2.0 Turbo
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Noissa kuplan cimoissa on yksi hyvä puoli, ne on selkeästi kevyemmät kuin vaikkapa YB:n männät. Tosin siitä ei kauheasti ole riemua kun niillä kannattaa rajoitin laittaa max. 6500 jos sitä ikää haluaa. Kovaa pyöritystä ja reippaita (yli 2bar) ahtoja ne ei kauheasti kestä vaan helmat halkeaa. Tapin tuenta ei myöskään ole samaa luokkaa kuin vaikka oharin tai YB:n männissä->kovemmilla paineilla menee tapit mutkalle.
ja mikä vitun asia tekee siitä MAHLEilla rakennetusta koneesta niin saatanan heikonperusteluja myös ja nyt ei riitä pelkkä kupla selitykseksi
![]()
aivan varmasti noi mahlet kestää enemmän kuin jotkin 200tkm poljetut kosan männän rohjot
Yli 2.5bar ahdoilla niillä on ajettu eikä mitään ole rikki mennyt, mutta kierroksien kanssa pitää olla maltillinen.
Nuo oli hyvä vaihtoehto joskus yli 10v sitten kun tarjonta oli mitä oli.
Ite laitoin tuohon nykyiseen projekti ohariin 4wd Cosan männät, käytetyt, vaikka olis hyllyssä tommoset kuplan 92:set.
On se YB:n mäntä kuitenkin vakuuttavampi.
Ei toimi tuo sivu valittaa ettei sivua löydy syy saattaa tosin olla tässä päässä..jaa ettei alle kolmen satkun tulla penkistä pois..nii onks sul vakiokangetwww.kolumbus.fi/huuhka.racing
käy tuolta kattelemassa mitä koneelle on tehty
kyllä pitäis toimia, millä selaimella koitit. toimii ainakin firefoxilla.
vakio 205 kangista tehdyt kanget.
ja nyt on kenenkään gurun turha tulla sanomaan että vakio kanget sitä ja tätä.......
vakio 205 kangista tehdyt kanget.
ja nyt on kenenkään gurun turha tulla sanomaan että vakio kanget sitä ja tätä.......
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
Huvittavaa tinkaa noista männistä... ei voi ku nauraa.
Noniin pistänpä sitten oman kommenttini myöskin asiasta.
Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)? Vastaus on juurikin se että sen mallin mahlella(matalampi) ja saabin pitemmällä veivillä saadaan pienennettyä kangen kiertokulmaa joka lisää koneen kestävyyttä. mutta ei se sitä kerro et se mäntä olis kestävämpi. Mielestäni ne ei ole tako mäntää nähneetkäät... samaa kuonapaskaa kuin muutkin vakiomännät(ohc). Mitä se nyt voi kertoa hintakin... ohc vakio männät 200€/srj kuplan mahlet 210€/srj. Oikeaa takomäntää(edes mahlen) haettaessa tuo noiden sarja hinta on lähempänä niiden kappalehintaa.
200tkm ajettu, hyvin pidetty(huollettu, eikä raiskattu) cossun mahle on varmasti kestävämpi ku joku kuplan silumiinikuonavalutönkki.
PS. Miten syntyi kuplan mahle... Meksikaano kompastu pihalla hietikossa bootsit jalassa, ja samalla kuopasi hiekkaan bootsin kärjellä kuopan. Sillon sen kaveri sai idean et kappas perkele ja nakkas ämpärillisen kuonaa siihen monttuun. 8)


Noniin pistänpä sitten oman kommenttini myöskin asiasta.
Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)? Vastaus on juurikin se että sen mallin mahlella(matalampi) ja saabin pitemmällä veivillä saadaan pienennettyä kangen kiertokulmaa joka lisää koneen kestävyyttä. mutta ei se sitä kerro et se mäntä olis kestävämpi. Mielestäni ne ei ole tako mäntää nähneetkäät... samaa kuonapaskaa kuin muutkin vakiomännät(ohc). Mitä se nyt voi kertoa hintakin... ohc vakio männät 200€/srj kuplan mahlet 210€/srj. Oikeaa takomäntää(edes mahlen) haettaessa tuo noiden sarja hinta on lähempänä niiden kappalehintaa.
200tkm ajettu, hyvin pidetty(huollettu, eikä raiskattu) cossun mahle on varmasti kestävämpi ku joku kuplan silumiinikuonavalutönkki.

PS. Miten syntyi kuplan mahle... Meksikaano kompastu pihalla hietikossa bootsit jalassa, ja samalla kuopasi hiekkaan bootsin kärjellä kuopan. Sillon sen kaveri sai idean et kappas perkele ja nakkas ämpärillisen kuonaa siihen monttuun. 8)
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Noissa "rallimoottoreissa" on tosiaan käytetty (ja käytetään edelleen) saabin veivejä ja kuplan Mahleja.Eemeli kirjoitti:
Elikkäs onkos kukaan ajatellu et miksi juurikin niitä "kuplan mahleja" on alettu käyttää alun perin ohc vapari moottoreissa(yleensä ralli koneissa)?
MUTTA just niitä "kuplan"TAKOMÄNTIÄ...
EI SIIS "kuplan" VALUMÄNTIÄ...
Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta..
Mahle tekee mäntiä varmaan lähes kaikkiin moottoreihin.
Tavallisia valumäntiä, tavallisiin moottoreihin. (just niitä kuonapaskabootsinkuoppavalumäntiä)
Ja kovempaan käyttöön Takomäntiä...
Miksi OHC:ssä on käytössä "kuplan" mäntä johtuu siitä samasta syystä miksi käytetään Saabin veivejä.
Löytyy halvalla ja helposti.. ja sopii paikoilleen pienellä vaivalla.

Viimeksi muokannut Bootsi, 23 Marras 2005 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bingo.Jaakko85 kirjoitti:Yleensä kun puhutaan kuplan mahleista niin ne on noita 200e mäntiä jotka eivät ole niitä takomäntiä, joita kaikki sitten pitävät kestävinä takomäntinä.
Hyvää ja halpaa...

Ja sitten kun "paremmista" (kalliimmista) TAKOMÄNTIÄ, voidaan alkaa puhumaan Wisecoista,Eagleista jne.

(Mahle on ehkäpä halvin TAKOmäntä vaihtoehdoista)
Niin silloin vasta aletaan puhumään männistä jotka kestää käyttöä vähän enemmänkin.Bootsi kirjoitti: Bingo.
Ja sitten kun "paremmista" (kalliimmista) TAKOMÄNTIÄ, voidaan alkaa puhumaan Wisecoista,Eagleista jne.
Eiköhän nuo 200€ takomahlet oo jo melko legenda juttu

P.s. cossun vakio mahletkin maksaa varmaan luokkaa 1000e
(ei pitänyt enää jatkaa tätä kinaamista...)
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Eikä tule, jokainen laittaa koneeseen mitä itse haluaa ja parhaaksi näkee.tane kirjoitti:joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita...
Yksi asia jäi kuitenkin vaivaamaan koskien nuita kuplan tako ja valu mahleja, miksi ne on samanhintaiset ?
Ja nyt en kirjoita enää yhtään paskanjauhamiskommenttia tähän topikkiin.

Bootsi luitko etes mitä kirjoitin... siis noita saabin pitkiä veivejä ei tod käytetä siksi että voi käyttää jotain kuplan mahlea vaan juurikin siksi että se kampi kulma saataisiin pienemmäksi ja näin ollen kanki ei työnnä mäntää niin vinosti sylinteriin, parantaa kestävyyttä, kierrosherkkyyttä yms.Bootsi kirjoitti: Noissa "rallimoottoreissa" on tosiaan käytetty (ja käytetään edelleen) saabin veivejä ja kuplan Mahleja.
MUTTA just niitä "kuplan"TAKOMÄNTIÄ...
EI SIIS "kuplan" VALUMÄNTIÄ...
Ei tää nyt voi olla niin vaikeeta..
Mahle tekee mäntiä varmaan lähes kaikkiin moottoreihin.
Tavallisia valumäntiä, tavallisiin moottoreihin. (just niitä kuonapaskabootsinkuoppavalumäntiä)
Ja kovempaan käyttöön Takomäntiä...
Miksi OHC:ssä on käytössä "kuplan" mäntä johtuu siitä samasta syystä miksi käytetään Saabin veivejä.
Löytyy halvalla ja helposti.. ja sopii paikoilleen pienellä vaivalla.
Lainaus lautamäkimotorsportilta:
---------------------------------------------------------------------------------
Wiseco takomännät
Halkaisija 92 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
Tarjous 632 €
Halkaisija 94 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
Tarjous 632 €
Mahle männät
Mahle 92 mm (VW), 4 kpl (myös erikseen)
Saatavana kahdella eri puristuskokeudella: 34,5 mm ja 39,6 mm, tapin halkaisija molemmissa 22 mm 211 €
------------------------------------------------------------------------------------
näkikö joku sanan VW takomännät??
en minä ainakaan.



No mutta... aivan sama. ite en tollaisia koneeseen laittas jos turbolla ajattelisin ottaa tehoa... vapariin kylläkin voisi kuvitella.
Parempi vaieta.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Vielä tuosta katsastamisesta
suora lainaus ProTurbon sivuilta
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella
Tuon mukaanhan -87 vanhemasta autosta ei tarvittaisi teholappua, mutta eikös jotkut viisaammat sanoneet että se tarvii aina olla?
suora lainaus ProTurbon sivuilta
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella
Tuon mukaanhan -87 vanhemasta autosta ei tarvittaisi teholappua, mutta eikös jotkut viisaammat sanoneet että se tarvii aina olla?
Eikös siinä lue että
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Eli jos kone on samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan (eli ei muutoksia koneessa) niin riittää maahantuojan todistus tehoista'
Jos konetta muutettu esim ohc koneeseen lisätty turbo, niin se ei ole tehtaan tekemää konetta vastaava ja silloin tarvitsee teholaput
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Eli jos kone on samassa kunnossa kuin tehtaalta tullessaan (eli ei muutoksia koneessa) niin riittää maahantuojan todistus tehoista'
Jos konetta muutettu esim ohc koneeseen lisätty turbo, niin se ei ole tehtaan tekemää konetta vastaava ja silloin tarvitsee teholaput
200tkm ajettu kossun mäntä kestää varmasti enemmän kun noi kuplan kuramännät. Miten toi mäntä muka voi heiketä ajossa ? Materiaali / valmistus tapa sen määrää miten se mäntä kestää, turboautossa on oleellistä että mäntä kestää suuria lämpötila, kossun mäntä kestää, niin uutena kuin vanhanakin ja nuo kuplan kuramännät ei.
Kun autossa alkaa olla oikeasti voimaa se mäntä joutuu todella rasitukselle ja en tarkoita tällä mitään 200hv säälilukuja.
Kun autossa alkaa olla oikeasti voimaa se mäntä joutuu todella rasitukselle ja en tarkoita tällä mitään 200hv säälilukuja.
´95 Scorpio 2.0i 16v dohc
´91 Sierra RS Cosworth
´91 Sierra RS Cosworth
tane kirjoitti:joo mutta ei kannata arvostella ihan noin laajasti noita kupla mahleja jos ei oma kohtaista kokemusta.. jaakko85 puhuu ku joku vanha guru, jolla ei oo ees ollu noita...
Miksi hukata aikaansa kinastelemalla täällä foorumissa niiden kestävyydestä, kun senkin ajan voisi käyttää hyödyllisemmin ja näyttää närhen munat epäilijöille rakentamalla sen kestävän turbokoneen kuplan mahleilla?
Kokemustahan saa, kun tekee homman ensin niillä kuplan mahleilla ja sitten toisella kerralla ihan kunnon palikoilla...


Capri -76
Mustang ht 289+C4 -67
Mustang ht 289+C4 -67