Scorpio -86 2.8 4x4 -> MT75 Projekti - kytkin ei pelaa.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Scorpio -86 2.8 4x4 -> MT75 Projekti - kytkin ei pelaa.

Viesti Kirjoittaja pappa »

Hellurei ja hellät tunteet....

Olen värkännyt -86 2.8:sta V6:sen jatkeeksi MT75 lootaa -90:stä 2.9:stä
ja projekti pääsi tänään siihen vaiheeseen että pannu pistettiin pörisemään. Mutta, pörinän lisäksi kuuluu kahinaa (lienee vauhtipyörän
pelti ? )

Ja kytkin perquele ei suostu painumaan pohjaan/irrottamaan laisinkaan.
Tähän kaipaisin jonkun vinkkiä, onko vastaavia kokemuksia lootan
irroittelun, rynkyttelemisen ja kiinnittelyn jäljiltä? Muistelen että itselleni
on joskus käynyt aiemminkin noin, mutta en muista miten se ratkesi
ja mikä olikaan auto (varmaan -69 Escobar... tms.)

Otin -90 myös kytkimen paineasetelmineen, mutta olisikohan pitänyt
ottaa vielä vauhtipyöräkin. Jokin ongelma tuon kytkimen kanssa
nimittäin nyt on. Muuten kaikki meni mukavasti, kovasti on purettavaa
ja kasattavaa tossa systeemissä, mutta jos tuon saa toimimaan niin
onhan se hienoa ajella MT75:lla!

Projektissa on ollut monta mielenkiintoista vaihetta, jos joku haaveilee
samanlaisesta rypistyksestä, niin tässä vähän kokemuspohjaista tietoa:

Jos meinaat laittaa 2.8 4x4 Type 9 lootan tilalle MT75 4x4 lootan
tarvitset:

* Etu- ja takakardaanin
Molemmat oli ainakin minun 4x4 versiossani erilaiset kuin
tuossa -90 mallissa.
* MT75 käypäisen Startin - kiinnitys on erilainen, -86 on 3 pulttia
-90 / MT75 on kahdella pultilla.
* Hiomalaikan, jotta saat startin menemään paikoilleen (kuskin
puoleisesta etuvetoakselin tuesta pitää hioa hiukkasen pois)

Sellaista, vinkkejä?
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Tulee mieleen että mt75 tarvis mt75 vauhtipyörän, eli on ilmeisesti hieman paksumpi, nyt ei sitten painelaakeri yllä kunnolla painamaan paineasetelmaa kun t9 lootassa on ohuempi vauhtipyörylä ja koko höskä on kauempana kuin normaalisti. Näin epäilisin.
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja pappa »

Jaakko85 kirjoitti:Tulee mieleen että mt75 tarvis mt75 vauhtipyörän, eli on ilmeisesti hieman paksumpi, nyt ei sitten painelaakeri yllä kunnolla painamaan paineasetelmaa kun t9 lootassa on ohuempi vauhtipyörylä ja koko höskä on kauempana kuin normaalisti. Näin epäilisin.
Tuo voisi olla hyvinkin totta. Oli ihan viittä vaille etten ruuvannut
sitä vauhtipyörääkin mukaan, mutta laiskuus voitti siinä kohdassa
ja nyt taitaa alkaa projekti uudestaan.... :oops:

Nooo, hyvähän se on tuolla kylmällä maalattialla makoilla kun
on talvikin :D
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
jouni
Viestit: 54
Liittynyt: 08 Helmi 2005 08:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni »

Jaakko85 kirjoitti:Tulee mieleen että mt75 tarvis mt75 vauhtipyörän, eli on ilmeisesti hieman paksumpi, nyt ei sitten painelaakeri yllä kunnolla painamaan paineasetelmaa kun t9 lootassa on ohuempi vauhtipyörylä ja koko höskä on kauempana kuin normaalisti. Näin epäilisin.
Juuri näin. Muistelen mittailleeni 12-13mm paksummaksi sen MT75 vauhtipyörän. Toinen vaihtoehto tuon MT75 laatikkoon sopivan vauhtipyörän sijaan on tehdä pidempi kytkinhaarukan tukipultti. Näin tein itse omassa projektissani.
Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Ford Scorpio 4x4 2.8i + type 9 laatikon päivitys MT75:ksi

Viesti Kirjoittaja pappa »

Soon moro!

Aurinko paistaa ja autot alkaa taas kukkimaan.

Viimeinkin sain finaaliin rakkaan Scorpionin vaihteiston vaihtoprojektin.
Lievää "Try and Error" menetelmää käyttäen, projekti venähti
Iisakin kirkko projektiksi, mutta nyt se on siellä.

Vaihdoin siis -86 malliseen 4x4 Scorpariin type-9 laatikon tilalle MT75
lootan -91 4x4 2.9i Scorpparista ja näin se meni:

- Etu- ja takakardaani pitää vaihtaa
- Vauhtipyörä pitää vaihtaa, sekä tietenkin kytkimen osat.
- Startti pitää vaihtaa
- Startille pitää tehdä laikalla n. puoli senttiä lisää tilaa, startin
paikka tuntuu MT75 olevan pikkaisen alempana. Tila pitää tehdä
etuvedon tuentaan.

Eli noilla eväillä se onnistuu. Loppu onkin sitten pelkkää hienosäätöä.

Lisämausteena tässä projektissa oli se että se tehtiin kylmässä tallissa
jossa on soralattia. Autoa nostettiin juuri sen verran että sai lootan
alta pois ja toisen tilalle (enempää ei voinutkaan, ei anna tilat myöten).

Yksin kun tuota rynkytteli pariin kertaan edes takaisin niin meinashan toi
usko ja innostus asiaan pari kertaa hivenen hyytyä. Etenkin kun oli
melkein -20c kun viimeksi lootaa paikoilleen punnersin.

Mutta nyt käy ja kukkuu!

Nyt kun sais vielä noi perqueleen ABS ongelmat kuntoon...
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
pappa
Viestit: 126
Liittynyt: 30 Syys 2005 09:12
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Ford Scorpio 4x4 2.8i + type 9 laatikon päivitys MT75:ks

Viesti Kirjoittaja pappa »

pappa kirjoitti: Nyt kun sais vielä noi perqueleen ABS ongelmat kuntoon...
SE ON SIINÄ!

ABS ongelmatkin ovat ratkenneet, nyt vaan sisusta kasaan
ja katsastukseen. Sisusta onkin mielenkiintoisen näköinen
kun se on täysin päreinä. Sinne on tullut sinisiä LED valoja
valaisemaan konttoria ja tulee vielä muutamaan paikkaan
vielä lisääkin.

ABS:sta taisi olla oma tarinansa, pitää kaivella se ja kertoilla
siihen ratkaisut...
F.O.R.D = Full Of Rusty Details :D
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Vastaa Viestiin