Vauhtipyörän keventämisestä
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 02 Maalis 2005 20:51
Vauhtipyörän keventämisestä
Mitenkähän paljon mahtaa tuo vauhtipyörän keventäminen vaikuttaa vääntöön? Ja vaikuttaako se muihinkin aisioihin kuin kierrosherkkyyteen ja vääntöön??
Kiihtyvyyteen se vaikuttaa merkittävästi. Ainakin tuosta Sierran 2.0l koneen vauhtipyörästä saa ottaa pari kiloa pois, sen koneen luonne muuttuu paljon paremmaksi. Itseasiassa sitä vääntöäkään ei katoa niin hirveästi, kuin luulisi.
Edit: Kannattaa keventää, enemmän plussaa kuin miinusta. Ja keventäessä muistaa että tarkoitus on saada mahdollisimman ulkokehästä otettua sitä tavaraa pois, koska ulkokehällä suurin kiihtyvyysvastus.
Edit: Kannattaa keventää, enemmän plussaa kuin miinusta. Ja keventäessä muistaa että tarkoitus on saada mahdollisimman ulkokehästä otettua sitä tavaraa pois, koska ulkokehällä suurin kiihtyvyysvastus.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Ei se kevennys kyllä kiihtyvyyteen vaikuta, eli siinä mielessä sama vaikutus kuin heittäisi vaikka lattiamatot pois (jos ne vaikka painaisi tuon 2kg)
Kierrosherkkyyttähän se kyllä lisää mutta tehon/väännön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä
Ja sitten kun niitä valu pyöriä kevennellään niin muistetaan että viimeisen päälle tasapainotus ja muistetaan myös että se saattaa sieltä lähteä hetkenä minä hyvänsä palasina kardaanitunnelin läpi
Eli teräspyörää mielellään käyttöön ja sitä keventää (jos ei ole jo)
Kierrosherkkyyttähän se kyllä lisää mutta tehon/väännön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä
Ja sitten kun niitä valu pyöriä kevennellään niin muistetaan että viimeisen päälle tasapainotus ja muistetaan myös että se saattaa sieltä lähteä hetkenä minä hyvänsä palasina kardaanitunnelin läpi
Eli teräspyörää mielellään käyttöön ja sitä keventää (jos ei ole jo)
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 02 Maalis 2005 20:51
Juu ei. On sillä nyt hieman enemmän vaikutusta, pienillä vaihteilla. Isoilla ei juuri lainkaan.VesQ kirjoitti:Ei se kevennys kyllä kiihtyvyyteen vaikuta, eli siinä mielessä sama vaikutus kuin heittäisi vaikka lattiamatot pois (jos ne vaikka painaisi tuon 2kg)
Kierrosherkkyyttähän se kyllä lisää mutta tehon/väännön kanssa sillä ei ole mitään tekemistä
Ja sitten kun niitä valu pyöriä kevennellään niin muistetaan että viimeisen päälle tasapainotus ja muistetaan myös että se saattaa sieltä lähteä hetkenä minä hyvänsä palasina kardaanitunnelin läpi
Eli teräspyörää mielellään käyttöön ja sitä keventää (jos ei ole jo)
Tuossa hyvä sivu aiheesta, vilahtelee siellä joitakin keskimääräisiä ja suuntaa antavia arvojakin.
http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm
Kyllä se kevennys tuo sitä kiihtyvyyttä aika merkittävästi lisää parilla ensimmäisellä vaihteella, luonnollisesti, kun kierrosherkkyyskin kasvaa ja se kiihdytysvastus on pienempi sillä kevyemmällä pyörällä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Tai ainakin ensimmäisellä jos sen jälkeen on jatkuvasti talla pohjassa kun vaihtelee isommalle!
Toisaalta voi kyllä ykösen jälkeen huonontua jos massa ei riitä kierrosten pitämiseen kun vaihtaa isommalle!
Onkohan vaikutusta ollenkaan jos pitää kaasun pohjassa jo liikkeelle lähtiessä ja koko kiihdytyksen ajan, saattaa raskaampi massa olla apuna jotta kierrokset ei laske kun pykältää suuremmalle? 8)


Onkohan vaikutusta ollenkaan jos pitää kaasun pohjassa jo liikkeelle lähtiessä ja koko kiihdytyksen ajan, saattaa raskaampi massa olla apuna jotta kierrokset ei laske kun pykältää suuremmalle? 8)
Asiaan mitenkään varsinaisesti liity, mutta yleisesti harmittaa nuo englanninkieliset hele.etin pitkät teksti linkit... Meikäläisellä kun tuo englanti on mitä on ja laiskuuskin puskee aikaajoin päälle
....
Sori.. Tuli äkkinäinen avautumisen tarve...

Mutta joo... Kyllä siitä vauhtipyörästä mielestäni kannattaa sipaista siivu pois, jos sattuu olemaan sopivasti käsissä.. Ite en kyl jaksa laatikkoa pudottaa pelkän vauhtipyörän keventämisen takia... Ei siitä niin suurta hyötyä ole
... Vaikkakin taas muistetaan, että saatava hyöty riippuu tietenkin koneen muusta viretysasteesta--->vakio padassa tuskin kauheesti hyötyä...
Ja muistetaan se tasapainoitus
.. Joku joskus kehotti suorittaamaan tuon tasapainoituksen kampuran ja kytkinasetelman kera, mutta tiedä sitten... 


Sori.. Tuli äkkinäinen avautumisen tarve...


Mutta joo... Kyllä siitä vauhtipyörästä mielestäni kannattaa sipaista siivu pois, jos sattuu olemaan sopivasti käsissä.. Ite en kyl jaksa laatikkoa pudottaa pelkän vauhtipyörän keventämisen takia... Ei siitä niin suurta hyötyä ole





Vai että tuo v-pyörän keventäminen lisää tehoja?...
Taitaa olla kuitenkin vaan niin että keventäminen vaikuttaa ainoastaan koneen "luonteeseen", herää herkemmin ja myöskin moottorijarrutus tehostuu..
Hevosvoimia saattaa tulla yhtäpaljon tai enemmän, vaihtamalla Greenfilter ja alumiininen vaihdekepin nuppi.


Taitaa olla kuitenkin vaan niin että keventäminen vaikuttaa ainoastaan koneen "luonteeseen", herää herkemmin ja myöskin moottorijarrutus tehostuu..
Hevosvoimia saattaa tulla yhtäpaljon tai enemmän, vaihtamalla Greenfilter ja alumiininen vaihdekepin nuppi.


Jos auto viedään penkitettäväksi, niin tuskin se teholukema muuttuu miksikään, koska takapyöristä mitatussa tehossa lasketaan myös tehohäviöt mukaan. Jos kevennyksen etua kokeillaan esim. 0 - 100km/h kiihdytyksessä, niin ero pitäisi näkyä kellossa, ei välttämättä tuntua takapuolessa. Ja vielä tämän eron todennuksen tehostamiseksi voi kokeilla ottaa ne kevennetyt lastut taskuun, että auton kokonaispaino säilyy samana.
Eikös noi laskettavat tehohäviöt ole yleensä voimansiirron häviöt? Toi vauhtipyörähän on oikeastaan paremminkin moottorin osa.grebe kirjoitti:Jos auto viedään penkitettäväksi, niin tuskin se teholukema muuttuu miksikään, koska takapyöristä mitatussa tehossa lasketaan myös tehohäviöt mukaan.
Yleisesti aiheeseen:
Moottorin tuottamaan todelliseen tehoon/vääntöön tuolla vauhtipyörän kevennyksellä ei ole mitään vaikutusta.
Auton suorituskykyyn sen sijaan on ainakin teoriassa positiivinen vaikutus, eli kiihdytyksessä ei tarvitse joka kerta kiihdyttää sitä painavaa vauhtipyörää ja tämä säästetty teho voidaan käyttää auton kiihdyttämiseen. Dynossahan tämä periaatteessa näkyy positiivisesti, jos käytetään inertiadynoa, joka suorittaa mittauksen auton vetäviltä pyöriltä. Olisi ihan mielenkiintoista laskea, minkä verran esim. kilon kevennys auttaa kiihtyvyyteen.
Voisi veikata että parhaiten tuo keventäminen auttaisi esim. rallikäytössä, jossa autoa osittain ohjataan kaasulla. Tällöin hyötyä tulee siittä että auto reagoi tarkemmin ja tehokkaammin kaasupolkimeen. Katukäyttöön en sitten tiedä onko kuinka paljon hyötyä. Riippuu varmaan hieman autostakin, kuinka paljon ylimitoitettu se vauhtipyörän paino on alkujaan..
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Noh, samaa asiaa puhutaan vähän eri sanamuodoissa. Hieman sama asia on, jos otetaan veto esim. 13" peltivanteilla, jotka kumien kanssa painavat vaikka 13 kiloa. Sitten veto toistetaan 16" 18 kiloa painavilla pyörillä. Mitä sanoo dyno? Entä kello?
Kiihdyttäessä kun vaihdetaan isompaa painavampi vauhtipyörä luovottaa pyörimisenergiaansa takapyörille enemmän kuin kevennetty, mutta taas sen painavamman vauhtipyörän kiihdyttäminen on vienyt enemmän energiaa. Tulos taasen painuu varmaan lähelle +/- nollaa.
Samaa mieltä zyasin ja xraamin kanssa
Kiihdyttäessä kun vaihdetaan isompaa painavampi vauhtipyörä luovottaa pyörimisenergiaansa takapyörille enemmän kuin kevennetty, mutta taas sen painavamman vauhtipyörän kiihdyttäminen on vienyt enemmän energiaa. Tulos taasen painuu varmaan lähelle +/- nollaa.
Samaa mieltä zyasin ja xraamin kanssa

Samaa mieltä kaikkien kans..
Teho ei kasva, mutta se saadaan herkemmin ulos.
Voimansiirto häviöt, tulee laakereiden ym. kitkasta, ja esim. laatikon/perän vatkaamasta öljystä. Vauhtipyörä ei syö hevosvoimia, sehän vain pyörii koneen mukana.
Samoin kuin esim. painavammat renkaat.. nekään ei vaikuta hevosvoimien määrään.


Teho ei kasva, mutta se saadaan herkemmin ulos.
Voimansiirto häviöt, tulee laakereiden ym. kitkasta, ja esim. laatikon/perän vatkaamasta öljystä. Vauhtipyörä ei syö hevosvoimia, sehän vain pyörii koneen mukana.
Samoin kuin esim. painavammat renkaat.. nekään ei vaikuta hevosvoimien määrään.

Ja siitä rallihommasta niin yksi etu on myös siinä kun rallimoottorit tunnetusti kiekuvat kovaa mutta korkealta eli alhaalla ei ole monessakaan vehkeessä käytännössä yhtään vääntöä (sellaisenkin nähnyt mikä ei jaksa alle 3000rpm omin avuin lähteä nostamaan kierroksia kakkosella) niin saadaan ne kierrokset nopeammin ylös ja tehoa peliin
Toisaalta kun lueskeli tuota Tinden linkkiä niin itse ainakin ymmärsin siitä että ideana on se että kun se vauhtipyörä pyörii "poikittain" autoon eli kiihtyvyyden suuntaan nähden niin se pistää vastaan. Eli ilmeisesti samaan tapaan kun ottaa ison rälläkän käteen ja pyörittelee sitä vähän joka suuntaan niin sehän liikkuu ihan normaalisti, sitten kun sen lyö päälle ja painava laikka pyörii 10 000rpm niin sen rälläkän pyörittely muuttuu melko raskaaksi eli se pyörivä massa ei tahdo muuttaa suuntaansa kovin helposti.
Ja toinen mikä mieleen tuli niin etuvetoisen auton nostaa pukille silleen että molemmat eturenkaat on ilmassa ja kääntelee rattia (herkästihän se pyörii). Sitten kun lyö auton käyntiin ja vedättää nopeusmittariin vaikka 160km/h ja rupeaa kääntämään rattia niin sitä saa ihan tosissaan kääntää. Eli renkaiden massa ei halua muuttaa suuntaansa
Tuota siinä linkissä vissiin haettiin, kai
Toisaalta kun lueskeli tuota Tinden linkkiä niin itse ainakin ymmärsin siitä että ideana on se että kun se vauhtipyörä pyörii "poikittain" autoon eli kiihtyvyyden suuntaan nähden niin se pistää vastaan. Eli ilmeisesti samaan tapaan kun ottaa ison rälläkän käteen ja pyörittelee sitä vähän joka suuntaan niin sehän liikkuu ihan normaalisti, sitten kun sen lyö päälle ja painava laikka pyörii 10 000rpm niin sen rälläkän pyörittely muuttuu melko raskaaksi eli se pyörivä massa ei tahdo muuttaa suuntaansa kovin helposti.
Ja toinen mikä mieleen tuli niin etuvetoisen auton nostaa pukille silleen että molemmat eturenkaat on ilmassa ja kääntelee rattia (herkästihän se pyörii). Sitten kun lyö auton käyntiin ja vedättää nopeusmittariin vaikka 160km/h ja rupeaa kääntämään rattia niin sitä saa ihan tosissaan kääntää. Eli renkaiden massa ei halua muuttaa suuntaansa
Tuota siinä linkissä vissiin haettiin, kai
Viimeksi muokannut VesQ, 29 Marras 2005 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä te kans näitä mietitte.. lastua vaan pois vauhtipyörästä tai teräsvauhtipyörä kiinni.. 8)
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Ei mulla ainakaan vääntö mihkään hävinny vaikka v-pyörä painaa 5.5kgVesQ kirjoitti:Ja siitä rallihommasta niin yksi etu on myös siinä kun rallimoottorit tunnetusti kiekuvat kovaa mutta korkealta eli alhaalla ei ole monessakaan vehkeessä käytännössä yhtään vääntöä (sellaisenkin nähnyt mikä ei jaksa alle 3000rpm omin avuin lähteä nostamaan kierroksia
Penkissä oli vaparissa 189.1nm vääntöä ja alko nätisti jo alhaalta siis esim 2000rpm kohdalla 130nm vääntöä...........
Yhdyn s.o.h.c:n sanoihin
Eli lastua pos vaan!!!!
http://www.specialpaintings.net/omataut ... kayraL.htm
CRSC #1503
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
Escort Cabriolet
Gt-40 Replica
Sierra 2.0 is turbo Ex
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms
http://www.specialpaintings.net/omatautot.htm
No ite miettisin keventäisinkö kovin paljon valupyörää. tietenkin jos tykkää väistellä vauhtipyörästä irronneita palasia / levyä asetelmaa kapiinissa ajon aikana niin..
Teräspyörä on varmin ja turvallisin vaihtoehto, tosin ei halvin. Ja en väittänyt etteikö siitä kärsisi jonkunverran ottaakin siivua pois.
P.s. tuskin katuauton teho/vääntöalue (niinku vesku jo mainitsikin) on siellä ~10krpm tienoilla, eli ei tarvitse ja kannata mitään kilon pyörää sinne koppaan laittaa.
hohhoijjaa.

Teräspyörä on varmin ja turvallisin vaihtoehto, tosin ei halvin. Ja en väittänyt etteikö siitä kärsisi jonkunverran ottaakin siivua pois.
P.s. tuskin katuauton teho/vääntöalue (niinku vesku jo mainitsikin) on siellä ~10krpm tienoilla, eli ei tarvitse ja kannata mitään kilon pyörää sinne koppaan laittaa.

Juu tiedä sitten missä ne mun irronneet palaset ym. asetelman palat on kun jo kolme vuotta ajettu kevennetyllä valupyörällä (5.9kg).Jaakko85 kirjoitti:No ite miettisin keventäisinkö kovin paljon valupyörää. tietenkin jos tykkää väistellä vauhtipyörästä irronneita palasia / levyä asetelmaa kapiinissa ajon aikana niin..![]()
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus