
Sierran jakopään hihnan asennus
Sierran jakopään hihnan asennus
Eli mites toi jakopään hihna asennetaan? Vanha meni poikki
Tosin tyhjänkäynnillä, eli ei mennyt mitää paskaks. Kone on 2.0litranen OHC.

pyöritetään kone oikeaan asentoon, kampiakselin hihnapyörässä merkki "lohkon" vastamerkin kohdalle, samoin nokan takana olevassa levyssä oleva merkki kannen vastamerkin kohdalle, ja virranjakajan nastat osoittamaan ~1 pytyn tulpanjohdolle menevää nastaa. Sitten vaan kiristin löysälle (jos et laita uutta) ja remmi paikoilleen. Remmi on riittävän tarpeeksi oikealla kireydellä, kun se pisimmältä sivulta taittuu lämpimänäkin sen 90astetta ilman hirveää voimankäyttöä. Kannattaa pyöritellä muutama kierros konetta pyörimissuuntaan ja varmistaa vielä että remmi on oikealla kireydellä. Kiristä hihnankiristin vielä kunnolla.
Viimeksi muokannut Jaakko85, 02 Joulu 2005 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mites sen hihan saa sinne koneeseen alas kampiakselin? pyörään paikoilleen? Sen verran ahdas paikka että en ite ainakaan saanut pujotettua sinne rakoon sitä.Jaakko85 kirjoitti:pyöritetään kone oikeaan asentoon, kampiakselin hihnapyörässä merkki kohdalle, samoin nokan takana olevassa levyssä oleva merkki kannen vastamerkin kohdalle, ja virranjakajan nastat osoittamaan ~1 pytyn tulpanjohdolle menevää nastaa. Sitten vaan kiristin löysälle (jos et laita uutta) ja remmi paikoilleen. Remmi on riittävän tarpeeksi oikealla kireydellä, kun se pisimmältä sivulta taittuu lämpimänäkin sen 90astetta ilman hirveää voimankäyttöä. Kannattaa pyöritellä muutama kierros konetta pyörimissuuntaan ja varmistaa vielä että remmi on oikealla kireydellä. Kiristä hihnankiristin vielä kunnolla.
Juu kyllä se hihnapyörä kannattaa ottaa pois, on ilman sitäkin hieman mielenkiintoinen taivutella sinne väliin kun se nokkaremmi kuitenkin on aika jäykkääJaakko85 kirjoitti:Ahdasta on jos et ota sitä isoa hihnapyörää edestä pois, mutta saa sen siitä välistäkin ujutettua.. mutta helpompi irroittaa se pyörä siitä edestä niin ei tarvi turhaan väännellä ja käännellä.
Ja turhalta etsimiseltä säästyy kun kertoo että se nokan ajoitusmerkki on siinä kannessa nokan alapuolella eli siinä nokkapyörän suojalevyssä oleva nuoli suoraan alaspäin
Ja kannattaa ottaa 1. sylinterin tulppa pois ja kokeilla siitä reijästä milloin mäntä on ylhänä, jos kattoo vaan pelkästään kampuran merkkiä niin saattaa mennä 180astetta hutiin
Nyt on hihna asennettu. Ei meinannu millään lähteä se hihnapyörän pultti auki. Ja hihnapyörä oli kans kiva saada irti. Nyt kun sain hihnan vaihdettua niin alkoi laturin hihna vinkua
Vaihdoin sen sitten samalla. 8) Sytytys oli kans menny pikkasen vituralleen. Piti laittaa 1 ja 4sylinterin piuhat vastakkain, ja tietysti 2 ja 3sylinterin johdot kans. Ja säätää sytytys kohdalleen 


Jos vaan pääsee hylsyn kanssa kääntämään sitä kampuran pulttia niin hyvä, tai lenkillä tukevasti. Sitten vaan käsijarru päälle/kaveri painamaan jarrua ja iso vaihde silmään niin ei pyöri kone mukana. Sitten kun saa irti niin kannattaa vähän hienolla santapaperilla pyyhkäistä hihnapyörän ja kampuran pinnat puhtaaksi, ja jotain kuparispraytä tai vaseliiniä vähän väliin kun kasaa niin lähtee sitten seuraavankin kerran. Pulttiin ei kannata rasvoja laitella ettei pääse itsestään aukeamaan, ja jos sitä pelkää niin kierrelukitetta vähänJermu kirjoitti:Nyt on hihna asennettu. Ei meinannu millään lähteä se hihnapyörän pultti auki. Ja hihnapyörä oli kans kiva saada irti. Nyt kun sain hihnan vaihdettua niin alkoi laturin hihna vinkuaVaihdoin sen sitten samalla. 8) Sytytys oli kans menny pikkasen vituralleen. Piti laittaa 1 ja 4sylinterin piuhat vastakkain, ja tietysti 2 ja 3sylinterin johdot kans. Ja säätää sytytys kohdalleen
edit: hihnapyörän saa myös suht mukavasti kun naputtelee alta takaapäin vasaralla tms. Ja välissä pyörittelee konetta niin saa eri kohtaan lyötyä
Hihnapyöränhän saa vaikka hätätapauksessa perusmallin ulosvetäjällä mutta jos se hammasratas sen takaa tarvii saada pois ja on jumissa niin se onkin mielenkiintoisempi
Taas meni ajatus jumiin mutta eihän sitä nokkaa voi saada 180 (puoli kierrosta) hutiin jos nokan merkki on kohdallaan
360 astettahan sen nokan voi saada jakajaan nähden hutiin niin silloin joutuu piuhat vaihtamaan (tai kansi 180astetta ympäri)
Eli siis ainot vaihtoehto jos haluaa 100% varmuudella kohdalleen (jakaja yms) niin venttiilikoppa auki ja katsoo että ykkösen nokat sojottaa ylös ja sitten merkit kohdalleen ja kasaan, jos ei kurkkaa niin on 50% mahdollisuus että jakaja menee väärinpäin
360 astettahan sen nokan voi saada jakajaan nähden hutiin niin silloin joutuu piuhat vaihtamaan (tai kansi 180astetta ympäri)
Eli siis ainot vaihtoehto jos haluaa 100% varmuudella kohdalleen (jakaja yms) niin venttiilikoppa auki ja katsoo että ykkösen nokat sojottaa ylös ja sitten merkit kohdalleen ja kasaan, jos ei kurkkaa niin on 50% mahdollisuus että jakaja menee väärinpäin
Joo siis hommahan menee niin, et jos kampuran ja nokan merkit on kohillaan ja pyörijä 1 pyttyyn päin. On ajoitus kohillaan.
Jos jossain vaiheessa katsoo virranjakajan ajoituksen pelkästään kampuran merkistä, on mahdollisuus saada sytytys ristiin. Mutta jos katsoo sytytyksen nokan merkistä, on aina oikein 8)
Jos jossain vaiheessa katsoo virranjakajan ajoituksen pelkästään kampuran merkistä, on mahdollisuus saada sytytys ristiin. Mutta jos katsoo sytytyksen nokan merkistä, on aina oikein 8)
Oliko se nyt niin et jos ohc koneessa hihna napsahtaa niin ei välttämättä käy mitään sen kummempaa? Siis muutenkin ku tyhjäkäynnillä. Näin muistaisin joskus kuulleeni mut eräs setä sitte taas sanoi et just nimenomaan niissä menee herkäst kaikki solmuun...
"Pelastakaa Sierrat Ry" =D
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
*Tällä hetkellä vahvasti muun merkin parissa, ikuisuusprojekti(XR4i korinvaihto) edelleen olemassa vaan kuinka kauan...
Tietääkseni venttiilit ei mene niin syvälle palotilaan että ne törmäis mäntöjen kanssa. Eli ei pitäisi käydä mitään dramaattista.Henna kirjoitti:Oliko se nyt niin et jos ohc koneessa hihna napsahtaa niin ei välttämättä käy mitään sen kummempaa? Siis muutenkin ku tyhjäkäynnillä. Näin muistaisin joskus kuulleeni mut eräs setä sitte taas sanoi et just nimenomaan niissä menee herkäst kaikki solmuun...
Ai minä sanoisin että palotila on niin syvä ja nostoa on niin vähän että venttiili ei edes tule palotilasta ulos.Entropia kirjoitti: Tietääkseni venttiilit ei mene niin syvälle palotilaan että ne törmäis mäntöjen kanssa. Eli ei pitäisi käydä mitään dramaattista.
Mulla oli kierroksia edelleen yli 5krpm, kun hihna katkes, uus hihna paikalleen ja kovaa ajoa. ei ottanut kiinni. (Ei jälkiä venoissa/ männissä)
Tämä siis koskee 2litraista ohc:tä.
Mitäs erikoista tuossa e-max -versiossa on? Joku taloudellisempi versio? Mittaristosta ainakin löytyy ne turhaakin turhemmat taloudellisuusvalot jotka näyttää kokoajan punaista.VesQ kirjoitti:Vai olisko 1.6 e-max, eikös siinä ollut samanlainen hihna kuin 2.0
Laturin takanahan tuo lukee, isolla merkattu, 16 alkuiset on 1.6 ja 20 alkuiset 2.0. Saattaa olla vielä kolmas numero joka kertoo valuversion eli vaikka 165 tai 205
