) olevat piuhat
länttäät yhteen, niin se ei enää lähde käyntiin kuin kellolla. Olikos sulla
kello? Mulla opastivat Kuopion Ford keskuksessa että tämä on semmoinen
suosikkiratkaisu eber-ongelmaan ja pyysin heitä huollon yhteydessä
tekemään ton.

Siinähän ne karvat sitten (hyppylanka liittimissä) heti maskin takana
killuivat kun auton huollosta sain. Ja käsikäyttöisenä ajeltiin eberiä.
Tuo ratkaisu toimi oikein hyvin mulla (2.0 tddi Mondieu!)
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Juu ei ole kelloa, valitettavasti.

Tänään lähti eberi pannuhuoneesta veke, 3 tuntia meni purkaessa. Eipä se nyt loppupeleissä niin järin vaikea homma ollut, mutta oli siinä kuitenkin ähräämistä.

Ja vikakin löytyi, hehkun ympärillä oleva "sukka" tukossa + palanut yhdestä kohdasta puhki. Tai ainakin olettaisin että tuo on syypää huonoon käynnistyvyyteen ja savutukseen.

Huomenna eberihuollon kautta takas pajalle, ja lämmitin takas nippuun.

Nyt jos tietäis millä ton eberin saa pakotettua käyntiin, niin vois samalla rykästä sähköisen vesipumpun sen viereen ja näin tehdä manuaaliohjaus (/kello-ohjausvalmius) saman tien.

Ja vielä niistä jäähdytysnesteistä, kun kerran punaista litkua tuli ulos niin varmaankin uskaltaa sitä volkkarin punaista laittaa tilalle? Kun sitä sattuis tallilla olemaan valmiiksi.. ?

Onko muuten normaalia ettei tuolla eberillä ole minkäänlaista ilmansuodatinta? Vain parinkymmenen sentin pätkä putkea?

Ja niin, meneehän siitä eberistä vesiletku EGR-putkeen, näemmä kiertää vesi senkin läpi, kai siitäkin jotain lämpöä teoriassa saadaan talteen.. Tosin omassa vähemmän, kun on tainnut eksyä laippa EGR-venttiilin alle :)
2021 Tesla Model 3 LR
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Nyt on eberi huollettu, tuli uusi tulppa, se sukka/verkko siihen ympärille sekä toki tiivisteet. Ja toimii kuin ajatus, joskin ainakin eka käynnistys aikaan sai melkoisen savupilven ja käryn.

Edelleenkin ihmetyttää, miten on mahdollista että vetää auton täyteen savua sisällekin (auto siis paikallaan käynnissä)? Eberin putki ei vuoda, eli puhaltaa auton alle niin kuin pitääkin. Mistä hitosta se savu pääsee autoon sisälle niin hyvin??? Johan toi on hengenvaarallista.

Ja tuli sitten kasausvaiheessa joku kämmi jossain, koska turbo visertelee kohtuu iloisesti paineiden noustessa, vedot tosin ihan normaalit mitä kokeilin. Meni vaan tallilta sähköt ni jäi sitten tuo vielä selvittämättä mistä johtuu, mutta jos sitä huomenna uudelleen...
2021 Tesla Model 3 LR
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Savu nousee konehuoneeseen ylöspäin ja jos tulipellin tiiviste ei ole paikoillaan tai poikki, niin sieltä savut sisään.
Mahtollisesti mene ja tiedä?
Fix Or Repair Daily
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Pystyykös sitä putkea kuinka helposti jatkamaan, vetää niin pitkälle että ei tule sisään
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

VesQ kirjoitti:Pystyykös sitä putkea kuinka helposti jatkamaan, vetää niin pitkälle että ei tule sisään
Eipä pitäisi olla paha rasti. Ja itse ajattelin ensin kokeilla sitä, että katkaisen siitä putken loppupäästä sen viimeisen mutkan -> puhallus pitäisi mennä taaksepäin alaviistoon, joten pakokaasujen ei pitäisi jäädä pyörimään konehuoneen alle.
2021 Tesla Model 3 LR
Mkos
Viestit: 35
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:32
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Mkos »

jarkkoo kirjoitti: Eipä pitäisi olla paha rasti. Ja itse ajattelin ensin kokeilla sitä, että katkaisen siitä putken loppupäästä sen viimeisen mutkan -> puhallus pitäisi mennä taaksepäin alaviistoon, joten pakokaasujen ei pitäisi jäädä pyörimään konehuoneen alle.
vanhemmissa ebereissä ja webastoissa säädettiin palamista juurikin imu ja pakoputken mittoja säätämällä.

Kannattaa kysyä vaikuttaako uudemmissa.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Mkos kirjoitti: vanhemmissa ebereissä ja webastoissa säädettiin palamista juurikin imu ja pakoputken mittoja säätämällä.

Kannattaa kysyä vaikuttaako uudemmissa.
Kysyin huollosta, putken pituudella ei ole merkitystä. Tai ainakin sitä saa jatkaa rauhassa. Imuputkihan Focuksen eberissä on tosi lyhyt, ainakin verrattuna uusien Webastojen mukana tuleviin putkiin.

Ja kokeilemallahan se selviää.

Nyt toimii eber hyvin, ei savuta eikä kärytä :)
2021 Tesla Model 3 LR
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Projekti vihdoin kokonaan saatettu loppuun, vihellyskin katosi kun irrotti EGR:n pakosarjan päästä, löysäsi EGR:n alakiinnikkeen ja laittoi ensin laipan kiinni kunnolla ja lopuksi kiristi kiinnikkeen -> ei vuoda enään.

Eberin putken kanssa kikkailu siirtyy, koska nyt kun sen on huollettu niin ei tule tosiaan käryä eikä savua -> antaa olla.
2021 Tesla Model 3 LR
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Esiasennettuna ne onkin lyhkäsiä, muutaman tossa asentelin syksyn mittaan, ja jälkiasennussarjan mukana tuli 1m imuputki kuin myös pakoputki. Kannattaa siihen focukseen hakea lisäasennus sarja, ellei sitä siinä jo ole, hintaa tulee noin 400e about jos itse asentaa. Eberiä tuo maahan Wihuri.

Ja pakoputken suuntauksesta sen verran että valitettavasti ne suuntaukset eivät ole esiasennettuna parhaita mahdollisia. Asentamo jossa olin hommisssa hetken, niin siellä tähdennettiin sitä että pakoputki tulee sojottaa auton ulkopuolelle, jotta ei tulisi pakokaasut sisälle.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
citalo
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Heinä 2005 22:16

Viesti Kirjoittaja citalo »

pappa kirjoitti: Holy Smoke :lol:

Mä olen kyllä sitä mieltä että kun (siinä grillin takana) olevat piuhat
länttäät yhteen, niin se ei enää lähde käyntiin kuin kellolla. Olikos sulla
kello? Mulla opastivat Kuopion Ford keskuksessa että tämä on semmoinen
suosikkiratkaisu eber-ongelmaan ja pyysin heitä huollon yhteydessä
tekemään ton.

Siinähän ne karvat sitten (hyppylanka liittimissä) heti maskin takana
killuivat kun auton huollosta sain. Ja käsikäyttöisenä ajeltiin eberiä.
Tuo ratkaisu toimi oikein hyvin mulla (2.0 tddi Mondieu!)


Tämä on meikäläistä kiinnostanu, miten tämä käsiohjaus mahtaisi onnistua??, kun ei vaan tahdo löytyä sellaista ulkolämpöanturia :shock:

Ilmeisesti tuo on noissa 2001 ja sitä uudemmissa malleissa tämä "lämpökytkin" vanhemmat mallit käsittääkseni ottavat lämpötilan jäähytysnesteestä +6-8 C astetta noin .. siinä mielessä vain että saisi tosiaan käyttää kesälläkin kerran kuussa edes ettei paikat jämähdä :)

Ainiin, jos jotakin kiinnostaa eberin vikamuistin nollaus, niin mulla se on onnistunu siihen malliin, että nappaa lisälämmittimen sulakkeen pois noin puoleksi tuntia .. näin mulla ainakin suostu lähtemään uudestaan , kun käytin muutaman kertoja kuivana eberiä .. :oops:
focus tddi '01
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

citalo kirjoitti: Tämä on meikäläistä kiinnostanu, miten tämä käsiohjaus mahtaisi onnistua??, kun ei vaan tahdo löytyä sellaista ulkolämpöanturia :shock:

Ilmeisesti tuo on noissa 2001 ja sitä uudemmissa malleissa tämä "lämpökytkin" vanhemmat mallit käsittääkseni ottavat lämpötilan jäähytysnesteestä +6-8 C astetta noin .. siinä mielessä vain että saisi tosiaan käyttää kesälläkin kerran kuussa edes ettei paikat jämähdä :)

Ainiin, jos jotakin kiinnostaa eberin vikamuistin nollaus, niin mulla se on onnistunu siihen malliin, että nappaa lisälämmittimen sulakkeen pois noin puoleksi tuntia .. näin mulla ainakin suostu lähtemään uudestaan , kun käytin muutaman kertoja kuivana eberiä .. :oops:
Mulla löytyi siitä puskurissa olevan ison ritilän takaa hieman keskilinjan vasemmalta puolelta tuo anturi, on sen ritilän aukon yläreunassa. En tosin kokeillut vielä mitä piuhat oikosulkemalla tapahtuu (kun en nopeasti keksinyt miten se ritilä lähtee irti).

Tarkoitatko tuolla lisälämmittimen sulakkeella sitä konehuoneessa olevasta sulakeboxista löytyvää sulaketta (26 vai 28 numeroltaan?)? Mulla ainakin kun ottaa sen pois niin ei starttaa edes auto :) Tosin, mulla ei kyllä menny eberi ollenkaan lukkoon, vaikka varmasti yli 30 käynnistysyritystä tuli ilman onnea.

Niin, osaako kukaan sanoa, että näkeekö se fordin oma huoltotesteri (millä siis luetaan auton oma vikamuisti) myös ton eberin vikakoodit? Lähinnä kiinnostaisi tietää että jutteleeko tuo eberi oikeasti auton älyn kanssa, vai tuleeko sille vain käyntitieto sitä yhtä karvaa pitkin.

Kun tässä on koitettu miettiä pää puhki että miten tuon eberin ohjaus onnistuisi, tarkoituksena siis rakentaa oma "kellosarja", tosin kello korvattuna kauko-ohjauksella.

Eberiinhän tulee 5 johtoa auton johtosarjasta:
Punainen (paksu) = +12V
Ruskea (paksu) = GND
Sinivalk. (ohut) = lämpömittari keulassa
Sinivalk. (ohut) = lämpömittari keulassa
Musta (ohut) = ??? Käyntitieto? Dataväylä auton boxille?

Eli mikä tuo ohut musta naru mahtaa olla? Kun melkeinpä pakosti sitä pitkin on tultava autolta käyntitieto eberille, mutta tuleeko se ihan yksinkertaisesti maadoittamalla tai nostamalla jännite tuohon karvaan, vai tuleeko datana?
2021 Tesla Model 3 LR
citalo
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Heinä 2005 22:16

Viesti Kirjoittaja citalo »

jarkkoo kirjoitti: Mulla löytyi siitä puskurissa olevan ison ritilän takaa hieman keskilinjan vasemmalta puolelta tuo anturi, on sen ritilän aukon yläreunassa. En tosin kokeillut vielä mitä piuhat oikosulkemalla tapahtuu (kun en nopeasti keksinyt miten se ritilä lähtee irti).

Tarkoitatko tuolla lisälämmittimen sulakkeella sitä konehuoneessa olevasta sulakeboxista löytyvää sulaketta (26 vai 28 numeroltaan?)? Mulla ainakin kun ottaa sen pois niin ei starttaa edes auto :) Tosin, mulla ei kyllä menny eberi ollenkaan lukkoon, vaikka varmasti yli 30 käynnistysyritystä tuli ilman onnea.
Jaahas, vainiin, täytyypä vielä kerran tutkia sitä anturia jos se olisi siellä jopa :)

Joo tarkoitan sitä konehuoneessa olevaa sulaketta olikos se 30 ampeerinen , tais olla joku f26 , jooh en oo itse koittanu käynnistää, eikä oo tarviskaan, kunha vaan katkasee akkujännitteen sinne eberin aivoihin, ni se pitäis resetoida kun tarpeeks kauan pitää poies syöttöä ..

Tuo kellosarja eberiin on kyllä mahdottoman hyvä lisä ja konettakin se säästää kivasti .. mä maksoin kellosarjasta 310 euroa paikallisessa autosähkökorjaamossa ..
focus tddi '01
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

citalo kirjoitti:
Jaahas, vainiin, täytyypä vielä kerran tutkia sitä anturia jos se olisi siellä jopa :)

Joo tarkoitan sitä konehuoneessa olevaa sulaketta olikos se 30 ampeerinen , tais olla joku f26 , jooh en oo itse koittanu käynnistää, eikä oo tarviskaan, kunha vaan katkasee akkujännitteen sinne eberin aivoihin, ni se pitäis resetoida kun tarpeeks kauan pitää poies syöttöä ..

Tuo kellosarja eberiin on kyllä mahdottoman hyvä lisä ja konettakin se säästää kivasti .. mä maksoin kellosarjasta 310 euroa paikallisessa autosähkökorjaamossa ..
Juuri tuo sulake, tuon kun ottaa pois niin ainakaan oma kotteroni ei suostu starttaamaan, jää mittaristo loistamaan joulukuusen lailla.

Tuo kellosarja olis kyllä todella hyödyllinen olla olemassa, hinta vaan on aika suolainen. Muutamasta paikasta kysellyt, niin yli 400 rahaa joutuisi maksamaan -> ei kiitos.

Ja oma auton käyttö on työn takia sen verran epäsäännöllistä, että suurempi ilo olisi tuon eberin kauko-ohjauksesta, kun koskaan ei tiedä milloin on lähtö. Pitää vaan saada ensin selville miten toi eberi saa autolta käyntitiedon, eli miten sen saa heräämään. Pumpun värkkääminen viereen ei ole paha rasti, eikä kalliskaan. Ja siihen sitten kauko-ohjaus joko GSM:llä tai sitten ihan oikealla kaukolla.
2021 Tesla Model 3 LR
Vastaa Viestiin