1.6l OHC:n virittäminen ja istuttaminen 1.3l kentin tilalle
1.6l OHC:n virittäminen ja istuttaminen 1.3l kentin tilalle
Terve.
Tein nyt tälläisen topicin, kun en löytänyt juuri tätä konetta käsittelevää virittämistä. Itse olen nyt kahden vaiheilla tuon cortinan koneen kanssa. Ensiksi ajattelin laittaa 1.6l kentin, mutta OHC olisi varmaankin parempi vaihtoehto? Molempien kanssa pitäisi etujouset vaihtaa, mutta OHC:n kanssa vaihdeloota, koneen korvatkin varmaan? ja vaihdelootan myötä myös kardaani? 1.6l OHC olisi kyllä uudempaa tekniikkaa, mutta kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto?
Itse olen nyt kovasti sitä mieltä, että iskisin 1.6l OHC:n. Siitä olisi tavoite saada tehoa 110-125hv vaparina. Onkohan kuinka kovan työn takana? Mitä kaikkea pitäisi tehdä ja ottaa huomioon? Kantta pitäisi varmaan muokata? Kaasareiksi 40mm tuplat, peltisatsi, avarampi putkisto, kireä nokka (minkä arvoinen nokka olisi hyvä?), tarviiko venttiileille tehdä jotain? Mitä hyötyä säädettävästä nokkapyörästä on?
Mikä olisi vaihdelaatikko tuohon koneeseen? Ja eikös tuo kardaanikin tarvitse vaihtaa?
Saisinko rekisteröityä tuon cortinan tuolla koneella muutoksineen, vai pitäisikö ensin rekisteröidä vakiolla 1.6l OHC:lla.
Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vastailla näihin moniin kysymyksiin.
Tein nyt tälläisen topicin, kun en löytänyt juuri tätä konetta käsittelevää virittämistä. Itse olen nyt kahden vaiheilla tuon cortinan koneen kanssa. Ensiksi ajattelin laittaa 1.6l kentin, mutta OHC olisi varmaankin parempi vaihtoehto? Molempien kanssa pitäisi etujouset vaihtaa, mutta OHC:n kanssa vaihdeloota, koneen korvatkin varmaan? ja vaihdelootan myötä myös kardaani? 1.6l OHC olisi kyllä uudempaa tekniikkaa, mutta kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto?
Itse olen nyt kovasti sitä mieltä, että iskisin 1.6l OHC:n. Siitä olisi tavoite saada tehoa 110-125hv vaparina. Onkohan kuinka kovan työn takana? Mitä kaikkea pitäisi tehdä ja ottaa huomioon? Kantta pitäisi varmaan muokata? Kaasareiksi 40mm tuplat, peltisatsi, avarampi putkisto, kireä nokka (minkä arvoinen nokka olisi hyvä?), tarviiko venttiileille tehdä jotain? Mitä hyötyä säädettävästä nokkapyörästä on?
Mikä olisi vaihdelaatikko tuohon koneeseen? Ja eikös tuo kardaanikin tarvitse vaihtaa?
Saisinko rekisteröityä tuon cortinan tuolla koneella muutoksineen, vai pitäisikö ensin rekisteröidä vakiolla 1.6l OHC:lla.
Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vastailla näihin moniin kysymyksiin.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Kyllä noihin kysymyksiin olis vastaukset löytynyt etsimällä.. tältäkin club:in sivustolta.
Viritys kikat on samat 1.6 ja 2.0 OHC:lle (niin kuin kaikille muillekkin moottoreille)
Hengitys paremmaksi, lisää puristuksia, ..tai turbo.
Laatikkoa ei ole pakko vaihtaa. (Kent ja OHC sama pulttijako kytkinkopassa)
Öljypohjaa joudut luutavasti muokkaamaan, ja tietty pakoputkistoa.
..mutta, käytäppäs sitä hakua.

Viritys kikat on samat 1.6 ja 2.0 OHC:lle (niin kuin kaikille muillekkin moottoreille)
Hengitys paremmaksi, lisää puristuksia, ..tai turbo.
Laatikkoa ei ole pakko vaihtaa. (Kent ja OHC sama pulttijako kytkinkopassa)
Öljypohjaa joudut luutavasti muokkaamaan, ja tietty pakoputkistoa.
..mutta, käytäppäs sitä hakua.

Kyllä sitä olen käytellyt, mutta ei sitä aina jaksa selata montaa eri aihetta lävitse. Kaipaisin yksityiskohtaisia vinkkejä, neuvoja ym.
Edit: Kummalta puolelta OHC:ssä putkisto lähtee? Oikealta? Minkä takia öljypohjaa joutuu muokkaamaan, ottaako palkkiin kiinni vai?
Edit: Kummalta puolelta OHC:ssä putkisto lähtee? Oikealta? Minkä takia öljypohjaa joutuu muokkaamaan, ottaako palkkiin kiinni vai?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Vanhoissa escoissa ottaa ainakin kiinni palkkiin, cortinasta sitten tiedä. Putkisto lähtee oikealta ja ristiin virtaava kansi.
Perus viritys (varsinkin kun päästöt ei ole ongelmana)
-Paljon nostoa omaava nokka ja kannesta siivu pois.
-poistetaan kaikki haitat kanavista.
-peltisarja.
-vauhtipyörästä painoa pois.
-tuplat pitkällä imusarjalla + imutorvet.
-kärjetönsytkä (josta 10ast ennakkoa pois) ja säädettävä nokkapyörä.
-pussillinen suuttimia (tai penkkiin)
niin eiköhän se siitä.
Perus viritys (varsinkin kun päästöt ei ole ongelmana)
-Paljon nostoa omaava nokka ja kannesta siivu pois.
-poistetaan kaikki haitat kanavista.
-peltisarja.
-vauhtipyörästä painoa pois.
-tuplat pitkällä imusarjalla + imutorvet.
-kärjetönsytkä (josta 10ast ennakkoa pois) ja säädettävä nokkapyörä.
-pussillinen suuttimia (tai penkkiin)
niin eiköhän se siitä.
Niin, lisätähän sitä ennakkoa pitää, jos halutaan korkeat kierrokset pelaamaan.
Mitenkä on noiden koneen korvien kanssa? Tarviiko jotain muokkausta tehdä? Kannattaako samalla iskeä Type-9 laatikko tuon nykyisen 4v. tilalle?
Edit:Paljonko kannesta kannattaa ottaa pois? 1,5mm? Kannen lasku onnistuisi omatekemänä, kuten myös kanavien muotoilu ja sama koskee myös venttiileitä. Paljonko tuollainen säädettävä nokkapyörä kustantaa?
Löytyykö jostain ohjeita peltisatsin tekemiseen?
Edit2: Katselin burtonpowerin sivuja ja bongasin tälläisen nokkasarjan, olisikohan kuinka passeli?: 2500-7000rpm .442" LIFT, 285/280deg DURATION, TIMING 108deg .010"/.012" CLEARANCE. KIT INCLUDES: CAMSHAFT, FOLLOWERS, VALVE SPRINGS, BALLS STUDS, SPRAY BAR, STEM SEALS, CAM LUBE & TIMING DISC.
Mitenkä on noiden koneen korvien kanssa? Tarviiko jotain muokkausta tehdä? Kannattaako samalla iskeä Type-9 laatikko tuon nykyisen 4v. tilalle?
Edit:Paljonko kannesta kannattaa ottaa pois? 1,5mm? Kannen lasku onnistuisi omatekemänä, kuten myös kanavien muotoilu ja sama koskee myös venttiileitä. Paljonko tuollainen säädettävä nokkapyörä kustantaa?
Löytyykö jostain ohjeita peltisatsin tekemiseen?
Edit2: Katselin burtonpowerin sivuja ja bongasin tälläisen nokkasarjan, olisikohan kuinka passeli?: 2500-7000rpm .442" LIFT, 285/280deg DURATION, TIMING 108deg .010"/.012" CLEARANCE. KIT INCLUDES: CAMSHAFT, FOLLOWERS, VALVE SPRINGS, BALLS STUDS, SPRAY BAR, STEM SEALS, CAM LUBE & TIMING DISC.
Viimeksi muokannut Sultzi, 16 Loka 2005 21:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
En tarkoittanut että hiomapaperin päällä laskisin, vaan koululta kun löytyy tasohiomalaite kansia/lohkoja varten niin siellä saan laskettua. Ja löytyy myös venttiilinhiomakoneet. Sekä Venttiiliseetien laite.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
110-130hv olisi tarkoitus saada, jotta ajettavuus olisi hieman parempi, kuin nykyisellä vajaalla 60hp kentillä.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Re: 1.6l OHC:n virittäminen ja istuttaminen 1.3l kentin tila
Sellaset 120heppaa saa 1.6ohc:sta aika "helposti" siitä eteenpäin aika säätämistä ja hiomista. 137hv oli viimesin penkitys omasta myllystä.Sultzi kirjoitti: Itse olen nyt kovasti sitä mieltä, että iskisin 1.6l OHC:n. Siitä olisi tavoite saada tehoa 110-125hv vaparina. Onkohan kuinka kovan työn takana? Mitä kaikkea pitäisi tehdä ja ottaa huomioon? Kantta pitäisi varmaan muokata? Kaasareiksi 40mm tuplat, peltisatsi, avarampi putkisto, kireä nokka (minkä arvoinen nokka olisi hyvä?), tarviiko venttiileille tehdä jotain? Mitä hyötyä säädettävästä nokkapyörästä on?
Mikä olisi vaihdelaatikko tuohon koneeseen? Ja eikös tuo kardaanikin tarvitse vaihtaa?
Saisinko rekisteröityä tuon cortinan tuolla koneella muutoksineen, vai pitäisikö ensin rekisteröidä vakiolla 1.6l OHC:lla.
Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vastailla näihin moniin kysymyksiin.
Kansi pitää ehdottomasti tehdä, ja siihen isommat venat tai sitten muotoilee vakiovenat (auttaa jonkun verran virtauksia). Puristukset jonnekin 11.0:1 pintaan. Kireämpi nokka (ite suosittelen Piper:n BP285:sta. helppo ajaa ja voimaa piisaa aina tuonne 7000rpm:n).
Sitten tietysti säädettävä nokkapyörä että ajotuksen saa kohdilleen. Peltisarja ja tuplat myös hankintaan, että saadaan koneeseen soppaa tarpeeksi.
Jos taitoa rakentamiseen riittää niin vapari on ihan hyvä vaihtoehto rakennella. Mutta turbolla tietysti pääsee helpommalla ja ehkä hieman halvemmalla.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Eli jos nuo vakioventtiilit muokkaisi näiden ohjeiden mukaisesti: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/vent ... 0seeti.htm. Kuinka suuri vaikutus olisi niillä isommilla venoilla?
Mistä tuota mainitsemaasi nokkaa saa?
Mistä tuota mainitsemaasi nokkaa saa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
vaikea sanoa mikä vaikutus isommilla venoilla on tehoihin, se kun riippuu niin monesta muustakin asiasta... Mutta tuolle teho tavoitteelle riittää vakiovenatkin jos niitä vähän muokkaa.. Mun koneesta noi tehot on jarrutettu muotoilluilla vakio venoilla.Sultzi kirjoitti:Eli jos nuo vakioventtiilit muokkaisi näiden ohjeiden mukaisesti: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/vent ... 0seeti.htm. Kuinka suuri vaikutus olisi niillä isommilla venoilla?
Mistä tuota mainitsemaasi nokkaa saa?
Ja tuota nokaa myy ainaki rallyrace.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
FR32:sta ei kokemusta, mutta piper:n bp285 nokkaa voin kyllä suositella. Kestää pirun hyvin mulla itellä jo takana yli 20tkm eikä nokka pidä minkäämnlaista ääntä. tehoakin on melkein yli tuplaten 1.6:sen. tosin paljon muutakin on tehty kuin nokka vaihdettu.Sultzi kirjoitti:Millainenkohan on tuollainen Kent Cams FR32 nokka OHC:ssä?
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
No onko 20tkm sitten paljon, huonosti on asiat jos joku nokka menee oikeinkäytettynä tuon alle särki. Tai ainakin itestä tuntuu siltä.s.o.h.c kirjoitti: FR32:sta ei kokemusta, mutta piper:n bp285 nokkaa voin kyllä suositella. Kestää pirun hyvin mulla itellä jo takana yli 20tkm eikä nokka pidä minkäämnlaista ääntä. tehoakin on melkein yli tuplaten 1.6:sen. tosin paljon muutakin on tehty kuin nokka vaihdettu.

mulle se on paljon kun vertaa edelliseeen nokkaan... ennen oli vakionokka joka kului paskaksi 8tkm:n jälkeen.. motonetistä oli sekin paska hommattu.Jaakko85 kirjoitti: No onko 20tkm sitten paljon, huonosti on asiat jos joku nokka menee oikeinkäytettynä tuon alle särki. Tai ainakin itestä tuntuu siltä.

mutta halvalla ei saa hyvää... tämänhetkisessä koneessa pelkät seuraajat maksoi ennemmän kuin nokkasarja motonetissä
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Noniin, tuon tarvikenokan heikkouden tiesinkin (halvalla hyvää toteutuu harvoin), mutta kalliin virinenän (pitäisi olla laatua) pitäisi kestää suht normaalikäytössä kuitenkin melko pitkään (eli mun mielestä monta kertaa tuon 20tkm). Tietysti kaikki riippuu kaikesta, esim öljynlaadusta ja sen puhtaudesta ja vaihtovälistä jne jne jne..s.o.h.c kirjoitti: mulle se on paljon kun vertaa edelliseeen nokkaan... ennen oli vakionokka joka kului paskaksi 8tkm:n jälkeen.. motonetistä oli sekin läjä hommattu.

näinhän se on.. köyhällä ei ole varaa hajottaa nokka paskoilla öljyillä... nykyään koneessa onkin valvoline vr1 racing 10/60. ainakin tähän asti kestänyt.Jaakko85 kirjoitti: Noniin, tuon tarvikenokan heikkouden tiesinkin (halvalla hyvää toteutuu harvoin), mutta kalliin virinenän (pitäisi olla laatua) pitäisi kestää suht normaalikäytössä kuitenkin melko pitkään (eli mun mielestä monta kertaa tuon 20tkm). Tietysti kaikki riippuu kaikesta, esim öljynlaadusta ja sen puhtaudesta ja vaihtovälistä jne jne jne..
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Hmm kyllä itsellä on kestänyt tuo motonetti nokka omassa ajossa 15tkm plus edellisellä puoli vuotta (mitä nyt ajanutkaan). Ainot mikä tuntuu kuluvan on ne todella halvan näköiset nostajat. Suorassa niiden pitäisi olla ja pysyvät alueella muuta tuntuu vaan kuluvan aika reippaasti. Edelleen kun katsoo nokkaa niin hyvä jos on kerennyt edes pinta "kiillottumaan" eli vielä näkyy sitä uuden "sameutta" nokkien pinnassa
Öljyt ollut mobilin superia eli 10W/40 sekä nyt viimeiseksi jotain vanellus tai mitä lie 10W/40
Öljyt ollut mobilin superia eli 10W/40 sekä nyt viimeiseksi jotain vanellus tai mitä lie 10W/40
seuraajat niissä nimeomaan ei kestäkkään... pelkkää räkärautaa... nyt orkkis seuraajat ja toimii kuin kello vaikka on virinokka.VesQ kirjoitti:Hmm kyllä itsellä on kestänyt tuo motonetti nokka omassa ajossa 15tkm plus edellisellä puoli vuotta (mitä nyt ajanutkaan). Ainot mikä tuntuu kuluvan on ne todella halvan näköiset nostajat. Suorassa niiden pitäisi olla ja pysyvät alueella muuta tuntuu vaan kuluvan aika reippaasti. Edelleen kun katsoo nokkaa niin hyvä jos on kerennyt edes pinta "kiillottumaan" eli vielä näkyy sitä uuden "sameutta" nokkien pinnassa
Öljyt ollut mobilin superia eli 10W/40 sekä nyt viimeiseksi jotain vanellus tai mitä lie 10W/40
se motonetin nokka saattas kestää ehkä hieman pitempään jos seuraajat ei olisi heti paskana... vaikka tuskin se nokkakaan kestävyydeltään vetää vertoja kunnon virinokille.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Tai alkuperäiselle vakionokalle, jolla voi sahata vaikka 500tkm. mulla alkaa vaan seuraajat olemaan melko tasaiset jo.. 8) Siis orikinaalit.s.o.h.c kirjoitti: seuraajat niissä nimeomaan ei kestäkkään... pelkkää räkärautaa... nyt orkkis seuraajat ja toimii kuin kello vaikka on virinokka.
se motonetin nokka saattas kestää ehkä hieman pitempään jos seuraajat ei olisi heti paskana... vaikka tuskin se nokkakaan kestävyydeltään vetää vertoja kunnon virinokille.

Rallyracesta löysin kyllä nokan, mitä muuta samalla pitäisi ostaa kuin seuraajat (mitkä niistä sivuilla olevista?)?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71